TZ: Rada vlády pro rovnost žen a mužů navrhla zřídit Výbor pro zdraví Rady vlády pro rovnost žen a mužů
Praha, 19.května 2025 – Druhé zasedání Rady vlády pro rovnost žen a mužů (dále „Rada“) se v tomto kalendářním roce konalo v pondělí 19. května 2025. Rada navrhla zřídit Výbor pro zdraví Rady vlády pro rovnost žen a mužů, a tak podpořit uplatňování hlediska rovnosti žen a mužů v oblasti zdravotních politik. Dále Rada doporučuje Ministerstvu spravedlnosti ve spolupráci s Úřadem vlády ČR zpracovat analýzu rozhodnutí Nejvyššího soudu v případech trestného činu týrání osoby žijící ve společném obydlí a zvážit případnou změnu skutkové podstaty tohoto trestného činu.
Jednání v roli místopředsedkyně Rady řídila zmocněnkyně vlády pro lidská práva Klára Šimáčková Laurenčíková.
Projednané body:
Bod 2: Plnění úkolů a usnesení z předchozích jednání rady, informace o činnosti sekretariátu
Bod 3: Podněty výborů a pracovních skupin
- Zpráva za rok 2024 o plnění Akčního plánu prevence domácího a genderově podmíněného násilí na léta 2023 – 2026
- Podnět Výboru pro prevenci domácího násilí a násilí na ženách k rozhodovací praxi soudů v případech domácího násilí
- Podnět Výboru pro prevenci domácího násilí a násilí na ženách k podpoře dostupnosti zdravotní péče pro oběti násilí
- Podnět Pracovní skupiny pro otázky romských žen k aktuálnímu vývoji v oblasti odebírání dětí z péče rodičů z důvodu nevhodných nebo nevyhovujících bytových podmínek
- Podnět Pracovní skupiny pro otázky romských žen k programu „Začleňování a posílení postavení Romů“ financovanému z Norských/EHP fondů
Bod 4: Vzdělávání soudců a soudkyň v rámci Justiční akademie v oblasti domácího a sexuálního násilí
Bod 5: Návrh na zřízení Výboru pro zdraví
Bod 6: Příprava politiky soudržnosti po roce 2027
- Úroveň EU: příprava víceletého finančního rámce
- Úroveň ČR: příprava Strategického rámce politiky soudržnosti v ČR po roce 2027
Bod 7: Příprava Národního akčního plánu České republiky k implementaci rezoluce Rady bezpečnosti OSN č. 1325 (2000), o ženách, míru a bezpečnosti a souvisejících rezolucí na léta 2026 – 2030
Bod 8: Výroční zpráva Rady vlády pro rovnost žen a mužů za rok 2024
Bod 9: Podnět ČŽL k podpoře autonomie porodních asistentek v zákoně o veřejném zdravotním pojištění
Bod 10: Různé
V rámci bodu dva programu Rady byly členky a členové informováni o vývoji plnění úkolů a usnesení z předchozích jednání Rady. Rada se konkrétně zaměřila na podnět týkající se výpočtu dávky peněžité pomoci v mateřství u druhého a dalších dětí. Uskutečněné jednání s Ministerstvem práce a sociálních věcí vedlo k podnětu Výboru pro sociální politiku, rodinu a péči ke způsobu výpočtu peněžité pomoci v mateřství u dalšího dítěte. Na základě jednání byl následně předložen pozměňovací návrh paní poslankyně Marie Jílkové k novele zákona o sociálních službách. Tento pozměňovací návrh by měl řešit příznivější způsob výpočtu peněžité pomoci v mateřství pro matky, které po narození prvního dítěte nastoupili k novému zaměstnavateli a pracují za nižší mzdu, například na částečný úvazek. V případě schválení pozměňovacího návrhu by jim měla být výše peněžité pomoci v mateřství vypočítávána z dřívějšího zaměstnání.
Ve třetím bodě tohoto zasedání se Rada věnovala podnětům výborů a pracovních skupin. Mimo jiné se věnovala podnětům Výboru pro prevenci domácího násilí a násilí na ženách. V rámci těchto podnětů Rada schválila Zprávu za rok 2024 o plnění Akčního plánu prevence domácího a genderově podmíněného násilí, která obsahuje vyhodnocení plnění jednotlivých opatření. Další podnět se týkal rozhodovací praxe Nejvyššího soudu v některých případech domácího a sexualizovaného násilí. V reakci na tuto skutečnost, Rada doporučila Ministerstvu spravedlnosti ve spolupráci s Úřadem vlády ČR zpracovat analýzu rozhodnutí Nejvyššího soudu v případech trestného činu týrání osoby žijící ve společném obydlí a zvážit případnou změnu skutkové podstaty tohoto trestného činu. Třetí podnět se týkal zajištění dostupnosti zdravotní péče pro oběti násilí, u kterého Rada doporučila Ministerstvu zdravotnictví posílit dostupnost zdravotní péče pro oběti domácího a sexualizovaného násilí zpřístupněním dotací podpůrným službám a intervenčním aktivitám.
