Informace týkající se léčebného konopí
Žádost o poskytnutí informací týkajících se léčebného konopí a informací s tím souvisejících
Vážený pane,
Úřad vlády České republiky (dále jen „Úřad vlády“) obdržel dne 19. ledna 2022 Vaši písemnou žádost, s odkazem na zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o informacích“), o poskytnutí následujících informací.
1) Které ministerstvo je povinným státním orgánem pro vytvoření právně závazného právního předpisu, jak má postupovat Policie České republiky při měření obsahu THC v konopí?
2.1) Kolik gramů léčebného konopí bylo v jednotlivých letech (2013-2021) dovezeno do České republiky?
2.2) Kolik gramů léčebného konopí bylo v jednotlivých letech (2014-2021) dodáno do lékáren z produkce v České republice?
2.3) Kolik tun konopí bylo v jednotlivých letech (2009-2021) zachyceno Policií České republiky?
2.4) Kolik osob bylo v jednotlivých letech od roku 2010 ve věci nedovolené výroby, přechovávání a nedovoleného pěstování konopí (podle § 283, § 284 a § 285 zákona č. 40/2009 Sb., trestního zákoníku, ve znění pozdějších předpisů):
2.4 a) vystaveno trestnímu stíhání,
2.4 b) vystaveno přestupkovému řízení,
2.4 c) odsouzeno podmínečně,
2.4 d) odsouzeno nepodmínečně,
2.4 e) odsouzeno v přestupkovém řízení.
2.5) Z údajů v letech 2010-2020 učinit kvalifikovaný průměr délky nepodmíněného trestu za spáchání výše popsaných trestných činů.
3.1) Byla/nebyla novela § 8 zákona č.167/1998 Sb., o návykových látkách a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších zákonů (dále jen „zákon o návykových látkách“) ve věci vydání povolení k výrobě zákonem č. 141/2009 Sb., kterým se mění zákon č. 167/1998 Sb., o návykových látkách a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, notifikována u Evropské komise a pokud ano, byl v souladu s judikaturou Soudního dvora EU č. C-273/94 oznámen také původní předpis přijatý před vstupem do Evropské unie?
3.2) Byla/nebyla novela § 24 zákona o návykových látkách ve věci licence k pěstování konopí k léčbě a výzkumu zákonem č. 50/2013 Sb., kterým se mění zákon č. 378/2007 Sb., o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů (zákon o léčivech), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 167/1998 Sb., o návykových látkách a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, notifikována u Evropské komise a pokud ano, byl oznámen i původní předpis před vstupem do Evropské unie?
3.3) Byla/nebyla novela § 1 zákona o návykových látkách ve věci oznámení zákona o návykových látkách Evropské komisi zákonem č. 273/2013 Sb., kterým se mění zákon č. 167/1998 Sb., o návykových látkách a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, notifikována u Evropské komise a pokud ano, bylo oznámeno i původní znění § 1 zákona o návykových látkách?
3.4) Byla/nebyla novela § 2 zákona o návykových látkách ve věci navýšení limitu THC v konopí z 0,3 % na 1 % THC a §§ 8 a 24 zákona o návykových látkách ve věci povolení k nakládání s konopím zákonem č. 366/2021 Sb., kterým se mění zákon č. 167/1998 Sb., o návykových látkách a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 378/2007 Sb., o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů (zákon o léčivech), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, notifikována u Evropské komise a pokud ano, bylo oznámeno i původní znění zákona o návykových látkách přijaté před vstupem do Evropské unie a po výše popsaných novelách zákonem č. 141/2009 Sb. a zákonem č. 50/2013 Sb.?
K otázce uvedené v bodu č. 1 žádosti, „které ministerstvo je povinným státním orgánem, aby měla Policie právně závazný právní předpis, jak má postupovat při měření obsahu THC v konopí“, Vám sděluji, že postup při dokazování v průběhu trestního řízení je v kompetenci Policie České republiky, která spadá pod Ministerstvo vnitra České republiky.
K otázkám uvedeným v bodech č. 2.1 a č. 2.2 žádosti si Vám dovoluji sdělit, že Národní monitorovací středisko pro drogy a závislosti nedisponuje údaji o léčebném konopí. Kompetentní institucí je v této věci Státní ústav pro kontrolu léčiv.
K Vaší otázce popsané v bodě č. 2.3 žádosti, „kolik tun konopí od roku 2009 v jednotlivých letech zabírá Policie“, uvádím následující tabulku. Doplňuji, že údaje za rok 2021 zatím nejsou dostupné.
