EN

Vláda České republiky

Informace týkající se usnesení vlády ČR



Žádost o poskytnutí informací týkajících se usnesení vlády ČR ze dne 26. února 2021 č. 196 a dalších informací v souvislostí s COVID-19

Vážený pane,

Úřad vlády ČR obdržel dne 2. března 2021 Vaši elektronickou žádost, s odkazem na zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, kterou jste specifikoval tímto způsobem:

„Na základě zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Vás žádám o sdělení kompletního a podrobného odůvodnění k vyhlášení nouzového stavu Vládou České republiky v souladu s čl. 5 a 6 ústavního zákona č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky, který byl vyhlášen pro území České republiky na dobu 30 dnů od 00:00 hodin dne 27. února 2021.

Navíc bych potřeboval odpovědi na níže uvedené konkrétní otázky:
1) Prosím o sdělení řádného odůvodnění zákazu vycházení po 21 hodině; tedy proč byla zvolena tato hodina a nikoli třeba hodina 22?
2) Prosím o řádné zdůvodnění povinnosti nošení roušky na veřejnosti, a to kupříkladu i v situaci, kdy se osoba nachází sama na ulici (např. v malé obci)?
3) Prosím o podklady a materiály, které odůvodňují a opravňují tak zásadní zásah do základní ústavní svobody občana, což je zakáz svobodně cestovat po celé České republice. Jaké je řádné zdůvodnění tohoto nařízení?
4) Prosím o sdělení odůvodnění zavření vybraných prodejen v kontrastu s výjimkou pro jiné prodejny maloobchodu. Jednoduše proč musí být uzavřena prodejna obuvi v obci, ale hypermarket má otevřeno?“

V reakci na první část Vaší žádosti týkající se poskytnutí kompletního a podrobného odůvodnění usnesení vlády ČR ze dne 26. února 2021 č. 196,  kterým vláda v souladu s čl. 5 a 6 ústavního zákona č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky, vyhlásila pro území České republiky nouzový stav na dobu 30 dnů od 27. února 2021, si Vám dovoluji v příloze této odpovědi (příloha č. 1 a 2) zaslat Vámi požadované odůvodnění.
 
Dle § 2 odst. 1 zákona o informacích je Úřad vlády státním orgánem povinným poskytovat informace vztahující se k jeho působnosti. Podle § 28 zákona č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů, mu přísluší plnění úkolů souvisejících s odborným, organizačním a technickým zabezpečením činnosti vlády České republiky, jejích orgánů, členů vlády, kteří nejsou pověřeni řízením ministerstva nebo jiného úřadu, a orgánů, o nichž tak stanoví zvláštní zákon nebo tak rozhodne vláda. Úřad vlády je tak povinen poskytovat informace o věcech, které měla k dispozici vláda nebo její poradní či pracovní orgány.

Úřad vlády odborně zabezpečuje činnost vlády jako celku, nezabezpečuje tedy činnosti jednotlivých jejích členů, jimž odborné zabezpečení poskytují jimi řízená ministerstva. Rozsah poskytovaného odborného zajištění činnosti vládě Úřadem vlády, a tím i rozsah této oblasti působnosti Úřadu vlády, je tedy přísně limitován, přičemž zásadně do jeho vymezení nelze zahrnout oblasti činnosti veřejné správy, jež spadají do působnosti konkrétních ministerstev či jiných ústředních orgánů státní správy.

Úřad vlády tedy nedisponuje veškerými informacemi, které se týkají činnosti jiných ústředních orgánů státní správy, resp. nedisponuje takovým rozsahem informací, jenž by umožnil poskytnutí relevantních odpovědí na konkrétní dotazy týkající se specifické problematiky související s epidemií koronaviru a onemocněním COVID-19, které způsobuje. Řešení konkrétních problémů souvisejících s vývojem epidemiologické situace v České republice je svěřeno jednotlivým odborným ministerstvům, zejména Ministerstvu zdravotnictví. Jednotlivá krizová opatření schvalovaná vládou jsou přijímána na základě návrhů jednotlivých ministrů věcně příslušných ministerstev a jsou předkládána jako návrhy usnesení vlády, které již mají podobu a formu samotných usnesení vlády.

Epidemiologická opatření jsou přijímána na základě návrhů ministra zdravotnictví. O uvolňování a publikaci jakýchkoli dat týkajících se epidemie covid-19 rozhoduje Ministerstvo zdravotnictví, které je ústředním orgánem státní správy pro rezort zdravotnictví a které v souladu s výkonem státní správy a plněním úkolů v ochraně a podpoře veřejného zdraví ve smyslu zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, spolu s krajskými hygienickými stanicemi vytvořilo systém k zajištění povinného hlášení, evidence a analýzy výskytu infekčních nemocí v České republice – Informační systém infekční nemoci. Ministerstvo zdravotnictví je (spolu s krajskými hygienickými stanicemi) správcem tohoto systému.

Vámi požadované informace v části žádosti specifikované pod body 1) až 4) se však nevztahují k působnosti Úřadu vlády ČR, jelikož předmětná problematika se týká primárně věcně příslušného Ministerstva zdravotnictví jako ústředního orgánu státní správy pro mimo jiné ochranu veřejného zdraví, zdravotnickou vědeckovýzkumnou činnost či zdravotnický informační systém, případně dalších věcně příslušných ministerstev s ohledem na oblast jim svěřené působnosti.

Z výše uvedeného důvodu Vaši žádost o informace v části specifikované pod body 1) až 4),  s odvoláním na ustanovení § 14 odst. 5 písm. c) zákona o informacích, odkládám. Na základě výše uvedeného si Vám dovoluji doporučit, abyste se obrátil na věcně příslušné Ministerstvo zdravotnictví.

S pozdravem


Mgr. Jan Večeřa v.r.
ředitel Odboru právního a kontrolního

 

Přílohy
Přílohy č. 1 – předkládací zpráva k návrhu usnesení vlády ČR ze dne 26. února 2021 č. 196
Příloha č. 2 – další příloha k předkládací zprávě (datová a informační základna)