Ministr Petr Mlsna byl hostem pořadu Otázky Václava Moravce
2.6.2013 | ČT 24 | 13:05 | Otázky Václava Moravce II.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Nekonečný příběh. To je příběh současného zákona o státních úřednících. Před 7 lety přešla tvorba normy z úřadu vlády na ministerstvo vnitra. V roce 2007 tehdejší Topolánkova vláda schválila analýzu možností, jak zákon pojmout. O dva roky později kabinet schválil věcný záměr zákona jenže pak vláda padla v roce 2010 nový kabinet premiéra Petra Nečase uložil ministru vnitra zpracování nového věcného záměru. A léta šla dál. Nečasův kabinet za rok schválil věcný záměr. Po dalším roce odsouhlasil teze. Paragrafy začaly vznikat ale nesklidily úspěch. Ministerstvo předpokládalo další a další verze. Letos v dubnu šlo o verzi, která se nevypořádala s celkem 58 připomínkami z celkových víc než 850. Tento týden vláda rozhodla, že nad návrhem budou ministerstva ještě diskutovat a věc se vrátí na stůl za 14 dnů. I podle pracovního dokumentu Evropské komise má návrh zákona o úřednících významné nedostatky a nevyrovná se návrhu zákona o státní službě z roku 2002. Kvůli zatím chybějícímu zákonu o úřednících hrozí České republice od příštího roku zablokování peněz z evropských fondů. Česko by tak mohlo přijít o víc než 500 miliard korun. Podle ministra financí Miroslava Kalouska u návrhu zákona přetrvávají desítky rozporů, které formulovala jednotlivá ministerstva.
Miroslav KALOUSEK, ministr financí /TOP 09/ /29. 5. 2013/
--------------------
Kdybychom teď v přímém přenosu měli vypořádávat to připomínkové řízení, tak bychom tady setrvali nejméně tři hodiny.
Pavel BLAŽEK, ministr spravedlnosti /ODS/ /29. 5. 2013/
--------------------
Já navážu na pana kolegu Kalouska, to bychom tady byli do rána.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Nejen Evropské komisi vadí, že jednotlivé návrhy zákona o úřednících z dílny ministerstva vnitra neplní hlavní cíl. A to oddělit politicky jmenované kandidáty od nepolitických zaměstnanců. Dále návrh zákona nezaručuje nezávislost a stabilitu státních úředníků a nevytváří fungující systém služebního postupu.
Karel SCHWARZENBERG, ministr zahraničí /TOP 09/ /26. 5. 2013/
--------------------
Já jsem poněkud nešťastný z toho nynějšího návrhu, poněvadž je to takový kočkopes.
Lukáš WAGENKNECH, občanské sdružení Good Governance /26. 5. 2013/
--------------------
Pokud nebude jasně vymezeno kolik politiků má být na tom úřadě, kabinet ministra, kolik má mít úředníků a tak dále, tak se dál neposuneme.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Návrh zákona kritizují jak nevládní organizace, tak i opozice.
Jeroným TEJC, stínový ministr vnitra /ČSSD/ /19. 3. 2013/
--------------------
Pokud se neshodneme na těch základních parametrech, tak nelze od sociální demokracie očekávat, že by ji podpořila. Koneckonců bych nerad, aby tady ten zákon sloužil pouze k tomu, že se zabetonuje to, co je dnes na ministerstvech, ta personální bída.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Podle Transparency International norma sice zavádí výběrová řízení, zůstane ale možnost ovlivňovat personální obsazení vyššími úředníky.
účastnice akce /29. 5. 2013/
--------------------
Pan Pavel nám poslal svůj životopis, jeho zkušenosti: pan Pavel pracoval dva roky v cukrárně, zahraniční zkušenosti: byl dvakrát na Slovensku na dovolené a je členem strany jako tady pan, jako my tady všichni na úřadě.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Podle odhadů ministerstva vnitra se má nový zákon dotknout zhruba 70 tisíc státních zaměstnanců. Návrh ministerstva vnitra původně počítal s ustavením funkce ředitele úřadu ministerstva, který měl být jasnou hranicí mezi politickou a úřednickou částí úřad. Nakonec od něj ale ustoupil.