Poslední dva podněty předložila Radě Pracovní skupina pro otázky romských žen. První z těchto podnětů se věnoval aktuálnímu vývoji v oblasti odebírání dětí z péče rodičů z důvodu nevhodných nebo nevyhovujících bytových podmínek. Tento podnět reagoval na zjištění Zprávy o vyloučení z bydlení za rok 2024 zpracované Platformou pro sociální bydlení. Zpráva upozorňuje na znepokojující případy, kdy děti byly nebo mohly být odebrány z péče rodičů z důvodu nevhodných nebo nevyhovujících bytových podmínek. Tento postup je však v rozporu s platnou právní úpravou a porušuje základní principy ochrany práv dětí. Zkušenost nestátních neziskových organizací také ukazuje, že tento problém se týká převážně rodin romského etnika. Tato praxe je nejen diskriminační, ale také představuje neopodstatněný zásah do výkonu rodičovských práv.
Poslední podnět projednával přípravy příštího období Norských fondů, konkrétně programu Začleňování a posílení postavení Romů. Rada doporučila Úřadu vlády ČR (Odboru lidských práv a ochrany menšin) a zmocněnkyni vlády pro romské záležitosti do programu „Začleňování a posílení postavení Romů“ z Norských/EHP fondů zahrnout výzvu na prevenci domácího a genderově podmíněného násilí.
Ve čtvrtém bodě byly Radě představeny aktuální vzdělávací aktivity Justiční akademie pro soudce a soudkyně v oblasti domácího a sexualizovaného násilí. Tento bod byl zařazen mimo jiné v reakci na problematickou rozhodovací praxi některých soudů a také v souvislosti s přípravou na nové povinnosti vyplývající z tzv. lex Anička.
Dále v rámci pátého bodu Rada projednávala návrh na zřízení Výboru pro zdraví, který je společnou iniciativou sekretariátu Rady a Ministerstva zdravotnictví. Návrh reaguje na skutečnost, že Ministerstvo zdravotnictví i Úřad vlády se tématu genderové rovnosti v souvislosti se zdravím v poslední době intenzivněji věnuje, mj. v souvislosti s plněním opatření kapitoly „Zdraví“ Strategie rovnosti žen a mužů na léta 2021–2030.
Šestý bodem jednání byla příprava politiky soudržnosti po roce 2027. Tento bod byl rozdělen na dvě úrovně. Úroveň EU se týkala přípravy víceletého finančního rámce a informování o veřejných konzultacích, které byly k jednotlivým aspektům víceletého finančního rámce v uplynulých týdnech vyhlášeny. Na úrovni Česka byla projednávána příprava Strategického rámce politiky soudržnosti v ČR po roce 2027.
V sedmém bodě byly Ministerstvem zahraničích věcí představeny dva dokumenty –Zpráva o plnění Národního akčního plánu České republiky k implementaci rezoluce Rady bezpečnosti OSN č. 1325 (2000), o ženách, míru a bezpečnosti a souvisejících rezolucí na léta 2021-2025 za rok 2024 a návrh nového akčního plánu na období 2026 – 2030.
Osmý bod se týkal projednání Výroční zprávy Rady za rok 2024, která shrnuje činnost Rady a jejího sekretariátu na základě závazné osnovy pro pracovní a poradní orgány vlády. Rada vlády pro rovnost žen a mužů schválila Výroční zprávu Rady za rok 2024.
Předposlední bod byl podnět České ženské lobby k podpoře autonomie porodních asistentek v zákoně o veřejném zdravotním pojištění. Tento podnět reagoval na projednávání novely zákona o veřejném zdravotním pojištění (sněmovní tisk 849), u kterého byl předložen pozměňovací návrh. Tento pozměňovací návrh by vedl ke zrušení podmínky indikace lékařem k hrazení služeb porodních asistentek z veřejného zdravotního pojištění. Při projednávání novely v Poslanecké sněmovně nebyl tento pozměňovací návrh schválen. Došlo k tomu i přes to, že ve svém programovém prohlášení se vládě výslovně zavázala k podpoře žen v jejich volbě poskytovatele péče v těhotenství, při porodu i po něm tím, že zpřístupníme péči porodních asistentek s důrazem na kontinuálnost péče poskytované jednou osobou. Podnět České ženské lobby směřuje k tomu, aby byl předmětný pozměňovací návrh schválen ze strany Senátu.
