EN

Vláda České republiky

Informace týkající se vlády ČR



Žádost o poskytnutí informací týkajících se činnosti vlády ČR ve vztahu k epidemii covid-19

Vážený pane,

Úřad vlády České republiky obdržel dne 30. listopadu 2021 Vaši elektronickou žádost, s odkazem na zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o informacích“), týkající se epidemie onemocnění covid-19 a s tím souvisejícím vydáváním mimořádných opatření.

„…Žádám Vás tímto o poskytnutí informace, na základě jakých informací vláda České republiky vycházela při určování protiepidemických opatření v období od vyhlášení nouzového stavu v listopadu 2021, zejména z jakých důvodů vláda nekonala svou povinnost na ochranu veřejného zdraví, kterými jsou dle zákona na ochranu veřejného zdraví zákona 258/2000 Sbírky §69 mimo jiné následující mimořádná opatření při epidemii a nebezpečí jejího vzniku:

odst. (1) Mimořádnými opatřeními při epidemii nebo nebezpečí jejího vzniku jsou:

písm. b) zákaz nebo omezení styku skupin fyzických osob podezřelých z nákazy s ostatními fyzickými osobami, zejména omezení cestování z některých oblastí a omezení dopravy mezi některými oblastmi, zákaz nebo omezení slavností, divadelních a filmových představení, sportovních a jiných shromáždění a trhů, uzavření zdravotnických zařízení jednodenní nebo lůžkové péče, zařízení sociálních služeb, škol, školských zařízení, zotavovacích akcí, jakož i ubytovacích podniků a provozoven stravovacích služeb nebo omezení jejich provozu,

a další nezbytná opatření v kompetenci Ministerstva zdravotnictví a Ministerstva vnitra. Tato žádost je motivována úsilím o racionální porozumění nepochopitelného nekonání příslušných orgánů, kdy za situace vyhlášeného nouzového stavu a stále eskalující pandemie se stále novými rekordy v počtu nakažených osob je možné organizovat a zrealizovat hromadnou akci fyzických osob v rámci demonstrace, která proběhla v Praze na Letné dne 28. listopadu 2021. Akce se zúčastnilo podle odhadu policie zhruba 2500 až 3000 lidí, a to v drtivé většině osob bez jakýchkoliv ochranných prostředků horních cest dýchacích.

Upozorňuji v souvislosti s konáním hromadné akce na Letné také na § 153 Trestního zákoníku o šíření nakažlivé lidské nemoci z nedbalosti, který zakotvuje ustanovení:

(1) Kdo z nedbalosti způsobí nebo zvýší nebezpečí zavlečení nebo rozšíření nakažlivé nemoci u lidí, bude potrestán odnětím svobody až na jeden rok, zákazem činnosti nebo propadnutím věci.

(2) Odnětím svobody na šest měsíců až tři léta bude pachatel potrestán,
a) spáchá-li čin uvedený v odstavci 1 za stavu ohrožení státu nebo za válečného stavu, za živelní pohromy nebo jiné události vážně ohrožující život nebo zdraví lidí, veřejný pořádek nebo majetek,

b) poruší-li takovým činem důležitou povinnost vyplývající z jeho zaměstnání, povolání, postavení nebo funkce nebo uloženou mu podle zákona, nebo
c) způsobí-li takovým činem těžkou újmu na zdraví.

(3) Odnětím svobody na jeden rok až šest let bude pachatel potrestán,
a) způsobí-li činem uvedeným v odstavci 1 smrt, nebo
b) způsobí-li činem uvedeným v odstavci 2 písm. b) těžkou újmu na zdraví.

(4) Odnětím svobody na dvě léta až osm let bude pachatel potrestán, spáchá-li čin uvedený v odstavci 3 proto, že hrubě porušil zákony na ochranu veřejného zdraví.

(5) Odnětím svobody na tři léta až deset let bude pachatel potrestán, způsobí-li činem uvedeným v odstavci 1 smrt nejméně dvou osob proto, že hrubě porušil předpisy na ochranu veřejného zdraví.

Zároveň tímto žádám o sdělení informace, jakým způsobem je naplňován zákon č. 239/2000, zejm. § 6 zákona 239/2000 o integrovaném záchranném systému, který stanovuje povinnost každého ministerstva v oboru své působnosti především:

  1. vést přehled možných zdrojů rizik, provádějí analýzy ohrožení a v rámci prevence podle zvláštních právních předpisů sjednávají nápravu skutečností a stavů, které by mohly způsobit vznik mimořádné situace,

a to v situaci, ve které se nachází zdravotní systém v České republice, kdy je omezována zdravotní péče pacientů s akutními onemocněními z důvodu aktuální kritické přetíženosti téměř všech nemocnic na území celé České republiky převážně neočkovanými pacienty, kteří jsou nakažení koronavirem Covid-19 a jeho mutacemi.

S vyjádřením vážného znepokojení nad situací zdravotního systému v České republice na straně jedné a zároveň s obrovským obdivem nad enormním a vyčerpávajícím úsilím všech kompetentních zdravotnických pracovníků v České republice se táži, na základě jakých podkladů a informací vláda České republiky nedbá právních předpisů ČR, zejména výše zmíněného zákona na ochranu veřejného zdraví, přičemž nekonání vlády České republiky vede ke stále se zhoršující epidemické situaci.

Zároveň žádám příslušné členy vlády o doložení, že vláda koná v souladu s právním řádem České republiky, a to doložením zpracování přehledu možných zdrojů rizik, analýzy ohrožení a v rámci prevence podle zvláštních právních předpisů sjednává nápravu skutečností a stavů, které mohou způsobit vznik mimořádné situace, především v oblasti zdravotnictví a též bezpečnosti.

V reakci na část Vaší žádosti týkající se výchozích informací při určování protiepidemických opatření v období od vyhlášení nouzového stavu v listopadu 2021 si Vám dovoluji sdělit, že vláda České republiky při přijímaní krizových opatření či schvalování mimořádných a ochranných opatření Ministerstva zdravotnictví v daném období vycházela z odůvodnění usnesení vlády České republiky č. 1065 ze dne 25.11.2021, kterým byl na území České republiky vyhlášen nouzový stav a současně z odůvodnění v této době vydávaných protiepidemických opatření.

Ke zbývající části Vaší žádosti si Vás dovoluji informovat, že námi bude vydáno samostatné rozhodnutí.

S pozdravem

 

 

 

Mgr. Jan Večeřa v.r.
ředitel Odboru právního a kontrolního