Informace týkající se Úřadu vlády ČR
Žádost týkající se krizového řízení v Úřadu vlády ČR
Vážená paní,
Úřad vlády České republiky (dále jen „Úřad vlády“) obdržel dne 12. dubna 2023 Vaši elektronickou žádost s odkazem na zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, kterou jste formulovala následujícím způsobem:
„1. Jaký je vztah Úřadu vlády ČR k zajišťování bezpečnosti České republiky?
2. Má Úřad vlády ČR zřízeno pracoviště krizového řízení?
3. Zpracovává Úřad vlády ČR krizový plán? Pokud ano, na jaké krizové situace je primárně orientován a jak často je aktualizován?
4. Jak se Úřad vlády ČR připravuje na řešení krizových situací?
5. Jaké úkoly plní Úřad vlády ČR v systému krizového řízení?
6. Podílí se Úřad vlády ČR nějakým způsobem na ochraně kritické infrastruktury? Pokud ano, jakým?
7. Vykonává Úřad vlády nějaké specifické činnosti po vyhlášení stavu nebezpečí, nouzového stavu, stavu ohrožení státu či válečného stavu?
8. Podílel se Úřad vlády ČR v nedávné době na řešení krizové události? Pokud ano, jaká byla jeho úloha?
9. Jak je Úřadem vlády ČR zajišťována činnost Ústředního krizového štábu? Které konkrétní činnosti v tomto směru vykonává?“
K otázce č. 1 žádosti si dovoluji sdělit, že působnost Úřadu vlády je stanovena zákonem č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „kompetenční zákon“). Úřad vlády se podle kompetenčního zákona podílí na zajišťování bezpečnosti plněním úkolů spojených s odborným, organizačním a technickým zabezpečením činnosti vlády České republiky a jejích orgánů. Dále Úřad vlády zajišťuje podmínky (organizačně technické zázemí) pro práci odborných útvarů předsedy vlády a členů vlády, kteří nedisponují vlastním úřadem (jedná se zpravidla o ministra bez portfeje nebo místopředsedy vlády). V neposlední řadě úřad zabezpečuje chod tzv. poradních a pracovních orgánů vlády jako jsou Legislativní rada vlády, Bezpečnostní rada státu, Rada vlády České republiky pro lidská práva apod. Dne 21. prosince 2022 schválila vláda svým usnesením č. 1078 vytvoření funkce poradce pro národní bezpečnost v rámci Úřadu vlády, který je odpovědný předsedovi vlády. Poradce se podílí na koordinaci činnosti státních orgánů v oblasti zajišťování bezpečnosti a obrany České republiky a na základě rozhodnutí vlády zastupuje předsedu vlády při jednáních s cizími státy a mezinárodními organizacemi ve věcech týkajících se bezpečnosti a obrany České republiky, včetně závazků vyplývajících z členství České republiky v mezinárodních organizacích nebo institucích.
V reakci na otázku č. 2 uvádím, že Úřad vlády má zřízeno pracoviště krizového řízení. Dle § 9 odst. 2, písm. a) zákona č. 240/2000 Sb. o krizovém řízení a o změně některých zákonů (dále jen „krizový zákon“) zřizují ministerstva a jiné ústřední správní úřady k zajištění připravenosti na řešení krizových situací v jejich působnosti pracoviště krizového řízení.
K otázce č. 3 si dovoluji uvést, že dle § 9 odst. 2, písm. b) krizového zákona a nařízení vlády č. 462/2000 Sb., k provedení krizového zákona, zpracovávají ministerstva a jiné ústřední správní úřady plán, který obsahuje souhrn krizových opatření a postupů k řešení krizových situací (dále jen "krizový plán"); krizový plán schvaluje ministr nebo vedoucí jiného ústředního správního úřadu. Krizové plánování obsahuje analýzu rizik, na jejímž základě se rozpracovávají činnosti realizované při případných krizových situacích. Pro Úřad vlády jsou činnosti zpracovány formou „Operačních plánů“ vycházejících z typových plánů zpracovaných gestory jednotlivých odvětví. Konkrétně se jedná o „narušení funkčnosti telekomunikačních a informačních systémů“, „narušení dodávky elektrické energie a tepla“, „narušení dodávky pitné vody“, „teroristický útok“, „výhrůžka umístěním bomby, zápalné nebo jiné nebezpečné látky“, „povodeň“, „pandemie“, „požár“ a „vojenská hrozba“.
