Informace týkající se předsedy vlády ČR
Žádost týkající se vyjádření předsedy vlády ČR k vlivu vlády na cenotvorbu
Vážený pane,
Úřad vlády České republiky (dále jen „Úřad vlády“) obdržel dne 19. července 2023 Vaši elektronickou žádost s odkazem na zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o informacích“), která byla formulována následovně.
„Premiér Petr Fiala včera na sociální síti twitter tvrdil následující:
"Více než rok jednáme a tlačíme na producenty a prodejce potravin, dodavatele a prodejce benzínu a nafty a dalších komodit, aby za ně občané neplatili výrazně víc, než v okolních zemích. Tento tlak se vyplácí a má prokazatelný vliv na to, jak ceny vypadají [i proto jde inflace dolů]." (text v hranatých závorkách je z grafiky). Zdroj: https://twitter.com/p_fiala/status/1681206614273957888
Rád bych poprosil o analytické podklady, které ukazují na to, že 1) vládní tlak měl vliv na cenotvorbu jednotlivých aktérů, 2) že změna cenových politik měla prokazatelný vliv na úroveňinflace (resp. vyčíslení tohoto vlivu, pokud jej p. Fiala považuje za prokazatelný).“
K Vaší otázce si dovolujeme předně uvést, že dle § 2 odst. 1 zákona o informacích je Úřad vlády státním orgánem povinným poskytovat informace vztahující se k jeho působnosti. Podle § 28 zákona č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „kompetenční zákon“), mu přísluší plnění úkolů souvisejících s odborným, organizačním a technickým zabezpečením činnosti vlády České republiky, jejích orgánů, členů vlády, kteří nejsou pověřeni řízením ministerstva nebo jiného úřadu, a orgánů, o nichž tak stanoví zvláštní zákon nebo tak rozhodne vláda. Úřad vlády je tak povinen poskytovat informace o věcech, které měla k dispozici vláda nebo její poradní či pracovní orgány.
Vymezení činnosti (resp. postavení) Úřadu vlády je podle kompetenčního zákona navázáno na působnost vlády jako takové, na orgány vlády, na členy vlády bez portfeje a jejich úkoly, včetně předsedy vlády, a případně na další orgány. Úřad vlády zajišťuje činnosti vlády, členů vlády bez portfeje a jejich úkoly, včetně předsedy vlády a orgánů vlády v rovině odborné, organizační i technické. Rozsah poskytovaného odborného, organizačního a technického zajištění činnosti vládě Úřadem vlády a tím i rozsah této oblasti působnosti Úřadu vlády je tedy přísně limitován, přičemž zásadně do jeho vymezení nelze zahrnout ani oblasti činnosti veřejné správy, jež spadají do působnosti konkrétních ministerstev.
S ohledem na výše uvedené můžeme sdělit informace, kterými disponuje Úřad vlády.
V reakci na Vaši žádost si dovolujeme uvést, že Český statistický úřad v pravidelné informaci o inflaci z 13. července 2023 uvádí, že spotřebitelské ceny meziročně vzrostly v červnu o 9,7 %, což bylo o 1,4 procentního bodu méně než v květnu. Toto zpomalení meziročního cenového růstu bylo ovlivněno zejména cenami v oddíle potraviny a nealkoholické nápoje a v oddíle bydlení. V oddíle potraviny a nealkoholické nápoje zmírnily svůj růst zejména ceny masa na 4,7 % (v květnu 8,7 %) a ceny sýrů a tvarohů na 10,0 % (v květnu 16,1 %). Ceny olejů a tuků přešly z květnového růstu o 2,0 % v pokles o 4,3 % v červnu. V oddíle bydlení v červnu zpomalily svůj meziroční růst ceny výrobků a služeb pro běžnou údržbu bytu na 10,0 % (v květnu 12,4 %), zemního plynu na 39,8 % (v květnu 47,6 %) a tuhých paliv na 35,2 % (v květnu 39,4 %). Tyto informace je možné nalézt na webových stránkách Českého statistického úřadu na tomto odkazu: https://www.czso.cz/csu/czso/cri/indexy-spotrebitelskych-cen-inflace-cerven-2023.
Nad rámec Vaší žádosti dále doplňujeme, že na cenotvorbu má vliv řada faktorů, ale i aktivita vlády v různých oblastech (Ministerstvo financí kontrolovalo ceny v oblasti pohonných hmot, Ministerstvo zemědělství a jeho podřízené orgány kontrolovaly ceny potravin) měla vliv na to, že ekonomické subjekty nemohly využívat složité a turbulentní cenové situace v České republice.
Novela zákona č. 395/2009 Sb., o významné tržní síle a nekalých obchodních praktikách při prodeji zemědělských a potravinářských produktů, ve znění pozdějších předpisů, dává větší prostor pro kontroly Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Tento úřad mohl donedávna kontrolovat jenom dvanáct největších subjektů. Díky této novele může kontrolovat řádově stovky subjektů. Nekalost nemusí vznikat jenom na straně obchodníků, může vznikat i u potravinářů nebo zemědělců. Bližší informace k této problematice jsou uvedeny na webových stránkách Ministerstva zemědělství na tomto odkazu: https://eagri.cz/public/web/mze/ministerstvo-zemedelstvi/ministr/vystoupeni-v-mediich/nekula-ceny-potravin-pujdou-dolu.html.
Na ceny producentů potravin měly příznivý vliv vládní opatření ke snížení cen jejich výrobních vstupů. Na snížení ceny PHM měly příznivý vliv v období jejich rostoucích cen zrušení povinnosti přimíchávání biosložky a snížení spotřební daně na motorovou naftu o 1,50 Kč. Na ceny potravin mají vliv ceny energií, kde docházelo k enormním nárůstům. Tyto nárůsty byly dány řadou faktorů (ruská agrese proti Ukrajině, absence snah o diverzifikaci energetických zdrojů minulé vlády), proto v této situaci vláda zastropovala ceny energií také pro průmyslové a zemědělské podniky, což velmi pomohlo vývoj cen energií zklidnit.
Takovýto přístup, který nespočívá v zavádění tvrdé regulace (např. přímá regulace cen potravin), nepoškozuje cenu jako informaci o hodnotě daného zboží nebo komodity.
V případě žádosti o poskytnutí bližších informací v této věci, doporučujeme obrátit se na věcně příslušné Ministerstvo financí, které je podle § 4 odst. 1 kompetenčního zákona, ústředním orgánem státní správy mimo jiné pro fiskální politiku, makroekonomické a fiskální prognózy pro přípravu státního rozpočtu a rozpočtů státních fondů, finanční trh, regulaci vydávání elektronických peněz a ochranu zájmů spotřebitelů na finančním trhu s výjimkou výkonu dohledu nad finančním trhem v rozsahu působnosti České národní banky a finanční kontrolu. Případně Ministerstvo zemědělství, které je dle § 15 odst. 1 kompetenčního zákona, ústředním orgánem státní správy mimo jiné pro potravinářský průmysl.
S pozdravem
Mgr. Jan Večeřa v. r.
ředitel Odboru právního a kontrolního