EN

Vláda České republiky

Informace týkající se Úřadu vlády ČR



Žádost o poskytnutí informací týkajících se předmětu veřejné zakázky Ministerstva průmyslu a obchodu

Vážená paní,

Úřad vlády České republiky (dále jen „Úřad“) obdržel dne 2. února 2023 Vaši elektronickou žádost s odkazem na zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, s doplněním ze dne 24. února 2023, týkající se předmětu veřejné zakázky ev. č. N006/22/V00021067, kterou dne 7. září 2022 zveřejnilo na svém profilu zadavatele Ministerstvo průmyslu a obchodu.

V reakci na Vaši žádost si Vám dovoluji k jednotlivým otázkám položeným v žádosti sdělit následující.

Ad 2) Úřad materiálně zabezpečuje činnost Legislativní rady vlády a jejích pracovních komisí a subkomisí ve svých zařízeních, a to prostřednictvím příslušného útvaru, Sekce legislativní rady vlády.

Sekce Legislativní rady vlády v souladu s Legislativními pravidly vlády, Jednacím řádem Legislativní rady vlády, Statutem Legislativní rady vlády, Metodickými pokyny pro zajišťování prací při plnění legislativních závazků vyplývajících z členství České republiky v Evropské unii a s Obecnými zásadami pro hodnocení dopadů regulace (RIA) zabezpečuje projednávání návrhů zákonů a dalších legislativních materiálů předložených vládě v legislativních orgánech vlády, tedy v pracovních komisích Legislativní rady vlády a na plénu Legislativní rady vlády, dále pak posuzování jejich souladu s právem Evropské unie a způsobu provedení hodnocení dopadů navrhované právní regulace a zabezpečuje vypracování stanovisek Legislativní rady vlády nebo stanovisek předsedy Legislativní rady vlády. Sekce Legislativní rady vlády se zároveň podílí na zpracování vyjádření ministra pro legislativu a předsedy Legislativní rady vlády včetně případných připomínek k legislativním materiálům v rámci meziresortního připomínkového řízení. Tyto role Sekce Legislativní rady vlády plnila a nadále plní samozřejmě i v oblasti tvorby právních předpisů v odvětví elektroenergetiky, plynárenství a teplárenství. Fakticky však tyto činnosti zajišťované Sekcí Legislativní rady vlády nelze podle názoru povinného subjektu ve smyslu Vaší žádosti považovat za činnosti „obdobné k předmětu veřejné zakázky“.

V době přípravy návrhu novely energetického zákona, kterým se do českého právního řádu zaváděly tzv. „cenové stropy“, a při přípravě navazujících nařízení vlády byly aktivity prováděné Sekcí Legislativní rady vlády intenzivnější, a to z důvodu velkého množství materiálů, které bylo nutné projednat, a z důvodu časové tísně, ve které se výše uvedené materiály projednávaly. Sekce Legislativní rady vlády aktivněji například vystupovala při projednávání těchto materiálů již v připomínkovém řízení. Sekce Legislativní rady vlády však žádné konkrétní návrhy zákonů, případně souvisejících nařízení vlády nevytvářela. Stejně tak se Sekce Legislativní rady vlády nepodílela ani na tvorbě jiných právních dokumentů v oblasti hospodaření s energií a obnovitelných zdrojů, jak je uvedeno v předmětu veřejné zakázky, ani se nepodílela na realizace této veřejné zakázky nebo veřejné zakázky s obdobným předmětem činnosti.

Sekce Legislativní rady vlády, resp. v ní zařazení státní zaměstnanci, současně, tak jak je obvyklé nebo by mělo být obvyklé, v souladu se zásadou dobré správy podle § 8 odst. 2 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů a dále v souladu s § 27 zákona č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „kompetenční zákon“) v rámci spolupráce s jinými správními orgány poskytuje ministerstvům nebo jiným členům vlády na jejich vyžádání konzultace k některým právním nebo legislativním otázkám v rozsahu odborné kompetence útvarů Sekce Legislativní rady vlády. Takové neformální konzultace k některým otázkám obecně poskytuje Sekce Legislativní rady vlády všem předkladatelům legislativních materiálů, pokud si je vyžádají, což platí i pro Ministerstvo průmyslu a obchodu, a to i v rámci jím zabezpečované tvorby právních předpisů v oblasti elektroenergetiky, plynárenství a teplárenství nebo v oblasti hospodaření s energií a v oblasti obnovitelných zdrojů energie. Nikdy však nejde o komplexní právní poradenství nebo právní podporu v oblasti tvorby právních předpisů, tedy činnost fakticky nahrazující nebo doplňující působnost jiných ústředních správních úřadů v oblasti legislativy.