účastnice akce /29. 5. 2013/
--------------------
Pane Pavle, vyřízení žádostí o informace, nějaké žádosti o smlouvu zřejmě a tak, prosím vás, vyřiďte to. Pane Pavle, prosím vás, vyřiďte to pořádně.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Ke zkvalitnění a větší stabilitě státní správy norma nevede ani podle nevládní iniciativy rekonstrukce státu. Řešením je prý oživit 10 let starou normu, kterou předkládal tehdejší ministr práce a sociálních věcí Vladimír Špidla. A která nikdy nezačala platit. Poslední návrh ministerstva vnitra odmítá i Odborový svaz státních orgánů a organizací. Podle něj návrh nepřispívá k boji proti korupci a nepovede ani k vyšší profesionalizaci státní správy. K návrhu nového zákona o úřednících se má vláda vrátit tedy do 14 dnů. Pozvání do Otázek přijali expremiér, bývalý eurokomisař a předkladatel prvního návrhu služebního zákona z roku 2003, Vladimír Špidla. Vítejte v Otázkách, hezký dobrý den.
Vladimír ŠPIDLA, bývalý premiér /ČSSD/
--------------------
Dobrý den.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Hostem Otázek je i ministr, předseda legislativní rady vlády Petr Mlsna, vítejte.
Petr MLSNA, ministr bez portfeje, předseda legislativní rady
--------------------
Dobrý den.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
A pozvání přijal i expert na veřejnou správu Petr Bouchal, který působí v Londýně. Vítejte, hezký dobrý den.
Petr BOUCHAL, expert na veřejnou správu
--------------------
Dobrý den, děkuji.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Začněme u vás, Petře Bouchale, my už jsme spolu na téma služebního zákona mluvili. Když se podíváte na ten poslední návrh, který se teď ještě bude v průběhu 14 dnů dopracovávat, myslíte si, že vláda ví, co vlastně od státní správy chce?
Petr BOUCHAL, expert na veřejnou správu
--------------------
Myslím si, že v zásadě ne, a to je právě ten důvod, proč ten zákon sám o sobě je do jisté míry je taková směska nějakých opatření a do jisté míry text, který prostě, tady by se dalo souhlasit se slovy lidí z rekonstrukce státu, ten text prostě nesplňuje to zadání, to ...
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
V čem?
Petr BOUCHAL, expert na veřejnou správu
--------------------
V tom, že nepřinese odpolitizování. To odpolitizování je samozřejmě složitý problém, to není černá bílá, ale tady je potřeba dodat, že nejenom, že ministerstvo vnitra možná napsalo špatný, špatnou předlohu zákona, ale problém je částečně i v tom procesu, jakým se k tomu dostáváme a v tom zadání samotném. Vláda v tezích a v tom schváleném věcném návrh, věcném záměru zákona v podstatě vyslovila přání, napsat zákon, který pokud možno nebude nic stát a pokud možno nezasáhne do institucionální struktury existujících úřadů.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Když je toto zadání, tak je jasné, že z toho nemůže vypadnout dobrý zákon?
Petr BOUCHAL, expert na veřejnou správu
--------------------
V podstatě, tak ...
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Když to řeknu jako laik? Pokud byste byl premiérem a teď by, je tady reálná hrozba, vy působíte v Londýně zabýváte se fungováním veřejné a státní správy dlouhodobě, pokud byste teď byl premiérem, s tím rizikem, že Česko může přijít až o 500 miliard korun z evropských fondů, protože tady není kvalitní zákon o úřednících, jak byste teď s tím naložil, jako premiér manažer?
Petr BOUCHAL, expert na veřejnou správu
--------------------
Ta situace je z pohledu takového toho hypotetického premiéra opravdu zapeklitá, pokud na to máme 2 týdny jo, a podstatné je, že myslím si, musím si uvědomit, že to zase dostali do situace, kdy se tváříme, že Evropská unie po nás něco chce a my máme napsat nějaký zákon, aby vyhovoval tomu, co chce Evropská komise. Já si myslím, že to je, to je prostě špatné zadávání toho problému. Musíme řešit ne proces a časy a náklady, ale především obsah, především tu substanci a uvědomit si, že státní správa není jenom taková, že napíšeme nějaký zákon, že to je šeď, nuda a zákon nějak bude a pak to půjde dál. Ten zákon jde napsat tak, že ta správní, že ta státní správa bude buďto lepší nebo horší nebo velice dobrá nebo výborná, nebo tak nějak pořád stejná ...
