EN

Vláda České republiky

Výsledky 108. zasedání LRV dne 22. 11. 2012

Legislativní rada vlády projednala na svém 108. zasedání ve čtvrtek 22. listopadu 2012 následující návrhy zákonů:


1. Návrh zákona o Vojenské policii a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o Vojenské policii) (předkládá ministr obrany RNDr. Alexandr Vondra) – č.j. 1031/12.

Návrh zákona o Vojenské policii odstraňuje nedostatky stávající právní úpravy a jejich dopady na praktický výkon policejní ochrany ozbrojených sil, vojenských objektů, vojenského materiálu a ostatního majetku státu, s nímž je příslušné hospodařit Ministerstvo obrany. Návrh zákona dále zpřesňuje postavení a působnosti Vojenské policie a postavení náčelníka Vojenské policie.

Legislativní rada vlády projednávání návrhu zákona přerušila.

2. Návrh zákona o označování a sledovatelnosti výbušnin (předkládá ministr průmyslu a obchodu MUDr. Martin Kuba a předseda Českého báňského úřadu Ing. Ivo Pěgřímek) – č.j. 957/12.

Cílem předloženého návrhu zákona je reagovat na přijetí nové směrnice 2012/4/EU ze dne 22. února 2012, kterou se mění směrnice 2008/43/ES, kterou se podle směrnice Rady 93/15/EHS zřizuje systém pro identifikaci a sledovatelnost výbušnin pro civilní použití. Důvodem pro přijetí směrnice 2012/4/EU byl závěr Evropské komise, že stávající národní předpisy přejímající požadavky směrnice 2008/43/ES nadměrně zatíží podnikatelský sektor, když způsob označování určitých výbušnin je technicky složitý a že datum účinnosti této směrnice (5. dubna 2012) nedovoluje vyvinout dostatečné množství vhodného programového vybavení pro vedení systému pro sledovatelnost výbušnin v elektronické podobě a zejména jeho odzkoušení v reálném provozu.
Směrnice 2012/4/EU vylučuje z působnosti směrnice 2008/43/ES stopiny, zápalnice a kalíškové zápalky s vědomím, že tyto výrobky nepředstavují extrémně vysoké riziko zneužití k trestné činnosti. Současně popisuje způsob označování určitých předmětů (zejména zážehové rozbušky a bleskovice), u kterých je připojování jednoznačného označení technicky jen stěží proveditelné. Směrnice 2012/4/EU dále odkládá datum, od kdy podnikatelský sektor bude povinen výbušniny opatřovat jednoznačným označením, o 1 rok, tj. z 5. dubna 2012 na 5. dubna 2013, a současně datum, od kdy bude podnikatelský sektor povinen vést systém pro sledovatelnost výbušnin, o 3 roky, tj. z 5. dubna 2012 na 5. dubna 2015.
Nově navržený zákon zapracovává požadavky jak směrnice 2008/43/ES, tak směrnice 2012/4/EU.

Legislativní rada vlády dopoučila vládě schválit návrh zákona ve znění jejího stanoviska.


3. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 49/1997 Sb., o civilním letectví a o změně a doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (předkládá ministr dopravy Mgr. Pavel Dobeš) – č.j. 1040/12.

Cílem předloženého návrhu zákona je především zapracování požadavků vyplývajících ze sekundárních právních předpisů Evropské unie do právního řádu České republiky a dále některé další úpravy v reakci na požadavky aplikační praxe. Hlavními změnami jsou nezbytné úpravy a doplnění v oblasti právní úpravy ochrany civilního letectví před protiprávními činy, právní úpravy leteckého personálu (řídících letového provozu), právní úpravy poskytování letových navigačních služeb v tzv. jednotném evropském nebi a právní úpravy v oblasti odborného zjišťování příčin leteckých nehod. Návrh zákona rovněž zapracovává úkoly plynoucí z „Koncepce budoucí právní úpravy, která povede ke sjednocení právní úpravy postupů při výkonu jednotlivých správních agend s minimem odchylek a výjimek“. Jedná se zejména o několik úprav, kdy jsou odstraňována zvláštní ustanovení vylučující použití správního řádu bez stanovení jiného (speciálního) postupu apod. Významná část návrhu zákona se věnuje též zpřesnění a doplnění právní úpravy provozování obchodní letecké dopravy, zejména zahraničního leteckého dopravce.
Návrh zákona je ve 2 bodech předložen vládě k rozhodnutí ve variantních řešeních. Tato variantní řešení se týkají povinnost osoby požádat po nabytí účinnosti navrhovaného zákona o ověření spolehlivosti a s ntím související úpravy přechodného ustanovení..
Ve variantě I se vychází z předpokladu, že ověření spolehlivosti je kvalifikovaný postup, jehož výsledkem je správní akt, kterým se v určité věci zakládá právo jmenovitě určené osoby (žadatele o ověření spolehlivosti) vstupovat bez doprovodu do vyhrazených bezpečnostních prostorů. Tento akt může v určitých případech představovat i zásah do ústavně zaručeného práva na svobodnou volbu povolání, neboť výkon určitých pracovních činností ve vyhrazeném bezpečnostním prostoru (např. letišť) je bez možnosti vstupu bez doprovodu vyloučen. S ohledem na tuto skutečnost a s přihlédnutím k požadavkům na zpřísnění podmínek pro ověřování spolehlivosti se pravomoc ověřovat spolehlivost ve variantě 1 svěřuje Úřadu pro civilní letectví včetně vydání dokladu o spolehlivosti.
Ve variantě II je naopak ověření spolehlivosti svěřováno osobám, které zřizují vyhrazený bezpečnostní prostor a které jsou tudíž povinny zajistit plnění zvláštního bezpečnostního režimu v něm, a to včetně sledování osob, které do takovéhoto jimi zřízeného prostoru vstupují; v tomto případě osoba provádějící ověření spolehlivosti dle této varianty zohlední výsledek ověření spolehlivosti fakticky při vydání povolení ke vstupu (průkazu opravňujícího ke vstupu) do jí zřízeného vyhrazeného bezpečnostního prostoru.

Legislativní rada vlády projednávání návrhu zákona přerušila.