EN

Vláda České republiky

Výbor pro práva dítěte se vyjádřil ke zrušení pozice ministra pro lidská práva



USNESENÍ Výboru pro práva dítěte Rady vlády České republiky pro lidská práva ze dne 19. prosince 2017 k současné situaci v oblasti dalšího ukotvení agendy lidských práv v rámci státní správy

Výbor vyzývá premiéra a nově jmenovanou vládu, která přijala usnesení dne 13. prosince 2017 č. 875 o jmenování předsedy Legislativní rady vlády a pověření ministra spravedlnosti koordinací úkolů v oblasti lidských práv, rovných příležitostí a boje s korupcí, aby zajistila, že

  1. agenda lidských práv (v předchozí vládě reprezentovaná ministrem pro lidská práva) bude zachována a ukotvena v souladu s dosavadní tradicí jako svébytná a samostatná agenda v rámci systému státní správy a zůstane i nadále v oblasti vládní politiky prioritní oblastí, a bude tak i výslovně zakotvena v programovém prohlášení vlády. Tato agenda, má-li česká vláda dostát dosavadnímu lidskoprávnímu standardu, by měla z povahy své věci být řízena nadresortně, a reprezentována nezávislou osobou např. zmocněncem pro lidská práva, která bude i samostatným připomínkovým místem v rámci vládního legislativního procesu,
  2. všechny existující lidskoprávní poradní orgány vlády, na jejichž platformě dochází ke komunikaci státní správy s občanskou společností (Rada vlády České republiky pro lidská práva, Rada vlády pro záležitosti romské menšiny, Rada vlády pro nestátní neziskové organizace, Vládní výbor pro zdravotně postižené občany a další včetně jejich výborů), si zachovají svoji nadrezortnost a samostatnost, resp. nezávislost na rozhodování jednoho ministerstva.

Lidská práva, práva menšin, občanů zdravotně postižených či činnost neziskového sektoru jsou typickými příklady nadresortních agend. Z tohoto důvodu byly již od svého počátku (v některých případech již přes dvacet let), příslušné poradní orgány ustaveny při Úřadu vlády ČR. Zajišťování činnosti poradních orgánů vlády v oblasti lidských práv a národnostních menšin tak má jak pevný právní základ, tak dlouhou tradici, která by měla být zachována.
Úkolem poradních orgánů vlády je sledovat plnění mezinárodních závazků v oblasti lidských práv, které ČR přijala. Následně odborný aparát těchto orgánů doporučí ministerstvům, jaké aktivity mají v této oblasti provádět a monitorují jejich činnost. Takovým mezinárodním procesem je například i přijetí doporučení v rámci Všeobecného periodického přezkumu Organizace spojených národů, které musí Česká republika učinit do března 2017, či předložení zprávy o provádění Úmluvy o právech dítěte do června 2017.
Osoba, která v České republice zaštiťuje agendu lidských práv (dosud ministr pro lidská práva, v minulosti zmocněnci pro lidská práva) měla vždy pravomoc se vyjadřovat ke všem legislativním i nelegislativním návrhům, které projednala vláda, z lidskoprávního hlediska, což často v praxi znamenalo kritiku ministerstev. Z podstaty věci musí tedy poradní orgány zůstat nezávislé na ministerstvech, v opačném případě se ztratí přesah a mezirezortnost a poradní orgány vlády se stanou závislými na politice, směřování a zájmech jednoho ministerstva, pod které bude podřazena agenda lidských práv. Dojde k silnému omezení nezávislosti a nadrezortnosti.
Také role Výboru pro práva dítěte jako poradního orgánu Rady vlády ČR pro lidská práva a tím i zprostředkovaně vlády v oblasti ochrany práv dětí bude v případě podřízení jednomu ministerstvu zásadně oslabena. 
Oslabení mechanismů ochrany lidských práv na vnitrostátní úrovni nezůstane bez dopadů na lidská práva ve světě, nemluvě o zhoršeném renomé České republiky jako státu, pro který dosud byla a je ochrana lidských práv a demokracie ve světě jedním z profilových témat zahraniční politiky.
Česká republika nedávno absolvovala nejvýznamnější lidskoprávní přezkum z mezinárodního hlediska, před Radou pro lidská práva Organizace spojených národů. Z dlouhodobého hlediska je relativně dobře hodnocen náš dosavadní systém institucionálního zajištění lidských práv, včetně současného postavení poradních orgánů vlády, i přesto jsme vyzýváni k jeho posílení a vytvoření nezávislé lidskoprávní instituce. Realizace navrhovaných změn, kterou už samotné zrušení pozice ministerstra pro lidská práva je, je zcela jistě krokem zpět, který vyvolá silný negativní ohlas a kritiku ze strany mezinárodních orgánů, zabývajících se lidskými právy.