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Vy byste teď začal od znovu? Když už se o tom mluví?
Petr BOUCHAL, expert na veřejnou správu
--------------------
Já bych začal minimálně od toho, že bych jasně řekl a bavil bych se asi i se svými kolegy na vládě o tom, co vlastně ten zákon má udělat, co od něho chceme, nejenom splnit ty základní parametry, které jsou definované stále, myslím si trochu nejasně, odpolitizování, profesionalizace a tak dále, ale říct jasně, k čemu tu státní správu chceme, jak má vypadat, co má umět a do jisté míry o tomto vést i veřejnou debatu a dát najevo, že to je priorita, že prostě ta státní správa je něco, čím prochází obrovské množství veřejných peněz a s velkou částí těch veřejných peněz ta státní správa může naložit lépe nebo hůře, dostat z nich více nebo méně hodnoty pro daňové poplatníky, pro veřejnost a tak dále. Ale tuhle tu debatu položenou na tomto předpokladu, že to je podstatná věc, co tady musíme vést, možná i za cenu, že to bude prostě nějakou delší dobu trvat, že jsme to neudělali už dřív, to je samozřejmě problém sám o sobě.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Vladimír Špidla, už jsem zmiňoval, prosadil ten první zákon, mnohokrát odkládaný zákon o státní službě v tom roce 2003. Připouštíte, že ten několikrát odložený zákon, který vy jste prosadil, takže už se k němu vlastně není možné úplně vracet, protože je přežitý?
Vladimír ŠPIDLA, bývalý premiér /ČSSD/
--------------------
Není přežitý, je koncipovaný dobře a nejracionálnější metoda by byla vyjít z tohoto zákona. Samozřejmě nic nemůže zůstat beze změny, čili revidovat ho určitým způsobem, to sociální demokracie ve svých diskusích udělala a má teď připravenou novelu tohoto zákona. Myslím si, že to je nejracionálnější cesta.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
A námitka, že, že ten váš zákon byl hodně drahý, to znamená, že by v současnosti zatížil státní rozpočet a proto se k němu vláda vracet nechce?
Vladimír ŠPIDLA, bývalý premiér /ČSSD/
--------------------
Ne, to je absolutně falešná námitka, protože jak je drahý zákon, o tom rozhodnete, jak ho uspořádáte. A můžete ty tarifní a jiné věci podstatně změnit, to není žádná námitka. Chci jenom konstatovat, že vláda původně měla velkou představu, že do toho zákona zahrne úplně všechny, včetně územní samosprávy. Před 14 dny tuto myšlenku opustila. To znamená veškeré kalkulace za 14 dnů jsou naprosto nemožné, jakákoliv čísla tohoto typu jsou iracionální, ale co je důležité, vláda se vlastně vrátila nad půdorys onoho zákona 218 z roku 2002. Nechal jsem ho posoudit a moji kolegové ho nechali posoudit také z mnoha hledisek a obecně se uznává, že tento zákon řeší ty základní úkoly. To znamená odpolitizaci, odpovědnost a kvalifikaci úředníků státní správy.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Podle vás tedy nejracionálnějším řešením je, vrátit se k tomuto zákonu z roku 2002 jako nosiči a přepracovat ho do nejrychleji ...
Vladimír ŠPIDLA, bývalý premiér /ČSSD/
--------------------
Rozumě ho novelizovat, protože tento zákon vznikl správnou výrobní praxí a proto bere v úvahu celou řadu okolností. Tento zákon žádnou správnou výrobní prací nevzniká a proto to nemůže fungovat. Mimochodem to, že se ho nedaří zdolat tak dlouho, svědčí o tom, že ta veřejná správa na centrální úrovni už ztratila svou kvalitu.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Ono podle původní důvodové zprávy k tomu poslednímu návrhu zákonu ministerstva vnitra, by pro úředníky ze zákona vyplývala třeba možnost odstupného nad rámec zákoníku práce, týden dovolené navíc nebo transparentní způsob náboru do státní správy. U některých profesí by se platilo ošatné, úředníci by měli nárok na 5 dnů studijního volna ročně a zákon by nabídl také vyšší právní jistotu v zaměstnání. Zároveň by se ale museli více úředníci vzdělávat, vyžadovalo by se po nich víc povinností nad rámec zákoníku práce, museli by skládat například úřednické zkoušky. Při opakování zkoušky museli hradit náklady a také by měli v roli státních úředníků hodně omezené možnosti podnikání. Stejně jako účinkování v dozorčích orgánech firem. Pane ministře Mlsno, je opravdu možné za 14 dní z toho zákona, který kritizují snad všichni, nevládní organizace, odborové svazy, ale i někteří členové vlády, tak za 14 dní z něj udělat smysluplný návrh, když jste slyšel tady kritiku renomovaného experta Petra Bouchala?
