Informace týkající se předsedy vlády ČR
Žádost o poskytnutí informací týkajících se převodu vojenského materiálu Ukrajině
Vážený pane inženýre,
Úřad vlády České republiky (dále jen „Úřad vlády“) obdržel dne 28. března 2024 Vaši žádost s odkazem na zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o informacích“), jež byla formulována následovně.
„Žádám o informaci podle zákona o svobodném přístupu k informacím, podle kterého českého zákona premiér Petr Fiala postupuje, když organizuje obstarávání zbraní pro zabíjení lidí na Ukrajině.“
S ohledem na skutečnost, že Vaše podání bylo formulováno velmi obecně, byla Vám dne 4. dubna 2024 elektronicky zaslána výzva čj. 13091/2024-UVCR-2 k upřesnění žádosti o informace - tj. jaký typ jednání nebo kroků předsedy vlády ČR P. Fialy máte na mysli a v jakém časovém období, např. zda se Vám jedná o českou iniciativu na nákup dělostřelecké munice pro Ukrajinu, kterou prezentoval předseda vlády ČR P. Fiala na zasedání Evropské rady, která se konala 21. a 22. března 2024 v Bruselu.
Dne 29. dubna 2024 bylo povinnému subjektu prostřednictvím poštovní přepravy doručeno upřesnění Vaší žádosti s tím, že máte na mysli „jak obstarávání zbraní z českých státních zásob v roce 2022, tak tzv. českou muniční iniciativu, tzn. akci premiéra Petra Fialy prohlašenou např. na zasedání Evropské rady dne 21. a 22. března 2024 v Bruselu.“ Požadujete sdělit, zda Česká republika má či nemá příslušný zákon, podle něhož předseda vlády ČR P. Fiala postupuje, a pokud jej má, požadujete sdělit jeho číslo.
V reakci na Vaši žádost si dovolujeme uvést, že dle § 2 odst. 1 zákona o informacích je Úřad vlády státním orgánem povinným poskytovat informace vztahující se k jeho působnosti. Podle § 28 zákona č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů, mu přísluší plnění úkolů souvisejících s odborným, organizačním a technickým zabezpečením činnosti vlády České republiky, jejích orgánů, členů vlády, kteří nejsou pověřeni řízením ministerstva nebo jiného úřadu, a orgánů, o nichž tak stanoví zvláštní zákon nebo tak rozhodne vláda. Úřad vlády je tak povinen poskytovat informace o věcech, které měla k dispozici vláda nebo její poradní či pracovní orgány.
Povinný subjekt si dále dovoluje uvést, že Vaše podání ze dne 28. března 2024 je formulováno velmi sugestivně a lze v něm spatřovat rovněž invektivu vůči předsedovi vlády ČR P. Fialovi („organizuje obstarávání zbraní pro zabíjení lidí na Ukrajině“). Proto by bylo možno na Vámi podanou žádost nahlížet i tak, že se fakticky nejedná o žádost dle zákona o informacích, ale toliko o vyjádření osobního postoje žadatele a bylo by tak možné ji bez dalšího odložit podle § 14 odst. 4 ve spojení s § 14 odst. 2 větou první zákona o informacích.
Nicméně v souladu se zásadou dobré správy se povinný subjekt žádostí po jejím upřesnění ze strany žadatele zabýval a dovoluje si k ní sdělit následující.
Podle čl. 77 odst. 1 Ústavy předseda vlády organizuje činnost vlády, řídí její schůze, vystupuje jejím jménem a vykonává další činnosti, které jsou mu svěřeny Ústavou nebo jinými zákony. Ačkoli vláda rozhoduje ve sboru, směřování politiky určuje její předseda. Vystupování předsedy vlády jejím jménem hraje nezastupitelnou roli mimo jiné v oblasti zahraničních vztahů České republiky včetně pravomoci k jejímu zastupování v orgánech Evropské unie (zejména v Radě Evropské unie a v Evropské radě) a na ostatních mezinárodních fórech včetně těch, kde dochází ke sjednávání mezinárodních smluv.
Další pravomoci předsedy vlády vyplývají z dalších právních předpisů, zejména zákonů, přičemž tyto jsou veřejně přístupné na https://www.zakonyprolidi.cz/ či https://www.esbirka.cz/.
Pokud jde o převod vojenského materiálu Ukrajině v roce 2022, vláda svým usnesením č. 160 ze dne 3. března 2022 povolila v souladu s § 21 odst. 2 zákona č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o majetku státu“), výjimku z podmínky trvalé nepotřebnosti pro stát podle § 21 odst. 1 zákona o majetku státu, ve vztahu k vojenskému materiálu specifikovanému v příloze tohoto usnesení, který je ve vlastnictví České republiky a se kterým je příslušné hospodařit Ministerstvo obrany, a to za účelem bezúplatného převodu uvedeného vojenského materiálu ve veřejném zájmu Ukrajině a zároveň souhlasila s bezúplatným převodem tohoto materiálu Ukrajině za podmínek stanovených v příloze tohoto usnesení.
Dále si dovolujeme dodat, že na citovaném zasedání Evropské rady, která se konala ve dnech 21. a 22. března 2024 v Bruselu, a kde Českou republiku reprezentoval předseda vlády ČR P. Fiala, členské státy zasedající v Evropské radě deklarovaly, že vzhledem k tomu, že Ukrajina uplatňuje své přirozené právo na sebeobranu, naléhavě potřebuje systémy protivzdušné obrany, munici a raketové střely. Na tomto jednání tak bylo dosaženo společného konsensu na úrovni Evropské unie, že v tomto kritickém okamžiku Evropská unie a členské státy urychlí a zintenzivní poskytování veškeré nezbytné vojenské pomoci. Evropská rada přivítala všechny nedávné iniciativy v tomto ohledu, díky nimž bude možno urychleně splnit závazek Evropské unie obnášející dodání jednoho milionu kusů dělostřelecké munice, a to včetně iniciativy, kterou v zájmu bezodkladného nákupu munice pro Ukrajinu zahájila Česká republika.
Lze shrnout, že předseda vlády ČR P. Fiala vykonává svůj mandát v souladu se svými ústavněprávními kompetencemi, navíc v konsensu s členskými státy Evropské unie, a na základě svých politických rozhodnutí jako primus inter pares v rámci vlády.
S pozdravem
Mgr. Ivana Beránková v. r.
vedoucí Oddělení právního
zástupkyně ředitele Odboru právního a kontrolního