Výsledky 80. zasedání LRV dne 26. 5. 2011
Legislativní rada vlády projednala na svém 80. zasedání ve čtvrtek 26. května 2011 následující návrhy zákonů:
1. Návrh zákona o Celní správě České republiky (předkládá ministr financí Ing. Miroslav Kalousek) – č.j. 308/11.
Cílem návrhu zákona je reorganizace soustavy celních orgánů v České republice. Současná třístupňová struktura organizace a řízení má být nahrazena novou soustavou dvoustupňovou, obdobně jako u správních úřadů v rámci připravovaného systému jednoho inkasního místa, tzv. JIM, se kterými bude nutné zajišťovat operativní spolupráci při výkonu řady kompetencí (například při správě spotřebních daní). Přechod na dvoustupňový systém řízení vyplývá i ze závěrů a doporučení Světové banky ke koncepci JIM a je také jedním ze základních předpokladů pro naplnění jednoho z cílů celní správy, kterým je přechod na princip procesního řízení.
Navrhuje se zejména
- vytvořit novou organizační strukturu celní správy tak, aby ji tvořilo Generální ředitelství cel, 14 krajských celních úřadů a také celní úřad se sídlem v Praze Ruzyni, vzhledem ke specifické působnosti spočívající v dohledu na nejdůležitější vnější hranici Evropské unie na území České republiky,
- přesunout do tohoto zákona ustanovení týkající se práv a povinností celníka obsažená dosud v celním zákoně; předmětem nové úpravy však není rozšíření stávajících kompetencí celníka, ale pouze jejich zpřesnění a přizpůsobení úpravě kompetencí příslušníků jiných bezpečnostních sborů,
- stanovit, že orgánem příslušným pro řízení o opravných prostředcích proti rozhodnutí vydaným Generálním ředitelstvím cel v daňovém nebo správním řízení nebude nadále již Ministerstvo financí, ale bude o nich rozhodovat generální ředitel v režimu rozkladu (výjimkou bude řízení ve věcech služebního poměru).
Projednávání návrhu zákona Legislativní rada vlády odročila.
2. Návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o Celní správě České republiky (předkládá ministr financí Ing. Miroslav Kalousek) – č.j. 308/11.
Návrh zákona se předkládá v návaznosti na současně předkládaný zákon o Celní správě ČR. Cílem návrhu je zajistit obsahový soulad zákona o Celní správě s ostatními platnými zákony České republiky.
Projednávání návrhu zákona Legislativní rada vlády odročila.
3. Návrh zákona o Finanční správě České republiky (předkládá ministr financí Ing. Miroslav Kalousek) – č.j. 350/11.
Návrh zákona o Finanční správě České republiky představuje druhou etapu institucionální reformy daňové správy. Navrhovaným zákonem má vzniknout Finanční správa České republiky jako soustava správních úřadů pro výkon správy daní, jejímiž součástmi mají být Generální finanční ředitelství a jemu podřízené finanční úřady. Generální finanční ředitelství má být i nadále podřízeno Ministerstvu financí. Namísto dnešních 8 finančních ředitelství a 199 finančních úřadů, které mají být zrušeny, má napříště existovat pouze 14 finančních úřadů s působností pro území vyšších územních samosprávných celků, a kromě nich ještě Specializovaný finanční úřad s celostátní působností pro specifické, v zákoně vyjmenované daňové subjekty. Současně se předpokládá, že Generální finanční ředitelství bude mít 14 územních pracovišť působících v sídlech 14 nově zřízených finančních úřadů, a 14 finančních úřadů bude mít celkem 199 územních pracovišť působících v sídlech dnešních finančních úřadů.
Navrhovaný zákon zachovává dosavadní rozsah věcné působnosti stávajících územních finančních orgánů, pouze ji nově rozdělí mezi Generální finanční ředitelství a finanční úřady.
Projednávání návrhu zákona Legislativní rada vlády odročila.
4. Návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o Finanční správě České republiky (předkládá ministr financí Ing. Miroslav Kalousek) – č.j. 350/11.
Navrhovaná právní úprava navazuje na návrh zákona o Finanční správě České republiky a změny, které z něj vyplývají, promítá do souvisejících právních předpisů. Změny se týkají především kompetenčních ustanovení vycházejících vesměs z dosud existující soustavy územních finančních orgánů, která má být nahrazena novou soustavou orgánů Finanční správy ČR. Nemění se proto všechny zákony, které nyní upravují působnost územních finančních orgánů, ale jen ty, které by nebyly slučitelné s nově navrhovanou úpravou.
Projednávání návrhu zákona Legislativní rada vlády odročila.
5. Upravené znění návrhu zákona o mezinárodní pomoci při vymáhání některých finančních pohledávek (předkládá ministr financí Ing. Miroslav Kalousek) – č.j. 171/11.
Účelem předloženého návrhu zákona je zapracovat do českého právního řádu nově přijatou unijní úpravu postupu příslušných orgánů při uskutečňování vzájemné mezinárodní pomoci při vymáhání pohledávek vyplývajících z daní, poplatků, cel a jiných opatření. Navržený zákon má nahradit dosavadní právní úpravu pro tuto oblast, a to zákon č. 191/2004 Sb., o mezinárodní pomoci při vymáhání některých finančních pohledávek, ve znění zákona č. 199/2010 Sb., který pro transpozici příslušné směrnice EU již není vyhovující.
Návrh zákona především sleduje rozšíření rozsahu vzájemné spolupráce při vymáhání nebo zajišťování finančních pohledávek u daní, poplatků a cel. Současně návrh zákona směřuje ke zvýšení efektivity této spolupráce, jejíž potřeba vyplývá z rostoucí provázanosti jednotného trhu EU.
K tomu účelu se navrhuje
- uplatňovat vzájemnou spolupráci nově rovněž u pohledávek plynoucích z místních a dalších druhů poplatků,
- doplnit a zpřesnit stávající pravidla vzájemné mezinárodní spolupráce, například upravit organizaci provádění mezinárodní spolupráce stanovením konkrétních kontaktních orgánů a jejich působnosti, stanovit možnost dožádat vymáhání pohledávky v jiném státě, aniž by byla vyčerpána možnost upokojit pohledávku z aktiv dlužníka v dožadujícím státě, a to pro jejich nepatrnost vzhledem k výši pohledávky, nebo umožnit účast zástupce dožadujícího orgánu na úkonech orgánu dožádaného.
Legislativní rada vlády doporučila vládě schválit návrh zákona ve znění jejího stanoviska.