Právnírádce.ihned.cz: Ke zlepšení zákonů musíme znát dopady na muže a ženy
Každý nový materiál, který v budoucnu projedná vláda, by měl obsahovat hodnocení dopadů na rovnost mužů a žen. Povinnost, která už dnes existuje pro všechny nelegislativní dokumenty, by se tak nově vztahovala i na předlohy zákonů. Sama vláda návrh, se kterým přišel ministr pro lidská práva Jiří Dienstbier, schválila. Kromě toho chce zavést také povinné hodnocení dopadů na rodinu.
Proč je hodnocení dopadů na rovnost žen a mužů potřebné?
Vládní materiály mohou mít rozdílné dopady na ženy a muže, přestože to na první pohled nemusí být zřejmé. Cílem hodnocení je včas tyto rozdílné dopady identifikovat a zabránit případnému znevýhodnění či diskriminaci některého z pohlaví. Hodnocení souvisí také s efektivní tvorbou veřejných politik, neboť vede k hlubšímu zamyšlení nad očekávanými dopady.
Jak by vlastně takové hodnocení probíhalo?
Zásadní je otázka, zda se konkrétní materiál týká postavení fyzických osob. Ve chvíli, kdy je odpověď kladná, vždy je třeba hodnotit dopady na rovnost žen a mužů. Následně je třeba provést analýzu, jaké postavení mají ženy a muži v oblasti, které se materiál dotýká. Při tomto kroku je namístě použít dostupné statistické údaje, výzkumy, analýzy a stanoviska. Zjišťuje se například, zda se ženy a muži v dané oblasti vyskytují, zda se jí účastní, participují na ní či z ní profitují rovným dílem. V konečné fázi se pak přímo posuzuje dopad navrhovaných opatření na rovnost žen a mužů, případně se navrhují konkrétní změny, které by vedly ke zlepšení současné situace.
Můžete to vysvětlit na příkladu?
Příkladem dobře provedeného zhodnocení dopadů na rovnost žen a mužů může být návrh zákona o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině z minulého roku. Důvodová zpráva přesně analyzuje aktuální stav nedostatku předškolních zařízení péče o dítě a jeho vliv na postavení rodičů (zejména žen) na trhu práce, jejich vysokou nezaměstnanost v případě, že pečují o děti do dvanácti let. Obsahuje také statistické údaje o nedostatečnosti kapacit zařízení pečujících o děti předškolního věku a analýzy obsazení pracovních míst rodiči vstupujícími do pracovního procesu a přínosy znovu či nově pracujících osob do veřejného rozpočtu.
Není to ale obsahově totéž jako zákaz diskriminace?
Není. Dopady na rovnost žen a mužů mohou být širší než pouze ve vztahu k diskriminaci. Platí totiž, že i při rozdílných dopadech na ženy a muže, kdy jedno z pohlaví může být znevýhodněno, nemusí automaticky docházet k diskriminaci ve smyslu antidiskriminačního zákona. Příkladem může být nastavení určitých standardů v dopravě, které může znevýhodňovat rodiče s kočárky, tedy převážně matky, byť se nejedná o diskriminaci dle našeho právního řádu. Dalším takovým příkladem může být zákon o obětech trestných činů, který má z hlediska zákazu diskriminace neutrální dopad, ale z hlediska dopadů na rovnost žen a mužů lze identifikovat jeho pozitivní dopady, neboť směřuje k pomoci zvláště zranitelným obětem - častěji ženám.
...
Autor: Kateřina Hynčicová
Celý článek na: http://pravniradce.ihned.cz/c1-64428360-ke-zlepseni-zakonu-musime-znat-dopady-na-muze-a-zeny