EN

Vláda České republiky

Projev předsedy vlády ČR Mirka Topolánka na konferenci Business & Information Forum 2007 na Pražském hradě dne 7.3.2007

Před dvěma lety jsem vám tu jako vůdce opozice přednesl svou představu, jak efektivně využít informační technologie a co pro to musí udělat stát. Tehdy jsem neměl možnost, jak tyto plány uplatnit v praxi. Dnes mám tu možnost. Mám tu odpovědnost a jsem připraven tu nejen kázat, ale také skládat účty.

Mojí vládě sice ještě neskončilo sto dnů hájení - důvěru získala teprve před sedmi týdny. Ale přesto je třeba ukázat výsledky, protože jsme ztratili příliš mnoho času. To si uvědomuji možná více než kdo jiný, protože jako premiér nyní zjišťuji, v jak žalostném stavu je veřejná správa. Už to samo o sobě nabádá ke spěchu s nápravou. Tím spíše, že nám na ni zbývá o sedm měsíců méně…

Takže dnes vám kupodivu nechci říkat nic moc nového. Stále platí to, co jsem řekl před dvěma lety. Jde spíše o to, jak tyto nápady uvést do praxe. Udělal jsem si malou inventuru svých tehdejších slov a dnešní reality. Jak dopadla?

Před dvěma lety jsem tu přednesl dvě základní teze. Za prvé: stát nemá svou činností na poli informačních technologií vytlačovat soukromé aktivity. Naopak má pro ně vytvářet prostor a jinak jim jít pokud možno z cesty, což platí pro každé podnikání. Nyní rád potvrzuji, že projekty, které již rozjíždějí ministři vnitra a informatiky, průmyslu a obchodu a spravedlnosti jdou právě tímto směrem.

Za druhé jsem řekl, že nemá smysl překotně elektronizovat veškerou úřední agendu. Nejprve je třeba zjistit, které činnosti jsou vůbec efektivní a omezit záběr státní byrokracie. Když pustíme informační technologie do zbytečných činností, dosáhneme jedině toho, že petrifikujeme, ba zvýšíme zbytečnou byrokratickou zátěž. Prostě znásobíme možnosti úřadů, jak otravovat lidem život.

To pokládám za klíčové. Proto už 1. července spustíme odstraňování nadměrné byrokratické zátěže. Takzvaná RIA (Regulatory Impact Asesment) bude posuzovat dopad regulací na občany. Jde o jeden z principů Tošovského antibyrokratického zákona, který můžeme spustit neprodleně, v rámci exekutivy, aniž bychom museli čekat na schválení parlamentem. Nicméně k řadě dalších kroků bude nutná změna legislativy.

Dalším úkolem, který jsem před dvěma lety zmínil a který je splněn, je zákon o registrech, který umožní sdílení dat mezi nimi. Ten je již připraven na ministerstvu vnitra a informatiky. Tato norma odstraňuje nejužší hrdlo elektronizace veřejné správy a soudnictví. Bez ní není možné kupříkladu provádět elektronická podání, ačkoli k nim jsou třeba soudy technicky vybaveny.

Mluvil jsem také o redukci struktury ústředních orgánů, které po decentralizaci ztratily smysl. Zde si dělám černou tečku. Potvrzuje se stará pravda, že je snazší úřad zřídit než zrušit a za těch 49 dní od důvěry to moje vláda prostě ještě nestihla. Mohu se jen pochlubit tím, že úřad vlády tu šel příkladem. Zbytečné činnosti byly bez okolků delimitovány hned po mém (prvním) nástupu do funkce premiéra. Přineslo to úsporu padesáti míst a pěti procent rozpočtu. Zatím.

Před dvěma roky jsem také varoval, že jednotlivé resortní aktivity, byť dobře míněné, nebudou mít patřičný efekt, pokud nebudou provázány do logického celku a nebudou mít podporu celé koalice. To se netýká jen informačních technologií. Prozíravá slova - pokud to mohu takto nezaujatě zhodnotit.