Rok |
Konopí – sušina (g) |
Konopí – rostliny (ks) |
Hašiš |
2009 |
171 799 |
33 427 |
12 499 |
2010 |
277 988 |
64 904 |
9 354 |
2011 |
440 780 |
62 817 |
2 375 |
2012 |
563 335 |
90 091 |
20 532 |
2013 |
735 362 |
73 639 |
1 321 |
2014 |
558 116 |
77 182 |
14 820 |
2015 |
645 193 |
30 321 |
7 507 |
2016 |
713 042 |
57 515 |
6 492 |
2017 |
1 081 063 |
54 126 |
9 037 |
2018 |
933 730 |
27 738 |
2 797 |
2019 |
519 769 |
26 457 |
1 555 |
2020 |
563 335 |
15 447 |
1 129 |
Zdroj: Národní protidrogová centrála SKPV Policie ČR
K otázce č. 2.4 žádosti, tj. „kolik osob bylo od roku 2010 v jednotlivých letech ve věci výroby (§ 283), držení (§ 284) a pěstování konopí (§ 285)“:
- vystaveno trestnímu stíhání (za rok 2021 zatím nejsou data o počtu stíhaných osob k dispozici)
Rok |
§ 283 |
§ 284 |
§ 285 |
§ 286 |
§ 287 |
Celkem |
||||||||
Počet |
Podíl (%) |
Počet |
Podíl (%) |
Počet |
Podíl (%) |
Počet |
Podíl (%) |
Počet |
Podíl (%) |
|
||||
2010 |
577 |
30,3 |
126 |
54,5 |
74 |
82,2 |
14 |
9,5 |
4 |
57,1 |
795 |
|||
2011 |
792 |
32,3 |
141 |
47,2 |
99 |
84,6 |
20 |
12,7 |
5 |
35,7 |
1 057 |
|||
2012 |
752 |
32,9 |
151 |
55,1 |
97 |
90,7 |
20 |
14,8 |
8 |
53,3 |
1 028 |
|||
2013 |
955 |
42,0 |
176 |
58,9 |
105 |
95,5 |
31 |
23,5 |
9 |
45,0 |
1 276 |
|||
2014 |
986 |
39,8 |
248 |
61,4 |
121 |
93,1 |
18 |
15,7 |
69 |
86,3 |
1 442 |
|||
2015 |
1 132 |
38,7 |
267 |
60,8 |
107 |
89,9 |
20 |
14,5 |
31 |
75,6 |
1 557 |
|||
2016 |
1 109 |
41,5 |
248 |
57,9 |
92 |
92,0 |
16 |
15,8 |
9 |
37,5 |
1 474 |
|||
2017 |
1 333 |
47,0 |
292 |
64,7 |
104 |
93,7 |
23 |
21,9 |
9 |
36,0 |
1 761 |
|||
2018 |
1 387 |
43,6 |
256 |
38,3 |
73 |
73,0 |
15 |
14,4 |
11 |
21,2 |
1 742 |
|||
2019 |
1 440 |
74,6 |
467 |
24,2 |
85 |
4,4 |
18 |
0,9 |
9 |
0,5 |
1 931 |
|||
2020 |
1 147 |
65,5 |
252 |
14,4 |
64 |
3,7 |
19 |
1,1 |
1 |
0,1 |
1 750 |
|||
Zdroj: Ministerstvo spravedlnosti ČR
C) odsouzeno k podmíněnému trestu – počet osob odsouzených k podmíněnému trestu odnětí svobody v souvislosti s konopím dle trestního zákoníku (zákon č. 40/2009 Sb.), data dostupná pouze v letech 2014-2020 (za rok 2021 zatím nejsou data o počtu stíhaných osob k dispozici)
Rok |
§283 |
§284 |
§285 |
§286 |
§287 |
2014 |
470 |
160 |
83 |
8 |
12 |
2015 |
526 |
116 |
63 |
6 |
32 |
2016 |
565 |
153 |
60 |
7 |
16 |
2017 |
604 |
119 |
45 |
9 |
9 |
2018 |
601 |
133 |
37 |
8 |
5 |
2019 |
684 |
162 |
22 |
5 |
5 |
2020 |
582 |
150 |
26 |
7 |
1 |
Zdroj: Ministerstvo spravedlnosti ČR
D) odsouzeno k nepodmíněnému trestu – počet osob odsouzených k nepodmíněnému trestu odnětí svobody v souvislosti s konopím dle trestního zákoníku (zákon č. 40/2009 Sb.), data dostupná pouze v letech 2014-2020 (za rok 2021 zatím nejsou data o počtu stíhaných osob k dispozici)
Rok |
§283 |
§284 |
§285 |
§286 |
§287 |
2014 |
129 |
14 |
1 |
0 |
0 |
2015 |
139 |
14 |
1 |
0 |
0 |
2016 |
106 |
13 |
1 |
2 |
0 |
2017 |
141 |
12 |
1 |
8 |
0 |
2018 |
162 |
17 |
1 |
3 |
0 |
2019 |
121 |
27 |
1 |
3 |
0 |
2020 |
135 |
29 |
0 |
5 |
0 |
Zdroj: Ministerstvo spravedlnosti ČR
E) odsouzeno osob v přestupkovém řízení (data do r. 2015 nejsou k dispozici, za rok 2021 zatím nejsou data o počtu stíhaných osob k dispozici)
Rok |
Konopí – rostliny a sušina |
Hašiš |
2015 |
3 804 |
29 |
2016 |
4 296 |
37 |
2017 |
4 561 |
27 |
2018 |
5 489 |
49 |
2019 |
4 743 |
58 |
2020 |
3 629 |
24 |
Pozn.: Data zahrnují přestupky neoprávněného držení drog v malém množství pro svoji potřebu (§ 39 odst. 2, písm. a), zákona č. 167/1998 Sb., o návykových látkách) a přestupku pěstování rostlin nebo hub obsahujících OPL v malém množství pro svoji potřebu
Zdroj: Národní protidrogová centrála SKPV Policie ČR
V reakci na otázku č. 2.5, „z údajů v letech 2010-2020 učinit kvalifikovaný průměr délky trestu za konopí nepodmíněně“, uvádím následující tabulku.
