EN

Vláda České republiky

Tisková konference po jednání tripartity, 26. července 2012

Michal Schuster, tiskový mluvčí vlády ČR: Vážené dámy a pánové, dovolte mi zahájit brífink po jednání dnešní tripartity. Vítám na něm ministra práce a sociálních věcí Jaromíra Drábka, prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jaroslava Hanáka a předsedu Českomoravské konfederace odborových svazů Jaroslava Zavadila. Prosím pana ministra o úvodní vyjádření.

Jaromír Drábek, ministr práce a sociálních věcí ČR: Dobré odpoledne. Dnes proběhlo 93. zasedání předsednictva Rady hospodářské a sociální dohody. Tak jako obvykle se zabývalo především organizačními otázkami. Vy víte, že se v tuto chvíli vypořádáváme se situací, že nejedná plénum tripartity, protože strana odborů se ho již několik měsíců odmítá účastnit. Nicméně jednání předsednictva pokračuje v nezměněném způsobu. Tak práce pracovních týmů pokračuje dále, i o tom jsme na předsednictvu mluvili. Také jsme jednali o tom, jakým způsobem bude projednáván státní rozpočet na příští rok, protože je to jedno ze stěžejních témat, které je předmětem projednávání Rady hospodářské a sociální dohody. Tedy předpokládáme, že tak jako v minulých letech, než vláda schválí státní rozpočet, tak bude svoláno plénum tripartity v této otázce, zda se ho sociální partneři oba zúčastní či nikoliv, to už samozřejmě nám nezbývá, než nechat na jejich vlastní uvážení. Dále na základě návrhu Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů jsme se věnovali tématu čerpání evropských fondů a možnosti posílení schopností ekonomiky efektivním čerpáním evropských fondů. To je téma, o kterém budeme určitě jednat na jednotlivých schůzkách, ať už ve formátu na vrcholové úrovni nebo na pracovní úrovni. Dále jsme se zabývali tématy, která byla vznesena stranou odborů a dalším postupem při přípravě zákona o stávce. Já jenom připomenu, že jsem vyhověl požadavku odborů a dohodli jsme se s předsedou Českomoravské komory odborových svazů panem Zavadilem, že materiál, který byl předložen vládě, to znamená návrh věcného záměru zákona o stávce, jsem z vlády s vědomím a souhlasem vlády stáhl a poslal jsem ho znovu již podruhé do připomínkového řízení. Vzhledem k tomu, že po prvním připomínkovém řízení ten materiál doznal poměrně zásadních změn, protože jsem vyhověl tomuto požadavku a považuji to dokonce za vhodnou cestu, tedy ještě před tím, než vláda věcný záměr projedná. Zdůrazňuji, že se jedná o věcný záměr, nikoliv paragrafové znění. Tak probíhá v tuto chvíli další kolo připomínkového řízení a předpokládám, že nezůstane jenom u toho formálního připomínkového řízení, ale že bude doprovázeno i další sadou kulatých stolů a odborných diskuzí a tak dále.

Jaroslav Hanák, prezident Svazu průmyslu a dopravy: Dámy a pánové, přeji vám dobré odpoledne. Já chci jenom doplnit, že to hlavní téma byl opravdu státní rozpočet 2013, jeho geneze vývoje, kdy ho dostaneme a kdy si k němu sedneme na plénu tripartity, tak jak rozhodl předseda vlády, že to bude plénum tripartity. My navíc za podnikatele se v 15 hodin scházíme s premiérem a s ekonomickými ministry a to z toho důvodu, že samozřejmě není moc lichotivý vývoj české ekonomiky v roce 2012 a my máme připraveno pět témat na jednání s vládou, spíše bych řekl dokonce i požadavků, a to i v oblasti strukturálních fondů, přírůstových opatření, stanoviska vlády k šesti bodům, které do České republiky zaslala Evropská komise, proexportní strategii a ve věcech mezinárodní konkurenceschopnosti České republiky, protože materiál byl schválen vládou a implementace je v nedohlednu. Takže to jsou rozhodující věci, které rozhodně musí ovlivnit rok 2012, a jsou důležitou základnou pro to hlavní téma dnešního jednání, státní rozpočet 2013.

