Tisková konference po jednání tripartity, 20. června 2011
Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Dámy a pánové, hezký pozdní večer, vítám vás na tiskové konferenci po dnešním jednání tripartity. Za stranu vlády zde vítám ministra práce a sociálních věcí Jaromíra Drábka, za svaz zaměstnavatelů pana Jaroslava Hanáka a za odbory ČMKOS pana Jaroslava Zavadila. O úvodní slovo prosím ministra Drábka.
Jaromír Drábek, ministr práce a sociálních věcí: Dobrý pozdní večer, sami vidíte, že jednání tripartity bylo dnes velmi dlouhé. Trvalo více než 6 hodin, my jsme měli na programu řadu velmi důležitých bodů a já musím na začátek říci, že nikdy to není tak, že by se všechny tři strany jednání ve všem shodly, ale musím konstatovat, že dnešní jednání bylo nadprůměrně konstruktivní a věcné. Měli jsme na programu návrh daňové reformy, kde v tuto chvíli probíhá připomínkové řízení, do kterého jsou sociální partneři zapojeni. Měli jsme na programu Strategii mezinárodní konkurenceschopnosti ČR pro období roku 2012-2020, kde byla tato strategie představena. Byla zpracovávána jednak ve spolupráci s ostatními resorty pod gesční koordinací ministerstva průmyslu a obchodu a velmi úzké spolupráci se sociálními partnery. Takže to byla spíše taková závěrečná diskuse v tomto kroku a dohodli jsme se na pokračování té diskuse i nadále. Dále jsme projednávali kohezní politiku, kterou předkládalo ministerstvo pro místní rozvoj, dále novelu zákoníku práce a téma tzv. kurzarbeit, kde v tuto chvíli je zákoník práce projednáván v LRV, poté půjde do dalšího procesu. Nejtěžším bodem byl bod, který se týkal zdravotnické reformy, respektive aktuálních záležitostí novely zákona 48, kde ta diskuse byla skutečně náročná. Jaký postoj zaujali sociální partneři, já nebudu komentovat, to řeknou sami. Já jsem rád, že ta diskuse proběhla, protože jsme vyjasnili řadu argumentů a myslím si, že ta diskuse byla velmi užitečná. Vládní strana nabídla sociálním partnerům, že v dalších měsících a týdnech bude příležitost dále velmi intenzivně jednat o jednotlivých konkrétních připomínkách, protože se budou otevírat další části zdravotnické reformy, které budou novelizovat i ty zákony, které dnes v té první fázi docházejí v úpravě. Já musím říci za vládu, že my jsme předpokládali, že dnes v té části, která se týkala zdravotnictví, že budeme diskutovat o konkrétních návrzích i v souvislosti s tím, že zítra či pozítří má ve sněmovně proběhnout třetí čtení, tedy hlasování o jednotlivých pozměňovacích návrzích. K té konkrétní diskusi nedošlo, právě proto jsme nabídli, že v následujících týdnech a měsících bude prostor pro případné konkrétní jednání nad konkrétními argumenty a požadavky v souvislosti s dalšími novelizačními zákony týkajícími se zdravotnické reformy. Dále jsme projednávali informace o zemědělské politice, podkladové materiály pro úpravu minimální mzdy, kterou předpokládáme od začátku roku 2012 a řadu dalších jednotlivých námětů v té oblasti různého. Tolik stručně z dnešního jednání a pohled vládní delegace na to jednání.
Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Děkuji, stanovisko zaměstnavatelů, pan Jaroslav Hanák, prosím.