Petr MLSNA, ministr bez portfeje, předseda legislativní rady vlády
--------------------
Já se domnívám, že to je, to je mýlka tak, jak byla interpretována diskuse na vládě, kde došlo k odložení o 14 dnů, ta debata na vládě skutečně směřovala nikoliv k podstatě toho zákona, ale k oněm, k oněm nárokům, které by ten návrh, ten zákon měl přiznávat státním úředníkům. Jako je ošatné nebo nadstandardní odstupné při odchodu ze státní správy, cetera. Samozřejmě my si musíme uvědomit také, v jaké se pohybujeme reálné ekonomické situaci a tady je potřeba říci, že myšlenka oživení služebního zákona z roku 2002 je v současné době nemožná, protože již tehdy podle kalkulací by ten návrh služebního zákona zatížil státní rozpočet ve výši 5,5 miliard a pokud se podíváme na první odložení toho zákona, účinnosti toho služebního zákona, tak to nastalo v roce 2003, tehdy byl premiérem pan doktor Špidla a odůvodnění bylo: Nejsou na něj peníze a proto nemůže být vpuštěn do praxe. Pokud bysme ...
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Ale to, že to je kvalitní nosič i v odpolitizování té státní správy a vůbec fungování profesionální, nemyslíte si to?
Petr MLSNA, ministr bez portfeje, předseda legislativní rady
--------------------
Já, je potřeba si uvědomit, že ten zákon je starý 11 let. A byl psán podle italského vzoru, v podstatě ta inspirace byla, byla hledána v Itálii a musíme si uvědomit, že za těch 10 let i státní správa v takových klasických zemích jako je Francie, Itálie, Rakousko, Německo, prošlo obrovským vývojem a dnes již ten kariérní systém opouští. Například Itálie už opustila systém definitivy. Je možné skutečně úředníka propustit ze státní správy, Švýcarsko zcela opustilo kariérní systém, protože musíme si uvědomit, že ty nároky, které na státní správu jsou, nejsou mnohdy schopni kariérní úředníci, kteří postupují 10, 15, 20 let v tom žebříčku, naplňovat. Je potřeba také tu státní správu oživit tím, že můžete vypsat otevřená výběrová řízení a přitáhnout lidi i ze soukromé sféry tak, jak je to například typické ve státech jako je, jako je Velká Británie, jako je Nizozemí ...
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Když vás tak poslouchám, co se tedy změní v tom návrhu, když jste teď na 14 dní přerušili jeho projednávání? Co, pokud byste měl říci, jak bude vypadat zhruba za těch 10 dnů ten návrh zákona, tak jak myslíte, že bude vypadat? Co se na něm změní?
Petr MLSNA, ministr bez portfeje, předseda legislativní rady
--------------------
Je to skutečně debata, je to skutečně debata o těch materiálních nárocích, jako je, jako je 10% příspěvek na ošatné, jedenkrát ročně, jako je 6 týdnů dovolené nebo 5 dnů studijního volna v rámci jednoho kalendářního roku. Je potřeba si uvědomit ...
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Takže se bude škrtat jenom ve výhodách?
Petr MLSNA, ministr bez portfeje, předseda legislativní rady
--------------------
Ona je otázka, jestli je to výhoda, jo?
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Finančně.
Petr MLSNA, ministr bez portfeje, předseda legislativní rady
--------------------
Já ...
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
No, já se ptám, je to finančně nákladné. To, co je v tom zákoně, tak to proškrtáte. Je to tak?
Petr MLSNA, ministr bez portfeje, předseda legislativní rady
--------------------
Je to, je to otázka, co z toho je skutečně motivačním faktorem pro to, aby lidé neodcházeli ze státní správy, protože ta fluktuace ve státní správě, nebavíme se o veřejné správě, ale o státní správě, je 10 % ročně.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Podstata se tedy měnit nebude toho zákona?
