Informace týkající se poskytnutí materiálů
Žádost o poskytnutí informací týkajících se materiálů o přeřazení konopí ze Seznamu IV do Seznamu I Jednotné úmluvy o omamných látkách
Vážený pane,
Úřad vlády České republiky (dále jen „Úřad vlády“) obdržel dne 3. června 2022 Vaši písemnou žádost s odkazem na zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, kde žádáte o poskytnutí „kopie originálního dokumentu a jeho překladu (je-li k dispozici) jak návrhu WHO z roku 2019, tak jeho akceptaci OSN v roce 2020 o vyřazení konopí setého/indického ze seznamu nebezpečných drog pro absenci důkazů o jeho škodlivosti a poskytnutí informace, jak na tyto skutečnosti reaguje Legislativní rada vlády“.
V reakci na Vaši žádost si Vám dovoluji v příloze této odpovědi zaslat požadované dokumenty v originálním znění. Dále zasíláme Rozhodnutí Komise Organizace spojených národů (dále jen „OSN“) pro narkotika (dále jen „CND“) ze dne 23. listopadu 2020 na doporučení Světové zdravotnické organizace (dále jen „WHO“) přeřadit konopí ze Seznamu IV do Seznamu I Jednotné úmluvy o omamných látkách v českém jazyce.
Doplňuji, že na 63. zasedání CND v březnu 2020 se mělo hlasovat o 6 doporučeních WHO týkajících se změny kontrolních rámců u konopí a látek z konopí ve vztahu k Jednotné úmluvě OSN o omamných látkách z r. 1961 ve znění Protokolu z r. 1972 a k Úmluvě OSN o psychotropních látkách z r. 1971. Nakonec (po dlouhých jednáních) bylo konsensem přijato rozhodnutí o posunutí hlasování o těchto doporučeních na obnovené 63. zasedání CND ve dnech 2.- 4. prosince 2020.
Česká republika byla v r. 2020 členem CND, tudíž měla hlasovací právo a dne 2. prosince 2020 hlasovala v souladu s jednotným postojem Evropské unie (Rozhodnutí Rady o postoji, který má být zaujat jménem Evropské unie na opětovně svolaném 63. zasedání CND, pokud jde o zařazení látek na seznamy k Jednotné Úmluvě o omamných látkách z roku 1961 ve znění protokolu z roku 1972 a k Úmluvě o psychotropních látkách z roku 1971) a to následovně:
- Doporučení 5.1: „konopí a konopná pryskyřice“ mají být odstraněny ze seznamu IV k Úmluvě o omamných látkách;
- Doporučení 5.2: dronabinol (delta-9-tetrahydrokanabinol) má být doplněn na seznam I k Úmluvě o omamných látkách (doporučení 5.2.1), a pokud bude toto doporučení přijato, má být odstraněn ze seznamu II k Úmluvě o psychotropních látkách (doporučení 5.2.2);
- Doporučení 5.3: tetrahydrokanabinol (izomery delta-9-tetrahydrokanabinolu) má být doplněn na seznam I k Úmluvě o omamných látkách, přijme-li CND doporučení, doplnit dronabinol a jeho stereoizomery (delta-9-tetrahydrokanabinol) na seznam I k Úmluvě o omamných látkách (doporučení 5.3.1), a pokud bude toto doporučení přijato, má být odstraněn ze seznamu I k Úmluvě o psychotropních látkách (doporučení 5.3.2);
- Doporučení 5.4: termín „výtažky a tinktury“ má být odstraněn ze seznamu I k Úmluvě o omamných látkách;
- Doporučení 5.5: k položce konopí a konopná pryskyřice v seznamu I Úmluvy o omamných látkách se nedoplní poznámka pod čarou ve znění „Přípravky obsahující převážně kanabidiol a ne více než 0,2 % delta-9-tetrahydrokanabinolu nepodléhají mezinárodní kontrole.; WHO se vyzývá, aby urychleně navrhla revidované doporučení s cílem rozhodnout o vhodné úrovni mezinárodní kontroly kanabidiolu, včetně možnosti jej z této kontroly vyjmout;
- Doporučení 5.6: přípravky vyrobené chemickou syntézou nebo jako přípravek z konopí, které jsou složené jako farmaceutické přípravky z jedné nebo více dalších složek a takovým způsobem, že delta-9-tetrahydrokanabinol (dronabinol) nelze získat snadno dostupnými prostředky nebo ve výnosu, který by představoval riziko pro veřejné zdraví, se nedoplní do seznamu III Úmluvy o omamných látkách.
