EN

Vláda České republiky

Legislativní rada vlády projedná návrh zákona o řízení a kontrole veřejných financí



Návrh zákona o řízení a kontrole veřejných financí a s ním související změnový zákon má na programu Legislativní rada vlády (LRV) na svém zasedání ve čtvrtek 20. října od 9:30 hodin. Dále LRV projedná návrh zákona, kterým se mění zákon č. zákon č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád o zvláštních řízeních soudních a též návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s veřejným opatrovnictvím.

Návrh zákona o řízení a kontrole veřejných financí a návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o řízení a kontrole veřejných financí:
Tento návrh zákona nahrazuje dosud platný zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů, a je předkládán v souladu s plněním legislativních závazků vyplývajících z členství České republiky v Evropské unii (částečná transpozice směrnice č. 2011/85/EU ze dne 8. listopadu 2011 o požadavcích na rozpočtové rámce členských států).
Přijetím návrhu zákona dojde zejména ke:
- zvýšení ochrany veřejných prostředků,
- flexibilnějšímu nastavení schvalovacích postupů řídící ekonomické kontroly,
- snížení administrativní zátěže,
- zvýšení kvality systému řízení a kontroly veřejných financí,
- posílení regulace praxe interního auditu.
Návrh změnového zákona obsahuje zejména legislativně technické úpravy související s nahrazením zákona o finanční kontrole zákonem o řízení a kontrole veřejných financí.
Zákon předkládá Ministerstvo financí (MF). 
 

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. zákon č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 292/2013 Sb., o zvláštních řízeních soudních, ve znění zákona č. 87/2015 Sb., a některé další zákony:
Předkládaný návrh je reakcí na podněty k novelizaci, které Ministerstvo spravedlnosti obdrželo v roce 2015 od soudů, dotčených resortů, profesních komor a veřejnosti. Předkládaným návrhem se sleduje odstranění některých nedostatků, které se při aplikaci zákona objevují.
Návrh zákona upravuje dílčí změny v oblasti civilního řízení sporného. In concreto se navrhuje změna věcné příslušnosti, zvýšení složené jistoty v případě opakovaného podání návrhu na předběžné opatření, připuštění posuzování místní příslušnosti u žalovaných fyzických osob subsidiárně dle místa jejich trvalého pobytu, vytvoření opravného prostředku proti předběžným opatřením, které pozbyly účinků nebo byly zrušeny, nová úprava výkonu rozhodnutí vyklizení bytu.  Dále návrh zákona novelizuje právní úpravu dovolání s cílem odbřemenit dovolací soud a podpořit vytváření co nejlepších podmínek pro jeho rozhodovací činnost. Rovněž se zavádí nová právní úprava automatického generátoru přidělování věcí na soudech, jejímž cílem je naplnění zásady zákonného soudce.
Navrhovaná právní úprava také zasahuje do zákona o zvláštních řízeních soudních. In concreto se nově zavádí možnost projednávat v režimu zákona i také některé další věci, než výslovně upravené v zákoně; umožňuje se soudu, v řízeních, které lze zahájit i bez návrhu, vyslovit, že rozsudek je předběžně vykonatelný i bez výslovného návrhu účastníků; opouští se koncepce obligatorního výslechu manželů v řízení o rozvod manželství; odstraňuje se možnost jmenovat orgán sociálně právní ochrany dětí v případech, že tento orgán podal návrh na zahájení řízení či podnět; staví se najisto, kdy je rozhodováno usnesením a kdy rozsudkem; odstraňují prodlevy při propouštění dítěte z ústavní výchovy na základě rozhodnutí soudu a zakotvuje se možnost nápravy v případech, kdy otcovství bylo určeno soudem v době, kdy se neprováděly testy DNA.
Návrh zákona rovněž činí dílčí změny v zákoně o soudních poplatcích, jakož i ruší zvláštní příslušnost Obvodního soudu pro Prahu 2 a upravuje přístup soudů do informačních systémů Ministerstva financí.
Zákon předkládá Ministerstvo spravedlnosti (MSP).

Návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s veřejným opatrovnictvím:
Cílem návrhu je legislativní řešení některých nedostatků úpravy veřejného opatrovnictví, které vyvstaly v souvislosti s výkonem této činností obcemi v rámci přenesené působnosti. Návrh má reagovat zejména na problémy malých obcí, které nejsou schopny řádně vykonávat funkci veřejného opatrovníka. Kvalitní výkon činnosti opatrovníka je základem ochrany práv osoby pod opatrovnictvím. Nastavením předmětných pravidel v právním řádu se přispěje ke zvýšení ochrany práv osob se zdravotním postižením v praxi.
V  návrhu zákona lze identifikovat následující základní prvky, jež mají vést k zefektivnění výkonu veřejného opatrovnictví:
- možnost přenosu výkonu veřejného opatrovnictví prostřednictví veřejnoprávní smlouvy.
- možnost jmenovat veřejným opatrovníkem i jinou než jinak příslušnou obec (dle bydliště opatrovance), pokud obec původní nejeví záruky řádného výkonu funkce.
- povinnost sběru dat o počtu osob, jejichž opatrovníkem je obec.
- určení Ministerstva práce a sociálních věcí jako gestora pro oblast veřejného opatrovnictví.

V souvislosti s návrhem dochází k řešením problematiky financování veřejného opatrovnictví, která by měla být zohledněna v rámci návrhu zákona o státním rozpočtu ČR již pro rok 2017 v podobě modifikace příspěvku na výkon přenesené působnosti. V návaznosti na navrhovanou úpravu dojde také k zavedení standardu pro vzdělání úředníků vykonávajících veřejné opatrovnictví.
Zákon předkládá Ministerstvo spravedlnosti (MSP).