Petr MLSNA, ministr bez portfeje, předseda legislativní rady
--------------------
Podstata ne a ta podstata jednoznačně odděluje, kde jsou politická místa a kde jsou místa úřednická.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Vladimír Špidla?
Vladimír ŠPIDLA, bývalý premiér /ČSSD/
--------------------
Podívejte, ta argumentace, která teď byla použita, tak to je klasická nekorektní argumentace. V zákoně z roku 2002 nebo v tom návrhu, který předkládá sociální demokracie, žádná definitiva není, naopak je tam centrální systemizace, která v tomto zákoně není, to znamená zase to umožní tvorbu ministrů zcela volnou bez jakéhokoliv celkového kontextu. Tento zákon, ten zákon z roku 2002 nevycházel z italského sboru, vzoru, nýbrž jsme prostudovali celou řadu vzorů, včetně Velké Británie, čili a i tato argumentace je nepravdivá a poslední argumentace o těch finančních nárocích je skutečně zase nepravdivá, protože finanční nároky lze novelou zákona změnit. Ta otázka peněz není otázka absolutní. Ten zákon není přírodním zákonem, to nemůžeme takto v žádném případě říci.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Podle vás tedy bude zásadní chybou, když vláda nezmění podstatu toho zákona, jak naznačuje Petr Mlsna?
Vladimír ŠPIDLA, bývalý premiér /ČSSD/
--------------------
Nejzákladnější vlastností toho zákona z roku 2002 je reálná odpolitizace veřejné správy. To je nejpodstatnější a kvalitní ...
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
A tu tento návrh nemá?
Vladimír ŠPIDLA, bývalý premiér /ČSSD/
--------------------
Ne, tu tento návrh nemá. A kvalitní veřejná správa je součástí prosperity. Čili vláda předkládá něco, aby si odškrtla, odškrtla nějakou kolonku, ale vězte, před 14 dny se změnila strategická koncepce tohoto zákona. Vy jste vypustili, to, čeho se týkal úředníků územní samosprávy. Čili ten zákon je odlišný a opravdu nemohu si pomoct, tohle není způsob, kterým se dělají strategické zákony.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Pane ministře?
Petr MLSNA, ministr bez portfeje, předseda legislativní rady
--------------------
Já na to jenom reagovat. Úvaha o tom, že by existoval jeden zákon o úřednících ve veřejné správě, který by zahrnoval ústřední státní správu i samosprávu, byl opuštěn už před rokem. Uvažovalo se o tom, ale tento návrh zákona tak, jak šel na vládu, neobsahoval právní úpravu, která by se týkala územní samosprávy, protože ten zákon o územní, o úřednících územní samosprávy je poměrně stabilní a sžily se s ním jak obce, tak i, tak i jednotlivé kraje. To znamená, není vůbec pravda, že před 14 dny nebo během 14 dnů, že snad má dojít k přepracování tohoto zákona. Alek té podstatné věci, zda-li dojde k odpolitizování. Tady jasně ten zákon stanoví, která místa nejsou považována za úřednická, to jest místa, která jsou obsazována politicky. A to jsou vedoucí ústředních správních úřadů, zcela logicky, na co bysme potom měli volby, kdyby, kdyby úředníci zůstali v, na těchto, na těchto místech. A potom náměstci členů vlády. Jako političtí, političtí funkcionáři. To znamená ta poslední úřednická úroveň, která bude obsazována podle zákona o státních úřednících, je místo vrchního ředitele, jako nejvyššího garanta v rámci určité sekce pro konkrétní odbornou, odbornou agendu.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Vladimíre Špidlo?
Vladimír ŠPIDLA, bývalý premiér /ČSSD/
--------------------
Ne, to je klasicky vidět, jak zákone je skutečně chybně koncipován. Tak, jak jsem to zažil ve všech možných veřejných správách, a že jsem jich viděl, tak je koncept ministr, jeho kabinet a potom šéf úřadu, který už je nepolitický. A právě to, že se ta, ten politický tlak snižuje ještě o jednu vrstvu níže, naprosto deklasuje onu, ono heslo depolitizace.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Je s tím možné, Petře Bouchale souhlasit, že ten, že tento poslední návrh, který vláda má na stole, jak jsme slyšeli Petra Mlsnu, tak ho nebude měnit, co se týče myšlenky, že jenom probírají ty výhody a popřípadě nevýhody, takže odpolitizovává tu státní správu?
