Výsledky 93. zasedání LRV dne 26. 1. 2012
Legislativní rada vlády projednala na svém 93. zasedání ve čtvrtek 26. ledna 2012 následující návrhy zákonů:
1. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 266/2006 Sb., o úrazovém pojištění zaměstnanců, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony (předkládá ministr práce a sociálních věcí Dr. Ing. Jaromír Drábek) č.j. 1246/11.
Předložený návrh zákona navazuje na koncepci zákona č. 266/2006 Sb., o úrazovém pojištění zaměstnanců (který by měl nabýt účinnosti dnem 1. ledna 2013), který namísto principu odškodnění újmy na zdraví vzniklé pracovním úrazem nebo nemocí z povolání formou náhrady za ztrátu na výdělku zavedl princip odškodnění formou dávek v rámci sociálního pojištění zaměstnanců. Předložený návrh zákona obsahuje zejména tyto změny: výše opakujících se dávek nahrazujících ztrátu na výdělku je konstruována tak, aby nepřesáhla přijatelnou úroveň čistého příjmu zaměstnance, který měl před vznikem pracovního úrazu nebo nemoci z povolání, změna se týká zejména výpočtu a stanovení výše úrazového příplatku, úrazového vyrovnání a úrazové renty, zrušuje se část zákona upravující pojistné na úrazové pojištění, které se v souladu se zřízením jednotného inkasního místa stalo součástí odvodu z úhrnu mezd; současně se navrhuje vzhledem k malé efektivitě zrušení i tzv. motivačních prvků, které byly vázány na původní pojistné (systém zvyšování a snižování pojistného a přirážky k pojistnému), upravuje se příslušnost ve věcech úrazového pojištění tak, že o všech dávkách v prvním stupni řízení rozhoduje okresní správa sociálního zabezpečení, vytváří podmínky, aby příslušný správní orgán mohl maximálně využívat informace z oblasti nemocenského pojištění, zejména pokud jde o povinnosti zaměstnavatele, čímž dojde k odstranění některých duplicit při správě těchto agend, doplňují se některé sankce, které mají nahradit zejména zrušenou přirážku k pojistnému.
Legislativní rada vlády doporučila vládě návrh zákona neschválit.
2. Návrh zákona, kterým se upravují některé otázky související s poskytováním plnění spojených s užíváním bytů a nebytových prostorů v domě s byty (předkládá ministr pro místní rozvoj Ing. Kamil Jankovský) č.j. 1367/11.
Účelem předloženého návrhu zákona je nahradit dosavadní roztříštěnou úpravu služeb spojených s užíváním bytu komplexní právní úpravou, která tuto problematiku upraví pro všechny formy bydlení. Návrh zákona, který vychází z principu nejvyšší míry smluvní volnosti, stanoví pro případy, kdy nedojde k dohodě nebo rozhodnutí kolektivního orgánu, obecná kritéria pro rozúčtování ceny služeb, jejich zálohování a vyúčtování. Nově navrhovaný zákon zavádí možnost dohody o paušální platbě u nájemního bydlení.
Legislativní rada vlády projednávání návrhu zákona přerušila.
3. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (předkládá ministryně kultury Mgr. Alena Hanáková) č.j. 1235/11.
Účelem předloženého návrhu zákona je zejména podrobně upravit problematiku archeologických výzkumů a nálezů. Nově se zavádí projekt archeologického výzkumu, který bude obsahovat popis vědeckých cílů archeologického výzkumu a jeho technické, technologické a finanční předpoklady. Povolení k provádění archeologických výzkumů uděluje ve správním řízení Ministerstvo kultury. Od hrazení záchranných archeologických výzkumů mají být osvobozeni původci činnosti, související s realizací staveb pro vlastní bydlení, která nezasáhne plochu větší než 150 m2.
Legislativní rada vlády projednávání návrhu zákona přerušila.
4. Návrh zákona o obětech trestných činů a o změně některých zákonů (předkládá ministr spravedlnosti JUDr. Jiří Pospíšil) č.j. 1033/11.
Cílem předloženého návrhu je zejména vytvoření komplexní úpravy právní ochrany obětí trestných činů, která částečně sloučí dosavadní úpravu v této oblasti roztříštěnou do několika právních předpisů (zejména zákon o poskytnutí peněžité pomoci obětem trestné činnosti, trestní řád, zákon o sociálních službách, zákon o Policii České republiky, zákon o zvláštní ochraně svědka aj.) a tam, kde není vhodné vyjímat právní úpravu ze zvláštního právního předpisu, na ni alespoň odkáže, zejména pokud jde o srozumitelné poučení obětí trestných činů o jejich právech, rozšíření práv obětí trestných činů a pomoci, která jim bude poskytována, a odstranění nedostatků implementace práva Evropské unie, upravujícího postavení obětí v trestním řízení. Nový zákon má upravovat zejména tato práva obětí trestných činů: právo na poskytnutí odborné pomoci (ze strany neziskového sektoru, Probační a mediační služby a advokátů zapsaných do nově vytvořeného registru poskytovatelů pomoci obětem trestných činů), a to za stanovených podmínek bezplatně, právo na informace, právo na ochranu soukromí, právo na ochranu před druhotnou viktimizací ze strany policie a orgánů činných v trestním řízení (omezení kontaktu s pachatelem, speciální pravidla pro podávání vysvětlení a provádění výslechu obětí), právo na peněžitou pomoc (v širším rozsahu než přiznává dosavadní právní úprava); v rozsahu poskytnuté peněžité pomoci pak má nárok oběti na náhradu škody či nemajetkové újmy přecházet na stát. Návrh také počítá s vytvořením nového systému akreditací k poskytování odborné pomoci nestátními neziskovými organizacemi, přičemž udělení akreditace bude podmínkou pro poskytování dotací.
Legislativní rada vlády doporučila vládě schválit návrh zákona ve znění jejího stanoviska.