EN

Vláda České republiky

Výsledky 96. zasedání LRV dne 8. 3. 2012

Legislativní rada vlády projednala na svém 96. zasedání ve čtvrtek 8. března 2012 následující návrhy zákonů:

1. Návrh zákona, kterým se upravují některé otázky související s poskytováním plnění spojených s užíváním bytů a nebytových prostorů v domě s byty (předkládá ministr pro místní rozvoj Ing. Kamil Jankovský) č.j. 1367/11.

Účelem předloženého návrhu zákona je nahradit dosavadní roztříštěnou úpravu služeb spojených s užíváním bytu komplexní právní úpravou, která tuto problematiku upraví pro všechny formy bydlení. Návrh zákona, který vychází z principu nejvyšší míry smluvní volnosti, stanoví pro případy, kdy nedojde k dohodě nebo rozhodnutí kolektivního orgánu, obecná kritéria pro rozúčtování ceny služeb, jejich zálohování a vyúčtování. Nově navrhovaný zákon zavádí možnost dohody o paušální platbě u nájemního bydlení.

Legislativní rada vlády doporučila vládě návrh zákona schválit ve znění jejího stanoviska.

2. Návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti se změnou podmínek stavebního spoření (předkládá ministr financí Ing. Miroslav Kalousek) č.j. 88/12.

Cílem navržené právní úpravy je zajistit ve větší míře využívání státem podporovaného stavebního spoření na účely, pro které bylo zavedeno, tzn. na bytové potřeby, a dále umožnit užití naspořených finančních prostředků ze stavebního spoření na zajištění ve stáří. Návrh zákona tak představuje další zásadní koncepční změnu v dosavadním fungování finančního spořícího produktu stavebního spoření se státní podporou. K realizaci uvedených cílů je zejména navrženo účelově vázat použití stání podpory výlučně na bytové potřeby, přičemž ode dne nabytí účinnosti návrhu zákona se má tato podmínka poskytnutí státní podpory vztáhnout i na smlouvy o stavebním spoření uzavřené před tímto dnem, umožnit použití stavebního spoření a státní podpory na zajištění ve stáří převodem těchto prostředků na penzijní spoření v rámci III. důchodového pilíře, rozšířit okruh subjektů, které mohou stavební spoření poskytovat, o tzv. univerzální banky; stavební spoření tak budou moci poskytovat, vedle dosavadních stavebních spořitelen, všechny ostatní banky, získají-li na tuto činnost povolení v bankovní licenci; v souvislosti s tím se současně navrhuje umožnit stávajícím stavebním spořitelnám získat bankovní licenci a poskytovat tak jakékoliv další bankovní služby.

Legislativní rada vlády projednávání návrhu zákona přerušila.

3. Návrh ústavního zákona o celostátním referendu a o změně ústavního zákona č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění pozdějších ústavních zákonů (ústavní zákon o celostátním referendu) (předkládá místopředsedkyně vlády a předsedkyně Legislativní rady vlády Mgr. Karolína Peake) č.j. 22/12.

Cílem předloženého návrhu ústavního zákona o celostátním referendu a o změně ústavního zákona č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění pozdějších ústavních zákonů (ústavní zákon o celostátním referendu), je zakotvit institut celostátního referenda jako obecný prvek přímé demokracie do ústavního pořádku České republiky, a tak podpořit možnosti vypsání všelidového referenda, a to vždy k předem jasně definovaným otázkám. Předložený návrh ústavního zákona vychází z Programového prohlášení vlády ze dne 4. srpna 2010, v němž vláda současně stanovila principy právní úpravy celostátního referenda.

Legislativní rada vlády doporučila vládě návrh ústavního zákona schválit ve znění jejího stanoviska.