EN

Vláda České republiky

Výsledky 86. zasedání LRV dne 8. 9. 2011

Legislativní rada vlády projednala na svém 86. zasedání ve čtvrtek 8. září 2011 následující návrhy zákonů:

1. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 184/2006 Sb., o odnětí nebo omezení vlastnického práva k pozemku nebo ke stavbě (zákon o vyvlastnění), a zákon č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí (předkládá ministr pro místní rozvoj ing. Kamil Jankovský) č.j. 767/11.

Cílem předloženého návrhu zákona je upravit některá ustanovení zákona, která v rozhodovací praxi způsobovala jisté problémy; jedná se například o ustanovení týkající se podmínek vyvlastnění, náhrady při vyvlastnění, vyvlastňovacího řízení a rozhodnutí vyvlastňovacího úřadu o žádosti vyvlastnitele. V praxi se ukázalo problematickým zejména stanovení náhrady za vyvlastněné pozemky v obvyklé ceně podle zákona č.151/1997Sb. o oceňování majetku a o změně některých zákonů (zákon o oceňování majetku), ve znění pozdějších předpisů, a to v případech, kdy trh s  pozemky určenými pro stavby, jako jsou pozemní komunikace, v  daném místě neexistoval; ve znaleckých posudcích, na jejichž základě byly náhrady za vyvlastnění stanoveny, se objevovaly neodůvodněné rozdíly. Předloženým návrhem má být cena pozemku nebo stavby pro účely stanovení náhrady určena vždy podle jejich skutečného stavu a účelu užití ke dni podání žádosti o vyvlastnění. Navržené změny zákona o vyvlastnění si rovněž vyžádaly nezbytné změny zákona č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z  převodu nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů, a to například ustanovení upravujícího základ daně z převodu nemovitostí, povinnosti poplatníka podat daňové přiznání k dani z převodu nemovitostí apod.

Legislativní rada vlády doporučila vládě návrh zákona schválit ve znění stanoviska Legislativní rady vlády.

2. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů (předkládá ministr financí Ing. Miroslav Kalousek, ministr pro místní rozvoj Ing. Kamil Jankovský a ministr průmyslu a obchodu Ing. Martin Kocourek) č.j. 837/11.

Cílem předloženého návrhu zákona je naplnit jeden z úkolů uvedený ve Strategii vlády v boji proti korupci na období let 2011 a 2012. Východiskem návrhu zákona je předpoklad, že korupce při poskytování dotací a jiných návratných výpomocí se sníží, jestliže rozhodování o něm bude pod veřejnou kontrolou. K tomu je navrženo zejména -stanovit povinnost poskytovatele zveřejňovat v elektronické podobě veškeré dokumenty a údaje, které jsou rozhodné pro poskytování dotací a návratných výpomocí ze státního rozpočtu, -aby ze zveřejňování byly vyloučeny informace týkající se účelové podpory výzkumu, experimentálního vývoje a inovací, dokumenty a údaje označené jako utajované informace, dále citlivé údaje, údaje, jejichž zveřejněním by bylo porušeno právo jejich autora rozhodnout o zveřejnění nebo porušeno právo užít autorské dílo, a údaje, o kterých to stanoví přímo použitelný předpis Evropské unie, -dokumenty ponechat zveřejněné alespoň po dobu 10 let.

Legislativní rada vlády doporučila vládě návrh zákona schválit ve znění stanoviska Legislativní rady vlády.

3. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony (předkládá ministr dopravy Mgr. Pavel Dobeš) č.j. 468/11.

Cílem předloženého návrhu je adaptace právního řádu České republiky na nové, přímo použitelné předpisy Evropské unie v oblasti silniční dopravy. Návrh obsahuje především novou úpravu podmínek provozování silniční dopravy, v jejímž rámci dochází ke změně ve vymezení koncesované živnosti silniční motorová doprava a ke změnám v předpokladech pro získání koncese a provozování silniční dopravy. Dále návrh nově upravuje rejstřík podnikatelů v silniční dopravě, kterým má být nahrazen dosavadní Centrální registr dopravců. Návrh obsahuje také změny v ustanoveních upravujících sankční postihy pro případy porušení povinností provozovatelů silniční dopravy, včetně institutů kauce a zabránění v jízdě sloužících k zajištění řádné součinnosti účastníků řízení o správních deliktech.

