EN

Vláda České republiky

Informace týkající se vlády ČR



Žádost o poskytnutí informací týkajících se převodu vojenského materiálu, majetku ČR a finančních prostředků Ukrajině

Vážení,

Úřad vlády České republiky (dále jen „Úřad vlády“) obdržel dne 9. srpna 2023 Vaši elektronickou žádost s odkazem na zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o informacích“), která byla formulována následovně.

„Z poskytnutých informací povinného subjektu a z předložených usnesení Vlády ČR vyplývá, že vláda rozhodla o povolení výjimky z podmínky trvalé nepotřebnosti pro stát a rozhodla o bezúplatném převodu Ukrajině ve veřejném zájmu.

V této souvislosti Vás žádáme o poskytnutí následujících informací:

1) Jaký konkrétní veřejný zájem (na který odkazuje Vláda ČR ve svých usneseních) byl bezúplatným převodem vojenského materiálu a finančních prostředků Ukrajině sledován.

2) Zda před rozhodnutím o bezúplatném převodu došlo ze strany Vlády ČR k analýze mezinárodněprávních závazků České republiky, zejm. čl. 1 Smlouvy o NATO, či dalších mezinárodněprávních předpisů a jejich významu pro hodnocení veřejného zájmu na poskytnutí majetku České republiky Ukrajině.

3) Zda ze strany Vlády ČR dochází ke kontrole podmínek, za kterých byl vojenský materiál Ukrajině bezúplatně převeden a které jsou uvedeny v usnesení vlády, resp. jejich přílohách, jimiž o povolení výjimky z trvalé nepotřebnosti a bezúplatnému převodu bylo rozhodnuto (jedná se zejména o podmínku nepřevoditelnosti bezúplatně převedeného majetku na třetí osobu bez písemného souhlasu ČR apod.). Pokud ano, žádáme o informaci, jak je tato kontrola prováděna a jaké jsou její dosavadní výsledky.

4) Zda jsou Vládě ČR známy případy porušení podmínek, za kterých byl majetek ČR Ukrajině bezúplatně převeden, kolik takových případů je Vládě ČR znám a k jakému datu či alespoň období se tato porušení vztahují a zda Vláda ČR dala někdy písemný souhlas s převodem majetku bezúplatně převedenému Ukrajině na třetí osobu.

5) Zda došlo k vyhodnocení humanitární pomoci Ukrajině poskytnuté podle bodu II/2 usnesení Vlády č. 440 z 25.05.2022 a s jakým výsledkem.

6) Na základě jakého právního důvodu byl Ukrajině poskytnut peněžní dar ve výši 3 200 000,00 Kč, jak o něm bylo rozhodnuto v usnesení uvedeném k otázce č. 5) a z jaké rozpočtové kapitoly byla tato částka poskytnuta.

7) Na základě jakého právního důvodu či s odkazem na jaký právní předpis bylo Vládou usnesením č. 1015 ze dne 7. 12. 2022 rozhodnuto o poskytnutí darů pro Ukrajinu ve výši 50,694 mil. Kč a stejně tak o daru do Zvláštního svěřeneckého fondu Organizace spojených národů pro Afghánistán ve výši 20 mil. Kč.

8) O čem pojednává materiál č. 319/23, na který odkazuje usnesení Vlády č. 281 ze dne 26.04.2023 o souhlasu s peněžními dary ve výši 41 275 000 Kč do zahraničí mezinárodním organizacím a vybraným institucím. Lze-li tento materiál poskytnout, žádáme o jeho poskytnutí.

9) O čem pojednává materiál č. 325/23, na který odkazuje usnesení Vlády č. 282 ze dne 26. 4. 2023 o souhlasu s peněžním darem Ukrajině ve výši 22 mil. Kč. Lze-li tento materiál poskytnout, žádáme o jeho poskytnutí.

10) O čem pojednává materiál č.j. 561/23, na který odkazuje usnesení Vlády č. 484 ze dne 28. 6. 2023 v souvislosti s poskytnutím tří peněžních darů do zahraničí v celkové výši 60 mil. Kč. Lze-li tento materiál poskytnout, žádáme o jeho poskytnutí.“

V reakci na Vaše otázky popsané v žádosti si dovolujeme předně uvést, že dle § 2 odst. 1 zákona o informacích je Úřad vlády státním orgánem povinným poskytovat informace vztahující se k jeho působnosti. Podle § 28 zákona č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů, mu přísluší plnění úkolů souvisejících s odborným, organizačním a technickým zabezpečením činnosti vlády České republiky (dále jen „vláda“), jejích orgánů, členů vlády, kteří nejsou pověřeni řízením ministerstva nebo jiného úřadu, a orgánů, o nichž tak stanoví zvláštní zákon nebo tak rozhodne vláda. Úřad vlády je tak povinen poskytovat informace o věcech, které měla k dispozici vláda nebo její poradní či pracovní orgány. Z výše uvedeného plyne, že Úřad vlády je povinen poskytnout pouze informace o pomoci, která byla schválena vládou.

