EN

Vláda České republiky

Informace týkající se vlády ČR



Žádost o poskytnutí informací týkajících se boje s korupcí

Vážený pane,

Úřad vlády České republiky (dále jen „Úřad vlády“) obdržel dne 6. června 2022 Vaše další písemné podání, v němž žádáte, s odkazem na zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o informacích“), o poskytnutí informací týkajících se problematiky boje s korupcí a dále informací týkajících se členů vlády České republiky či členů Etické komise pro ocenění účastníků odboje a odporu proti komunismu.

V reakci na body č. 1, 2 a 4 Vaší žádosti Vám sděluji, že pro oblast boje s korupcí je poradním orgánem vlády České republiky Rada vlády pro koordinaci boje s korupcí (dále jen „Rada vlády“), která problematiku boje s korupcí koordinuje a vyhodnocuje a na základě poznatků z této oblasti předkládá vládě České republiky návrhy na přijetí opatření vedoucích ke snížení korupčního rizika v rámci činnosti veřejné správy a zvýšení její transparentnosti.

Rada vlády byla zřízena usnesením vlády ze dne 30. července 2014 č. 629, kterým byl rovněž schválen její Statut a Jednací řád. V čele Rady vlády je předseda vlády prof. PhDr. Petr Fiala, Ph.D., LL.M., místopředsedy Rady vlády jsou ministr spravedlnosti, ministr vnitra, ministr financí, ministr zdravotnictví a ministr pro místní rozvoj. Dalšími členy jsou ředitel Národní centrály proti organizovanému zločinu služby kriminální policie a vyšetřování (NCOZ), ředitel Generální inspekce bezpečnostních sborů, nejvyšší státní zástupce, předseda Svazu měst a obcí České republiky, předseda Asociace krajů České republiky, prezident Hospodářské komory České republiky a 7 zástupců nestátních neziskových organizací, akademické obce, profesních komor zřizovaných státem a odborné veřejnosti.

Pracovní komise předsedy Rady vlády pro koordinaci boje s korupcí k otevřenému vládnutí a transparentnosti státní správy (dále jen „Pracovní komise“) na svém jednání dne 1. března 2022 projednala a schválila harmonogram vytváření Akčního plánu České republiky Partnerství pro otevřené vládnutí na léta 2023 až 2024 (dále též „Šestý Akční plán“). Pracovní komise bude dohlížet i na následnou implementaci Šestého Akčního plánu. V souladu s principy otevřeného vládnutí je Šestý Akční plán vytvářen formou spolupráce státní správy s občany a nestátními neziskovými organizacemi, tedy participativně.

Veřejné konzultace s cílem získat návrhy na nové závazky byly vyhlášeny dne 18. března 2022 a jejich první fáze spočívající ve sběru písemných podnětů trvala do 5. dubna 2022, součástí výzvy byl i podkladový materiál pro usnadnění navrhování závazku. Veřejné konzultace vyvrcholily veřejným workshopem dne 11. dubna 2022, kde mohli navrhovatelé prezentovat své náměty osobně, ať už prezenčně nebo on-line a zároveň mohli slyšet první zpětnou vazbu od zástupců některých jejich možných gestorů. 

Obdržené náměty na závazky byly po dohodě s jejich navrhovateli  avizovány jejich možným gestorům, kteří se k nim mohli předběžně vyjádřit. Dne 29. dubna 2022 se opět sešla Pracovní komise a předvybrala nadějné závazky, u kterých se vzhledem k jejich obsahu a také k předběžnému stanovisku gestora jevilo jako přínosné pokračovat v jejich podrobnějším projednávání. U ostatních návrhů závazků bylo na jednání představeno a diskutováno odůvodnění jejich dalšího neprojednávání. Dalším krokem v procesu vytváření Šestého Akčního plánu je schválení závazků, které budou následně zahrnuty do prvního návrhu Šestého Akčního plánu.

Vzhledem k tomu, že koordinace boje s korupcí na vládní úrovni náleží do působnosti Ministerstva spravedlnosti, které současně zajišťuje činnost Rady vlády a Pracovních komisí, dovoluji si Vás v dalších podrobnostech odkázat na příslušné ministerstvo.

K bodům č. 5 až 11 a č. 13 si Vás dovoluji v souladu s rozhodnutím náměstkyně pro řízení Sekce Kabinetu předsedy vlády České republiky, pověřené řízením Úřadu vlády, Mgr. Tünde Bartha ze dne 20. července 2021, čj. 24795/2021-UVCR-8 (a rovněž s jejími rozhodnutími ze dne 10. srpna 2021  čj. 25917/2021-UVCR-8 a ze dne 10. srpna 2021 čj. 26415/2021-UVCR-7), a dále v souladu s rozhodnutím vedoucí Úřadu vlády Mgr. Jany Kotalíkové ze dne 29. prosince 2021, čj. 44556/2021-UVCR-6, informovat, že Vaše žádost v této části bude založena ad acta, neboť se po obsahové stránce nejedná o žádost podle zákona o informacích. Účelem uvedené zákonné úpravy je realizace práva na informace, nikoliv poskytnutí alternativní možnosti zjednání spravedlnosti osobám, které mají za to, že jim je její dosažení jinými cestami odpíráno, ani vytvoření diskuzního fóra pro výměnu názorů na libovolná historická či současná témata. 

K bodu č. 12 si Vám dovoluji sdělit, že tyto údaje Vám již byly opakovaně poskytnuty.

S ohledem na výše uvedené si Vás dovoluji informovat, že Úřad vlády považuje tuto Vaši žádost za vyřízenou. 

S pozdravem

 

Mgr. Jan Večeřa v. r.

ředitel Odboru právního a kontrolního