Legislativní rada vlády doporučila vládě návrh zákona schválit ve znění stanoviska Legislativní rady vlády.

4. Návrh věcného záměru zákona o zajištění právní pomoci (předkládá ministr spravedlnosti JUDr. Jiří Pospíšil) č.j. 755/11.

Předložený návrh věcného záměru zákona má být základem pro vypracování nové právní úpravy, která si klade za cíl vytvořit systém poskytování právní pomoci fyzickým a právnickým osobám jako žadatelům o právní pomoc, pokud v důsledku své materiální potřebnosti nemohou využívat právní služby k ochraně svých práv; návrhem však není vyloučeno poskytování právní pomoci podle jiných právních předpisů. Podle předloženého věcného záměru zákona mají být novou právní úpravou vymezeny úrovně a oblasti poskytované právní pomoci, stanoven okruh žadatelů právní pomoci a jejích poskytovatelů, dále pak např. mají být upraveny otázky týkající se seznamu poskytovatelů právní pomoci, stanoveny podmínky pro přiznání právní pomoci, řešeny způsoby financování systému a kontrolní mechanizmy. Navrhovaná právní úprava si vyžádá novelizaci celé řady zákonů, například občanského soudního řádu, soudního řádu správního, správního řádu, zákona o advokacii a zákona o soudech a soudcích.

Legislativní rada vlády projednávání věcného záměru zákona přerušila.

5. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony (předkládá ministr spravedlnosti JUDr. Jiří Pospíšil) č.j. 728/11.

Předloženým návrhem má dojít zejména k úpravě alternativních způsobů vyřízení věci v trestním řízení a ke změnám v úpravě institutu spolupracujícího obviněného. Změny v oblasti alternativních způsobů vyřízení věci v trestním řízení zahrnují především doplnění možnosti podmínit aplikaci tzv. odklonů v trestním řízení dobrovolným slibem pachatele, že se po stanovenou zkušební dobu zdrží určité činnosti, v jejíž souvislosti se trestného činu dopustil, nebo složením určité peněžité částky určené státu na pomoc obětem trestné činnosti, a zavedení nového institutu dohody o vině a trestu Zavedením institutu dohody o vině a trestu se sleduje zjednodušení a zrychlení některých trestních řízení, v nichž obviněný prohlásí, že se cítí být vinen skutkem, pro který je stíhán, a za účasti svého obhájce sjedná se státním zástupcem dohodu ohledně trestu, popř. ochranného opatření a ohledně rozsahu a způsobu náhrady škody. Takto sjednaná dohoda by podléhala schválení soudem, který by mohl návrh na její schválení ze závažných procesních důvodů odmítnout, popřípadě by sjednanou dohodu nemusel pro nesprávnost či nepřiměřenost schválit. Úpravami v institutu spolupracujícího obviněného, které vycházejí také z cíle stanoveného v programovém prohlášení vlády zasadit se o zpřesnění tohoto institutu tak, aby umožňoval v závažných případech organizovaného zločinu zajistit i úplnou beztrestnost a spočívají - v rozšíření okruhu řízení o trestných činech, u nichž lze tohoto institutu využít, ze stávající úzce vymezené kategorie řízení o zvlášť závažných zločinech na řízení o všech zločinech, - v obligatorním ukládání trestů pod dolní hranicí trestní sazby namísto dosavadní fakultativní povahy této možnosti a - ve vymezení případů, v nichž by bylo možno u spolupracujícího obviněného upustit od potrestání, by mělo dojít ke zvýšení efektivity tohoto institutu.

Legislativní rada vlády doporučila vládě návrh zákona schválit ve znění stanoviska Legislativní rady vlády.