EN

Vláda České republiky

Výsledky 103. zasedání LRV dne 30. 8. 2012

Legislativní rada vlády projednala na svém 103. zasedání ve čtvrtek 30. srpna 2012 následující návrhy zákonů:

1. Návrh zákona o státním občanství České republiky a o změně některých zákonů (zákon o státním občanství České republiky) (předkládá ministr vnitra Jan Kubice) č.j. 86/12.

Předložený návrh zákona vychází ze záměru upravit komplexně v jediném právním předpisu základní principy a podmínky pro nabytí a pozbytí státního občanství České republiky. Navrhovaná právní úprava zejména umožní státním občanům jiných členských států Evropské unie, států, které jsou smluvními stranami mezinárodních smluv sjednaných s Evropskou unií a států, které jsou smluvními stranami Dohody o Evropském hospodářském prostoru, nabýt státní občanství České republiky udělením za splnění mírnějších, přesně definovaných podmínek. Nový zákon o státním občanství České republiky rovněž usnadní nabytí státního občanství České republiky v případech bezdomovectví. Navrhovaná právní úprava dále umožní zjednodušené nabytí státního občanství České republiky prohlášením bývalým českým, resp. československým státním občanům nebo jejich potomkům. Současně předložený návrh zákona uzavírá problematiku nabývání státního občanství České republiky v souvislosti se zánikem České a Slovenské Federativní Republiky. V návrhu zákon je pozbytí státního občanství České republiky vázáno na výslovný projev vůle vzdát se státního občanství České republiky za předpokladu, že státní občan České republiky má současně cizí státní občanství a trvale se zdržuje v cizině. Současně se navrhuje upravit i možnost vydání příslibu pozbytí státního občanství České republiky, bude-li prokázáno přislíbení nabytí cizího státního občanství. Tím se zabraňuje vzniku bezdomovectví. Předložený návrh zákona umožňuje vznik a existenci dvojího a vícerého státního občanství při nabývání cizího státního občanství na základě výslovného projevu vůle státními občany České republiky.

Legislativní rada vlády doporučila vládě schválit návrh zákona ve znění jejího stanoviska.

2. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony (předkládá ministr vnitra Jan Kubice) č.j. 194/12.

Cílem předloženého návrhu je v souladu s některými úkoly vyplývajícími ze Strategie vlády v boji proti korupci na období let 2011 a 2012 především zpřísnění pravidel pro nakládání s majetkem územních samosprávných celků (dále jen ÚSC ); jedná se zejména o změny v povinném zveřejňování záměrů dispozic s nemovitým majetkem a zpřesnění způsobu určování ceny, zavedení větší veřejné kontroly a transparentnosti v orgánech územní samosprávy zejména povinným zveřejňováním výstupů z jednání těchto orgánů, jmenovitým hlasováním jejich členů, posílením práv členů zastupitelstev na informace a zveřejňováním informací o uzavřených smlouvách o nakládání s majetkem, zpřísnění povinnosti ÚSC domáhat se náhrad škody a vydání bezdůvodného obohacení a zavedení žalobního oprávnění zastupitelů ÚSC domáhat se těchto nároků za ÚSC, pokud svou povinnost neplní, zavedení etických kodexů na úrovni volených zástupců ÚSC.

Legislativní rada vlády doporučila vládě schválit návrh zákona ve znění jejího stanoviska.

3. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 269/1994 Sb., o Rejstříku trestů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony (předkládá ministr spravedlnosti JUDr. Pavel Blažek, Ph.D.) č.j. 740/12.

