Výsledky 89. zasedání LRV dne 3. 11. 2011
Legislativní rada vlády projednala na svém 89. zasedání ve čtvrtek 3. listopadu 2011 následující návrhy zákonů:
1. Návrh na jmenování členů pracovní komise Legislativní rady vlády pro hodnocení dopadů regulace (předkládá místopředsedkyně vlády a předsedkyně Legislativní rady vlády Mgr. Karolína Peake) č.j. 15830/11-RSL.
Pracovní komise Legislativní rady vlády pro hodnocení dopadů regulace se zřizuje v návaznosti na Dodatek ke koaliční smlouvě z června tohoto roku, kterým byly převedeny činnosti, týkající se procesu hodnocení dopadů regulace, z působnosti Ministerstva vnitra do působnosti místopředsedkyně vlády a předsedkyně Legislativní rady vlády. Náplní nové pracovní komise Legislativní rady vlády bude posuzování kvality provedených hodnocení dopadů regulace (RIA) u legislativních návrhů; dále bude v rámci posuzování návrhu Plánu legislativních prací vlády na příslušný kalendářní rok oprávněna navrhovat, u kterých legislativních návrhů má být RIA provedena, a dále bude oprávněna provádět konzultace k RIA v průběhu jejího zpracovávání. Pracovní komise pro RIA tak bude vykonávat činnosti, které dříve vykonával Výbor pro kontrolu kvality hodnocení dopadů regulace v rámci Grémia pro regulační reformu a efektivní veřejnou správu při Ministerstvu vnitra, avšak v širším měřítku; uvedený výbor byl současně Ministerstvem vnitra navržen ke zrušení.¨
Legislativní rada vlády předložený návrh na jmenování členů pracovní komise Legislativní rady vlády pro hodnocení dopadů regulace schválila.
2. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, a některé související zákony (předkládá ministr pro místní rozvoj Ing. Kamil Jankovský) č.j. 970/11.
Cílem předloženého návrhu zákona je na základě dosavadních zkušeností s fungováním stavebního zákona právní úpravu v něm obsaženou v některých případech zjednodušit a v některých případech naopak doplnit a zpřesnit, a to jak v oblasti územního plánování, tak i stavebního řádu. V zájmu zjednodušení se navrhuje rozšíření počtu případů, kdy z hlediska ochrany veřejných zájmů není třeba rozhodovat v územním řízení. Navrhuje se i zjednodušení samotného územního řízení, a to v případech záměrů, které nevyžadují posuzování vlivu na životní prostředí, a rovněž při schvalování nevýznamných záměrů splňujících požadavky právních předpisů, zejména staveb s doplňkovou funkcí k již existujícím hlavním stavbám. Navrhovaná novela rovněž rozšiřuje integraci posuzování vlivů vybraných záměrů na životní prostředí do územního řízení. Obsahem návrhu je v oblasti územního plánování a územního rozhodování například změna úpravy týkající se posuzování vlivů na životní prostředí a na území Natura 2000 ve vztahu k postupům podle zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí), ve znění pozdějších předpisů, zpřesnění a zjednodušení úpravy pořizování a vydávání politiky územního rozvoje a jednotlivých typů územně plánovací dokumentace, rozšíření výčtu případů, pro které se územní rozhodnutí ani územní souhlas nevyžadují, postavení občanských sdružení jako účastníků územního řízení, úprava formy územního souhlasu a postupů při jeho vydávání, upřesnění postupů při uzavírání veřejnoprávní smlouvy nahrazující územní rozhodnutí, upuštění od veřejného ústního jednání v územním řízení v případech záměrů, které nepodléhají posuzování vlivů na životní prostředí, změna požadavků na uvádění vedlejších účastníků územního řízení a doručování veřejnou vyhláškou v souvislosti se záměry, které vyžadují posuzování vlivů na životní prostředí, v případě postupu podle § 91 a v řízeních s velkým počtem účastníků, speciální úprava stanovení lhůt pro vydání územního rozhodnutí. úprava rozsahu a zpřesnění způsobu uplatňování předkupního práva, úprava kvalifikačních požadavků pro územně plánovací činnost, zvláště kvalifikačního požadavku vzdělání a výjimek z tohoto požadavku, V oblasti stavebního řádu jde zejména o sjednocení procesních postupů při ohlašování staveb, při povolování změny účelu užívání a odstraňování staveb, podrobnější úpravu uzavírání veřejnoprávní smlouvy mezi stavebníkem a stavebním úřadem, která nahrazuje stavební povolení, rozšíření výčtu staveb, terénních úprav a udržovacích prací, které pro své provedení nevyžadují ohlášení ani stavební povolení nebo úprava pravidel činnosti autorizovaného inspektora. Obsahem návrhu je v oblasti stavebního řádu zejména změna působnosti stavebních úřadů sledující naplnění zásady jedna stavba jeden úřad jedno rozhodnutí , úprava právních účinků ohlášení u ohlašovaných stavebních záměrů v podobě vzniku práva ze zákona, upřesnění postupů při uzavírání veřejnoprávní smlouvy nahrazující stavební povolení, zpřesnění postupů autorizovaného inspektora při posuzování stavby, zejména upřesnění zákonného vyloučení použití tohoto institutu a řešení účinků oznámení stavby posouzené inspektorem stavebnímu úřadu, zpřesnění skutkových podstat správních deliktů a doplnění nových skutkových podstat.
Legislativní rada vlády projednávání návrhu zákona přerušila.
3. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony (předkládá ministr financí Ing. Miroslav Kalousek) č.j. 980/11.
Cílem předloženého návrhu zákona je provázat ustanovení zákona o účetnictví,. týkající se povinnosti Ministerstva financí spravovat centrální systém účetních informací státu s faktickými činnostmi, spojenými s touto správou a s využitím tohoto systému, tj. metodickou podporou a předáváním a přebíráním účetních záznamů v elektronické podobě, včetně zajištění jeho dalšího využití kontrolními orgány; v důsledku navržených změn se má - snížit riziko zkreslení ocenění majetku získaného bezúplatným nabytím v okruhu účetních jednotek veřejné sféry, - zpřesnit některá ustanovení zákona o účetnictví v souvislosti s reálným vývojem, potřebami účetních jednotek a kontrolou stanovených povinností, a - zajistit schvalování účetních závěrek v případě vybraných účetních jednotek.
Legislativní rada vlády doporučila, aby vláda návrh zákona schválila ve znění jejího stanoviska.
4. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony (předkládá ministr práce a sociálních věcí Dr. Ing. Jaromír Drábek) č.j. 1002/11.
Návrh zákona si klade za cíl zkvalitnění systému péče o ohrožené děti, ke kterému se ve svém Programovém prohlášení zavázala vláda. Navrhované změny zákona směřují zejména: k vytvoření podmínek pro zabezpečení výchovy a všestranného rozvoje dítěte v jeho přirozeném rodinném prostředí nebo v náhradním rodinném prostředí, ke změně orientace systému směrem k prevenci, díky níž odpadne nákladná a v mnoha případech neúčinná práce s dlouhodobě neřešenými problémy, ke zvýšení kvality systému zavedením standardů kvality a sjednocením postupů sociálně-právní ochrany dětí a osob pověřených k výkonu sociálně-právní ochrany dětí a k vytvoření alternativ k nadměrnému umísťování dětí do institucionální péče rozvojem a profesionalizací pěstounské péče.
Legislativní rada vlády projednávání návrhu zákona přerušila.