EN

Vláda České republiky

Žádost o plné znění usnesení vlády v souvislosti s dlouhodobými vízy



Dotaz na zveřejnění plného znění usnesení vlády, které se týká pokračování v omezeném nabízení žádostí o dlouhodobá víza na vybraných zastupitelských úřadech České republiky.

ROZHODNUTÍ

Úřad vlády České republiky (dále jen "Úřad vlády") jako ústřední orgán státní správy rozhodl o žádosti podané dne 2.prosince 2013, doručené Úřadu vlády dne 3. prosince 2013, v níž žádá o poskytnutí usnesení vlády č. 862/V ze dne 13. listopadu 2013 – Pokračování v omezeném nabízení žádostí o dlouhodobá víza na vybraných zastupitelských úřadech České republiky – vyhodnocení situace a další postup č.j. V155/2013 a všech případných příloh tohoto usnesení,
takto:

Žádost se podle § 15 odst. 1 a s poukazem na § 7 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, odmítá.

Odůvodnění:

Materiál vlády č.j. V155/2013 „Pokračování v omezeném nabírání žádostí o dlouhodobá víza na vybraných zastupitelských úřadech České republiky - vyhodnocení situace a další postup" byl předložen k projednání vládě ministrem vnitra v návaznosti na předchozí usnesení vlády, která v souvislosti s hospodářskou krizí v roce 2009 reagovala na sníženou potřebu příchodu pracovní síly ze zahraničí do ČR a rizika spojená se zneužíváním jiných účelů pobytu k zajištění přístupu na český trh práce, resp. početně omezila nabírání žádostí o udělení dlouhodobých víz na vybraných zastupitelských úřadech České republiky v tzv. třetích zemích. Cílem uvedeného materiálu schváleného usnesením vlády č. 862 ze dne 13. listopadu 2013 bylo v souvislosti s aktuální hospodářskou situací v ČR znovu posoudit a zhodnotit početní kvóty nově příchozích cizinců z migračně rizikových států do České republiky stanovené v roce 2009, mj. též s ohledem na primární evropské právo.

V souladu s nařízením vlády č. 522/2005 Sb., kterým se stanoví seznam utajovaných informací, předmětný materiál spadá do přílohy č. 8 (Seznam utajovaných informací v oblasti působnosti Ministerstva vnitra), pod pořadová čísla 1 (Bezpečnostní opatření směřující k ochraně vnitřního pořádku a bezpečnosti ČR) a 4 (Systém organizace a řízení, vymezené metody a formy ochrany státních hranic). Na tomto základě bylo jako „Vyhrazené" klasifikováno také příslušné usnesení vlády k tomuto utajenému materiálu.

Jelikož Úřad vlády není původcem informace obsažené v předmětném materiálu, bylo jím v rámci řízení o žádosti o poskytnutí informace zkoumáno, zda nedošlo ke změně klasifikace uvedeného materiálu, respektive k jeho odtajnění. V této souvislosti bylo vyžádáno vyjádření Ministerstva vnitra jako původce příslušné utajované informace k tomu, zda uvedený materiál je i nadále klasifikován stupněm utajení „Vyhrazené" a zda důvod pro utajení uvedeného materiálu i nadále trvá. Ministerstvo vnitra svým sdělením ze dne 16. prosince 2013, zaslaným zdejšímu správnímu orgánu pod č.j. MV-154682-2/OAM-2013, sdělilo, že za současné hospodářské situace v České republice nadále platí, že neomezené počty nově příchozích cizinců z migračně rizikových států do České republiky by mohly ohrozit její vnitřní pořádek a bezpečnost. Negativní dopady hospodářské krize na českou ekonomiku dosud zcela nepominuly, nabídka volných míst na českém pracovním trhu je nadále omezená a podnikání některých cizinců nadále představuje migrační riziko. Proto stále trvají důvody, pro které byl předmětný materiál označen jako vyhrazený a tento stav lze předpokládat i v blízké budoucnosti.

V případě stanovování počtu přijímaných žádostí o dlouhodobá víza za vybranými účely je nutné zohlednit současně skutečnost, že se jedná o vnitřní regulativní opatření státní správy v oblasti migrace do České republiky, potažmo ochrany státních hranic, jehož konečným cílem je zabezpečení vnitřního pořádku a bezpečnosti naší země. Není žádoucí, aby s takto nastavenými mechanismy byla seznamována širší veřejnost.

Na základě přetrvávajícího utajení samotného materiálu je dán i důvod pro trvající utajení usnesení vlády, které k tomuto materiálu bylo přijato.

Podle ustanovení § 7 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, platí, že povinný subjekt neposkytne požadovanou informaci, je-li tato informace v souladu s právními předpisy označena za informaci utajovanou, k níž žadatel nemá oprávněný přístup. Jelikož žadatel v tomto takový oprávněný přístup k utajované informaci obsažené v materiálu a v na něj navazujícím usnesení vlády nemá a poskytnutí informace by mohlo být pro zájmy České republiky nevýhodné, je dán důvod, aby žádost o poskytnutí informace byla jako celek odmítnuta.

Proto bylo rozhodnuto tak, jak je uvedeno ve výrokové části.

Poučení:

Proti tomuto rozhodnutí lze do 15 dnů ode dne jeho oznámení podat rozklad (§ 152 odst. 1 a 4 správního řádu), a to podáním učiněným u Úřadu vlády. O rozkladu rozhoduje vedoucí Úřadu vlády.

Lhůta k podání rozkladu se počítá ode dne následujícího po dni, kdy bylo rozhodnutí účastníku řízení oznámeno (doručeno). Připadne-li konec lhůty na sobotu, neděli nebo svátek, je posledním dnem lhůty nejbližší příští pracovní den (§ 40 odst. 1 písm. a) a c) správního řádu). V případě, že rozhodnutí bylo uloženo u provozovatele poštovních služeb a nebylo dříve adresátem vyzvednuto, považuje se desátý den od připravení rozhodnutí k vyzvednutí za den doručení. Lhůta k podání rozkladu počíná v takových případech běžet dnem následujícím po uplynutí desátého dne, kdy bylo rozhodnutí připraveno k vyzvednutí.

Prokáže-li adresát, že si pro dočasnou nepřítomnost nebo z jiného vážného důvodu nemohl bez svého zavinění písemnost ve stanovené lhůtě vyzvednout, může za podmínek ustanovení § 41 správního řádu požádat o určení neplatnosti doručení nebo okamžiku, kdy byla písemnost doručena.

Jana Jabůrková
ředitelka Odboru tiskového a styku s veřejností