Vláda projednala rozbor financování neziskovek z veřejných rozpočtů v roce 2013
Vládní kabinet se ve středu 14. ledna 2015 sešel ke společnému jednání. Ministr pro lidská práva, legislativu a rovné příležitosti Jiří Dienstbier předkládal na jednání vlády jeden materiál.
Jednalo se o Rozbor financování nestátních neziskových organizací (NNO) z veřejných rozpočtů v roce 2013, který vláda po projednání vzala na vědomí.
Materiál obsahuje údaje o všech dotacích poskytnutých nestátním neziskovým organizacím (NNO) ze státního rozpočtu a státních fondů a údaje o všech dotacích z rozpočtů územně samosprávných celků. Rozbor zahrnuje i dotace poskytnuté NNO v rámci finanční spoluúčasti státního rozpočtu a rozpočtů krajů na projektech financovaných z Evropských fondů.
V roce 2013 bylo všemi veřejnými rozpočty poskytnuto na projekty NNO formou dotací celkem 12.734.414.000 Kč. Ze státního rozpočtu bylo poskytnuto 7 196 dotací na projekty 2 413 NNO v celkové výši 7.011.107.000 Kč. Za sledované období 2006 až 2013 se jedná o údaj nejvyšší – viz následující tabulka:
Tabulka č. 1: Vývoj v letech 2006 až 2013
2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Objem dotací (v milionech Kč) |
5570 | 6600 | 6311 | 5603 | 5767 | 5741 | 6680 | 7011 |
Počet dotací | 4506 | 5505 | 8794 | 8038 | 7620 | 8403 | 8825 | 7196 |
Počet příjemců | 2999 | 3527 | 3703 | 3006 | 3215 | 3036 | 3075 | 2413 |
Tabulka č. 2: Meziroční změny v letech 2006 až 2013
2007 2006 |
2008 2007 |
2009 2008 |
2010 2009 |
2011 2010 |
2012 2011 |
2013 2012 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Objem dotací (v %) | +18,5 | -4,4 | -11,2 | +2,9 | -0,4 | +16,0 | +5,0 | |
Počet dotací (v %) | +22,2 | +59,7 | -8,6 | -5,2 | +10,3 | +5,0 | -18,5 | |
Počet příjemců (v%) | +17,6 | +5,0 | -18,8 | +7,0 | -5,6 | +1,3 | -21,5 |
Objem finančních prostředků, poskytnutých jako dotace na aktivity NNO ze státního rozpočtu, stejně jako v předchozím roce stoupl. Problémem však i nadále zůstává spíše struktura těchto dotací. Celých 83,4 % objemu dotací NNO bylo v roce 2013 poskytnuto pouze ze dvou kapitol: Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (48,2 %) a Ministerstva práce a sociálních věcí (35,2 %). K nejvýznamnějšímu nárůstu (o více než 30 %) oproti předchozímu roku došlo v případě kapitol Ministerstva spravedlnosti, Ministerstva průmyslu a obchodu, Technologické agentury a Všeobecné pokladní správy. O více než 15 % se pak jednalo o nárůst u rozpočtových kapitol Ministerstva vnitra, Ministerstva zemědělství a Ministerstva zahraničních věcí. K významnějšímu poklesu (o více než 15 %) oproti předchozímu roku došlo v případě Ministerstva obrany a Ministerstva životního prostředí.
Kraje a hlavní město Praha poskytly NNO formou dotací v roce 2013 celkem 1.684.538.000 Kč, což znamená nárůst oproti roku 2012 o 10,6 %. Tento nárůst není ovšem rovnoměrný u všech krajů. K významnému nárůstu (o více jak 15 %) oproti roku 2012 došlo u rozpočtu Moravskoslezského kraje, Kraje Vysočina, hlavního města Prahy a Středočeského kraje. K významnému poklesu došlo v případě Plzeňského, Ústeckého a Libereckého kraje. Největší objem dotací poskytnutých NNO z rozpočtů krajů a hlavního města Prahy v roce 2013 směřoval do oblastí „Tělovýchova“ (33 %), „Sociální věci a politika zaměstnanosti“ (22 %) a „Kultura a ochrana památek“ (15 %).
Obce (bez hlavního města Prahy) poskytly NNO v roce 2013 celkem 3.263.485.000 Kč, což představuje meziroční nárůst o 13 %. Nejvíce byla podpořena oblast „Tělovýchova“ (44,5 %), „Kultura a ochrana památek“ (19,5 %) a „Sociální věci a politika zaměstnanosti“ (18,3 %).
Z mimorozpočtových státních fondů byla v roce 2013 NNO formou dotací poskytnuta suma 775.284.000 Kč, což znamená meziroční nárůst o 14,4 %.
Celkem tedy bylo v roce 2013 poskytnuto NNO z veřejných rozpočtů 12.734.414.000 Kč. Největší suma dotací pro NNO byla poskytnuta do oblasti „Tělovýchova“ (5.166.930.000 Kč, tj. 40,6 %), následovaly „Sociální věcí a politika zaměstnanosti“ (3.451.748.000 Kč, tj. 27,1 %) a „Kultura a ochrana památek“ (1.353.773.000 Kč, tj. 10,6 %).
Rozbor obsahuje i předběžné údaje za rok 2014, ale jedná se pouze o odhady z podkladů poskytovatelů peněz. Státní informační systémy, které pak ta čísla prověří, se totiž plní s více než ročním zpožděním.
Pro účely Rozboru jsou za NNO považovány soukromé subjekty, které mají právní formu občanských sdružení (resp. spolků), účelových zařízení církví a náboženských společností, nadací a nadačních fondů a obecně prospěšných společností.