EN

Vláda České republiky

Informace týkající se elektronických podpisů



Žádost o poskytnutí informací týkajících se užití elektronických podpisů státních zaměstnanců pro soukromé účely

Vážený pane,

Úřad vlády České republiky (dále jen „Úřad vlády“) obdržel dne 17. září 2025 Vaši elektronickou žádost s odkazem na zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, která byla formulována následovně.

„Vážení,
táži se vás, zda zaměstnanci státní správy smí užívat certifikáty elektronických podpisů, které jsou jim svěřeny v rámci pracovního nebo služebního vztahu, pro ryze soukromé účely.
Je zřejmé, že tuto oblast upravují vnitřní směrnice či interní předpisy jednotlivých úřadů. Pokud však daný úřad žádnou směrnici či pravidlo upravující tuto otázku nemá, existuje nějaké obecné doporučení či pravidlo, jak by se úřady měly v otázce užití elektronických pracovních podpisů pro soukromé účely řídit?“

V reakci na Vaši žádost si Vám dovolujeme sdělit, že předmětnou problematiku v Úřadu vlády upravuje Směrnice č. 6/2025 vedoucího Úřadu vlády, o zásadách užívání informačních systémů, informačních a komunikačních technologií, která stanoví, že veškeré hardwarové, softwarové a další technické prostředky a zařízení výpočetní a komunikační techniky je určeno pro plnění služebních a pracovních povinností a jiných činností ve prospěch zaměstnavatele. Nejedná se o benefit, který by bylo možné užívat i k soukromým účelům. S tímto tvrzením je v souladu také stanovisko Ministerstva vnitra.

Podle platné právní úpravy a metodických pokynů Ministerstva vnitra platí, že zaměstnanci státní správy smějí používat certifikáty elektronických podpisů, které jim byly svěřeny v rámci pracovního nebo služebního vztahu, výhradně pro pracovní (služební) účely. Tyto certifikáty jsou určeny k podepisování úředních dokumentů, rozhodnutí, sdělení, veřejnoprávních smluv apod., tedy k právním jednáním vykonávaným jménem úřadu nebo v rámci výkonu veřejné moci.

Pro ryze soukromé účely (například podepisování soukromých smluv, žádostí nebo podání mimo pracovní agendu) používat služební certifikát nelze. Důvodem je, že kvalifikovaný certifikát je vydán konkrétní fyzické osobě, ale také je vázán na její úřední roli a odpovědnost v rámci organizace. Použití pro soukromé účely by mohlo vést k nejasnostem ohledně právních účinků a odpovědnosti, případně i ke zneužití pravomoci.

Výše uvedený postup je v souladu se zákonem č. 297/2016 Sb., o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce, ve znění pozdějších předpisů a nařízení Evropského parlament a Rady (EU) č. 910/2014 ze dne 23. července 2014 o elektronické identifikaci a službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce na vnitřním trhu a o zrušení směrnice 1999/93/ES (nařízení eIDAS). I z metodického pokynu Ministerstva vnitra vyplývá, že prostředky pro vytváření kvalifikovaných elektronických podpisů mohou být využívány pouze fyzickou osobou, která jedná sama za sebe nebo za jinou osobu, v rámci jí svěřené pravomoci.

S pozdravem

Mgr. Ivana Beránková v. r.
vedoucí Oddělení právního
zástupkyně ředitele Odboru právního