Cílem předloženého návrhu je, v souladu s některými úkoly vyplývajícími ze Strategie vlády v boji proti korupci na období let 2011 a 2012, především zavedení centrální evidence vybraných přestupků, a v souvislosti s tím i zavedení trestního postihu v případě opakované recidivy těchto vybraných přestupků. Předložený návrh zákona zároveň navazuje na Analýzu zřízení registru přestupků, schválenou vládou usnesením ze dne 15. února 2012 č. 101, a je jím realizován i cíl obsažený v Programovém prohlášení vlády, v němž se vláda zavázala vytvořit v návaznosti na systém základních registrů podmínky pro vznik registru přestupků jako informačního systému veřejné správy s cílem zpřísnění odpovědnosti za přestupkovou recidivu, včetně možné trestní odpovědnosti u recidivy vybraných druhů přestupků. Evidence přestupků má být vedena Rejstříkem trestů. Údaje v evidenci přestupků budou editovat orgány, které o přestupku rozhodovaly v prvním stupni. Návrh zákona počítá v této fázi s evidováním pouze těch vybraných přestupků, u nichž je pociťováno, že nedostatek informací o deliktní minulosti pachatele vede k ukládání neadekvátních sankcí, nebo u kterých je na místě uvažovat pro opakované páchání v kratším časovém úseku již o postihu trestněprávním. Návrh zákona je ve 2 bodech předložen vládě k rozhodnutí ve variantních řešeních. Ve variantě I se navrhuje postihovat jako trestný čin recidivu všech přestupků proti veřejnému pořádku uvedených v § 47 odst. 1 zákona o přestupcích kromě přestupku uvedeného v písmeni e) tohoto ustanovení, všech přestupků proti občanskému soužití uvedených v navrhovaném novém znění § 49 odst. 1 až 3 s výjimkou přestupku uvedeného v odstavci 1 písm. a) a všech přestupků proti majetku uvedených v navrhovaném novém znění § 50 odst. 1 a 3. Stejný rozsah přestupků se pak navrhuje podle varianty I ustanovení § 91 doplňovaného do zákona o přestupcích evidovat v evidenci přestupků. Ve variantě II je jako trestný čin postihována recidiva jen u některých závažnějších přestupků uvedených v § 47 odst. 1 zákona o přestupcích (konkrétně jen přestupků uvedených v písmenech a), d), f) a h)), u některých závažnějších přestupků uvedených v novém znění § 49 (uvedených v odstavci 2 písmenech a), b), d) a e) a v odstavci 3) a u všech přestupků proti majetku uvedených v navrhovaném § 50 odst. 1 a 3. Tento rozsah přestupků je současně navrhováno evidovat v evidenci přestupků dle varianty II textu § 91 doplňovaného do zákona o přestupcích.

Legislativní rada vlády doporučila s ohledem na koncepční připomínky předložit vládě k posouzení návrh dalšího postupu při přípravě návrhu zákona.

4. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony (předkládá ministr financí Ing. Miroslav Kalousek a guvernér České národní banky Ing. Miroslav Singer, Ph.D.) č.j. 663/12.

Účelem předloženého návrhu zákona je harmonizovat právní úpravu postavení a působnosti České národní banky s úpravou postavení a působnosti centrálních bank členských států Evropské unie obsaženou v právu Evropské unie. Současně si předložený návrh zákona klade za cíl odstranit další nedostatky stávající právní úpravy plynoucí z uplatňování zákona o České národní bance po vstupu České republiky do Evropské unie v praxi a vzniklé v souvislosti s přenesením výkonu dohledu nad provozováním podnikatelských činností na finančním trhu ze zrušených Komise pro cenné papíry a Úřadu pro dohled nad družstevními záložnami a z Ministerstva financí do působnosti České národní banky. K tomu účelu je zejména navrženo blíže vymezit úlohu České národní banky při výkonu její působnosti spočívající v péči o finanční stabilitu, zejména v oblasti tzv. makroobezřetnostní politiky, zpřesnit úpravu důvodů odvolávání členů bankovní rady, doplnit a zpřesnit rozsah vlastní činnosti České národní banky na kapitálovém trhu, zejména co se týče emise a evidence cenných papírů a vypořádání obchodů s nimi, zpřesnit úpravu působnosti České národní banky spočívající v péči o bezpečnost, stabilitu a rozvoj platebních a vypořádacích systémů, podrobněji a přesněji upravit působnost České národní banky v oblasti výkaznictví a statistiky a poskytování údajů potřebných pro výkon této působnosti osobami podléhajícími dohledu České národní banky, finančními institucemi a dalšími určenými subjekty významnými pro statistické účely, precizovat právní úpravu správního trestání a správního řízení vedeného Českou národní bankou, vyjasnit otázku nakládání s majetkem České národní banky včetně devizových rezerv, zrušit možnost České národní banky vydávat opatření jako její speciální regulatorní nástroj a v návaznosti na to upravit zmocnění pro Českou národní banku k vydávání prováděcích právních předpisů formou vyhlášek, zrušit Výbor pro finanční trh, jehož úloha již byla překonána.

Legislativní rada vlády projednávání návrhu zákona přerušila.