Výsledky 84. zasedání LRV dne 11. 8. 2011
Legislativní rada vlády projednala na svém 84. zasedání ve čtvrtek 11. srpna 2011 následující návrhy zákonů:
1. Návrh věcného záměru zákona, kterým se upravují některé otázky související s poskytováním plnění spojených s užíváním bytu a nebytových prostor v domě s byty a kterým se mění některé zákony (předkládá ministr pro místní rozvoj Ing. Kamil Jankovský) – č.j. 654/11.
Cílem návrhu věcného záměru zákona je odstranit roztříštěnost stávající právní úpravy a doplnit chybějící právní úpravu v oblasti poskytování služeb spojených s užíváním bytu nebo nebytového prostoru v bytovém domě. V současné době je požadavek na právní úpravu služeb spojených s bydlením obsažen v ustanovení § 696 odst. 2 občanského zákoníku, který předpokládá zvláštní právní předpis pro řešení problematiky služeb, ale pouze v oblasti nájemního bydlení, které však tvoří pouze jednu z forem bydlení.
Předložený návrh přepokládá zákonnou úpravu zejména služeb spojených s užíváním bytu, pravidla rozúčtování, úpravu práv a povinností stran a lhůty pro rozúčtování. Ve speciálních ustanoveních budou zakotveny potřebné odchylky od úpravy obecné pro jednotlivé formy bydlení, kterými jsou bydlení nájemní, bydlení družstevní a bydlení na základě vlastnického nebo jiného věcného práva. Návrh rovněž řeší nutnost změny jiných právních předpisů, konkrétně zákona o vlastnictví bytů.
Legislativní rada vlády doporučila, aby vláda návrh věcného záměru zákona schválila ve znění stanoviska LRV.
2. Návrh věcného záměru zákona o úřednících a zaměstnancích veřejné správy a o vzdělávání ve veřejné správě (předkládá ministr vnitra Jan Kubice) – č.j. 708/11.
Návrh věcného záměru zákona reaguje na změny, které se uskutečnily v organizaci veřejné správy v průběhu posledního desetiletí, a ke kterým došlo v souvislosti s ukončením činnosti okresních úřadů, vznikem samosprávných krajů a decentralizací výkonu veřejné správy zejména na obce s rozšířenou působností. Uvedené procesy založily paralelní existenci dvou systémů právní úpravy – pro úředníky státní správy a pro úředníky územních samosprávných celků. Předložený návrh, vycházející z Programového prohlášení vlády, má podle předkladatele za cíl stanovit jednotnou právní úpravu práv a povinností úředníků a zaměstnanců veřejné správy. Přijetím zcela nové právní úpravy v této oblasti by mělo dojít ke stabilizaci a profesionalizaci veřejné správy a zároveň k jejímu odpolitizování, zvýšení její transparentnosti a též k posílení boje proti korupci. Předložený návrh v souladu se spojeným modelem veřejné správy upravuje veřejnou službu tak, aby se podmínky výkonu práce jednotlivých skupin úředníků veřejné správy co nejvíce sjednotily, a to v oblasti pracovního poměru a v oblasti vzdělávání.
Legislativní rada vlády doporučila vládě, aby návrh věcného záměru zákona schválila ve znění připomínek uvedených ve stanovisku LRV a dle závěrů přijatých vládou.
3. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 120/2001 Sb., o soudních exekutorech a exekuční činnosti (exekuční řád) a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony (předkládá ministr spravedlnosti JUDr. Jiří Pospíšil) – č.j. 591/11.
Návrh zákona si klade za cíl výrazně omezit dvoukolejnost výkonu rozhodnutí prováděného soudem a exekuce vykonávané soudním exekutorem. Další zásadní navrhovaná změna se týká postupu při zahájení exekuce, kdy má být zcela zrušen institut pověření soudního exekutora k provedení exekuce prostřednictvím soudu.
Dále se navrhuje:
- zavedení nového způsobu výkonu rozhodnutí - správa nemovitosti
- změna právní úpravy dalších způsobů výkonu rozhodnutí - např. u exekuce přikázáním pohledávky se umožňuje dražba této pohledávky
- nahrazení výkonu rozhodnutí prodejem podniku výkonem rozhodnutí postižením podniku, zavedení možnosti správy podniku
- umožnění spojení věcí, pokud tentýž oprávněný podal více návrhů proti témuž povinnému (případně jiný oprávněný proti témuž povinnému) u téhož nebo jiného exekutora
- místní příslušnost exekučního soudu určovat primárně podle adresy místa trvalého pobytu vedené v příslušné evidenci
- sídlo Exekutorské komory České republiky přesunout z Brna do Prahy.
Legislativní rada vlády projednávání návrhu zákona přerušila.
4. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 117/2001 Sb., o veřejných sbírkách a o změně některých zákonů (zákon o veřejných sbírkách), ve znění pozdějších předpisů (předkládá předseda vlády ČR RNDr. Petr Nečas a zmocněnkyně vlády pro lidská práva Mgr. Monika Šimůnková) – č.j. 567/11.
Cílem návrhu novely zákona je zjednodušit a upřesnit právní úpravu týkající se povinností právnických osob při oznámování konání veřejných sbírek a při jejich ukončení, včetně zpřesnění postupů příslušných krajských úřadů. Nově má být umožněno konat veřejnou sbírku nejen na dobu určitou, ale i na dobu neurčitou, přičemž sbírku na dobu určitou lze podle návrhu konat nejdéle po dobu 3 let ode dne oznámení sbírky. Návrhem jsou dále dotčena ustanovení týkající se kontrolních mechanizmů, účetnictví a správních deliktů.
Novelizovaný zákona má umožnit na jedné straně rozvoj veřejných sbírek bez zbytečných administrativních bariér, a na straně druhé efektivní kontrolu jejich konání a využití jejich výtěžku tak, aby veřejnost neztratila k veřejným sbírkám důvěru.
Legislativní rada vlády doporučila, aby vláda návrh zákona schválila ve znění stanoviska LRV.