EN

Vláda České republiky

Informace týkající se právního řádu ČR



Žádost o poskytnutí informací týkajících se právních předpisů ČR

Vážená paní,

Úřad vlády České republiky obdržel dne 27. prosince 2021 Vaši elektronickou žádost, s odkazem na zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, kterou jste formulovala následujícím způsobem:

„1. Jaký zákon a paragraf opravňuje provozovatele ke ztotožňění občana?
2. Jaký zákon a paragraf opravňuje provozovatele ke kontrole zdravotního stavu občana, respektive ke kontrole a nahlížení do zdravotnické dokumentace?
3. Jaký zákon a paragraf opravňuje soukromé subjekty ke kontrole zákazníků vstupující do provozoven?
Také mě zajímá v souvislosti s připravovaným mimořádným nařízením o testování zaměstnanců následující?
4. Jaký zákon a paragraf opravňuje zaměstnavatele požadovat po zaměstnanci sdělení informací o očkovaní proti covid-19(tj. Záznam o zdravotním stavu), aby mohl provést testování neočkovaných zaměstnanců?“

V reakci na Vaši žádost si Vám dovoluji sdělit, že pravidla týkající se kontrol zákazníků při vstupu do provozoven jsou stanovena mimořádným opatřením Ministerstva zdravotnictví ze dne 29.12.2021, č.j. MZDR 14601/2021-34/MIN/KAN, a to s účinností ode dne 3.1.2022.

Testování zaměstnanců se v současné době řídí mimořádným opatřením Ministerstva zdravotnictví ze dne 20.11.2021, č.j. MZDR 42805/2021-1/MIN/KAN ve znění mimořádného opatření ze dne 22.11.2021, č.j. MZDR 42085/2021-2/MIN/KAN a ve znění mimořádného opatření ze dne 13.12.2021, č.j. MZDR 42085/2021-3/MIN/KAN, a to s účinností ode dne 20.12.2021. Mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví ze dne 5.1.2022, č.j. MZDR 461/2022-1/MIN/KAN, výše popsaná mimořádná opatření ruší a pravidla týkající se testování zaměstnanců mění, a to ode dne 17.1.2022.

Mimořádná opatření Ministerstva zdravotnictví jsou vydávána na základě § 80 odst. 1 písm. g) zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o ochraně veřejného zdraví“) a § 2 odst. 1 zákona č. 94/2021 Sb., o mimořádných opatřeních při epidemii onemocnění COVID-19 a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „pandemický zákon“).

Mimořádná opatření Ministerstva zdravotnictví jsou tedy součástí právního řádu České republiky a povinnosti, které stanoví, jsou závazné jak pro osoby fyzické, tak i právnické. Podle § 92n odst. 1 písm. b) zákona o ochraně veřejného zdraví se fyzickáprávnická nebo podnikající fyzická osoba dopustí přestupku tím, že nesplní povinnost uloženou mimořádným opatřením k ochraně zdraví fyzických osob při epidemii, nebezpečí jejího vzniku, živelné pohromě nebo jiné mimořádné události.  V § 10 odst. 1 pandemického zákona je dále stanoveno, že přestupku se dopustí fyzická, právnická nebo podnikající fyzická osoba, pokud nedodrží mimořádné opatření podle § 2 pandemického zákona

V této souvislosti Vám sděluji, že současná pandemická situace vyžaduje průběžné přijímání dalších právních norem a opatření, kterými se snaží vláda České republiky v souladu s veřejným zájmem důsledně chránit životy a zdraví všech spoluobčanů. Z hlediska právního posouzení existující pracovní orgány vlády jako např. Legislativní rada vlády vždy pečlivě zkoumají ústavnost a proporcionalitu všech těchto přijímaných právních norem.

S pozdravem

 

 

Mgr. Ivana Beránková v.r.
vedoucí Oddělení právního