Ad 3) Vzhledem k tomu, že se Sekce Legislativní rady vlády nepodílí a nepodílela na realizaci žádné veřejné zakázky v oblasti energetiky, neorganizovala ani žádné pracovní skupiny či jiné obdobné platformy. Jde-li o právní předpisy související s tzv. „cenovým stropem“, které byly zrychleně projednávány na podzim loňského roku a na začátku letošního roku, lze pro úplnost uvést, že se zástupci Sekce Legislativní rady vlády zúčastňovali vypořádacích porad, případně dalších ad hoc jednání se zástupci předkladatele v souvislosti s tvorbou právních předpisů, kterými se regulovaly „cenové stropy“ v českém právním řádu. Jak již však bylo výše uvedeno, nejedná se podle názoru povinného subjektu o činnosti „obdobné k předmětu veřejné zakázky“.

Ad 4) Jde-li o připomínky ministra pro legislativu a předsedy Legislativní rady vlády k právním předpisům v oblasti elektroenergetiky, plynárenství a teplárenství, jsou uvedeny ve veřejné elektronické knihovně legislativního procesu informačního systému ODok Úřadu (VeKLEP). Stejně tak jsou součástí VeKLEP i veškerá stanoviska předsedy Legislativní rady vlády k legislativním návrhům v oblasti energetiky, které vznikaly v průběhu loňského podzimu, případně na začátku roku 2023. Nejedná se však o dokumenty, které by souvisely s realizací jakékoliv veřejné zakázky, ale jde o dokumenty, které Sekce Legislativní rady vlády v rámci své působnosti běžně vytváří. Jde-li o vypořádací porady a další ad hoc jednání, nedisponuje Sekce Legislativní rady vlády žádnými informacemi o zápisech z těchto porad nebo jednání, nicméně opět půjde o informace, kterými by případně zřejmě mohlo disponovat Ministerstvo průmyslu a obchodu jako předkladatel legislativních materiálů z uvedené oblasti, nikoli Sekce Legislativní rady vlády Úřadu. Výsledky vypořádání připomínek uplatněných v rámci připomínkových řízení k legislativním návrhům v oblasti elektroenergetiky, plynárenství a teplárenství jsou uvedeny v legislativních materiálech, které se předkládají k projednání vládě ČR. Veškeré materiály návrhů právních předpisů v oblasti energetiky připravené na podzim roku 2022 a v roce 2023 jsou též zveřejněny v elektronické knihovně VeKLEP na webových stránkách vlády, přičemž jejich předkladatelem bylo vždy Ministerstvo průmyslu a obchodu. Pro případné bližší informace si Vás proto dovoluji odkázat na příslušné ministerstvo. Stejně tak Sekce Legislativní rady vlády nedisponuje žádnými analýzami nebo rešeršemi v oblasti energetiky, které by byly vytvářeny od období podzimu 2022 do současnosti.

Ad 1) Působnost Úřadu vymezuje § 28 odst. 2 kompetenčního zákona, podle něhož Úřad plní úkoly spojené s odborným, organizačním a technickým zabezpečením činnosti vlády České republiky, jejích orgánů, členů vlády, kteří nejsou pověřeni řízením ministerstva nebo jiného úřadu, a orgánů, o nichž tak stanoví zvláštní zákon nebo tak rozhodne vláda.

Úřad odborně zabezpečuje činnost vlády jako celku, nezabezpečuje však činnosti jednotlivých jejích členů, jimž odborné zabezpečení poskytují jimi řízená ministerstva. Rozsah poskytovaného odborného zajištění činnosti vládě Úřadem a tím i rozsah této oblasti působnosti Úřadu je tedy přísně limitován, přičemž zásadně do jeho vymezení nelze zahrnout oblasti činnosti veřejné správy, jež spadají do působnosti konkrétních ministerstev.

K Vašemu dotazu, zda Ministerstvo průmyslu a obchodu v období od 1. 7. 2022 do současnosti uzavřelo s nějakým subjektem smlouvu na poskytování služeb obdobných předmětu veřejné zakázky ev.č. N006/22/V00021067, si proto dovoluji uvést, že Vámi požadované informace v bodě 1 žádosti se nevztahují k působnosti Úřadu, neboť předmětná problematika se primárně týká věcně příslušného Ministerstva průmyslu a obchodu jako zadavatele předmětné zakázky. Z tohoto důvodu Vaši žádost o informace, s odvoláním na § 14 odst. 5 písm. c) zákona o informacích, v této části  odkládám.

Vzhledem k výše uvedenému a i s ohledem na nutnost zachování jednotné informační linie a nezbytnost zabezpečit přenos spolehlivých a ověřených informací považuji závěrem této odpovědi za vhodné Vám doporučit, abyste se s Vaší žádostí obrátila na věcně příslušné ministerstvo.

S pozdravem

Mgr. Jan Večeřa v. r.

ředitel Odboru právního a kontrolního