62. zasedání LRV 20. 5. 2010 a jeho výsledky
Legislativní rada vlády ČR projednala na svém 62. zasedání ve čtvrtek 20. května 2010 následující návrhy:
1. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 325/1999 Sb., o azylu a o změně zákona č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů (zákon o azylu), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony. Předkladatelem tohoto návrhu je ministr vnitra.
Hlavním cílem předloženého návrhu zákona, který obsahuje novely celkem 19 zákonů, je implementovat právo Evropských společenství a EU do právních předpisů ČR. V novele cizineckého zákona se jedná např. o vymezení způsobů prokazování zajištění finančních prostředků k pobytu na území tak, aby se vyloučila možnost je prokazovat předložením peněžních prostředků v hotovosti, dále např. o zrušení ustanovení zákona upravující krátkodobá víza, neboť postupy a podmínky pro udělování těchto víz komplexně upravuje s účinností od 5. 4. 2010 přímo použitelný předpis EU (vízový kodex), současně s tím o precizování používání pojmů krátkodobé a dlouhodobé vízum v celém znění zákona. Zákon chce dále novým způsobem upravit institut cestovního zdravotního pojištění, zejména odlišit limity minimálního pojistného krytí u pobytů do 90 dnů (nejméně 30 000 EUR) a pobytů nad 90 dnů (nejméně 60 000 EUR), stanovit podmínky prokazování sjednání cestovního zdravotního pojištění, výši úhrad poskytnuté zdravotní péče vázat na seznam zdravotních výkonů s bodovým ohodnocením veřejného zdravotního pojištění, vymezit okruh pojišťoven, u kterých lze sjednat cestovní zdravotní pojištění; diskutován byl též návrh zavést vedle národního institutu zelené karty evropský institut modré karty EU jako speciální druh povolení k dlouhodobému pobytu (nad 90 dnů), který bude vydáván s účinností od 1.12. 2010 cizincům ze třetích zemí za účelem výkonu zaměstnání vyžadujícího vysokou kvalifikaci a podobně. LRV vládě doporučí přijetí zákona ve znění připomínek, vzešlých z jednání Rady.
2. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů. Předkladatelem tohoto návrhu je ministr dopravy.
Deklarovaným cílem předloženého návrhu zákona je transpozice četných předpisů Evropských společenství v oblasti železniční dopravy. Návrh upravuje podmínky provozování přeshraniční osobní drážní dopravy pro dopravce z jiného členského státu a zavádí jednotné doklady licence strojvedoucího a osvědčení strojvedoucího, které nahrazují dosavadní průkazy způsobilosti k řízení na dráze celostátní a regionální a současně se harmonizuje úprava požadavků na získání těchto dokladů. Dále navrhuje upravit vydávání průkazů způsobilosti pro drážní vozidla, změnit vymezení evropského železničního systému s možností vyjmutí regionálních drah z tohoto systému a zavést notifikační povinnost vůči Evropské komisi v případě využití těchto výjimek. Součástí předloženého návrhu je i související novela zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, kterou se zavádí 2 nové správní poplatky, a sice za vydání licence strojvedoucího a za udělení akreditace k provádění školení pro získání licence strojvedoucího a osvědčení strojvedoucího. Nezbytnost navrhované právní úpravy je odůvodněna tím, že v případě neprovedení řádné transpozice se ČR vystavuje riziku řízení o porušení smlouvy o založení EU. Ostatně ve věci nedostatečné transformace tzv. prvního železničního balíčku již bylo proti ČR řízení o porušení smlouvy zahájeno, což je dle předkladatele také jedním z důvodů pro předložení tohoto návrhu.
LRV se rozhodla vládě tento návrh zákona po zapracování připomínek, vzešlých z jednání, doporučit ke schválení.
3. Návrh věcného záměru zákona o Agentuře pro sociální začleňování, jehož předkladatelem je ministr vlády ČR pro lidská práva.
Předložený návrh věcného záměru zákona má být základem pro vypracování zákona, kterým by měla být zřízena Agentura pro sociální začleňování. Ta by se měla zabývat integrací lidí ohrožených prostorovým sociálním vyloučením. Dle záměru předkladatele by Agentura měla být ústředním orgánem státní správy a do její působnosti by mělo náležet zejména provádění sběru informací, zpracovávání koncepcí a návrhů právních předpisů, navrhování opatření vládě, ústředním správním úřadům a územně samosprávným celkům, koordinace a metodické řízení činnosti krajských úřadů a obecních úřadů obcí v oblasti předcházení vzniku a řešení důsledků existence sociálně vyloučených lokalit, plnění dozorových a kontrolních úkolů,
poskytování dotací v oblasti prevence a řešení sociálního vyloučení, poskytování odborného poradenství při přípravě a provádění opatření týkajících se řešení sociálního vyloučení na úrovni obce, dobrovolného svazku obcí a kraje, zprostředkování právního poradenství a bezplatné právní pomoci sociálně vyloučeným osobám, podpora vědeckého výzkumu v oblasti sociálního vyloučení a romské integrace, dále pak podíl na tvorbě státních i krajských strategií a programů regionálního rozvoje dle zákona o podpoře regionálního rozvoje.
Po projednání problematiky vzal předkladatel tento návrh zpět.
Praha, 20. květen 2010
Simona Cigánková, mluvčí ministra a předsedy LRV