Petr BOUCHAL, expert na veřejnou správu
--------------------
Že ji odpolitizovává, s tím bych nesouhlasil. V tom smyslu, že samozřejmě definuje nějaká místa ve státní správě, která přestávají být politická ano, to je pravda, ale nedefinuje, jaké jsou role politiků, versus role těchto řekněme úřednických manažerů, nedefinuje, jaké jsou vztahy mezi těmito dvěma světy, nedefinuje, jaké jsou odpovědnosti mezi těmito dvěma světy a vůči parlamentu a tak dále a čili v tomto smyslu si myslím, že opravdu mluvit o odpolitizaci, odpolitizování jakkoliv, jak jsem říkal, ten termín je složitý a nejde to říct úplně jednoduše, je trošku zavádějící. Připadá mi, že, připadá mi škoda, že se tady opět točíme na technikáliích, že budeme řešit, jestli ošatné bude stát tolik nebo tolik, ale problém je s tím zákonem jako celkem. Ten zákon je prostě mišmaš ...
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
No, ale tady vidíte, že, tady vidíte, že vláda není s to se vrátit k té samotné myšlence, která, vy tvrdíte, že je zásadní, vrátit se k samotné podstatě, co od státní správy očekáváme a jak k tomu dospět. Jestli to chápu správně.
Petr BOUCHAL, expert na veřejnou správu
--------------------
Ano, to je, to je ta řekl bych na té nejvyšší abstraktní úrovni a potom je ještě několik dalších věcí, které samozřejmě ten zákon vůbec neřeší, kde je mezera ...
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Jako například?
Petr BOUCHAL, expert na veřejnou správu
--------------------
Jako například to, co bylo v té ještě původní předloze před pár měsíci, jakékoliv řešení politických poradců ministrů, jakou roli v té státní správě mají, jaký mají vztah k politikům, k úředníkům. Chybí tam v podstatě jakýkoliv pokus vytvořit státní správu takovou, která bude schopná přitáhnout a udržet talent. Pokud si necháme takový, takový systém oceňování, jako máme teď, tak to nemůžeme očekávat a tak dále ...
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Už, už jsem, já už jsem zmiňoval, že ten zákon o úřednících tady měl být dávno v roce 2006 přešla tvorba normy z úřadu vlády na ministerstvo vnitra, v roce 2007 vláda schválila analýzu možností, jak ten zákon pojmout, přitom je zásadní pro tuto zemi, protože, i když se argumentuje často Bruselem, tak ale je jasné, že existuje nějaký evropský standard fungování veřejné správy a že v souvislosti s evropskými penězi na to Brusel klade důraz. Je, je podle vás, Petře Bouchale, z toho srovnávání těch státních správ, zákonů o státních správách, jasně říci, že Česká republika bude mít jeden z nejhorších zákonů, pokud projde ta vládní verze?
Petr BOUCHAL, expert na veřejnou správu
--------------------
To si, to sice možná je, možné je takto posoudit, ale nemyslím si, že to je úplně produktivní způsob, jak o tom diskutovat. To srovnání by nám mělo sloužit k tomu, že nejspíš pochopíme, že sice existuje možná evropský standard fungování státní správy, ale neexistuje nějaký jeden ten správný model, kterých bychom měli adoptovat. Nemůžeme samozřejmě okopírovat celý zákon o státní správě z jedné nebo z druhé země, ale co bychom dělat měli, je dívat se na to, jak ty jednotlivé úpravy v různých zemích, řeší tyto konkrétní důležité body. To znamená oddělení, nebo řekněme vztah mezi politikou a úřednictvem, odpovědnosti, role politických poradců a ten, to, čemu tady říkáme kariérní systém, to znamená, co nějakým způsobem umožní lidem ve státní správě rozumně zůstat, učit se, dělat dobrou práci a tak dále.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Pane ministře, jste připraven na tu kritiku, že pokud zůstanete u idei tohoto zákona, takže zvyšujete riziko zastavení čerpání evropských peněz, byť řečeno slovy Petra Bouchala, to není to zásadní, protože spíš by mělo jít přece o kvalitní fungování státní správy pro Českou republiku, nikoliv podmíněné bruselskou kritikou.