Výsledek hlasování byl následující:
- Doporučení 5.1 přijato: konopí a konopná pryskyřice byly odstraněny ze seznamu IV Úmluvy z roku 1961
- Doporučení 5.2.1 nepřijato, tj. neproběhlo hlasování o doporučení 5.2.2, 5.3.1, 5.3.2 a 5.6
- Doporučení 5.4 nepřijato: výtažky a tinktury zůstávají na seznamu I Úmluvy z roku 1961
- Doporučení 5.5 odmítnuto, tj. nebude přidána poznámka pod čarou k Úmluvě z roku 1961 říkající, že „CBD přípravky obsahující max. 0,2% THC nejsou pod mezinárodní kontrolou“
Změny seznamů mají přímý dopad na právo Evropské unie, potažmo právo členských států, v oblasti boje proti drogám, co se týče minimálních znaků skutkových podstat trestných činů v oblasti nedovoleného obchodu s drogami[1]. Rozhodnutí o zařazení látek na tyto seznamy či jejich vyřazení patří do výlučné pravomoci Evropské unie.
Omamné a psychotropní látky včetně konopí, jsou v České republice kontrolovány na základě zákona č. 167/1998 Sb., o návykových látkách a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o návykových látkách“). Seznam kontrolovaných omamných a psychotropních látek, včetně rozlišení látek dle závažnosti, je upraven v nařízení vlády č. 463/2013 Sb., o seznamech návykových látek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „nařízení vlády o seznamech návykových látek“). Doporučení WHO mělo zejména za cíl odstranit překážky ve výzkumu a dostupnosti konopí pro léčebné účely, které je však v České republice povoleno využívat od roku 2013 a je regulováno zejména zákonem o návykových látkách, zákonem č. 378/2007 Sb., o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů a vyhláškou č. 236/2015 Sb., o stanovení podmínek pro předepisování, přípravu, distribuci, výdej a používání individuálně připravovaných léčivých přípravků s obsahem konopí pro léčebné použití, ve znění pozdějších předpisů.
Vzhledem k tomu, že čl. 39 Jednotné úmluvy OSN o omamných látkách z roku 1961 umožňuje použití národních kontrolních opatření, jež jsou přísnější, než vyžaduje Jednotná úmluva OSN o omamných látkách, tj. „Nezávisle na ustanoveních této Úmluvy, žádné Straně se nebude bránit v tom, aby přijala ještě striktnější nebo přísnější kontrolní opatření než jsou opatření předvídaná v této Úmluvě a zejména aby požadovala, aby přípravky uvedené v Seznamu III nebo omamné látky podle Seznamu II, byly podrobeny kontrole používané na omamné látky Seznamu I, nebo některé z nich, bude-li to považovat za nutné nebo vhodné pro ochranu veřejného zdraví“, a zároveň vzhledem ke skutečnosti, že systém umožňující použití konopí k léčebným účelům je v České republice zaveden od roku 2013, Česká republika prozatím neplánuje přesun látky konopí do mírnější skupiny návykových látek v rámci nařízení vlády o seznamech návykových látek.
Rozhodnutí CND z roku 2020 o přeřazení konopí ze Seznamu IV do Seznamu I Jednotné úmluvy OSN o omamných látkách nebylo důvodem ani k novelizaci § 283 až 285 zákona č. 40/2009 Sb., trestního zákoníku, ve znění pozdějších předpisů ani nařízení vlády č. 455/2009 Sb., kterým se pro účely trestního zákoníku stanoví, které rostliny nebo houby se považují za rostliny a houby obsahující omamnou nebo psychotropní látku a jaké je jejich množství větší než malé ve smyslu trestního zákoníku, ve znění pozdějších předpisů.
K Vaší žádosti dále uvádím, že Legislativní rada vlády je podle § 28a zákona č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „kompetenční zákon“), poradním orgánem vlády pro legislativní činnost vlády. Legislativní rada vlády v souladu s čl. 2 Statutu Legislativní rady vlády při výkonu své působnosti posuzuje mimo jiné návrhy právních předpisů, a to zda jsou v souladu s ústavním pořádkem a s ostatními součástmi právního řádu České republiky, s mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká republiky vázána a s právem Evropské unie, dále zda jsou nezbytné, jejich obsah je přehledně členěn, srozumitelně a jednoznačně formulován, je v souladu s ostatními závaznými pravidly legislativního procesu a zda bylo provedeno hodnocení dopadů regulace v souladu s Obecnými zásadami pro hodnocení dopadů regulace (RIA).
Vzhledem k tomu, že předmětné rozhodnutí CND z roku 2020 není třeba z výše uvedených důvodů recipovat do českého právního řádu vnitrostátním právním předpisem, Legislativní rada vlády ani její pracovní komise žádný takový návrh právního předpisu, který by recipoval toto rozhodnutí CND z roku 2020, neprojednávaly.
Pro úplnost si dovoluji uvést, že dle § 10 odst. 1 kompetenčního zákona je ústředním orgánem státní správy pro zacházení s návykovými látkami, do nichž se řadí i konopí, Ministerstvo zdravotnictví.
S pozdravem
Mgr. Ivana Beránková v. r.
vedoucí Oddělení právního
Přílohy:
Příloha č. 1 – č. 5 Požadované materiály
[1] Rámcové rozhodnutí Rady 2004/757/SVV ze dne 25. října 2004, kterým se stanoví minimální ustanovení týkající se znaků skutkových podstat trestných činů a sankcí v oblasti nedovoleného obchodu s drogami. OJ L 335, 11.11.2004, p. 8–11