Informace týkající se Úřadu vlády ČR
Žádost o poskytnutí informací týkajících se projektu zaměřeného na vytápění Strakovy akademie
Vážený pane magistře,
Úřad vlády České republiky (dále jen „Úřad vlády“) obdržel dne 22. října 2025 Vaši elektronickou žádost s odkazem na zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, která byla formulována následovně.
„V souladu se zákonem č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, si Vás tímto dovoluji požádat o poskytnutí následujících informací týkajících se projektu Alternativní zdroj vytápění Strakovy akademie a souvisejících opatření:
1.Jaké jsou celkové náklady na projekt, a to včetně:
o energetického poradenství,
o projekční přípravy,
o poradenství při výběrovém řízení,
o poradenství při získání dotace,
o interních nákladů úřadu (zejména počtu hodin, které projektu věnovali nebo budou věnovat zaměstnanci úřadu)
Z veřejných informací lze dohledat jen část těchto nákladů, a to např.
o náklady na vybudování alternativního zdroje a související opatření budou ve výši cca 120 mil. Kč (viz smlouva o energetických službách se společností Veolia Energie CZ, č.j. 7752-2024-UVCR-112),
o náklady na služby projektového manažera jsou ve výši cca 2.2 mil. Kč (viz příkazní smlouva se společností SEVEn Energy s.r.o. ve znění všech dodatků, Čj. 586/2023-UVCR-25).
2. Z jakých položek rozpočtu jsou výše uvedené náklady hrazeny?
3. Kdo, kdy a na základě čeho byl iniciátorem projektu?
4. Zvažoval se jako alternativní zdroj i zemní plyn?
o Pokud ano, s jakým výsledkem?
o Pokud ne, z jakého důvodu nebyl zvažován, vzhledem k tomu, že náklady na teplo z plynu jsou přibližně 2,5× nižší než při vytápění elektrokotli?“
V reakci na otázku č. 1 žádosti uvádíme, že celkové náklady na projekt včetně odrážek 1 až 4 související s činnostmi a službami projektového manažera jsou uvedeny ve smlouvě, která je zveřejněna v registru smluv, vizte https://smlouvy.gov.cz/smlouva/24501115, a celková částka je stanovena na 2 411 530 Kč včetně DPH. K poslední odrážce předmětného dotazu uvádíme, že výše interních nákladů nelze stanovit, neboť zaměstnanci Úřadu vlády, kteří se podíleli a budou se podílet na projektu, tyto činnosti provádějí v rámci své pracovní náplně, kdy tento projekt není jejich jedinou pracovní náplní a práce na projektu jsou neoddělitelné od pracovních náplní zaměstnanců.
K podotázce č. 1 žádosti „Z veřejných informací lze dohledat jen část těchto nákladů“ si dovolujeme sdělit, že náklady na vybudování alternativního zdroje a související opatření jsou uvedeny ve smlouvě, jež je zveřejněna v registru smluv, vizte https://smlouvy.gov.cz/smlouva/34870493?backlink=w46kj a ve smlouvě je uvedena částka ve výši 121 589 721 Kč včetně DPH. Smlouva obsahuje všechny nezbytné náklady související s realizací vybudování alternativního zdroje vytápění a souvisejících opatření, které se mohou měnit jen z důvodů taxativně stanovených v předmětné smlouvě. Výše podpory z Programu „Energetická účinnost ve veřejných budovách a infrastruktuře (ENERGov) financovaného z prostředků Modernizačního fondu, v rámci výzvy ModF - ENERGov 2/2023, bude činit 107 039 912,55 Kč včetně DPH.
Náklady na projektového manažera jsou uvedeny ve zveřejněné smlouvě, která je uvedena výše v textu a je volně dostupná. Pro smlouvu na projektového manažera platí stejné postupy ve změně cen ze smlouvy, které reflektují nejen zákonné limity plynoucí ze zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, ale i taxativně stanovené důvody v předmětné smlouvě.
K otázce č. 2 žádosti sdělujeme, že výdaje na služby projektového manažera jsou hrazeny z rozpočtové položky 5166000000001. Výdaje vyplývající ze smlouvy o energetických službách budou hrazeny z rozpočtové položky 6121000000000 a 5169000000012.
V reakci na otázku č. 3 žádosti si dovolujeme uvést, že v návaznosti na jednání se zástupci Státního fondu životního prostředí České republiky (dále jen „SFŽP“), které proběhlo v roce 2022, k možnostem financování investičních záměrů Úřadu vlády z dotačních titulů, bylo zajištěno energetické posouzení budov v majetku Úřadu vlády prostřednictvím interních zaměstnanců SFŽP. Energetické posouzení bylo zpracováno pro účely zjištění potenciálu úspor energie na budovách v majetku Úřadu vlády vzhledem k naplnění nutných podmínek k možnosti podání žádosti o podporu z vhodného dotačního titulu. Z energetického posouzení vyplynula možnost využití soudobých poznatků při vybudování alternativního zdroje tepla a dalších energeticky úsporných opatření, jež budou v souladu s Nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/1119, které zakotvuje v právu Unie cíl dosáhnout nejpozději do roku 2050 v celém hospodářství klimatické neutrality a stanoví závazek Unie dosáhnout domácího snížení čistých emisí skleníkových plynů (emisí po odečtení pohlcení) do roku 2030 alespoň o 55 % ve srovnání s úrovní z roku 1990. Úřad vlády tímto postupoval dle platného Nařízení Evropského parlamentu a Rady v návaznosti na přepracovanou Směrnici Evropského parlamentu a Rady 2010/31/EU.
Určit konkrétní osobu jako iniciátora projektu není možné, neboť energetické úspory a hledání jejich možných realizací probíhá ve veřejném sektoru, včetně Úřadu vlády, soustavně několik let, a to za přispění zaměstnanců jak předchozích, tak i současných.
Celý projekt na využití alternativního zdroje a dalších opatření lze tedy konkrétně datovat do roku 2022, kdy vzniklo posouzení možností a využití potenciálů energetických úspor a celý postup byl schválen vedením Úřadu vlády v roce 2023.
K otázce č. 4 žádosti uvádíme, že spalovací zdroj na zemní plyn zvažován nebyl, jelikož v důsledku již dnes překračovaných imisních limitů v centru města nejsou nové spalovací zdroje orgány ochrany životního prostředí povolovány. Úřad vlády tak hledal jiné řešení, které umožní takto významně snížit provozní náklady spojené s krytím tepelných potřeb, a přitom být ekologickým přínosem. Důkazem tomu je, že odhadovaná spotřeba elektřiny, při využití alternativního zdroje (tepelné čerpadlo voda/voda), na vytápění se sníží na méně než ¼ stávající úrovně. Zemní plyn nebyl nikdy do areálu Úřadu vlády zaveden.
S pozdravem
Mgr. Ivana Beránková v. r.
vedoucí Oddělení právního
zástupkyně ředitele Odboru právního