Petr MLSNA, ministr bez portfeje, předseda legislativní rady
--------------------
Tak já se dostanu k vaší otázce za chvilku. Jenom odpovím na to, že samozřejmě odpolitizování, to je takové, takové klišé. Já jsem si dohledal, dohledal statistiky například prostupnosti francouzské státní správy a politiky a zjistil jsem, že 90 % politiků ve státní správě, pardon, v politice, působilo před tím ve státní správě. To znamená ta prostupnost tady vždycky byla a je. To je potřeba si uvědomit. Nějaké oddělené světy politické a politického a úřednického ...
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Teď to riziko. Jste ochoten připustit, že tady zvyšujete riziko?
Petr MLSNA, ministr bez portfeje, předseda legislativní rady
--------------------
... je ideální. A tady k tomu riziku, Evropská komise, pokud jste se bavil o tom pracovním dokumentu, který tady zazněl, tak to není doporučení Evropské komise. Já tady mám dopis z 30. května tohoto roku, kdy generální tajemnice Kartin Day jasně sděluje panu státním tajemníkovi pro evropské záležitosti, že to skutečně byl pouze pracovní dokument, který si vytvořili úředníci sami, ke staré verzi, ke staré verzi návrhu zákona. Takže v žádném případě ty výhrady, které jsou v tomto pracovním dokumentu, by snad byly názorem Evropské komise.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Ale ta stará verze je podle těch, kteří srovnávají ...
Petr MLSNA, ministr bez portfeje, předseda legislativní rady
--------------------
To byla verze, která byla z ledna, z ledna tohoto roku ...
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Tak je stejně tak špatná, jako ta současná verze.
Petr MLSNA, ministr bez portfeje, předseda legislativní rady
--------------------
Ne, ne, to vůbec ne, tam došlo k jednoznačnému zpřesnění ...
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Takže myslíte si, že nezvyšujete riziko toho, že opravdu přijdeme o evropské peníze?
Petr MLSNA, ministr bez portfeje, předseda legislativní rady
--------------------
Ne, ne, to vůbec ne, to musím zcela jednoznačně, jednoznačně odmítnout, protože ta doporučení té komise do doby, dokud nejsou schválená Evropskou radou, jsou skutečně pouze doporučeními. A tato kondicionalita, že by snad měl být přijat zákon o státních úřednících, jako podmínka pro čerpání, čerpání peněz, je skutečně pouze, pouze neformální, není, není vymahatelná, není zakotvena v žádných evropských, evropských předpisech a dokumentech.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Jednou větou Vladimír Špidla jako bývalý eurokomisař teď.
Vladimír ŠPIDLA, bývalý premiér /ČSSD/
--------------------
Tak zákon, který byl předložen v roce 2002, odpovídá a odpovídá standardům a poslední poznámka, jistě, že úředník má ústavní právo ucházet se jako o funkci politika, ale každý slušný systém zabrání, aby úředník v okamžiku, kdy vykonává úřední agendu, byl součástí, současně politikem. A to je problém našeho systému.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
A to riziko toho, že ...
Vladimír ŠPIDLA, bývalý premiér /ČSSD/
--------------------
To riziko tady zůstává.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
... budou, budou, takže zůstává riziko podle vás, že ...
Vladimír ŠPIDLA, bývalý premiér /ČSSD/
--------------------
Samozřejmě, že ano.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
... že Evropská komise může zastavit čerpání těch evropských ...
Vladimír ŠPIDLA, bývalý premiér /ČSSD/
--------------------
... a tak k otázce Evropské komise, to bych ponechal otevřené. Já jenom vím, že ten zákon, který byl předložen v roce 2002, uznávaným standardům odpovídá a riziko s ním spojeno není.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Závěrečnými hosty Otázek: expremiér, bývalý eurokomisař Vladimír Špidla, ministr, předseda legislativní rady vlády Petr Mlsna a expert na veřejnou správu Petr Bouchal, který působí v Londýně. Děkuju, že jste přijali pozvání Otázek a těším se na další diskuse.
Petr MLSNA, ministr bez portfeje, předseda legislativní rady
--------------------
Děkuji za pozvání. Na shledanou.
Petr BOUCHAL, expert na veřejnou správu
--------------------
Díky.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Tak takové byly mimořádné Otázky na zpravodajské 24. V tuto chvíli pokračuje mimořádné povodňové vysílání České televize. Zůstaňte, pokud možno, v naší společnosti.