Informace týkající se legislativy
Žádost o poskytnutí informací týkajících se Legislativní rady vlády
Vážení,
Úřad vlády České republiky (dále jen „Úřad vlády“) obdržel dne 16. dubna 2025 Vaši žádost s odkazem na zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o informacích“), která byla formulována následujícím způsobem.
„Je tedy za dané situace zcela namístě formou této žádosti dle úst. Zák. č. 106/1999 Sb. požádat o poskytnuti informaci na níže uvedené otázky, a to:
1) Kdo konkrétně, kdy, na základě čeho, a za jakým účelem vypracoval pro p. Marka výborného podklady pro dotyčný „přílepek“. Žádáme o zasláni těchto podkladů k „přílepku“.
2) Zda byly podklady k „přílepku" či „přílepek" jako takový přeložen k veřejné diskusi. Pokud ano, kdy, kde a komu a s jakým výsledkem. Pokud „přílepek" nebyl předložen k veřejné diskusi, tak z jakého důvodu.
3) Byl „přílepek" předložek k posouzeni Legislativní radě Vlády ČR? Pokud ano, kdy, pod jakým č.j. a s jakým výsledkem. Pokud „přílepek" nebyl předložen k posouzeni Legislativní radě Vlády ČR, tak z jakého důvodu.
4) Jaké je legislativní ukotvení pracovní skupiny Evropské komise (tzv. CAFAB)? Kde, kdy a na základě čeho pracovní skupina Evropské komise CAFAB vznikla, kdo je jmenovitě jejím členem, na základě čeho, kdy a kým byl jmenován, pověřen, zvolen či vyslán?
5) Jaká je závaznost stanovisek či posouzení vypracovaných pracovní skupinou Evropské komise (tzv. CAFAB), kde a kým jsou stanoviska či posouzení vypracovaná pracovní skupinou Evropské komise (tzv. CAFAB) zveřejněna a zda je možno se k nim vyjádřit či podat opravné prostředky.
6) Jaká je závaznost katalogu CAFAB a zda je katalog CAFAB uveřejňován ve Sbírce zákonů, Úředním věstníku ČR, Úředním věstníku EU či jiném transparentním a autoritativním médiu?
7) Kdo, kdy a z čeho a jakým způsobem financuje a kontroluje činnost pracovní skupiny Evropské komise (CAFAB)?
8) Jakým konkrétním způsobem členové pracovní skupiny Evropské komise (tzv. CAFAB) sbírají informace k posouzeni o tom, co bylo či nebylo na trhu EU ve významné míře používáno k lidské spotřebě před 15. 5. 1997 či o tom, že je prokazována historie bezpečného používání potraviny ve třetí zemi či o tom, že potravina je konzumována nejméně v jedné třetí zemi po dobu nejméně 25 let jako součást obvyklé výživy podstatné části obyvatelstva.
9) Kdo a jakým způsobem garantuje správnost, závaznost a neměnnost závěrů konkrétních posouzeni vypracovaných ze strany pracovní skupiny Evropské komise (tzv. CAFAB) a zápisů v katalogu CAFAB
10) Jaké jsou reálné pojistky a opravné prostředky proti závěrům konkrétních posouzení vypracovaných ze strany pracovní skupiny Evropské komise (tzv. CAFAB) a zápisům v katalogu CAFAB. U koho, v jaké lhůtě a jakým způsobem se mohou tyto opravné prostředky podávat.
11) Zda a kdy byl „přílepek" předložen „Komisi RIA" a s jakým výsledkem. Pokud „přílepek" nebyl předložen k posouzeni „Komise RIA", z jakého důvodu?
12) Zda je Vašemu úřadu znám pravomocný rozsudek Městského soudu v Praze č.j.: 8 A 28/2014-110-115 ze dne 22. 6. 2017 a jeho závěry.“
K otázkám č. 3 a 11 Vaší žádosti nejprve uvádíme, že zákon č. 70/2025 Sb., kterým se mění zákon č. 166/1999 Sb., o veterinární péči a o změně některých souvisejících zákonů (veterinární zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony byl předložen Poslanecké sněmovně jako vládní návrh zákona po jeho schválení vládou na její schůzi dne 7. května 2024 (usnesení vlády č. 296 ze dne 7. května 2024), přičemž tento vládní návrh v době postoupení Poslanecké sněmovně neobsahoval Vámi namítanou úpravu obsahující novelizaci zákona o potravinách a tabákových výrobcích (viz https://odok.gov.cz/portal/veklep/material/ALBSCXVC24BA/). Předmětná novelizace zákona o potravinách a tabákových výrobcích byla do pozdějšího zákona č. 70/2025 Sb. doplněna až přijatým pozměňovacím návrhem poslance Marka Výborného a dalších k uvedenému vládnímu návrhu zákona projednávanému Poslaneckou sněmovnou jako sněmovní tisk č. 710. Tento pozměňovací návrh má v systému Poslanecké sněmovny číslo 4829 (viz https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?o=9&T=710).
K otázce č. 3 dále doplňujeme, že Legislativní rada vlády je podle § 28a zákona č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů poradním orgánem vlády, přičemž tuto zákonnou úpravu dále doplňuje úprava Statutu Legislativní rady vlády, schváleného usnesením vlády ze dne 21. srpna 1998 č. 534, ve znění pozdějších usnesení vlády, které jej novelizovaly. Podle čl. 1 odst. 1 Statutu je Legislativní rada vlády poradním orgánem vlády pro legislativní činnost vlády, nikoli pro legislativní činnost komor Parlamentu, a podle čl. 2 písm. a) Statutu pak vykonává svou odbornou poradní působnost pro vládu ve vztahu k vládě předkládaným legislativním návrhům, tedy nikoli ve vztahu k návrhům zákonů projednávaným Parlamentem.
K otázce č. 11 Vaší žádosti sdělujeme, že výše uvedené platí rovněž pro pracovní komise Legislativní rady vlády, tedy i pro pracovní komisi Legislativní rady vlády pro hodnocení dopadů regulace (upravenou v čl. 5 odst. 1 písm. d) Statutu), již jste ve své žádosti označil jako „Komisi RIA“. Pracovní komise Legislativní rady vlády projednávají podle čl. 5 odst. 4 písm. a) Statutu také jen legislativní návrhy předložené vládě a jejich stanoviska slouží jako podklad pro zpracování návrhu stanoviska Legislativní rady vlády nebo stanoviska předsedy Legislativní rady vlády.
Souhrnně lze tedy k otázkám č. 3 a 11 Vaší žádosti uvést, že Legislativní radě vlády ani pracovní komisi Legislativní rady vlády pro hodnocení dopadů regulace (Vámi označované jako „Komise RIA“) nebyla Vámi identifikovaná úprava, obsažená v pozměňovacím návrhu poslanců Marka Výborného a dalších a doplňující ustanovení § 10 zákona o potravinách a tabákových výrobcích o nový odstavec 5, předložena k projednání, a tedy ani k posouzení, z výše uvedených důvodů.
K otázce č. 12 Vaší žádosti uvádíme, že Úřad vlády je průběžně informován o vývoji rozhodovací praxe tuzemských soudů v rozličných právních oblastech, nadto byl Vámi uvedený rozsudek Městského soudu v Praze přiložen jako příloha Vaší žádosti o informace.
Tímto Vám dále sdělujeme, že k části Vaší žádosti označené otázkami č. 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9 a 10 bude vydáno samostatné rozhodnutí, které Vám rovněž bude doručeno prostřednictvím Vaší datové schránky.
S pozdravem
Mgr. Jan Večeřa v. r.
ředitel Odboru právního