EN

Vláda České republiky

Výsledky 72. zasedání LRV dne 17. 2. 2011

Legislativní rada vlády projednala na svém 72. zasedání ve čtvrtek 17. února 2011 následující návrhy zákonů:

1. Upravené znění návrhu zákona o podpoře využívání energie z obnovitelných zdrojů energie a druhotných energetických zdrojů a z vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla a o změně některých zákonů (zákon o podporovaných zdrojích energie) (předkladatelem je ministr průmyslu a obchodu Ing. Martin Kocourek).

Návrh zákona zapracovává do právního řádu České republiky směrnici Evropského parlamentu a Rady 2009/28/ES ze dne 23. dubna 2009, o podpoře využívání energie z obnovitelných zdrojů a o změně a následném zrušení směrnic 2001/77/ES
a 2003/30/ES, jejímž cílem je nastavení dlouhodobě stabilních a reálných podmínek podpory výroby energie z obnovitelných zdrojů energie. Návrh zákona dále novelizuje zákon č. 180/2005 Sb., o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie a o změně některých zákonů, v tom směru, aby systém podpory výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie omezil dopady do ceny elektřiny pro konečné spotřebitele.
Návrh zákona rovněž odstraňuje nerovnosti v zavedeném systému podpory jiných než obnovitelných zdrojů, především pak druhotných zdrojů a kombinované výroby elektřiny
a tepla. Návrh zákona se vztahuje na podporu nejen obnovitelných zdrojů elektřiny a tepla, ale i druhotných energetických zdrojů a kombinované výroby elektřiny a tepla.

Legislativní rada vlády doporučila, aby vláda návrh zákona schválila ve znění návrhu stanoviska LRV s tím, že do něj budou zapracovány připomínky uplatněné na dnešním jednání LRV.


2. Upravené znění návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 265/1992 Sb., o zápisech vlastnických a jiných věcných práv k nemovitostem, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (předkladatelem je ministr zemědělství Ing. Ivan Fuksa a předseda Českého úřadu katastrálního a zeměměřického Ing. Karel Večeře).

Cílem návrhu zákona je odstranit některé dílčí nedostatky dosavadní právní úpravy, tykající se zejména návrhu na zahájení řízení o povolení vkladu, který bude nutno podávat na předepsaném formuláři. Mění se rovněž způsob podání žaloby proti zamítnutí vkladu, kdy navrhovaná právní úprava má eliminovat podávání tzv. šikanózních žalob, podávaných se záměrem ztížit či znemožnit zřízení věcného práva k nemovitosti. Navrhuje se také způsob, jak z katastru nemovitostí odstranit stará zástavní práva, převzatá z bývalých pozemkových knih. Způsob řešení starých zástavních práv je předkládán ve 2 variantách. Podle varianty 1 by stará zástavní práva zanikla ze zákona ke dni nabytí účinnosti navrhovaného zákona, podle varianty 2 je zánik těchto práv koncipován jako vyvratitelná domněnka, umožňující výmaz zástavního práva z katastru na základě ohlášení vlastníka nemovitosti.
Součástí předloženého návrhu zákona je i novela zákona o správních poplatcích, podle které se správní poplatek z návrhu na vklad zvyšuje z dosavadních 500 Kč na 1000 Kč.

Legislativní rada vlády doporučila, aby vláda návrh zákona schválila ve znění stanoviska Legislativní rady vlády, a to ve variantě II.

3. Upravené znění návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění pozdějších předpisů (předkladatelem je ministr financí Ing. Miroslav Kalousek).

Cílem návrhu zákona je zjednodušit administraci strukturálních fondů a Fondu soudržnosti Evropské unie, a to tak, aby finanční toky prostředků plynoucích z Evropské unie byly přizpůsobeny předpisům Evropské unie, které upravují obecné podmínky jejich čerpání. Po zapracování uvedených postupů do právního řádu České republiky by tak měla po nabytí účinnosti předloženého návrhu zákona probíhat realizace projektů bez nežádoucích legislativních a administrativních překážek.

Současně je v návrhu novely rozpočtových pravidel navrženo

  • umožnit správci kapitoly rozhodnout, že projekt, u kterého se předpokládalo spolufinancování z rozpočtu Evropské unie, bude financován pouze ze státního rozpočtu,
  • rozšířit definici programu, jakožto titulu pro účast státního rozpočtu na jeho financování, na jakékoliv výdaje a činnosti sloužící k dosažení stanovených cílů,
  • umožnit provést rozpočtové opatření pouze u jednoho ukazatele, což je praktické zejména v souvislosti s vynakládáním výdajů spolufinancovaných z rozpočtu Evropské unie, a
  • umožnit vracet peněžité tresty nebo kauce z příjmových účtů státního rozpočtu, existuje-li pro vrácení právní důvod.

Návrh novely rozpočtových pravidel územních rozpočtů pak umožňuje v případě méně závažného porušení rozpočtové kázně uložit nižší odvod za její porušení; dále stanoví jednotný přístup ke všem skupinám příjemců dotace při ukládání odvodu a penále a upravuje lhůtu pro podání žádosti o prominutí odvodu za porušení rozpočtové kázně nebo penále.

Předložený návrh zákona obsahuje rovněž novelu zákona o Nejvyšším kontrolním úřadu, která v návaznosti na návrh, aby napříště závěrečné účty kapitol státního rozpočtu nebyly součástí státního závěrečného účtu, dává kompetenci Nejvyššímu kontrolnímu úřadu k jejich kontrole.

Legislativní rada vlády doporučila, aby vláda návrh zákona schválila ve znění stanoviska Legislativní rady vlády.

4. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 591/1992 Sb., o cenných papírech, ve znění pozdějších předpisů, a některé související zákony (předkladatelem je ministr financí Ing. Miroslav Kalousek).

Účelem návrhu zákona je aktualizace právní úpravy soukromoprávního vymezení cenných papírů a jejich náležitostí tak, aby vyhovovala potřebám praxe.

Navrhuje se zejména

  • nově přesněji vymezit pojem „cenný papír“,
  • nově upravit tzv. nepojmenované (inominátní) cenné papíry a umožnit jejich vydávání,
  • přesunout právní úpravu změny podoby cenného papíru ze zákona o podnikání na kapitálovém trhu do zákona o cenných papírech, kam systematicky patří,
  • sjednotit terminologii používanou zákonem o cenných papírech s jinými právními předpisy a zpřesnit odkazy na jiné právní předpisy obsažené v zákoně o cenných papírech.

 Po projednání v Legislativní radě vlády bude návrh zákona předkladatelem stažen.