Jaroslav Hanák: Příjemný pozdní večer, dámy a pánové, jen velice stručně k jednotlivým bodům. Daňová reforma, klíčová věc pro podnikatele a zaměstnavatele. Jsme v průběhu připomínkového řízení, garance vlády, že po připomínkovém řízení se k těm věcem vrátíme, přesto jsme prezentovali své zásadní požadavky a stanoviska k jednotnému inkasnímu místu, řekli jsme svoje jasná stanoviska k benefitům. Zde se podnikatelé shodli, že budou trvat, aby zůstaly zachovány benefity týkající se stravenek a jízdních výhod. Zde je shoda sociálních partnerů. Reakce vlády nebyla 100 % odmítavá, ale uvidíme vývoj dál. A je tu i otázka klíčová pro podnikatelské prostředí a to je zásadní zrušení srážkové daně z dividend. K tomu je řada dalších věcí, ale je připomínkové řízení, expertní týmy běží a pro nás je cesta otevřená. Dva strategické dokumenty, podle názoru podnikatelů a zaměstnavatelů nejdůležitější pro budoucích 10 let, a to strategie konkurenceschopnosti ČR a kohezní politika pro léta 2014-2020, to jsou strategické dokumenty. Překvapivě musím říci, že všichni sociální partneři, i ti co k tomu diskutovali, že jsme ocenili práci jak ministerstva průmyslu i pro místní rozvoj. Dokumenty mají šanci, že budou systematicky provázány a myslím si, že i když jsou to dokumenty, které poběží léta, oceňujeme, že jsou takto zpracovány. Co se týče zdravotnické reformy, nejtěžší téma, nejsložitější téma. Čekalo se až na příchod premiéra. Stanovisko podnikatelů je takové, že nebrzdí zdravotní reformu s tím, že berou garanci vlády, kterou řekl premiér, že se zákon 48 znovu otevře a bude šance připomínek. Chci jen doplnit, že jsme řekli 8 zásadních připomínek a dvě strategické, předali jsme je písemně. Některé byly pozitivně zodpovězeny panem ministrem, ale očekáváme, že zákon 48 bude otevřen, jak bylo garantováno. Co se týče zákoníku práce, myslím si, že je to rozpracováno dobře, podnikatelská strana poděkovala za zpracování současné malé novelizace a jsme připraveni připravit odborná stanoviska ke kurzarbeit a ke kontům pracovní doby, to je bez problémů. Jinak v tom různém byla jedna problematika důležitá a to, že odborové svazy v dopravě otevřely problematiku budoucnosti železniční dopravy a případného holdingu v železnici, tak doufám, že se k tomu sejde dopravní tripartita a následně se to dostane do velké tripartity někdy v září.
Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Děkuji, jednání z pohledu odborů, pan Jaroslav Zavadil.
Jaroslav Zavadil: Takže já nebudu mluvit k tomu, co bylo vcelku společně odsouhlaseno a prezentováno jako poděkování některým resortům, ať už to byla koheze či konkurenceschopnost, ale zastavím se u dvou věcí. A to u daňové reformy a u zdravotnické. U daňové reformy máme řadu výhrad, domníváme se, že tato reforma zhorší situaci ve veřejných financích, je to záležitost, která se bude projednávat v rámci připomínkových řízení, ale stejně se tato obava vznáší a jsme přesvědčeni, že pokud by takto dál působila, způsobí problémy ve veřejných financích. A jak bylo znázorněno, velký problém bylo zdravotnictví. Tam jsme dlouho debatovali, my jsme se nakonec po určitých přestřelkách, které tam byly, napřed dohodli se zaměstnavateli, že budeme požadovat stažení z třetího čtení a převedení do druhého čtení. Po dalším asi půlhodinovém maratónu se změnilo stanovisko zaměstnavatelů, takže oni pak netrvali na tom, aby se ze třetího čtení vrátil tento materiál do druhého čtení, takže výsledek je ten, že my na tom trváme nadále a že požadujeme, aby ten paragraf 13, který je klíčový, byl ošetřen zákonem, což si myslím, že i zaměstnavatelé nás v tom podpoří. Trošku tam ta otočka zaměstnavatelů, to je jejich věc, já se k tomu nechci vyjadřovat, ale k tomu došlo. Možná další informace, kterou je třeba říci, kde je určitý posun, to jsou důchody, kde bylo přislíbeno panem premiérem, že se začne jednat o těch věcech, které se týkají kategorizace profesí, které jsou nějak postiženy, a že by se to mohlo řešit ještě v tomto zákoně, protože jak je teď navrhována ta novela důchodového zákona, tak tam by se to k tomu pilíři dalo implementovat. My jsme připravili stanovisko jak k důchodové novele i této záležitosti a bude záležet na ministerstvu i vládě, jak s tím naloží. Jinak vládě jsme dali komplexní stanovisko i k daňové reformě, obě tyto stanoviska jsou pověšena na našich webových stránkách, je možné se s tím seznámit i pro veřejnost, abyste viděli, co nám vadí a nevadí a co navrhujeme a jak si to představujeme, aby nebylo řečeno, že nenavrhujeme nic. K zákoníku práce, to bylo vysvětleno jasně, kurzarbeit, to je věc, na které se shodujeme, já si myslím, že je možné opsat i některé modely, které existují, nemusíme dlouho hledat, já si myslím, že cesta je, že v Německu a Rakousku to funguje dobře, proč by to nemohlo fungovat tady? A jinak u těch ostatních materií byla poměrně shoda a byla i vyslovena pochvala, s tím nemám problém. Všechno.
Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Děkuji za úvodní slova, dámy a pánové, máte-li k řečenému nějaké dotazy? Česká televize.
ČT: Já bych měl dva dotazy, ten první je k benefitům, jak říkal pan prezident Hanák, tak se zaměstnavatelé i zaměstnanci shodují, že by neměly být rušeny, já bych se chtěl zeptat pana ministra Drábka, pan Hanák říkal, že reakce vlády nebyla odmítavá, tak jaká ta reakce byla? Jste ochotni, pokud se shodují zaměstnanci a zaměstnavatelé, jestli jste ochotni v této věci nějak ustoupit? To je první věc. Druhá, pana předsedy Zavadila bych se zeptal, pokud si odbory nechávají své výhrady proti zdravotnické reformě, co bude následovat teď? Vy máte ve středu radu ČMKOS, jestli budou nějaké protesty? Vy jste minulý týden řekl, že zdravotní reforma se stává nejdůležitější věcí, se kterou nesouhlasíte z těch vládních reforem. Jaký bude další postup? Děkuji.
Jaromír Drábek, ministr práce a sociálních věcí: Co se týká daňové reformy, tak jak jsem řekl v tom úvodním slovu, tak v současné chvíli je ten návrh v připomínkovém řízení, to znamená, obě strany mají možnost uplatnit připomínky a předpokládám, že potom standardním způsobem nejprve budeme diskutovat v rámci vypořádání připomínek a potom daňová reforma jako zásadní reformní záležitost určitě půjde ještě na jednání tripartity. Jednání nejsou uzavřena.
Jaroslav Zavadil: Já jen krátkou reakci, vy jste mluvil o ústupku, já si myslím, že to není ústupek a neměl by to být, měl by to být výsledek selského rozumu, protože v těch benefičních záležitostech se nejedná jen o tyto věci. Ten náš systém je zaplevelen řadou výjimek a řadou různých odpustů, které se tu nahromadily, a nemyslím si, že zrovna teď by měla být jednání o těchto dvou benefitech jako je stravenka a režijka. A i ta pragmatičnost spočívá v tom, že tím ten stát nic nevydělá, prodělá. Zaměstnavatelé tam měli prezentaci, my máme svojí také, která jasně dokazuje, že by si tím stát v ničem nepomohl, takže ty dopady, které jsou z toho, tak kdyby se zrušily, tak jsou větší, než bude přínos pro státní kasu. V tom bych neviděl žádný ústupek, já bych to viděl pragmaticky. A pokud se týká druhé otázky, uvidíme, já vám teď k tomu nic neřeknu.
TV Prima: Já bych se chtěl zeptat k zdravotnické reformě, i pan Hanák tu říkal, že pan premiér dal jakousi záruku, že se některé ty věci ještě otevřou, znamená to, že by tedy vláda počítala s tím, s čím jste přicházeli na jednání tripartity, že by případné změny, aby prošly změny sněmovnou a otevřely by se znovu v senátu? Děkuji.
Jaromír Drábek, ministr práce a sociálních věcí: Já jsem to říkal jinak a pokusím se to říci v těch jednotlivých krocích. Zítra či pozítří má být hlasování ve třetím čtení ve sněmovně. Já vzhledem k tomu jaké je politické složení senátu, tak bohužel nepředpokládám, že by mohlo dojít k nějaké konsensuální dohodě, co se týká jednání v senátu, i když bych si to přál a uděláme pro to maximum. Ta nabídka zněla jednoznačně, v následujících týdnech bude otevírána další část reformy. Ještě v červnu či na přelomu bude vláda projednávat další předlohy, které budou tento zákon znovu otevírat. V jiných položkách ale budou ho znovu otevírat. Pokud přijdou sociální partneři, jakože zaměstnavatelé měli konkrétní body, u strany odborů tam byl především problém paragrafu 13, pokud tady budou konkrétní položky, tak o konkrétních položkách není problém jednat a není problém to zapracovat, případné výsledky toho jednání do této další novelizace. Nicméně postoj vlády je jednoznačný, v tuto chvíli z hlediska časových lhůt a nabývání účinnosti, tak si nemůžeme dovolit vyhovět tomu požadavku už jen z technických důvodů, protože kdybychom v tuto chvíli vrátili ve sněmovně ze třetího zpátky do druhého čtení, tak by to bylo takové zpoždění, že by byla ohrožena účinnost toho zákona od 1. ledna 2012. I časově je vhodnější ta varianta vyjednávání o těch konkrétních bodech v rámci toho, co stejně bude projednáváno na tripartitě, tedy další předlohy.
