Informace týkající se poradního orgánu vlády ČR
Žádost o poskytnutí informací týkajících se Výboru pro práva dítěte a problematiky související s ochranou práv dětí
Vážená paní,
Úřad vlády ČR obdržel dne 10. května 2021 Vaši žádost, s odkazem na zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, týkající se dodržování a ochrany práv dětí v souvislosti s Úmluvou o ochraně práv dítěte, funkce dětského ombudsmana, Výboru pro práva dítěte a související problematiky.
K Vašim dotazům specifikovaným pod body 1 až 10 žádosti si Vám dovoluji sdělit následující:
1) Kdo je nyní pověřen funkcí dětského ombudsmana?
Institut dětského ombudsmana zatím nebyl zřízen. Poslanecké sněmovně byl předložen návrh zákona o ochránci dětí viz https://www.psp.cz/sqw/text/tiskt.sqw?O=8&CT=894&CT1=0.
Nebyl však zatím schválen. Veřejný ochránce práv v současné době vykonává některé pravomoci, které by měl dětský ombudsman dle výše uvedeného návrhu zákona vykonávat. Například přijímá stížnosti od dětí a ve věcech jich se týkajících, činí šetření v ústavních zařízeních pro děti či pořádá vzdělávací akce na témata související s dětskými právy.
2) Kdo zodpovídá za vznik funkce dětského ombudsmana?
Povinnost zřídit funkci dětského ombudsmana přímo z Úmluvy o právech dítěte ani z jiného závazného dokumentu neplyne, a tudíž nejde o nějakou povinnost, za jejíž splnění by určitý orgán přímo zodpovídal. Nicméně jeho zřízení jako nezávislého mechanismu ochrany dětských práv je České republice doporučováno Výborem OSN pro práva dítěte. Jako státní instituce musí být dětský ombudsman zřízen zákonem, který je vybaví příslušnými pravomocemi, jak ostatně plyne i z předchozí odpovědi. Návrh takového zákona mohou předložit zákonodárné subjekty podle Ústavy, tj. jeden nebo více poslanců, vláda, Senát či zastupitelstvo kraje.
3) Kde nalézt kompletně všechny dokumenty výboru, připomínky, návrhy předložené vládě a jejich odpovědi i známky nečinnosti?
Informace o činnosti Výboru pro práva dítěte lze nalézt na webových stránkách vlády ČR viz http://www.vlada.cz/scripts/detail.php?pgid=315 . Výbor především ve spolupráci se zmocněncem vlády pro lidská práva předkládá Radě vlády pro lidská práva návrhy opatření a doporučení ke zlepšení ochrany práv dětí v ČR. Podílí se se zmocněncem vlády pro lidská práva rovněž na připomínkování vládních legislativních i nelegislativních návrhů. Relevantní připomínky k zákonům zmocněnkyně vlády pro lidská práva týkající se dětí a dokumenty vlády ČR lze nalézt v knihovně eKlep pro veřejnost viz https://apps.odok.cz/veklep .
4) Jak řeší Výbor nečinnost vlády ČR v přijímání opatření zajišťujících ochranu dětí ve společnosti a naplňování práv dítěte?
Výbor pro práva dítěte je pracovním orgánem Rady vlády pro lidská práva, která je poradním orgánem vlády. Rada vlády pro lidská práva nemá žádné donucovací pravomoci. Může pouze vládě předkládat podněty a doporučení. V případě nečinnosti vlády či jednotlivých ministerstev Výbor především přistupuje k jednání s relevantními členy a členkami Výboru či dalšími zástupci a zástupkyněmi příslušných institucí a útvarů. Takovéto konstruktivní dialogy se v praxi ukázaly jako nejefektivnější.
5) Jak řeší Výbor rozsudky soudů či legislativu poškozující práva dítěte nebo jeho postavení ve společnosti apod.?
Soudní moc v České republice je nezávislá. Výbor pro práva dítěte tedy nemůže nijak zasahovat do rozhodování soudů a vydaných rozhodnutí. Případnou nezákonnost soudních rozhodnutí lze namítat skrze opravné prostředky u soudů vyšší instance.
Zástupci Sdružení rodinněprávních a opatrovnických soudců, stejně jako Ministerstva spravedlnosti, jsou nicméně dlouhodobě mezi členkami a členy Výboru. Společně s dalšími členy a členkami, kteří zastupují i nevládní organizace, které se zabývají rodinnými spory, domácím násilím či náhradní péčí o děti, a mají tedy zkušenosti z praxe, se tak Výbor snaží najít cesty, jak situaci rodinněprávního a opatrovnického soudnictví zlepšit. K tomuto tématu Výbor mimo jiné minulý rok po intenzivních diskusích přijal podnět. Uvedený podnět je připojen v příloze č. 1 této odpovědi, viz rovněž /cz/ppov/rlp/vybory/pro-prava-ditete/ze-zasedani-vyboru/vybor-pro-prava-ditete-vyzval-ke-zlepseni-opatrovnickeho-soudnictvi-180252/ .
