Informace týkající se COVID-19
Žádost o informace vztahující se k opatřením přijatým Úřadem vlády ČR v souvislosti s COVID-19.
Vážený pane,
Úřad vlády ČR obdržel dne 20. března 2020 Vaše písemné podání, s odkazem na zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, ve kterém žádáte o poskytnutí následujících informací.
„1. Jaká opatření nebo zvláštní opatření přijal Úřad vlády ČR (dále jen „ÚVČR“) v souvislosti s onemocněním COVID-19?
2. Jakým způsobem zajišťuje ÚVČR bezpečnost členů vlády a personálu ÚVČR a tedy funkci nejvyššího výkonného orgánu ČR v souvislosti s onemocněním COVID-19? Případně kdo tuto bezpečnost zajišťuje?
3. Vykonává Sekce pro evropské záležitosti, vedená Milenou Hrdinkovou, nějakou činnost, která přímo souvisí s řešením onemocnění COVID-19?
4. Navazující na otázku č. 3: Spolupracuje nějak ÚVČR nebo Sekce pro evropské záležitosti s orgány Evropské unie ve věci společného postupu při řešení problematiky onemocnění COVID-19? Pokud ano, kterými a jak?“
K bodu 1. Vaší žádosti si Vás dovoluji informovat, že Úřad vlády České republiky (dále jen "Úřad") v souvislosti s onemocněním COVID- 19 přijal zejména následující opatření:
-Byl aktivován krizový štáb Úřadu,
-Jednání vlády České republiky je realizováno formou videokonference,
-Byla upravena forma pořádání tiskové konference vždy po schůzi vlády ČR tak, aby nedocházelo k přímému kontaktu členů vlády s novináři,
-Podklady pro činnost vlády jsou rozesílány pouze elektronicky,
-Úřad po dobu krizové situace vykonává prioritně technické, odborné a organizační zabezpečení vlády. V této souvislosti byli určeni zaměstnanci nezbytní pro zajištění jednání vlády a nezbytného chodu Úřadu. S ostatními zaměstnanci, u kterých to umožňuje charakter vykonávaných činností, se Úřad dohodl na výkonu práce formou home office po dobu trvání krizové situace,
-Na všech vstupech do objektů Úřadu jsou instalovány bezdotykové dávkovače dezinfekce rukou, všechna sociální zařízení a kuchyňky vybaveny antibakteriálními mýdly, dezinfekčními prostředky, jednorázovými utěrkami, probíhá zvýšená intenzita úklidových prací s použitím dezinfekčních prostředků,
-Zaměstnanci Úřadu mají povinnost nošení preventivních pomůcek chránících oblast úst a nosu. K tomuto účelu jsou zaměstnancům aktuálně vykonávajícím pracovní činnost distribuovány ochranné roušky,
-Jsou instalovány nádoby na medicínský odpad (biokontejnery), které jsou rozmístěny v objektech Úřadu,
-Je uzavřena závodní jídelna včetně kantýny,
-Je zakázán vstup všem návštěvám zaměstnanců do objektů Úřadu,
-Po dobu trvání krizové situace jsou zrušeny veškeré plánované akce na všech objektech Úřadu,
-Jsou zrušeny doposud všechny nezapočaté tuzemské a zahraniční služební a pracovní cesty zaměstnanců,
-Jsou zrušeny veškeré externí vzdělávací akce zaměstnanců Úřadu, zároveň nejsou realizovány ani interní vzdělávací akce v objektech Úřadu,
-Zaměstnanci Úřadu přítomni na pracovišti mají primárně povinnost komunikovat přes e-mail, telefon a omezit osobní kontakty na minimum,
-Je rozšířeno elektronické zadávání a vyřizování dokumentů ve spisové službě, které pomáhá omezit kontakt s papírovou podobou dokumentů,
-Zaměstnanci Úřadu jsou trvale upozorňováni prostřednictvím intranetu na nezbytnost důsledně dodržovat nastavená hygienická pravidla a ostatní zásady spojené se zamezením šíření nákazy.