ČT: Já mám dvě otázky, jedna na pana Hanáka, řekl jste 8 zásadních připomínek, poprosila bych vás o konkrétní zásadní připomínky, protože jste mluvil o neústavnosti některých těch částí reformy. A druhá věc, odbory požadují paragraf 13, aby byl taxativně ošetřen zákonem, je to tedy otázka standardu a nadstandardu, je to i váš požadavek pane Hanáku? A jak se na to dívá pan Drábek za vládu?
Jaroslav Hanák: K těm zásadním připomínkám, bylo to k paragrafu 13, který je na hraně ústavnosti, to jsme říkali i před jednáním, nic se nezměnilo. Byl to jediný požadavek, který nebyl zásadně odpovězen. Pak to byla otázka čerpání zbytku prostředků u soukromých zdravotních pojišťoven a jejich případná transformace ve prospěch VZP. Zase je tu otázka zákonnosti, retroaktivity, čili na to byla částečná odpověď. Pak jsou některé věci, které jsou až nehezké ve vztahu ke zdravotní reformě, jako je iniciativa některých poslanců v tom, že by si nadosmrti prodloužili svůj pobyt v dozorčích radách, přitom si myslím, že vládní návrh je jiný, že dozorčí rada by měla mít 15 členů z toho 5 za podnikatele, kteří tam dávají nejvíc, 5 za zaměstnance, kteří tam zásadně přispívají a 5 za vládu, to si myslím, že je zodpovědné. Podobné připomínky jsme měli, odevzdali jsme je, ministr Heger reagoval, nejsložitější byla reakce na ty první dvě, které jsme považovali za zásadní. Stačí? Ani pan ministr si nebyl jistý, jakým způsobem bude postupovat. Samozřejmě, když přijde ústavní stížnost, jakože se podle Nedělních otázek Václava Moravce, tak všechny skupiny, které reprezentovaly jak pacienty, pojišťovny, odbory, tak všichni upozorňovali na to, že to riziko je. Sám pan ministr řekl, bude-li ústavní řešení, bude muset udělat zákon, udělá-li zákon, je otázka, jestli každým rokem se potom nebude muset měnit podle toho, jak se bude vyvíjet situace ve zdravotnictví.
Mediafax: Děkuji, já mám několik dotazů ke zvyšování minimální mzdy. Dělalo by se to pouhou vyhláškou vlády? Případně o kolik by se měla zvýšit, měnila by se potom i zaručená mzda?
Jaromír Drábek, ministr práce a sociálních věcí: Co se týká úpravy výše minimální mzdy, tak ta se provádí nařízením vlády jako u zaručené mzdy. Lze předpokládat, že pokud se změní výše minimální mzdy, tak od toho se budou odvíjet i jednotlivé stupně a výše zaručené mzdy. Co se týká konkrétní výše, tak v tuto chvíli vám na tu otázku neodpovím. Ten podkladový materiál, který byl dnes předložen tripartitě, byl analytického charakteru, tedy aby sociální partneři, obě dvě strany měly dostatek podkladů pro vlastní úvahu a pro vytvoření vlastního stanoviska. Tam byla analýza vývoje, výše minimální mzdy, inflace, ekonomiky, všechny ty parametry makroekonomické, které s tím souvisejí, a my jsme se shodli na tom, že na základě seznámení s tímto materiálem, že to bude předmětem jednání na příštích zasedáních.
ČTK: Já bych ještě k té minimální mzdě chtěla znát názor zaměstnavatelů a odborů, jaká částka by byla přijatelná, případně žádná částka? Potom bych se zeptala pana Zavadila, navázala bych na kolegu, který chtěl znát konkrétní příští kroky, takže jaké kroky by odbory mohly podniknout, když nechcete říci, jaké podniknou?
Jaroslav Hanák: Takže k minimální mzdě a vývoji dalších parametrů, které souvisí, dostali jsme dneska materiál, máme ho k prostudování, máme na to expertní týmy, až prostudují, stanovisko vám dáme. Víc nic, víc míň.
