EN

Vláda České republiky

Výsledky 94. zasedání LRV dne 9. 2. 2012

Legislativní rada vlády projednala na svém 94. zasedání ve čtvrtek 9. února 2012 následující návrhy zákonů:

1. Návrh zákona o audiovizuálních dílech, podpoře kinematografie a o změně některých zákonů (zákon o audiovizi) (předkládá ministryně kultury Mgr. Alena Hanáková) č.j. 1237/11.

Cílem předloženého návrhu zákona je nahradit dosavadní roztříštěnou právní úpravu v oblasti audiovize koncepčně novou samostatnou úpravou, která odstraní nedostatky platné právní úpravy a novým způsobem vymezí povinnosti výrobců a distributorů při výrobě a zpřístupňování kinematografických a jiných audiovizuálních děl a vymezí postavení a činnost Národního filmového archivu, jehož hlavním úkolem má být vytváření, ochrana a zpřístupňování národního filmového dědictví. Cílem návrhu zákona je rovněž upravit postavení a působnost Státního fondu kinematografie, který by měl nahradit dnešní Státní fond České republiky pro podporu a rozvoj české kinematografie, způsob jeho financování a podmínky poskytování veřejné podpory projektům v oblasti kinematografie ze zdrojů tohoto fondu.

Legislativní rada vlády doporučila vládě návrh zákona schválit ve znění jejího stanoviska.

2. Návrh zákona o provozování sázkových her a zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o provozování sázkových her (předkládá ministr financí Ing. Miroslav Kalousek) č.j. 1349/11.

Cílem předloženého návrhu zákona o provozování sázkových her je nahradit stávající již překonanou a v mnoha směrech nevyhovující právní úpravu regulace provozování sázkových her právní úpravou novou a přizpůsobit tak náš právní řád celospolečenské potřebě na efektivní regulaci tohoto druhu podnikání a eliminaci nežádoucích společenských jevů, které jsou zpravidla s provozováním sázkových her spojeny. V porovnání se stávající právní úpravou jsou k dosažení výše uvedeného cíle navrženy tyto nevýznamnější změny: návrh nového zákona dopadá na všechny druhy v současné době existujících sázkových her, které je třeba ve veřejném zájmu regulovat, jejich pojmové znaky jsou explicitně vymezeny, stejně tak i podmínky pro jejich provozování, a to takovým způsobem, aby i v případě vzniku nové sázkové hry v důsledku přepokládaného další rozvoje technologií v této oblasti bylo možné na provozování těchto nových her režim zákona bez aplikačních potíží vztáhnout, regulace provozování sázkových her, která spočívá zejména ve vydávaní povolení k provozování těchto her a výkonu správního dozoru na tímto provozováním, přechází z působnosti Ministerstva financí do působnosti Finanční správy České republiky, přičemž povolovací řízení a výkon správního dozoru se svěřuje do kompetence Specializovaného finančního úřadu, který má celorepublikovou působnost, rozšiřuje se možnost pro právnické osoby se zahraniční majetkovou účastí provozovat kromě sázkových her v kasinu, jako tomu bylo doposud, jakoukoliv jinou sázkovou hru, sázkové hry jsou nově rozděleny do 2 základních skupin, a to na hry, jejichž provozování je možné jen na základě vydaného povolení, k jejichž provozování postačí ohlášení, s cílem podrobit vyššímu stupni regulace takové druhy sázkových her, které jsou potencionální příčinou nežádoucích negativních jevů ve společnosti, v reakci na nežádoucí jevy ve společnosti spojené s provozováním sázkových her a účastí na hraní návrh zákona obsahuje nově úpravu principů tzv.  zodpovědného hraní spočívající ve stanovení takových opatření jak pro provozovatele sázkových her, tak pro jejich účastníky, které by měly alespoň částečně přispět k eliminaci těchto nežádoucích jevů, upravuje se nový systém zdaňování provozování sázkových her speciální daní - daní ze sázkových her, jejímiž poplatníky budou provozovatelé sázkových her a jejíž výnos bude rozdělen mezi stát a obce, přičemž podíl státu a obcí na výnosu této daně je navrženo stanovit shodně s dosavadní právní úpravou, posiluje se účinnost správního dozoru nad provozováním sázkových her, a to rozšířením okruhu dozorovaných osob, rozšířením pravomocí orgánů správního dozoru a zavedením možnosti uložit při zjištění nedostatků opatření k nápravě přímo na místě kontroly; rovněž je navrženo podstatně rozšířit skutkové podstaty přestupků a správních deliktů na úseku provozování sázkových her a zvýšit sankce za spáchané delikty.

Legislativní rada vlády doporučila vládě s ohledem na její stanovisko, týkající se vztahu návrhu zákona k právu Evropské unie, aby přijala rozhodnutí o některých věcných otázkách majících dopad na slučitelnost návrhu zákona s právem Evropské unie.

3. Návrh věcného záměru nové právní úpravy vstupu a pobytu cizinců na území České republiky, volného pohybu občanů Evropské unie a jejich rodinných příslušníků a ochrany státních hranic (předkládá ministr vnitra Jan Kubice) č.j. 2/12.

Návrh věcného záměru zákona vychází z Programového prohlášení vlády, ve kterém se vláda zavázala předložit novou právní úpravu podmínek vstupu a pobytu cizinců na území České republiky. Cílem návrhu věcného záměru je vytvořit jednodušší, kompaktnější a uživatelsky přehlednější právní normy regulující danou oblast. Ke zjednodušení stávající situace by mělo přispět zejména oddělení právní úpravy vstupu a pobytu občanů Evropské unie a jejich rodinných příslušníků od úpravy vstupu a pobytu občanů třetích zemí, vypuštění těch ustanovení, která svou povahou patří do jiných právních předpisů (např. do zákona o ochraně státních hranic), a dále též ustanovení, která mohou být obsažena v prováděcích právních předpisech či interních normách. Předložený návrh mění a upravuje systematiku stávající právní úpravy, která byla v minulosti narušena nutností implementace celé řady předpisů Evropské unie. Přínosem navrhované právní úpravy mělo být především zjednodušení celého procesu imigrace, a to jak ve vztahu k cizincům, tak i subjektům, v jejichž zájmu příjezd a pobyt cizinců na území České republiky je. Zpřehlednění a sjednocení konkrétních podmínek imigrace (formou kategorizace pobytu) umožní snazší orientaci v podmínkách vstupu a pobytu včetně větší předvídatelnosti práva. V návaznosti na zjednodušení procesu migrace by mělo dojít i k omezení administrativní náročnost spojené s podáním žádosti, ke zpřesnění požadavků spojených s prodloužením pobytu cizinců v České republice a zejména následné kontroly, včetně prohloubení informační povinnosti státních orgánů disponujících relevantními informacemi, které by mohly poukazovat na snahu obcházet zákon. Kromě prokázání plnění závazků vůči státu bude navíc v některých případech vyžadována alespoň minimální znalost českého jazyka. V případě porušení zákonných podmínek se pak předpokládá, že nejen cizinci, ale případně i další dotčené subjekty ponesou odpovědnost, resp. náklady za případnou realizaci návratu cizince. Návrh si klade za cíl také jasně, systémově a komplexně vyřešit otázky, související s poskytováním zdravotní péče cizinců na území České republiky.

Legislativní rada vlády doporučila vládě návrh věcného záměru nové právní úpravy schválit ve znění jejího stanoviska.