Rada vlády pro rovnost žen a mužů na svém zasedání 19.května 2025 schválila tato usnesení:
Usnesení č. 6/2025
Rada vlády pro rovnost žen a mužů
schvaluje Zprávu za rok 2024 o plnění Akčního plánu prevence domácího a genderově podmíněného násilí na léta 2023-2026.
Usnesení č. 7/2025
Rada vlády pro rovnost žen a mužů
vnímá znepokojení odborné veřejnosti z některých rozhodnutí Nejvyššího soudu v případech trestného činu týrání osoby žijící ve společném obydlí a proto
doporučuje Ministerstvu spravedlnosti ve spolupráci s Úřadem vlády ČR:
- zpracovat analýzu rozhodnutí Nejvyššího soudu v případech trestného činu týrání osoby žijící ve společném obydlí od roku 2021 s ohledem na mezinárodní závazky ČR v oblasti řešení domácího a genderově podmíněného násilí,
- zvážit v návaznosti na výsledky analýzy případné legislativní změny ve vztahu k vymezení skutkové podstaty trestného činu týrání osoby žijící ve společném obydlí.
Usnesení č. 8/2025
Rada vlády pro rovnost žen a mužů
doporučuje Ministerstvu zdravotnictví za účelem zajištění dostupnosti zdravotní péče pro oběti domácího a sexualizovaného násilí zahrnout do podporovaných aktivit výzvy dotačního programu Podpora zdraví a zdravotní péče pro rok 2026 a roky následující podporu služeb a intervenčních aktivit zaměřených na pomoc obětem domácího a sexualizovaného násilí včetně jejích specifik.
Usnesení č. 9/2025
Rada vlády pro rovnost žen a mužů doporučuje
- Ministerstvu práce a sociálních věcí poskytovat pracovníkům a pracovnicím orgánů sociálně-právní ochrany dětí metodickou podporu a školení zaměřená na prevenci neodůvodněných zásahů do rodinného života
- Ministerstvu pro místní rozvoj a Ministerstvu práce a sociálních věcí podporovat rozšiřování nabídky dostupného a vyhovujícího bydlení pro rodiny v nouzi, tak aby se předešlo situacím, které mohou vést k odebrání dětí z rodin.
Usnesení č. 10/2025
Rada vlády pro rovnost žen a mužů doporučuje
Úřadu vlády ČR (Odboru lidských práv a ochrany menšin) a zmocněnkyni vlády pro romské záležitosti do programu „Začleňování a posílení postavení Romů“ z Norských/EHP fondů:
- zahrnout výzvu na prevenci domácího a genderově podmíněného násilí;
- do ostatních výzev a předem definovaných projektů zahrnout zvláštní důraz na potřeby romských žen vzhledem k riziku vícečetné diskriminace a dalších forem znevýhodnění.
Usnesení č. 11/2025
Rada vlády pro rovnost žen a mužů
navrhuje předsedovi Rady zřídit Výbor pro zdraví Rady vlády pro rovnost žen a mužů.
Usnesení č. 12/2025
Rada vlády pro rovnost žen a mužů
schvaluje Výroční zprávu Rady za rok 2024.
Usnesení č. 13/2025
Rada vlády pro rovnost žen a mužů
- vyjadřuje politování nad skutečností, že pozměňovací návrh k novele zákona o veřejném zdravotním pojištění (sněmovní tisk č. 849), jehož cílem byla úprava § 18 odst. 1 tak, aby péče poskytovaná porodní asistentkou v rámci její odborné způsobilosti byla hrazena bez nutnosti předchozí lékařské indikace, nebyl přijat Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR;
- považuje uvedenou úpravu § 18 odst. 1 za zásadní pro posílení autonomie porodních asistentek a pro zlepšení dostupnosti a kontinuity péče o ženy a novorozence v České republice;
- doporučuje zmocněnkyni vlády pro lidská práva, aby:
i) informovala senátorky a senátory Parlamentu ČR o stanovisku Rady vlády pro rovnost žen a mužů k potřebě uvedené úpravy;
ii) tlumočila garančnímu Výboru pro zdravotnictví podporu Rady vlády pro rovnost žen a mužů k tomu, aby při projednávání senátního tisku č. 103 zvážil a plénu Senátu Parlamentu ČR doporučil přijetí pozměňovacího návrhu, který by obsahoval výše popsanou úpravu § 18 odst. 1 zákona o veřejném zdravotním pojištění.