ČRo Plus: V žádné škole se neprokázalo, že by romská etnicita či pohlaví byly považovány za překážku
Barbora TACHECÍ, moderátorka: V žádné škole se neprokázalo, že by romská etnicita či pohlaví byly považovány za překážku školní úspěšnosti. Vyplývá to z výzkumu Gender a etnicita na prvním stupni základních škol, který byl proveden mezi tisícovkou vyučujících na prvním stupni základních škol v Česku. Spolurealizátorkou výzkumu z Otevřené společnosti je paní Dita Jahodová, kterou tímto zdravím.
Dita JAHODOVÁ, spolurealizátorka výzkumu, Otevřená společnost
--------------------
Dobrý den.
Barbora TACHECÍ, moderátorka
--------------------
Dobrý den. To samo o sobě, co jsem říkala, paní Jahodová, totiž že ani pohlaví, ani romská etnicita nebyly považovány za překážku školní úspěšnosti. To samo o sobě je přece výborný výsledek. Není to tak?
Dita JAHODOVÁ, spolurealizátorka výzkumu, Otevřená společnost
--------------------
Ano. Určitě, určitě je. Protože to odkazuje k tomu, že ta situace, že některé romské dívky nebo chlapci v současné době jsou méně úspěšné ve škole, to znamená, že se ta situace může měnit. Že se vyučující nedomnívají, že to je nějakou esenciální podstatou jejich.
Barbora TACHECÍ, moderátorka
--------------------
Vy jste hovořili v tom výzkumu a ve vyhodnocení toho výzkumu ještě spíše o případných rizicích, která plynou z toho, že se s romskou etnicitou a s genderem, nebo s pohlavím nepracuje ze strany kantorů, tak jak by se mělo.
Dita JAHODOVÁ, spolurealizátorka výzkumu, Otevřená společnost
--------------------
No, jedním z těch rizik je to, že vlastně může docházet k určité, k určitému zneviditelňování právě genderu, nebo kontextuálnímu zneviditelňování genderu v souvislosti s etnicitou. A ...
Barbora TACHECÍ, moderátorka
--------------------
Co to je kontextuální, jestli se mohu zeptat, co je to kontextuální zneviditelňování?
Dita JAHODOVÁ, spolurealizátorka výzkumu, Otevřená společnost
--------------------
No, například když my jsme, ten náš výzkum probíhal na třech základních školách, nebo my jsme dělali vlastně dvě části toho výzkumu. Jedna byla kvalitativní a druhá kvantitativní. A v rámci té kvalitativní jsme dělali případové studie na základních školách. A v rámci toho pozorování v těch třídách, tak tam ten gender byl přítomný, viditelný. A nějakým způsobem se s ním pracovalo. Zatímco ve chvíli, kdy vyučující s ním mluvili o dětech, tak ve chvíli, kdy mluvili o chlapcích a dívkách, tak to mluvili, když se jednalo o děti z majority. Zatímco ve chvíli, kdy mluvili o romských dívkách a chlapcích, tak je spojovali do jedné skupiny vlastně romské děti. Že ten třídící znak té etnicity byl pro ně natolik intenzivní a veliký, že, že vlastně to ...
Barbora TACHECÍ, moderátorka
--------------------
Že přestali jakoby přes etnicitu vnímat gender, je to tak? To jste tím chtěla říct.
Dita JAHODOVÁ, spolurealizátorka výzkumu, Otevřená společnost
--------------------
Ano, přesně tak, ano.
Barbora TACHECÍ, moderátorka
--------------------
A plyne z toho, z tohoto zjištění, že to tak měli ti kantoři, plyne z toho nějaké doporučení pro praxi? Jak by se měli učitelé chovat tak, aby to tem, těm dětem neubližovalo?
Dita JAHODOVÁ, spolurealizátorka výzkumu, Otevřená společnost
--------------------
Tak, určitě jedno z těch doporučení je nějakým způsobem více zapojit práci v těch heterogenních kolektivech. To znamená, aby ty děti mezi sebou více spolupracovaly, napříč právě jednak gendry a napříč tou etnicitou. A vůbec celkově informovat vyučující více o genderu a etnicitě. O tom vzájemném vztahu. Protože to, na co jsme ve školách narazili, bylo často to, že ti vyučující mají velký zájem o, o dobro svých žáků a žákyň. Ať už z majoritní společnosti, nebo právě o ty romské žáky a žákyně. Ale ne vždycky reflektovaně právě s tím genderem a etnicitou pracují.
Barbora TACHECÍ, moderátorka
--------------------
A ty samy děti s genderem a etnicitou pracují jak, když vznikají takové ty školní party, partičky, skupinky, tak vznikají podle jakých pravidel?
Dita JAHODOVÁ, spolurealizátorka výzkumu, Otevřená společnost
--------------------
Velmi často, když se ty děti mohou samy rozhodnout, ať už v průběhu výuky, nebo o přestávkách, tak vznikají více ty genderově homogenní kolektivy. To znamená, že na nějaké ...
Barbora TACHECÍ, moderátorka
--------------------
Holky, kluci.
Dita JAHODOVÁ, spolurealizátorka výzkumu, Otevřená společnost
--------------------
... klučičí a holčičí skupinky. Nicméně třeba v případě těch romských chlapců, tam jsme viděli dost často to, že si hrají s chlapci z majority. Zároveň v případě, že v té třídě byl vyšší počet těch romských dívek, tak i ty romské dívky měly tendenci vytvářet samostatné skupinky. To znamená, že to už nebyla homogenní skupinka jenom gendero..., po té genderové ose, ale zároveň i po té etnické. Tím ale nechci vůbec říct, že by v těch třídách byla nějaká napjatá atmosféra ve smyslu toho, že by se ty dívky s chlapci nebavily, nebo že by se děti z majority nebavily s těmi romskými dětmi. Naopak ...
Barbora TACHECÍ, moderátorka
--------------------
To znamená, pardon, jestli vám do toho mohu vstoupit, paní Jahodová, znamená to, že ty děti z té majoritní společnosti nepřicházely z domovů v žádným případě nijak pošťuchováni směrem k té druhé skupině s romskou etnicitou, je to tak?
Dita JAHODOVÁ, spolurealizátorka výzkumu, Otevřená společnost
--------------------
My jsme, ano, my jsme si v průběhu těch pozorování vlastně nezaznamenali jsme, že by tam byly mezi těmi dětmi tenze, že by se nějakým způsobem pošťuchovaly právě z hlediska toho, že by byl někdo vnímán jako méněcenný. Naopak spolu velmi dobře, velmi dobře vycházely.
Barbora TACHECÍ, moderátorka
--------------------
Tolik Dita Jahodová, spolurealizátorka výzkumu z Otevřené společnosti o romské etnicitě a genderu na prvním stupni základních škol. Paní Jahodová, já vám moc děkuju a přeji hezký den.
Dita JAHODOVÁ, spolurealizátorka výzkumu, Otevřená společnost
--------------------
Já vám taky děkuji. Mějte se krásně. Na shledanou.