K bodu 2. Vaší žádosti si Vám dovoluji sdělit, že bezpečnost jednotlivých členů a personálu Úřadu v souvislosti s onemocněním COVID-19 je zajišťována standardními způsoby dle nastavených interních pravidel obsažených v Pandemickém plánu Úřadu. Přijatá opatření plně korespondují s povinnostmi vyplývajícími z vyhlášeného nouzového stavu a s doporučeními aktivovaného Krizového štábu Úřadu. Na realizaci bezpečnostních opatření souvisejících s aktuální situací participuje i Ochranná služba Policie České republiky.
K bodu 3. Vaší žádosti si Vás dovoluji informovat, že Sekce pro evropské záležitosti Úřadu vlády vykonává v souvislosti s řešením onemocnění COVID-19 především následující úkoly:
-Připravuje podklady pro premiéra na jednání vlády k aktuálním otázkám ohledně stavu v členských státech EU (zejména vytváření přehledu opatření přijatých v členských státech EU, včetně opatření ekonomických a jejich aktualizaci na denní bázi),
-připravuje podklady pro předsedu vlády na jednání s představiteli EU a členských států EU včetně videokonferencí členů Evropské rady,
-zajišťuje přípravu pozice ČR pro jednání členů Rady pro obecné záležitosti,
-ve spolupráci s resorty koordinuje přípravu pozice ČR pro jednání Výborů stálých zástupců v Bruselu a pro jednání pracovních skupin Rady,
-ve spolupráci s resorty zpracovává pozici ČR k opatřením EU k řešení hospodářských následků krize, včetně zajištění účasti ČR v rámci jednání iniciativy Corona Response Investment Initiative, týkající se využití evropských strukturálních a investičních fondů pro řešení dopadů COVID-19 (státní tajemnice pro evropské záležitosti plní funkci šerpy pro národní koordinaci),
-vykonává gesci k mechanismu Rady EU pro reakce na krize (tzv. IPCR) včetně přípravy instrukcí na příslušná jednání tohoto formátu a zajišťuje pravidelné sdílení informací o národních opatřeních na příslušné platformě,
-zajišťuje komunikaci se zástupci členských států EU, včetně překladu aktů přijatých vládou do angličtiny a jejich sdílení,
-připravuje aktuální informace pro veřejnost ohledně opatření v členských státech EU a opatřeních přijatých na úrovni EU k řešení krize, které zveřejňuje na svých obvyklých komunikačních platformách,
-podílí se na přípravě pozic ČR pro ministerská sektorová jednání k tématu řešení krize,
-připravuje Národní program reforem ČR pro rok 2020, do nějž budou po obdržení pokynů ze strany Evropské komise vloženy nové kapitoly k dopadům COVID-19 a opatřením na národní úrovni,
-vysílá zaměstnance Sekce na Ministerstvo zdravotnictví pro výpomoc ve středisku pro nákupy osobních ochranných prostředků.
K bodu 4. Vaší žádosti si Vám dovoluji sdělit, že orgány EU pokračují ve své činnosti týkající se výlučných i sdílených pravomocí. Koordinační jednání probíhají na vyšší expertní i ministerské úrovni prostřednictvím pravidelných videokonferencí zejm. v těchto oblastech:
-zdravotnictví,
-vnitřní věci a ochrana vnějších hranic,
-ekonomická a finanční spolupráce,
-zahraniční věci.
Každé z těchto jednání se zabývá problematikou řešení onemocnění COVID-19 v rozsahu své kompetence.
