Zasedání Výboru 14. března 2017
Výbor pro práva cizinců Rady vlády ČR pro lidská práva vyslovil zásadní nesouhlas s pozměňovacím návrhem poslance Václava Klučky k novele zákona o pobytu cizinců (sněmovní tisk č. 990).
Výbor pro práva cizinců na svém zasedání dne 14. března 2017 jednal o pozměňovacím návrhu poslance Ing. Václava Klučky k novele zákona o pobytu cizinců .
Výbor vyslovil s pozměňovacím návrhem zásadní nesouhlas, který odůvodnil řadou argumentů, týkajících se jak věcného obsahu, tak i postupu projednání zákona. Výbor se opírá o právní analýzu, která je přílohou této zprávy, a která považuje navrhovanou úpravu za nesouladnou s českou Ústavou, s právem Evropské unie a s mezinárodními závazky České republiky.
- Výbor především nesouhlasí s postupem projednání zákona.
Podle vyjádření samotného předkladatele návrh vznikl „po podrobné diskuzi s odbornými pracovníky Ministerstva vnitra“ . To by dle stanoviska výboru znamenalo obcházení standardních procedur tvorby a přijímání zákonů. Místo běžného připomínkování všemi dotčenými orgány, následné diskuze, hledání kompromisu a schválení vládou je zákon předložen bez jakékoliv diskuze se všemi, kdo jím mohou být dotčeni. Návrh tak rovněž nebude posuzován vládními odborníky z hlediska hodnocení dopadů, souladu s Ústavou a s evropským právem, ačkoliv, jak bylo uvedeno výše, existují v této oblasti značné pochybnosti.
Pokud jde o věcné a obsahové připomínky, Výbor návrhu vytýká zejména (ale nejen) následující:
- Vyloučení soudního přezkumu v řízení o pobytech:
Proti rozhodnutím o nevydání, zrušení nebo neprodloužení povolení k pobytu cizince by nebylo možné bránit se u soudu. Vyloučení soudního přezkumu je v českém právu zcela mimořádný jev, protože vyjímá část veřejné moci zpod nezávislé kontroly. V ČR jsou dnes vyloučena z přezkumu pouze rozhodnutí méně významná, nebo taková, na která nemá žadatel právní nárok. Rozhodnutí o pobytu však má zásadní dopad a žádné jiné takto významné rozhodování není v ČR z přezkumu soudem vyloučeno. Tato změna je navíc zřejmě v rozporu s Ústavou, jak plyne z rozhodnutí Ústavního soudu ve věci velmi podobné .
- Neposuzování přiměřenosti dopadů rozhodnutí do života cizinců
Mezi základní náležitosti demokratického právního státu patří princip přiměřenosti, tedy že rozhodnutí orgánů státu by neměla zasahovat do života lidí a omezovat jejich svobodu víc, než je nutné. Stejně tak jakákoliv sankce by měla být přiměřená provinění. Navržený text však tento princip opouští a ministerstvu vnitra v určitých případech přímo zakazuje přiměřenost hodnotit. To může vést k formalismu a k rozhodnutím, kdy cizinec bude za bagatelní provinění podroben sankci se zásadním dopadem pro jeho život i život rodiny.
- Prodloužení doby zajištění cizinců
Návrh umožňuje držet cizince v zajištění po dobu až 1 rok (v současné době je limit půl roku), pokud jeho domovský stát nedodá potřebné doklady a neposkytne součinnost. V praxi jde o trestání cizince omezením osobní svobody až na 1 rok za něco, co nemůže ovlivnit a za co nenese odpovědnost.
- Omezení podnikání cizinců
Pokud cizinec chce změnit účel povolení k pobytu z pracovního na podnikatelské, nově by musel čekat až 5 let (současná doby je 2 roky). Nová úprava by bránila rozvoji drobného podnikání cizinců, což je důležitý prvek k jejich zapojení do společnosti a jejich ekonomické přínosnosti pro stát. Dalším nezamýšleným důsledkem by mohl být dopad novely na management zahraničních společností, jelikož by zkomplikovala povyšování do funkcí v představenstvu.
- Zavedení institutu „nespolehlivého zaměstnavatele“
Návrh zavádí nový pojem tzv. nespolehlivého zaměstnavatele, který nebude moci zaměstnávat cizince. Návrh opomíjí skutečnost, že tato problematika je již řešena v zákoně o zaměstnanosti. Vzájemný vztah těchto dvou úprav přitom není řešen. V odůvodnění se uvádí, že návrh směřuje k regulaci agenturního zaměstnávání a fiktivních agentur, navržená úprava však s agenturním zaměstnáváním nemá žádnou souvislost.
Řadu dalších výhrad, jakož i podrobnější právní rozbor těch výše uvedených, najdete v přiložené právní analýze.
Na žádost Výboru se bude pozměňovacím návrhem poslance Klučky zabývat Rada vlády pro lidská práva jakožto poradní orgán vlády na svém zasedání 21. března 2017.
Zástupkyně Ministerstva vnitra, jakožto věcného gestora zákona o pobytu cizinců, se z jednání Výboru omluvila.
Výbor na svém zasedání také přijal Podnět k překladu obecných komentářů výborů OSN dohlížejících na lidskoprávní úmluvy, který byl přijat i Výborem pro práva dítěte, a usnesení týkající se kriminalizace zahraničních pracovníků.