Vláda projednala dva poslanecké návrhy zákonů a zamítla je
Vládní kabinet se ve středu 8. dubna sešel ke společnému jednání. Ministr pro lidská práva, legislativu a rovné příležitosti Jiří Dienstbier, zastoupen jeho náměstkyní Kateřinou Valachovou, předložil na jednání vlády dva poslanecké návrhy zákonů. Vláda s oběma návrhy vyslovila nesouhlas.
Prvním z těchto materiálů byl Návrh poslanců Petra Fialy, Zbyňka Stanjury, Pavla Blažka, Jany Černochové a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 96/1993 Sb., o stavebním spoření a státní podpoře stavebního spoření a o doplnění zákona České národní rady č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění zákona České národní rady č. 35/1993 Sb. (sněmovní tisk č. 425). Jeho cílem je zařadit ukončení smlouvy o stavebním spoření uzavřené jménem nezletilého dítěte jeho zákonným zástupce mezi tzv. běžné záležitosti při správě jmění dítěte. V důsledku takové právní úpravy, by toto právní jednání zákonného zástupce dítěte již nepodléhalo schválení soudem.
Vláda vyslovila s poslaneckým návrhem nesouhlas. Zrušení smlouvy o stavebním spoření, jehož účastníkem je nezletilé dítě, jeho zákonným zástupce, nelze pokládat za právní jednání v běžné záležitosti. Smyslem úpravy v občanském zákoníku je chránit dítě a jeho mění. Uvedené opatření se ukazuje jako nanejvýš opodstatněné zejména v případech předčasného ukončení smluv o stavebním spoření, v jehož důsledku by došlo k poškození majetkových zájmů dítěte ztrátou nároku na státní příspěvek a úroků z naspořené částky.
Druhým materiálem byl Návrh poslanců Petra Fialy, Zbyňka Stanjury, Pavla Blažka, Jany Černochové a dalších na vydání zákona kterým se zrušuje zákonné opatření Senátu č. 340/2013 Sb., o dani z nabytí nemovitých věcí, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 426). Jeho cílem je zrušení daně z nabytí nemovitých věcí bez náhrady. Předkladatelé argumentují tím, že by tak došlo k úspoře při výběru této daně a růstu investicí do nemovitostí spojeného s navýšení příjmů státního rozpočtu z ostatních daní.
Vláda vyslovila s poslaneckým návrhem nesouhlas, neboť jde o neopodstatněný a nekoncepční zásah do českého daňového systému. Tato daň má v daňovém systému dlouholetou tradici a v různých podobách je obvyklá ve většině zemí Evropské unie. Výnos daně z nabytí nemovitých věcí činil v roce 2014 částku 9,3 mld. Kč a její případné zrušení by vyvolalo významný propad státního rozpočtu, který by se pravděpodobně musel řešit navýšením jiných daní. Navržené zrušení daně z nabytí nemovitých věcí navíc není v návrhu dostatečně odůvodněno. Odůvodněn rovněž není ani názor předkladatelů, že zrušením daně dojde k růstu investic do nemovitostí a k navýšení příjmů státního rozpočtu.