EN

Vláda České republiky

Informace týkající se poskytnutí materiálů



Žádost o poskytnutí informací týkajících se finanční pomoci Evropské unie České republice pro ukrajinské uprchlíky

Vážená paní doktorko,

Úřad vlády České republiky (dále jen „Úřad vlády“) obdržel dne 20. června 2023 Vaši žádost  zaslanou poštou s odkazem na zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o informacích“), o poskytnutí informací, kterou jste formulovala následovně.

Obdrželi jsme z Evropské unie nějakou finanční částku na pomoc ukrajinským běžencům? Pokud ano: jak byla tato částka vysoká a na co byla konkrétně použita?“

K Vaší první otázce si dovolujeme uvést, že dle § 2 odst. 1 zákona o informacích je Úřad vlády státním orgánem povinným poskytovat informace vztahující se k jeho působnosti. Podle § 28 zákona č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „kompetenční zákon“), mu přísluší plnění úkolů souvisejících s odborným, organizačním a technickým zabezpečením činnosti vlády České republiky, jejích orgánů, členů vlády, kteří nejsou pověřeni řízením ministerstva nebo jiného úřadu, a orgánů, o nichž tak stanoví zvláštní zákon nebo tak rozhodne vláda. Úřad vlády je tak povinen poskytovat informace o věcech, které měla k dispozici vláda nebo její poradní či pracovní orgány.

Vymezení činnosti (resp. postavení) Úřadu vlády je podle kompetenčního zákona navázáno na působnost vlády jako takové, na orgány vlády, na členy vlády bez portfeje a jejich úkoly, včetně předsedy vlády, a případně na další orgány. Úřad vlády zajišťuje činnosti vlády, členů vlády bez portfeje a jejich úkoly, včetně předsedy vlády a orgánů vlády v rovině odborné, organizační i technické. Rozsah poskytovaného odborného, organizačního a technického zajištění činnosti vládě Úřadem vlády a tím i rozsah této oblasti působnosti Úřadu vlády je tedy přísně limitován, přičemž zásadně do jeho vymezení nelze zahrnout ani oblasti činnosti veřejné správy, jež spadají do působnosti konkrétních ministerstev.

S ohledem na výše uvedené si k Vaší žádosti dovolujeme uvést následující. Česká republika obdržela z Evropské unie (dále jen „EU“) finanční částku na pomoc ukrajinským uprchlíkům; konkrétně čerpá  na integraci ukrajinských uprchlíků prostředky z rozpočtu EU z následujících programů a zdrojů:

  1. Azylový migrační a integrační fond (dále jen „AMIF“)

    Česká republika získala na přímou pomoc s integrací uprchlíků z Ukrajiny v roce 2022 navíc cca 1,2 mld. Kč (navýšení Národního programu 2014-20 o 75 mil. Kč, 670 mil. Kč z  mimořádné pomoci pro 5 nejpostiženějších států, dalších 515 mil. Kč z tematického nástroje AMIF). V srpnu 2022 byl Evropskou komisí schválen Operační program AMIF 2021- 27 s alokací 1,6 mld. Kč (z toho polovina bude určena na integraci uprchlíků – nejen z Ukrajiny).
     
  2. Kohezní fondy EU

    Přímo na pomoc ukrajinským uprchlíkům směřovalo 260 mil. Kč na krytí příspěvku pro solidární domácnost díky realokaci z programu Integrovaný regionální operační program (dále jen „IROP“). Další prostředky jsou poskytovány v rámci probíhajících operačních programů z období 2014-20 i 2021-27, a to zejména v oblasti integrovaného záchranného systému, podpory potravinových bank, vzdělávání, zprostředkování zaměstnání, rekvalifikace či bydlení.
     
  3. Národní plán obnovy

    Podpora je poskytována v rámci opatření otevřených i českým občanům, zejména v oblasti vzdělávání (doučování, podpora asistentů a učitelů, dětské skupiny apod.).

Objem finanční pomoci v rámci kohezní politiky a Národního plánu obnovy nelze nicméně zcela přesně vyčíslit, protože ukrajinští uprchlíci jsou podporovaní v rámci opatření otevřených i českým občanům. Jednotlivá ministerstva odpovědná za tyto programy odhadují, že z výzev vyhlašovaných v roce 2022 a 2023 půjde na potřeby integrace ukrajinských uprchlíků cca 8,7 mld. Kč. Společně s podporou z AMIF tedy má Česká republika k dispozici na celkovou podporu ukrajinských uprchlíků z rozpočtu EU přes 10 mld. Kč. Další prostředky získala Česká republika ve formě zvýhodněné půjčky ve výši cca 5 mld. Kč od Evropské investiční banky, a to na krytí nákladů spojených se zdravotním pojištěním ukrajinských uprchlíků.

Rozpis projektů – fondů EU v rámci AMIF na programové období 2021 – 2027 je k dispozici na webové stránce https://www.mvcr.cz/programove-obdobi-2021-2027.aspx.

V případě žádosti o poskytnutí bližších informací si Vám dovolujeme doporučit obrátit se, s ohledem na výše uvedené, na věcně příslušné Ministerstvo vnitra, které je podle § 12 odst. 1 písm. h) kompetenčního zákona ústředním orgánem státní správy mimo jiné pro povolování pobytu cizinců a postavení uprchlíků, případně na Ministerstvo pro místní rozvoj (dále jen „MMR“), jež je podle § 14 odst. 1 kompetenčního zákona ústředním orgánem státní správy mimo jiné ve věcech regionální politiky, politiky bydlení, rozvoje domovního a bytového fondu, tedy ústřední orgány státní správy, které by mohly s ohledem na svou působnost disponovat takovým rozsahem informací, jenž by umožnil širší poskytnutí odpovědí na konkrétní dotazy požadované ve Vámi podané žádosti, a to i s ohledem na další úpravu provedenou kompetenčním zákonem v § 14 odst. 2, podle něhož MMR spravuje finanční prostředky určené k zabezpečování politiky bydlení a regionální politiky státu a koordinuje činnosti ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy při zabezpečování politiky bydlení a regionální politiky státu, včetně koordinace financování těchto činností, pokud tyto prostředky přímo nespravuje. K uvedenému pak lze závěrem doplnit, že MMR rovněž řídí operační program IROP.

S pozdravem

Mgr. Ivana Beránková v. r.
vedoucí Oddělení právního
zástupkyně ředitele Odboru právního a kontrolního