Jaroslav Zavadil, předseda Českomoravské konfederace odborových svazů: Takže děkuji, já to jenom rozšířím i ve vztahu na státní rozpočet a na jeho projednávání. Jak jistě víte, my jsme zpracovali u nás na makroekonomickém oddělení na Českomoravské konfederaci materiál vize odborů do budoucna. Chceme, aby také vláda se k tomuhle materiálu vyjádřila. My to pošleme všechno písemně, byť to tedy visí na našich webových stránkách. Ono to souvisí s projednáváním rozpočtu, ať už tedy projednávání bude v jakékoliv formě. Takže to je první poznámka nad rámec toho, co tady bylo řečeno. Pak tak jak tady pan ministr uvedl, návrh zákona o stávce. Ano, k tomu nemám co dodat. Bylo toto slíbeno, bylo to staženo, nicméně teď pokračuje dál připomínkové řízení a já jsem znovu dneska požádal o stažení tohoto zákona, protože byť jsem si vědom toho, že můžou být kulaté stoly a já nevím cokoliv, tak se vláda trochu odchýlila od té původní myšlenky. To znamená, že by se měl řešit zákon obecný o stávce, ale on se spíš řeší ten zákon o kolektivním vyjednávání a to co v něm je zakomponováno o stávce, tak jak to my vnímáme, je to zhoršení toho stavu. Když to velmi nadnesu, tak v téhle zemi by mohly stávkovat jenom odbory a nikdo jiný, to je první věc. Druhá věc, která vyplývá z našich analýz, že by vlastně stávka v roce 1989 tímto ustanovením stala nelegitimní. To jenom nad rámec toho, co tady bylo řečeno. Takže já jsem znova uplatnil požadavek, aby se ten zákon stáhnul, že si myslíme, že jsou podstatně důležitější věci. Ale to předpokládám, že bude mít další vývoj, ale nechci teďko předbíhat. Pak jsem ještě si dovolil trošičku zarýt do vlády v tom, co se stalo bez ohledu, a nechci rekriminovat Ústavní soud, jak to proběhlo, neproběhlo. Mám na mysli ty platy těch ústavních činitelů, že v téhle době je to skutečně věc, která by se měla řešit jiným způsobem a rozhodně nepřilévat oleje do ohně. A tím nevyčítám nikomu nic, ale vláda by si měla dávat na tohle pozor, a jestli ústavní soudci se ve svých požadavcích chovají, jak se chovají, tak bych očekával, že vláda to nebude činit. To je všechno, co zatím k tomu. Já jsem sám zvědavý, jak to bude probíhat v parlamentu, jak se k tomu parlament postaví a nejlepší by bylo, kdyby si nepřidali vůbec nic.

ČTK, Jakub Dospiva: Já jsem se tedy chtěl zeptat, jak se odbory postaví k tomu projednávání na plénu toho návrhu rozpočtu. Zda tam tedy přijdete, protože je to důležité, nebo ne? Děkuji. Jo a kdy to projednávání bude? Jak se postavíte k tomu svolání pléna tripartity ohledně rozpočtu a kdy to bude?

Jaroslav Zavadil, předseda Českomoravské konfederace odborových svazů: My jsme si dnes řekli, vyplývá takovýto harmonogram. Zhruba 30. srpna by mělo být předsednictvo, které by už mělo být seznámeno s materiálem, který by potom měl být projednáván na tom inkriminovaném plénu do 25. září, tak jak bylo řečeno panem premiérem. A jak se k tomu postavíme, to vám teď neřeknu, protože až budeme mít ten materiál v ruce, až budeme vidět do všech těch kapitol, tak jak je zvykem do nich vidět, tak pak můžeme samozřejmě říct, jak se k tomu postavíme. To je asi vše, co k tomu můžu říct, protože my jsme si svoje analýzy vždycky dělali poctivě a vždycky jsme se snažili ve vztahu k rozpočtu říkat čísla, která byla poměrně nejrealističtější. Protože když si vzpomenu na poslední rozpočet, který byl projednáván, tak víte dobře, že byl navrhován rozpočet s růstem HDP 2,7 % a dneska už je to tak, jak jsme to říkali my, tedy - 0,5 %. Tak to samé budeme, předpokládám, prognózovat, nemyslím teď tyto čísla, ale co možná nejreálnější čísla v tom rozpočtu pro rok 2013 a to je otázka, na kterou vám teď nemůžu dát relevantní odpověď. Čili my k tomu přistupujeme vždycky k projednávání rozpočtu zodpovědně a snažíme se prokázat a dokázat vládě, že některé ty věci, které jsou třeba do toho rozpočtu dávány, nejsou úplně fér. Nikoliv proto, že by se dalo slovo fér použít tak, jako že by to mělo být jinak. Ne, my se držíme skutečně jenom čísel a ničeho jiného než čísel a nesnažíme se vylepšit ani zhoršit ten rozpočet státní. Takže já očekávám, že ministr financí to udělá taky, že se bude držet hodnověrně čísel, které mu zpracují jeho úředníci. Pak se můžeme dostat do debaty a pohádat se o rozpočet a to není jenom otázka odborů, ale že je to otázka i podnikatelská, protože tak jak ty rozpočty v poslední době vypadají, tak bohužel musím konstatovat, že zatímco svět okolo nás nějakým způsobem roste vůči HDP, ať už Poláci, Rakušané, Němci, Slováci, tak my bohužel klesáme. Tenhle trend přeci nemůže nechat nikoho klidným.