V reakci na otázku č. 4 sděluji, že Úřad vlády postupuje při přípravě na řešení krizových situací v souladu s komplexní krizovou dokumentací, obsahující Krizový plán a jeho jednotlivé přílohy. Všechny tyto dokumenty jsou zpracovány v souladu s existující legislativou a operativně reagují na potenciální rizika související s krizovými situacemi.
V reakci na otázku č. 5 sděluji, že krizové řízení Úřadu vlády je primárně zaměřeno na organizačně-funkční zajištění činnosti vlády České republiky v případě krizových situací. V kontextu výše uvedeného se příslušná krizová dokumentace cíleně soustředí na objekty určené pro konání vládních zasedání, zároveň však v adekvátní míře postihuje i chod a činnost veškerých objektů v majetku státu, se kterými je Úřad vlády příslušný hospodařit. V rámci svých kompetencí dále Úřad vlády zajišťuje podmínky pro práci odborných útvarů předsedy vlády, členů vlády, kteří nedisponují vlastním úřadem, ochranu svých pracovníků a svěřených hodnot před účinky krizových situací.
K otázce č. 6 žádosti uvádím, že při ochraně objektů spadajících do oblasti prvků kritické infrastruktury spolupracuje Úřad vlády s Policií České republiky a s Ministerstvem obrany na zajištění jejich bezpečnosti a zajištění adekvátních podmínek pro práci vlády a jejích odborných útvarů.
K otázce č. 7 si dovoluji uvést, že v rámci stanovených kompetencí je Úřad vlády za vyhlášených krizových stavů povinen zajistit adekvátní podmínky pro práci vlády a jejích odborných útvarů. Tyto povinnosti zajišťuje v souladu s platnými právními předpisy.
K otázce č. 8 sděluji, že v uplynulém období spojeném s šířením nemoci Covid-19 byl Úřad vlády jedním z koordinačních míst při řešení konkrétní krizové situace. Tato skutečnost vychází z podstaty fungování Úřadu vlády jakožto místa určeného pro konání zasedání vlády České republiky a pracoviště předsedy vlády České republiky. Zástupce Úřadu vlády pak v souladu s platnou krizovou legislativou působil jako člen svolaného Ústředního krizového štábu České republiky (dále jen „ÚKŠ“).
V reakci na otázku č. 9 žádosti si dovoluji sdělit, že ÚKŠ je pracovním orgánem vlády k řešení krizových situací, který je zařazen do systému orgánů Bezpečnostní rady státu. Přípravu a zabezpečení průběhu zasedání organizuje sekretariát ÚKŠ dle jeho jednacího řádu. Vzhledem ke znění článku 4. Statutu ÚKŠ je předsedou štábu ministr obrany v případě krizových situací dotýkajících se vnějšího vojenského ohrožení České republiky, plnění spojeneckých závazků v zahraničí a účasti ozbrojených sil České republiky v zahraničních operacích, nebo ministr vnitra v případě ostatních situací. V článku 9. je stanoveno, že úlohu sekretariátu ÚKŠ plní pověřený útvar ministerstva, jehož ministr je předsedou ÚKŠ. Organizační přípravu a materiální vybavení pracoviště ÚKŠ pak zajišťuje sekretariát ÚKŠ. Úřad vlády tedy činnost ÚKŠ nezajišťuje, ale na požádání sekretariátu ÚKŠ může poskytnout dostupnou podporu pro jeho jednání.
S pozdravem
Mgr. Ivana Beránková v. r.
vedoucí Oddělení právního
zástupkyně ředitele Odboru právního a kontrolního