Myslím, že se nám podařilo udělat dobrý první krok, když jsme již v koaliční smlouvě jasně, srozumitelně a konkrétně definovali naše priority, což je jistá pojistka proti případným pozdějším dezinterpretacím a dvojím výkladům.

Co se týče technického naplňování těchto politických priorit, vláda již schválila plán na vypracování jakéhosi „jízdního řádu reforem“. To nám umožní zajistit návaznost jednotlivých kroků, průběžně vyhodnocovat plnění vládního programového prohlášení a včas reagovat na hrozící problémy. Samozřejmě informační technologie zde budou hrát klíčovou roli.

Vzhledem k tomu, že odstraňování byrokratické zátěže je dlouhodobě mojí osobní prioritou, vzniká přímo pod mým vedením na úřadu vlády Rada náměstků ministrů pro reformu regulace, kvalitu veřejné správy a rozvoj e-Governmentu.

ODS byla v této věci vždy průkopníkem. Již v opozici jsme představili zvláštní zákon o e-Governmentu a připravili projekt zpřístupnění dat vedených v jednotlivých registrech veřejných institucí pro občany. A to z kteréhokoliv místa. Tuto iniciativu znáte pod názvem CZECH POINT a v této chvíli je již realizován pilotní projekt a připravena patřičná legislativa.

Připraven k realizaci je i další ze slibů ODS, tzv. eGov Act, který zrovnoprávní elektronickou formu dokumentů s listinnou. Na vládě hodláme úplně zrušit oběh dokumentů v papírové podobě a nahradit jej elektronickými médii. Což kromě zefektivnění naší činnosti bude znamenat nemalý přínos životnímu prostředí.

Další věc, která se podařila, je nadstranické sdružení eStat, jehož prostřednictvím se může do zefektivnění státní správy zapojit široké spektrum organizací, podniků i jednotlivců. To je velice důležitý občanský doplněk státních, vládních a stranických aktivit.

Samozřejmě většina práce na nás teprve čeká. Je to celá obrovská oblast zefektivnění činností státní správy. Včetně legislativních auditů, profesionalizace úřednického aparátu, či zabránění nárůstu byrokratické zátěže.

Kromě Tošovského antibyrokratického zákona, který je již připraven, nás čekají zákon o univerzálním správním řízení, zákon o veřejné službě, který nahradí zákon o státní službě a zákon o úřednících územních samosprávných celků, změna procesních norem, ukládajících místní příslušnost, změna zákona o správních poplatcích, změna zákona o rozpočtovém určení daní, změna zákona o svobodném přístupu k informacím, změna kompetenčního zákona…

Na úplný závěr si dovolím říci, že samotné zavádění informačních technologií do praxe je tím nejmenším problémem. Jsou totiž již k dispozici, stejně jako řada úspěšných inovativních soukromých firem, které je dokáží implementovat. Chleba se bude lámat ve státní správě. Ta není příliš připravená, neřídí se kritérii běžnými v privátní sféře a nedokáže si vždy ve prospěch občanů poradit s horou zbytečných předpisů.

Takže vy můžete začít hned. Ale my ne. Státní správa v této chvíli není pro firmy z oblasti ICT rovnocenným partnerem. Dřív, než se pustíme do velkých projektů a veřejných zakázek, musíme si zamést před vlastním prahem. Jinak hrozí místo zefektivnění práce státní správy plýtvání penězi, snížení výkonnosti a dokonce i korupce.

Proto ani zavádění technologií, které zrychlují komunikaci mezi lidmi a úřady není dobré uspěchat. Čeká nás opravdu ještě hodně práce. Jak řekl guru informačních technologií Bill Gates: „Většina přelomových událostí ... je ještě stále před námi.“ Připravme se na ně raději co nejlépe, než co nejrychleji.