V reakci na otázku č. 1 uvádíme následující. Vláda povolila v souladu s § 21 odst. 2 zákona č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o majetku státu“), výjimku z podmínky trvalé nepotřebnosti pro stát podle § 21 odst. 1 zákona o majetku státu, ve vztahu k vojenskému materiálu specifikovanému v přílohách těchto usnesení, který je ve vlastnictví České republiky, a to za účelem bezúplatného převodu uvedeného vojenského materiálu ve veřejném zájmu Ukrajině. Zároveň vláda souhlasila s bezúplatným převodem tohoto materiálu Ukrajině za podmínek stanovených v přílohách těchto usnesení. Usnesení vlády České republiky týkající převodu vojenského materiálu a finančních prostředků ve Vámi vymezeném období, která neobsahují utajované informace, Vám byla poskytnuta na základě Vaší žádosti v odpovědi čj. 32437/2023-UVCR-4 ze dne 4. srpna 2023.

Veřejný zájem není zákonem o majetku státu definován. Jak však vyplývá např. z předkládací zprávy k usnesení vlády ze dne 30. března 2022 č. 252 o povolení výjimky z podmínky trvalé nepotřebnosti materiálu a bezúplatný převod tohoto materiálu Ukrajině, veřejný zájem je zde spatřován v tom, že posílení obranyschopnosti Ukrajiny díky poskytnutému daru přispěje k tomu, aby se Ukrajina dokázala účinně bránit agresi a znemožnila Ruské federaci získat vojenskou kontrolu nad územím u východní hranice NATO, což je zcela jednoznačně v zájmu České republiky, a tudíž i ve veřejném zájmu ve smyslu zákona o majetku státu. Veřejným zájmem je rovněž bezpochyby zajištění bezpečnosti a obranyschopnosti České republiky. Podpora Ukrajiny pomáhá eliminovat rizika plynoucí ze strany Ruské federace, přičemž Česká republika plní závazky kolektivní obrany v rámci NATO. Darování materiálu má současně povahu významného aktu zahraniční politiky státu, která náleží do působnosti moci výkonné. Vrcholným orgánem moci výkonné je v České republice podle článku 67 odst. 1 Ústavy vláda. Citovanou předkládací zprávu přikládáme v příloze č. 1.

K otázce č. 5 si dovolujeme sdělit, že k vyhodnocení humanitární pomoci Ukrajině poskytnuté podle bodu II/2 usnesení vlády č. 440 ze dne 25. května 2022 o povolení výjimky z podmínky trvalé nepotřebnosti movitého majetku státu určeného k podpoře pro zachování ohrožených a cenných archiválií Ukrajiny a zajištění této pomoci Hasičským záchranným sborem České republiky a poskytnutí finančního daru za účelem pomoci Národní policii Ukrajiny z Programu bezpečnostní rozvojové spolupráce Ministerstva vnitra (dále jen „usnesení vlády č. 440“) došlo formou materiálu „Informace o plnění úkolů uložených v bodu II/2 usnesení vlády České republiky ze dne 25. května 2022 č. 440 – poskytnutí majetku ČR v příslušnosti hospodaření Státním oblastním archivem v Praze, který je funkčně určen pro zachování ohrožených a cenných archiválií Ukrajiny“, který vládě předložilo pro informaci Ministerstvo vnitra dne 4. ledna 2023. Tento materiál Vám zasíláme v příloze č.  2. Obecně však lze říci, že vyhodnocování humanitární pomoci může být v současné chvíli obtížné - situace na Ukrajině je stále v podobě válečného konfliktu způsobeného ruskou agresí, dochází k útokům i na civilní cíle na Ukrajině. Ruská federace provádí raketové a jiné útoky i hluboko v území Ukrajiny, a humanitární pomoc je tedy stále potřebná.

K otázce č. 6 uvádíme následující. Jak vyplývá z předkládací zprávy k usnesení vlády č. 440, důvodem finančního daru v celkové výši 3 200 000 Kč bylo zajištění ochranných prostředků důležitých pro výkon služby Národní policie Ukrajiny. Podmínky darování byly následující: poskytnutí finančního daru na humanitární účet velvyslanectví Ukrajiny v České republice; finanční dar bude použit na nákup taktických brýlí pro Národní policii Ukrajiny; taktické brýle budou velvyslanectvím předány Národní policii Ukrajiny. Dle aktuálního vývoje bezpečnostní situace na Ukrajině byla realizace schválených projektů Programu bezpečnostní rozvojové spolupráce Ministerstva vnitra s ukrajinskými partnery v roce 2022 velice nepravděpodobná až prakticky nemožná. Ministerstvo vnitra proto zareagovalo na současné dění na Ukrajině a s předchozím souhlasem Ministerstva zahraničních věcí vyčlenilo prostředky ze schválených bezpečnostně-rozvojových projektů s Ukrajinou a z úspor Programu na poskytnutí aktuální finanční pomoci Ukrajině. Tudíž pomoc byla poskytnuta z rozpočtové kapitoly Ministerstva vnitra.