Jaroslav Zavadil: Já k minimální mzdě, trošku to nadnesu, určitě sledujete dění v ČR a není to dávno, co se zvyšovaly některé poplatky, že byly vázány na inflaci za x let po které se s nimi nic nedělo, tak vzhledem k tomu, že minimální mzda také už stojí určitou dobu, tak předpokládám, že pan ministr práce zohlední inflaci za těch x let, které nebyly indexovány či zvyšovány. Konkrétní číslo neřeknu, protože my jsme k té debatě u nás na odborech nedošli a budeme se o tom bavit, protože jsou tu určité segmenty, kde je ten názor různý. My si je musíme sladit a pak přijdeme s číslem. A k tomu co jste se ptala, já vám nic jiného neřeknu. My si to rozebereme celou tu situaci, jak bylo řečeno, bylo nabídnuto, že se bude dále jednat o zdravotnické reformě, že bude možno dále vstupovat, otázka je, jakou kredibilitu vláda má, protože také bylo naznačeno, že dneska by bylo možné o některých věcech jednat. My jsme naznačovali, že požadujeme stáhnutí této důležité reformy, která přinese lidem velké problémy, a přinese je, ať si kdo chce co chce říká, to nebudu rozebírat. A bylo to zase dostáno do polohy, že budeme mít další možnosti. Já bych se nerad dostal do situace, kdy budeme jednat a jednat a jednat a já budu nazývat vládu jednateli. Uvidíme, jak to dopadne. Nicméně my jsme jasně deklarovali, že chceme přesunout ze třetího do druhého, jak se s tím vláda vypořádá se dá očekávat, a pokud se týká paragrafu 13, tak jsem vše řekl.
Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Poslední otázka, ČT.
ČT: Jestli ještě mohu na pana ministra, jak on se dívá na ty výhrady zaměstnavatelů proti rozpuštění těch rezerv na účtech pojišťoven, jestli jste došli k nějakému závěru? Druhá věc, mohl byste konkrétněji odpovědět na ty benefity? Jak se ukazuje, to je společné stanovisko zaměstnavatelů i zaměstnanců, že je nechtějí rušit, tak jestli byste mohl říci, zda jste ochotni o tom jednat či to je věc, která je podle vás nesystémová, nechávat je v daňovém systému a už o tom jednat nebudete? Děkuji.
Jaromír Drábek, ministr práce a sociálních věcí: Já začnu od toho druhého a nezbývá mi než zopakovat, že ten návrh předložilo ministerstvo financí do vnějšího připomínkového řízení, v tuto chvíli se sbírají připomínky resortů, sociálních partnerů i řady dalších organizací a budeme standardně postupovat. Na nějaký závěr je skutečně ještě velmi brzy, protože tam bude řada argumentů, které je třeba vyhodnotit. Ať už u vypořádání připomínek či jak jsem řekl, půjde to znovu na tripartitu, nejen tato záležitost, ale i další. V tuto chvíli nejsou uzavřeny či definitivní. To by jinak nemělo smysl ty další části ani projednávání. To by mohl ministr ten zákon vydat rovnou, ale tak to v právním státě nechodí. Co se týká té první otázky, já k tomu nemám co říci, to je záležitost ministerstva zdravotnictví a jeho kompetence. Pokud mám tlumočit názor vládní strany, peníze na účtech zdravotních pojišťoven, tak jsou vybrány jako příspěvky ze zdravotního pojištění, to jsou veřejné prostředky, to nejsou prostředky, se kterými by vlastnicky nakládala zdravotní pojišťovna. S těmi veřejnými prostředky musí každá zdravotní pojišťovna nakládat v souladu se zákonem a pojistným plánem. Tyto veřejné prostředky má stát právo svými regulativy určit na konkrétní využití konkrétní péče. Nic jiného se neděje.
Jaroslav Zavadil: Jestli dovolíte jednu poznámku, my jsme zároveň, jak jsem uvedl, předložili stanoviska k daňové reformě a požádali prvního náměstka, protože tam nebyl ministr financí, aby nám laskavě ta čísla zpochybnili, protože my tam máme řadu čísel, které máme zanalyzovány a jsme přesvědčeni o tom, že jako vždy máme pravdu. A čekám, že nám pan ministr Kalousek tato čísla zpochybní. Pokud ne, tak je pravda co říkáme, že tato reforma jen prohloubí deficit veřejných financí.
Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Dámy a pánové, díky za pozornost. Dobrou noc.