EN

Vláda České republiky

Informace týkající se vlády ČR



Žádost o poskytnutí informací o mimořádných okolnostech v souvislosti se stavem legislativní nouze

Vážený pane,

Úřad vlády České republiky (dále jen „Úřad vlády“) obdržel dne 6. října 2025 Vaši elektronickou žádost s odkazem na zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, kterou jste formuloval následovně:

„Žadatel žádá o doplňující informace dle zákona č. 106/1999 Sb.

4) V jakém zákoně a paragrafu jsou uvedeny mimořádné okolnosti, které by vedly Vládu ČR podat do Poslanecké sněmovny PČR návrh na vyhlášení legislativní nouze, spojené s návrhem zákona v době vyhlášeného nouzového stavu a v době mimo nouzový stav?

5) Jaké konkrétní mimořádné okolnosti vedly Vládu ČR podat do Poslanecké sněmovny PČR návrh na vyhlášení legislativní nouze spolu s návrhem zákona ze dne 15. 2. 2021, kdy předseda vlády Ing. Andrej Babiš v žádosti č.j. 7171/2021-UVCR to navrhl předsedovi Poslanecké sněmovny PČR Mgr. Radku Vondráčkovi?

6) Jaké konkrétní mimořádné okolnosti vedly Vládu ČR podat návrh na vyhlášení legislativní nouze do Poslanecké sněmovny PČR, při projednání návrhu zákona ze dne 20. 2. 2023, sněmovní tisk 392?“

V reakci na Váš první dotaz Vám tímto sdělujeme, že zákonná úprava mimořádných okolností pro vyhlášení stavu legislativní nouze je uvedena v § 99 odst. 1 zákona č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „jednací řád poslanecké sněmovny“). Podle tohoto ustanovení může být stav legislativní nouze vyhlášen za mimořádných okolností, kdy jsou zásadním způsobem ohrožena základní práva a svobody občanů, bezpečnost státu, nebo hrozí státu značné hospodářské škody. Stav legislativní nouze vyhlašuje předseda Poslanecké sněmovny na návrh vlády, a to na určitou dobu. Konkrétní výčet mimořádných událostí český právní řád neobsahuje, a proto byl dovozen soudní praxí (vizte například nález Ústavního soudu ze dne 17. ledna 2024, sp. zn. Pl. ÚS 30/23, v němž Ústavní soud vyslovil, že mimořádnou okolností může být jen taková situace, která se zjevně vymyká běžnému průběhu politických procesů, nebo například přírodní katastrofa a ohrožení musí být reálné a bezprostřední, nikoli hypotetické).

V reakci na Váš druhý dotaz Vám tímto sdělujeme, že návrh vlády na vyhlášení stavu legislativní nouze dne 15. 2. 2021 byl předložen na základě § 99 odst. 1 jednacího řádu poslanecké sněmovny, který umožňuje jeho vyhlášení za mimořádných okolností. V tomto konkrétním případě vláda v souvislosti s návrhem zákona posoudila závažnost epidemiologické situace způsobené pandemií COVID-19, kdy docházelo k výraznému zhoršení situace v důsledku šíření nové varianty viru SARS-CoV-2. Tento stav byl vyhodnocen jako situace, při níž byla zásadním způsobem ohrožena bezpečnost státu a základní práva a svobody občanů.

V reakci na Váš třetí dotaz Vám tímto sdělujeme, že návrh na vyhlášení stavu legislativní nouze pro projednání návrhu zákona ze dne 20. 2. 2023, sněmovní tisk 392, byl podán vládou ČR na základě mimořádné okolnosti spočívající v hrozbě vzniku značné hospodářské škody. Vláda vyhodnotila skokový a neočekávaný růst míry inflace jako situaci, která by vedla k prohloubení deficitu důchodového systému o cca 34 mld. Kč v roce 2023, přičemž v následujících letech by předpokládaný dopad dosáhl přibližně dvojnásobné hodnoty. K naplnění cíle tohoto návrhu zákona, tj. odvrácení této hrozby, bylo nezbytné vyhlášení stavu legislativní nouze umožňující zkrácené jednání.

S pozdravem

Mgr. Ivana Beránková v. r.
vedoucí Oddělení právního
zástupkyně ředitele Odboru právního