Aktuálně se Sekce pro evropské záležitosti podílí na koordinaci, přípravě podkladů a vypracování zápisů z následujících videokonferenčních jednání, která vyhodnocují a poté implementují přijatá opatření a postupy:
-neformální videokonference na vysoké úrovni – ministři zahraničních věcí, jejímž hlavním tématem je mezinárodní dimenze boje proti COVID-19,
-neformální videokonference na vysoké úrovni – ministři financí, která se zabývá aktuální predikcí ohledně dopadu nákazy koronavirem na globální evropskou ekonomiku a opatření na podporu ekonomik ze strany členských států a zemí eurozóny,
-neformální videokonference na vysoké úrovni – ministři zdravotnictví, která se za účasti zástupců Evropského střediska pro prevenci a kontrolu nemocí a Evropské lékové agentury zaměří na možnosti léčby nemoci COVID-19,
-neformální videokonference na vysoké úrovni – ministři vnitra,
-neformální videokonference na vysoké úrovni – ministři pro evropské záležitosti,
-neformální videokonference na vysoké úrovni – vrchní ředitelé odpovědní za výzkum a vývoj, s cílem projednat priority pro činnost v boji s COVID-19 v oblasti výzkumu a inovací na národní úrovni a její koordinaci na úrovni EU,
-neformální videokonference na vysoké úrovni – ministři zemědělství, ohledně přípravy dalšího postupu při zmírňování negativního dopadu COVID-19 v oblasti společné zemědělské a rybářské politiky, vč. diskuse o možných podpůrných opatřeních,
-neformální videokonference na vysoké úrovni – ministři pro místní rozvoj,
-videokonference členů Evropské rady, věnující se celkové reakci EU na koronavirus,
-videokonference šerpů k implementaci Corona Response Investment Initiative.
Spolupráce s orgány EU pokračuje i v dalších aktuálních agendách (např. brexit, víceletý finanční rámec, spolupráce EU se třetími zeměmi) na základě elektronické komunikace a v součinnosti se Stálým zastoupením ČR při EU v Bruselu.
ČR (se zapojením Sekce pro evropské záležitosti ÚV) participovala na následujících krocích EU:
-uzavření vnějších hranic EU (Tento návrh Evropské komise podpořila Evropská rada, která jednala prostřednictvím videokonference 17. března 2020),
-zajištění ochranných pomůcek (Evropská komise již 28. února 2020 zahájila s 26 členskými státy zrychlené společné zadávací řízení na nákup ochranných prostředků. Dne 19. března 2020 oznámil Evropský komisař pro krizové řízení zřízení skladu pro zdravotnické vybavení pod názvem rescEU na pomoc ČS v boji proti nemoci COVID-19. Využít jej budou moci státy, kterým pro akutní potřeby chybí. Ve fondu budou mimo jiné plicní ventilátory a další vybavení pro jednotky intenzivní péče, ochranné pomůcky, vakcíny a léky či potřeby pro laboratoře. Distribuci vybavení zajistí středisko EU pro koordinaci odezvy na mimořádné události. Počáteční rozpočet EU na tyto zásoby činí 50 milionů eur).
-podpora zachování volného pohybu zboží (Cílem těchto opatření je dosáhnout omezení pohybu lidí, které je nezbytné pro zpomalení šíření infekce koronavirem, a zároveň zachování pohybu zboží, které je podmínkou zásobování členských států klíčovými produkty, a je zásadní pro udržení ekonomiky v chodu. Podle těchto vodítek by na zboží na jednotném trhu nemělo být ukládáno žádné omezení, není-li to řádně odůvodněno. Členské státy by měly určit prioritní pruhy pro nákladní dopravu, zejména pro zdravotnický materiál a zboží podléhající zkáze, zejména jídlo, a zvážit upuštění od stávajících víkendových zákazů nákladní dopravy.)
-opatření k ekonomickým dopadům pandemie koronaviru (Za účelem zmírnit ekonomické dopady pandemie koronaviru vytváří Evropská unie investiční fond v hodnotě 1 bilionu korun - 37 mld. EUR. Peníze z nového fondu budou určeny pro zdravotnické systémy jednotlivých zemí, pro malé a střední podniky a oživení trhu práce a dalších citlivých částí ekonomiky. Podpořeni by měli být rovněž zaměstnanci, kteří kvůli nynějším opatřením nebudou moci pracovat. Podpora by měla směřovat buď z Evropského sociálního fondu a z Evropského fondu pro přizpůsobení se globalizaci, nebo prostřednictvím programů na rekvalifikaci. Pomoc nejpostiženějším státům bude moci být vyčleněna také z Fondu solidarity.)
S pozdravem
Mgr. Jan Večeřa v.r.
ředitel Odboru právního a kontrolního