EN

Vláda České republiky

Informace týkající se legislativy



Žádost o informaci týkající se postupu přípravy právních předpisů

Vážený pane,

Úřad vlády České republiky (dále jen „Úřad vlády“) obdržel dne 19. března 2022 Vaši elektronickou žádost, s odkazem na zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, o poskytnutí informací týkajících se novelizace zákona, kterou jste formuloval následovně:

„Z dopisu/sdělení Ministerstva pro místní rozvoj v Praze ze dne 01.03.2022 sp. zn. SZ-135/96/2022 a ev. číslo: E9110/22/MMR, doručeného Asociaci pohřebních služeb v ČR, z. s., ze strany 4, posledního nečíslovaného odstavce, jsem se dozvěděl – cituji:
„Závěrem je nutno dodat, že v České republice reguluje oblast pohřebnictví pouze zákon, nikoli Ministerstvo pro místní rozvoj. V případě požadavku na změnu zákona se lze obrátit přímo na zákondárce, kterým je výhradně Parlament ČR.“
Z důvodu poučení/informace daného přímo MMR v Praze žádám Úřad vlády o podání informace podle z. č. 106/1999 Sb.:
1/ Jak musí či má být podán návrh na změnu/novelisaci zákona, když Ministerstvo pro místní rozvoj se odmítá, jako gestor oboru pohřebnictví, zabývat návrhy na změnu zákona o pohřebnictvé č. 256/2001 Sb., v platném znění, a odkazuje i mne na cestu návrhů učiněných pouze Senátu a Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR?
2/ Je intimovaný postup/poučení MMR věcně správný?
3/ Je či není poučení MMR v souladu s legislativními pravidly vlády ČR?“

K otázce uvedené pod bodem č. 1 si dovoluji uvést, že právo předkládat návrhy zákonů má podle čl. 41 ústavního zákona č. 1/1993 Sb., Ústavy České republiky (dále jen „Ústava“) pouze poslanec, skupina poslanců, Senát, vláda nebo zastupitelstvo vyššího územního samosprávného celku.

K tomu lze dále uvést, že nejčastěji podává návrhy zákonů vláda. Na úrovni vlády tvoří právní předpisy ministerstva a jiné ústřední orgány státní správy (předkladatelé). Při přípravě právních předpisů musí jejich předkladatelé postupovat v souladu s legislativními pravidly vlády, která upravují požadavky na obsah a formu připravované legislativy. V rámci připomínkového řízení jsou legislativní materiály zasílány k vyjádření připomínkovým místům, jejichž výčet je uveden  v legislativních pravidlech vlády. Připravovaná legislativa je rovněž zveřejněna na webu vlády v Elektronické knihovně legislativního procesu pro veřejnost (VeKLEP). Lhůta pro vyjádření je podle typu materiálu 15 až 20 pracovních dní. Předkladatel projedná připomínky s připomínkovými místy a na jejich základě materiál upraví. Pokud z nějakého důvodu nevyhoví zásadním připomínkám, tyto se stávají předmětem rozporu a mají poté vliv na projednávání materiálu ve vládě.

Materiál dále projedná Legislativní rada vlády, která je poradním orgánem vlády (a její pracovní komise), a to do 60 dnů ode dne, kdy jí byl po skončení připomínkového řízení materiál předložen. Poté je materiál předán k projednání a rozhodnutí vládě, pro kterou má stanovisko Legislativní rady vlády zásadní význam, není však závazné. Po schválení návrhu vládou se tento postupuje dále do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.

Pro úplnost lze dále uvést, že součástí návrhu je kromě znění zákona i důvodová zpráva. Ta musí zhodnotit platný právní stav, vysvětlit nezbytnost nové úpravy, popsat předpokládané dopady na veřejné rozpočty a objasnit soulad návrhu s ústavním pořádkem a mezinárodními smlouvami.

Návrhy zákonů včetně jejich změn tak lze podat pouze v souladu s právním řádem České republiky, zejména Ústavou, a rovněž s legislativními pravidly vlády.

Ke zbývající části Vaší žádosti, tedy k otázkám č. 2 a č. 3, si Vám dovoluji sdělit, že námi bude vydáno samostatné rozhodnutí, které Vám bude zasláno taktéž do Vaší datové schránky.

S pozdravem

 

Mgr. Jan Večeřa v. r.
ředitel Odboru právního a kontrolního