Týden, Pavel Cechl: Já se chci jednak zeptat, já jsem tedy, pane předsedo Zavadile, z vaší odpovědi nepochopil, jestli teda výjimečně na to plénum, kde se bude projednávat rozpočet, půjdete nebo nepůjdete?

Jaroslav Zavadil, předseda Českomoravské konfederace odborových svazů: To jste správně nepochopil. Já vám na to teď neodpovím.

Týden, Pavel Cechl: Pak jsem se chtěl zeptat pana ministra Drábka, kdy zhruba předloží tu novou podobu věcného záměru o stávce, kdy se dá očekávat? A pak jsem se chtěl zeptat všech, jestli teda o tom státním rozpočtu jste si říkali jenom data, kdy, kde budou jaké termíny, nebo jste mluvili alespoň rámcově o těch číslech, která už se někde objevila, tuším na ČTK?

Jaromír Drábek, ministr práce a sociálních věcí ČR: Tak já odpovím velmi jednoduše. My nejsme vázáni žádným termínem a já souhlasím s tím názorem, to není tak, že by ten zákon řešil nějakou akutní situaci. Já jenom připomenu, že když soud vydával předběžné opatření k té poslední, troufám si říci stávce a diskutovalo se o tom, jestli byla svolána správně nebo nebyla svolána správně, tak soud konstatoval, že chybí právní úprava, že Ústava předpokládá takovou právní úpravu, že ústavní pořádek předpokládá takový zákon a ten zákon chybí. Já jako kompetenčně příslušný ministr nemohu dělat nic jiného, než samozřejmě na toto konstatování reagovat tím, že takovou právní úpravu začnu připravovat. Není to žádná priorita, ani časová ani věcná, ale ten prostor, který ústavní pořádek předpokládá, ten je potřeba zaplnit. Proto jsem začal ve spolupráci s ministrem spravedlnosti, tak jak mi bylo uloženo vládou zpracovávat věcný záměr toho zákona. Věcný záměr prošel připomínkovým řízením. V připomínkovém řízení byla skutečně řada velmi důležitých připomínek, které se právě i týkaly vztahu k zákonu o kolektivním vyjednávání, o tom jestli by to měl být vztah paralelní tohoto zákona a zákona o kolektivním vyjednávání, nebo jestli by se měla úprava té stávky sjednotit do jiného zákona, protože dnes je stávka upravena pouze v zákoně o kolektivním vyjednávání. Je to složitá otázka i z ústavně-právního hlediska. My s tou přípravou skutečně nespěcháme, protože tady je důležitější kvalita než spěch. Proto jsem také vyhověl tomu požadavku. Je to podruhé v připomínkovém řízení. Toto připomínkové řízení končí tuším 30. července, jestli se nepletu, a my budeme velmi pečlivě vypořádávat i zase s těmi odborníky na ústavní právo, kteří nám to pomáhali zpracovávat, vypořádávat ty připomínky, chceme o tom diskutovat i se sociálními partnery, korektně o tom diskutovat. Já jenom nemohu vyhovět tomu požadavku zastavit ty práce, shodit to ze stolu a říci, že se nic dělat nebude, protože prostě ta zákonná úprava chybí a já bych tím porušil svoje ústavní kompetence. V tuto chvíli vám neodpovím na to, kdy to předložím do vlády. Až vyhodnotím tu situaci tak, že ta problematika je dostatečně vydiskutovaná, ten věcný záměr a zdůrazňuji, že jde o věcný záměr, je dostatečně připraven pro jednání vlády, tak ho předložím.

Jaroslav Hanák, prezident Svazu průmyslu a dopravy: Já jenom k zákonu o stávce. Podnikatel zaměstnavatel drží svoje stanovisko trvale a to je, že zákon o stávce v zákoně o kolektivním vyjednávání je velmi dobře zpracován. Vyhovuje oběma sociálním partnerům a je jenom na vládě, jestli se vrátí k nějakému západnímu standardu, že vymyslí nějaký zákon o obecné stávce. Nic víc, nic míň. Na otázku státního rozpočtu, dneska se braly jenom věci termínové a procedurální. Vnitřní strana rozpočtu, vývoj HDP - 0.5 % a tak dále jsme neprobírali. Jenom časový a procedurální.