Rok |
§§ TZ |
do 1 roku |
od 1 do 5 let |
od 5 do 15 let |
od 15 do 25 let |
|
2020 |
283 |
7 |
89 |
38 |
1 |
|
|
284 |
13 |
14 |
2 |
0 |
|
|
285 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
|
286 |
0 |
3 |
2 |
0 |
|
|
287 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
2019 |
283 |
7 |
94 |
20 |
0 |
|
|
284 |
9 |
16 |
2 |
0 |
|
|
285 |
1 |
0 |
0 |
0 |
|
|
286 |
0 |
3 |
0 |
0 |
|
|
287 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
2018 |
283 |
13 |
104 |
45 |
0 |
|
|
284 |
6 |
9 |
2 |
0 |
|
|
285 |
0 |
1 |
0 |
0 |
|
|
286 |
1 |
2 |
0 |
0 |
|
|
287 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
2017 |
283 |
7 |
112 |
22 |
0 |
|
|
284 |
5 |
7 |
0 |
0 |
|
|
285 |
1 |
0 |
0 |
0 |
|
|
286 |
0 |
6 |
2 |
0 |
|
|
287 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
2016 |
283 |
11 |
71 |
24 |
0 |
|
|
284 |
4 |
8 |
1 |
0 |
|
|
285 |
0 |
1 |
0 |
0 |
|
|
286 |
0 |
2 |
0 |
0 |
|
|
287 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
2015 |
283 |
7 |
89 |
43 |
0 |
|
|
284 |
6 |
7 |
1 |
0 |
|
|
285 |
1 |
0 |
0 |
0 |
|
|
286 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
|
287 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
2014 |
283 |
8 |
85 |
36 |
0 |
|
|
284 |
6 |
8 |
0 |
0 |
|
|
285 |
0 |
1 |
0 |
0 |
|
|
286 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
|
287 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Zdroj: Ministerstvo spravedlnosti ČR – dle trestního zákoníku (zákon č. 40/2009 Sb.), data dostupná pouze v letech 2014-2020; pro data do r. 2014 je třeba kontaktovat Ministerstvo spravedlnosti ČR (za rok 2021 zatím nejsou data o počtu stíhaných osob k dispozici)
Pro úplnost Vám dále sděluji, že výše uvedená data byla Národním monitorovacím střediskem pro drogy a závislosti shromážděna v průběhu posledních let za účelem přípravy Výročních zpráv o stavu ve věcech drog v České republice a v těchto zprávách také publikována.
Za sběr těchto dat jsou primárně odpovědné jiné orgány státní správy, zejména Národní protidrogová centrála SKPV Policie České republiky, Ministerstvo spravedlnosti České republiky a Státní ústav pro kontrolu léčiv. Tyto instituce by v případě potřeby měly disponovat podrobnějšími informacemi ze svých statistických přehledů. Národní monitorovací středisko pro drogy a závislosti podrobnější přehledy k dispozici nemá.
Ke zbývající části Vaší žádosti, tj. k otázkám popsaným v bodech č. 2.1, 2.2, 2.4b, 3.1, 3.2, 3.3, 3.4 a částečně k otázkám uvedeným v bodech č. 2.3, 2.4 a, 2.4 c, 2.4 d, 2.4 e a 2.5 žádosti si Vám dovoluji sdělit, že námi bude vydáno samostatné rozhodnutí.
S pozdravem
Mgr. Jan Večeřa v. r.
ředitel Odboru právního a kontrolního