K otázce č. 7 uvádíme, že poskytnutí těchto darů proběhlo na základě zákona č. 151/2010 Sb., o zahraniční rozvojové spolupráci a humanitární pomoci poskytované do zahraničí a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Peněžní dar pro Afghánistán byl hrazen z finančních prostředků schválených usnesením vlády ze dne 14. června 2021 č. 535 o dvoustranné zahraniční rozvojové spolupráci v roce 2022 a ke střednědobému výhledu jejího financování do roku 2024. Tyto peněžní dary byly hrazeny z prostředků kapitoly Ministerstva zahraničních věcí a neznamenaly zvýšené nároky na státní rozpočet.

K otázce č. 8 lze uvést, že nelegislativní materiál čj. 319/23 pojednává o poskytnutí peněžních darů do zahraničí mezinárodním organizacím a vybraným institucím v roce 2023 z kapitoly 306 – Ministerstvo zahraničních věcí. Ministerstvo zahraničních věcí předložilo vládě k odsouhlasení návrh na poskytnutí peněžních darů do zahraničí mezinárodním organizacím a vybraným institucím v roce 2023. Předkládací zprávu Vám zasíláme v příloze č.  3 a materiál v příloze č. 4.

K otázce č. 9 lze uvést, že materiál čj. 325/23 pojednává o poskytnutí peněžního daru pro Ukrajinu za účelem zajištění výcviku ukrajinských dopravních pilotů v České republice. Ministerstvo zahraničních věcí předložilo vládě ke schválení peněžní dar 22 mil. Kč Národní letecké univerzitě v Kyjevě na úhradu výcviku dopravních pilotů v České republice. Předkládací zprávu a vypořádání připomínek Vám zasíláme v příloze č.  5 a č. 6.

K otázce č. 10 lze uvést, že materiál čj. 561/23 pojednává o souhlasu s poskytnutím tří peněžních darů do zahraničí v rámci programu Ministerstva vnitra Pomoc na místě z prostředků Programu humanitární, stabilizační, rekonstrukční a hospodářské asistence Ukrajině v letech 2023 až 2025. Předkládací zprávu a vypořádání připomínek Vám zasíláme v příloze č.  7 a č. 8.

Ke zbývající části Vaší žádosti, která se týká otázek č. 2, č. 3 a č. 4, si Vám dovolujeme sdělit, že námi bude vydáno samostatné rozhodnutí, které Vám bude také zasláno do Vaší datové schránky.

S pozdravem

Mgr. Jan Večeřa v. r.
ředitel Odboru právního a kontrolního

Přílohy

Příloha č. 1 - Předkládací zpráva k usnesení vlády ze dne 30. března 2022 č. 252   

Příloha č. 2 - Materiál „Informace o plnění úkolů uložených v bodu II/2 usnesení vlády České republiky ze dne 25. května 2022 č. 440 – poskytnutí majetku ČR v příslušnosti hospodaření Státním oblastním archivem v Praze, který je funkčně určen pro zachování ohrožených a cenných archiválií Ukrajiny“

Příloha č. 3 - Předkládací zpráva „Poskytnutí peněžních darů do zahraničí mezinárodním organizacím a vybraným institucím v roce 2023 z kapitoly 306 – Ministerstvo zahraničních věcí“

Příloha č. 4 - Materiál „Poskytnutí peněžních darů do zahraničí mezinárodním organizacím a vybraným institucím v roce 2023 z kapitoly 306 – Ministerstvo zahraničních věcí“

Příloha č. 5 - Předkládací zpráva „Poskytnutí peněžního daru pro Ukrajinu za účelem zajištění výcviku ukrajinských dopravních pilotů v ČR“

Příloha č. 6 - Vypořádání připomínek „Poskytnutí peněžního daru pro Ukrajinu za účelem zajištění výcviku ukrajinských dopravních pilotů v ČR“

Příloha č. 7 - Předkládací zpráva „Materiál o souhlasu s poskytnutím tří peněžních darů do zahraničí v rámci programu Ministerstva vnitra Pomoc na místě z prostředků Programu humanitární, stabilizační, rekonstrukční a hospodářské asistence Ukrajině v letech 2023 až 2025“

Příloha č. 8 - Vypořádání připomínek „Materiál o souhlasu s poskytnutím tří peněžních darů do zahraničí v rámci programu Ministerstva vnitra Pomoc na místě z prostředků Programu humanitární, stabilizační, rekonstrukční a hospodářské asistence Ukrajině v letech 2023 až 2025“