Co se týče právního řádu, má-li Výbor pochybnosti, že některé jeho části neodpovídají právům dítěte, může zahájit vyjednávání s relevantními orgány a přijmout k danému tématu doporučení, které předloží Radě vlády pro lidská práva. Ta jej může následně předložit vládě, ale je na ní, zda jej příjme či nikoliv.
6) Jaké postavení Výbor pro práva dětí zaujímá v legislativní rovině vůči ČR, vůči vládě, případně jiným veřejným institucím?
Jak bylo zmíněno, Výbor pro práva dítěte je pracovním orgánem Rady vlády pro lidská práva, která je poradním orgánem vlády, a nemá tedy rozhodně žádné legislativní pravomoci. V některých případech se Výbor vyjadřuje k aktuálním tématům a přijímá k nim usnesení, ve kterých může doporučovat i změny právních předpisů a jejich aplikace v praxi. Tato doporučení jsou však právně nezávazná stejně jako jakákoliv jiná činnost Výboru.
7) Jaké má Výbor pravomoci (včetně legislativních)?
Působnost Výboru upravuje článek 2 jeho Statutu viz také
/cz/ppov/rlp/vybory/pro-prava-ditete/uvod-55932/ , a to následovně:
„Působnost Výboru
(1) V oblasti své působnosti Výbor zejména
a) dává Radě podněty ke zvýšení úrovně stavu a dodržování lidských práv v České republice;
b) podílí se na vypracovávání Zprávy o stavu lidských práv v České republice a zpráv pro kontrolní mechanismy mezinárodních smluv;
c) zpracovává pro Radu návrhy dílčích a systémových opatření pro zlepšení dodržování stavu lidských práv, a
d) plní další úkoly uložené Radou.
(2) Výbor může plnit jiné úkoly z vlastní iniciativy, pokud jsou v souladu se Statutem a Jednacím řádem Rady a se Statutem a Jednacím řádem Výboru a se smyslem a cíli jejich činnosti.“
Z toho opětovně plyne, že Výbor nemá zákonodárnou iniciativu, kterou má dle Ústavy ČR pouze poslanec, skupina poslanců, senát (jako celek), vláda a zastupitelstvo vyšších územních samosprávných celků.
8) Kdo je zřizovatelem Výboru pro práva dítěte?
Výbor pro práva dítěte je jedním ze stálých orgánů Rady vlády pro lidská práva, který Rada zřídila svým usnesením 1. Rada je stálým poradním orgánem vlády v oblasti ochrany lidských práv a základních svobod 2. Činnost Výboru zabezpečuje tajemník Výboru 3 – pracovník sekretariátu Rady vlády pro lidská práva, tj. oddělení v rámci odboru lidských práv a ochrany menšin Úřadu vlády ČR spadající pod zmocněnkyni vlády pro lidská práva.
9) Co výbor nadále provádí s neuskutečněnými opatřeními, která mají zajišťovat ochranu dítěte, jeho postavení nebo se na ní přímo podílet?
Jak již bylo zmíněno, Výbor nedisponuje žádnými donucovacími prostředky, nevydává ani žádná opatření. Může pouze věc diskutovat se svými členkami a členy, případně na zasedání pozvat relevantní hosty a plnění doporučení s nimi projednávat a zaujímat k tomu stanovisko. Jiné prostředky k dispozici nemá.
10) Kdo je v ČR zodpovědný za monitorování dodržování Úmluvy o právech dítěte a dalších dokumentů vydaných k ochraně, postavení dítěte a naplňování jeho práv?
V České republice je za koordinaci implementace Úmluvy OSN o právech dítěte a souvisejících dokumentů zodpovědné Ministerstvo práce a sociálních věcí 4. Za plnění konkrétních otázek jsou pak odpovědné i další státní orgány (soudy, PČR, orgány sociálně-právní ochrany dětí apod.) v souladu se svými zákonnými kompetencemi.
Zmocněnkyně vlády pro lidská práva a Rada vlády pro lidská práva jsou poté koordinačními orgány vlády, které sledují dodržování Ústavy, Listiny základních práv a svobod a mezinárodních smluv o lidských právech a zaujímají stanoviska k návrhům vládních, resortních a dalších opatření, která se týkají ochrany a dodržování lidských práv. Jejich kompetence jsou popsané výše. Rozhodně však nenahrazují činnost a kompetence ostatních státních orgánů. Specifický orgán, pověřený explicitně monitorováním Úmluvy o právech dítěte, který by byl zřízen zákonem, v současné době v ČR neexistuje.
S pozdravem
Mgr. Jan Večeřa v.r.
ředitel Odboru právního a kontrolního
Přílohy
Příloha č. 1 – Podnět Výboru ze dne 12.3.2020 ke zlepšení rodinněprávního a opatrovnického soudnictví
_________________________________
1 Srov. čl. 6 Statutu Rady vlády pro lidská práva schválený vládou ČR usnesením č. 375 ze dne 21. května 2014. Rada byla zřízena usnesením vlády č. 809 ze dne 9. prosince 1998.
2 Srov. čl. 1 Statutu Rady. Tamtéž.
3 Srov. čl. 1 Statutu Výboru.
4 Srov. Usnesení vlády č. 530 ze dne 4. května 2005.