Jaroslav Zavadil, předseda Českomoravské konfederace odborových svazů: Já k tomu nemám co dodat. Snad jedinou poznámku, že si nejsem tak úplně jistý tím, že by ten soud, ale to si vydiskutujeme, měl jaksi námitky proti tomu právnímu stavu, který v České republice je. Protože to že Ústava zaručuje právo na stávku, to je podle mě dost široká norma a že je dobře upraven zákon o kolektivním vyjednávání a stávky, které se podle kolektivního vyjednávání vykonávají, to je druhá pravda. Takže tady je věčně ten spor, jestli se to má anebo nemá upravovat. My tvrdíme ne.

Jaromír Drábek, ministr práce a sociálních věcí ČR: Já chci veřejně říci, že panu předsedovi ukážu ten odstavec, který je tomu věnován v odůvodnění rozsudku.

Mediafax, Jan Kálal: Já bych se zeptal nejdřív pana prezidenta Hanáka. Vy říkáte, že budete teďka od 15 hodin s vládou jednat o ekonomických věcech, předpokládám o přírůstových opatřeních. Já si vzpomínám na pana ministra Kubu už na třech tiskových konferencích, jedna byla i tady na Úřadě vlády, jak představoval svoje plány pro prorůstová opatření. Jestli nemáte trochu strach, že vám udělá čtvrtou přednášku a nic dalšího z toho nebude? A potom na pana ministra Drábka. Zeptal bych se, vy jste přešel trošku ten argument, který tady řekl pan Zavadil, že podle té nové verze by se ta stávka tak jak byla v roce 1989 stala nelegitimní, jestli to sdílíte a jestli by to bylo dobře nebo špatně? Díky.

Jaroslav Hanák, prezident Svazu průmyslu a dopravy: Tak k přírůstovým opatřením je potřeba objektivně říci, že prorůstová opatření předložila jenom ODS jako hlavní politická strana na svém kongresu v Budějovicích. Vládní strana jako celek zatím žádná prorůstová opatření nepředložila. Premiér garantoval, že to bude do 31.7. Je to samozřejmě hodně pozdě, ale jsem slušný člověk, a když někdo dá termín, tak myslím, že by se měl dodržet a počkám si, jestli dneska z tohoto jednání už se dovíme, jak vláda na tom pracuje nebo už to má hotové.

Jaromír Drábek, ministr práce a sociálních věcí ČR: Tak já jenom upřesním k té první otázce, že jde o jednání mezi ekonomickými ministry a zástupci zaměstnavatelských podnikatelských svazů. K té druhé otázce. Věcný záměr zákona o stávce má skutečně tu ambici řešit stávku obecně, Já mám za to, že podle té úpravy, jak je teď navrhovaná, tak že by generální stávka, která proběhla v listopadu 1989, byla nejenom legitimní, to by byla v každém případě, ale byla i legální. Nicméně nejsem natolik vzdělaný v právní oblasti, abych toto mohl tvrdit stoprocentně. To skutečně nikoliv.

Jaroslav Zavadil, předseda Českomoravské konfederace odborových svazů: Já také nejsem v právní oblasti kovaný, ale nicméně dám vám jenom jednoduchý argument. Stávku v roce 1989 spustily stávkové výbory, nikoliv odbory. Jestliže v tomhle návrhu se mluví o tom, že jedinou možností pro stávku, nebo jediný ten, kdo může spustit stávku, jsou odbory, tak si z toho vydedukujte sami, že by to bylo nelegitimní. Skutečně stávkové výbory nebyly odborovou institucí. Já jsem členem stávkového výboru, já jsem ho zakládal. Vím dobře, jak to tady probíhalo.

Jaromír Drábek, ministr práce a sociálních věcí ČR: Tak já jsem se té stávky také účastnil, pane předsedo, a porovnávat dnešní odborovou organizovanost s tím, jak bylo organizováno revoluční odborové hnutí a porovnávat ty dvě situace myslím není úplně korektní. Ve svobodné společnosti skutečně odbory, samostatné svéprávné odbory, zastupují zaměstnance nezpochybnitelně. A ta otázka, jestli když kolektivní smlouvu například mohou vyjednávat pouze odborové organizace a nikdo jiný, tak jestli stávku mají možnost vyhlašovat jenom odborové organizace, protože je potřeba tam ta právní subjektivita, nebo zda je to možné rozšířit i na další právní subjekty. To je otázka, která je legitimní a řešila se v diskuzích. V diskuzích se bude řešit ještě dál.

Jaroslav Zavadil, předseda Českomoravské konfederace odborových svazů: Pak ovšem popíráme to ústavní právo, že právo na stávku má každý. To je jaksi potřeba si do toho říct.

Jaromír Drábek, ministr práce a sociálních věcí ČR: Naprosto ne.

Michal Schuster, tiskový mluvčí vlády ČR: Děkujeme. Tisková konference se nachýlila ke konci. Děkujeme za účast. Hezké odpoledne.