EN

Vláda České republiky

Legislativní rada vlády projednala šest návrhů zákonů, zákon upravující pravomoci prezidenta přerušila



Ve čtvrtek 9. dubna 2015 se na Úřadu vlády konalo zasedání Legislativní rady vlády (LRV) ČR. K projednání měla Rada celkem šest bodů. Z toho:

Schválila:
- návrh zákona o ochraně přírody a krajiny,
- návrh zákona o podpoře výzkumu,

Přerušila:
-  návrh ústavního zákona a prováděcí návrh zákona týkající se úpravy pravomocí prezidenta republiky,
- návrh zákona o ukončení důchodového spoření,
- experimentálního vývoje a inovací a návrh zákona o biocidech.

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů:
Jedná se o komplexní návrh společné legislativy pro všechny naše národní parky. Novela zákona má za cíl otevřít parky šetrnému turismu, podpořit roli obcí v rozhodovacích procesech a zjednodušit administrativu. Návrh přináší zejména novou koncepci péče o národní parky. Dosavadní „plány péče“ nahradí „zásady péče“, do nich budou zahrnuty i dlouhodobé cíle národních parků, jejich poslání, jejich udržitelný rozvoj i možné využití. Revoluční novela ruší dosavadní 1. zóny nedostupné pro návštěvníky a zavádí tzv. klidová území, do nichž není vstup a priori zakázán, ale bude umožněn např. v některých měsících roku nebo po značených cestách, v doprovodu průvodce. Návštěvní řády nebudou stanovovat podmínky regulace, správy NP je budou používat k informování veřejnosti o regulacích vyplývajících z právních předpisů nebo opatření obecné povahy.
Předkladatelem zákona je Ministerstvo životního prostředí (MŽP).
LRV doporučila návrh zákona schválit ve znění jejího stanoviska.

Návrh ústavního zákona, kterým se mění ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění pozdějších ústavních zákonů:
Předloženým návrhem má dojít ke zpřesnění kompetencí prezidenta republiky s respektem k jeho postavení v ústavním systému České republiky. Ve vztahu prezidenta republiky k moci výkonné návrh novely Ústavy stanoví obecnou lhůtu, v níž by měl prezident republiky jmenovat vládu, a doplňuje kompetence prezidenta republiky v případě, že podá předseda vlády demisi. Ve vztahu k moci soudní dochází k přesunu pravomoci prezidenta republiky jmenovat předsedu a místopředsedy Nejvyššího soudu z pravomocí privilegovaných v čl. 62 Ústavy mezi pravomoci kontrasignované v čl. 63 Ústavy a zároveň se pravomoc prezidenta republiky jmenovat předsedu a místopředsedu Nejvyššího správního soudu výslovně uvádí přímo v Ústavě. Dále se posiluje spolupráce prezidenta republiky se zákonodárnou mocí v souvislosti se jmenováním členů Bankovní rady České národní banky a je upřesněno ustanovení týkající se tzv. impeachementu.
Předkladatelem zákona je Úřad vlády ČR - ministr a předseda Legislativní rady vlády Jiří Dienstbier.
LRV projednávání tohoto zákona přerušila.

Návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti se změnou Ústavy týkající se úpravy pravomocí prezidenta republiky:
Návrh navazuje na návrh ústavního zákona, kterým se mění ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění pozdějších ústavních zákonů, přičemž se předloženým návrhem novelizuje: • zákon č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů, pokud jde o jmenování členů Bankovní rady České národní banky,
•             zákon č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, v části upravující řízení o ústavní žalobě proti prezidentu republiky,
•             zákon č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, ve znění pozdějších předpisů, do kterého se doplňují ustanovení o jednání Poslanecké sněmovny o ústavní žalobě Sněmovny proti prezidentu republiky,
•             zákon č. 107/1999 Sb., o jednacím řádu Senátu, ve znění pozdějších předpisů, rovněž v části upravující jednání o žalobě Senátu proti prezidentu republiky a v části upravující vyslovení souhlasu s jmenováním soudců Ústavního soudu v souvislosti s navrhovaným vyslovením souhlasu Senátu i s jmenováním členů Bankovní rady České národní banky, a
•             zákon č. 6/2002 Sb., o soudech a soudcích, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 150/2002 Sb., soudní řád správní, ve znění pozdějších předpisů, pokud jde o jmenování funkcionářů Nejvyššího soudu a Nejvyššího správního soudu.
Předkladatelem zákona je Úřad vlády ČR - ministr a předseda Legislativní rady vlády Jiří Dienstbier.
LRV projednávání tohoto zákona přerušila.

Návrh zákona o ukončení důchodového spoření a návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o ukončení důchodového spoření:
Vláda ČR svým usnesením č. 917 ze dne 12. listopadu 2014 rozhodla o zrušení důchodového spoření a způsobu jeho ukončení a vypořádání prostředků účastníků. Vzhledem k tomu, že prostředky v důchodových fondech jsou vlastnictvím účastníků důchodového spoření, budou se tito moci rozhodnout buď o využití možnosti převedení všech jeho prostředků na jimi určený účet, případně dodáním prostřednictví poštovního poukazu, nebo převedení prostředků jako příspěvku na penzijní připojištění, nebo doplňkové penzijní spoření. Ukončení důchodového spoření je dále navrženo tak, že od 1. ledna 2016 bude ukončeno placení pojistného na důchodové spoření, k 1. červenci 2016 vstoupí důchodové fondy do likvidace a do konce roku 2016 vyplatí prostředky účastníkům a zaniknou.
Předkladatelem zákona je Ministerstvo financí (MF).
LRV projednávání tohoto zákona přerušila.

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací z veřejných prostředků a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací), ve znění pozdějších předpisů:
Návrh zákona je reakcí na nové evropské předpisy upravující pravidla poskytování veřejné podpory, především od 1. července 2014 platné nové nařízení o blokových výjimkách – nařízení Komise (EU) č. 651/2014. V důsledku přijetí uvedených evropských norem se mění především základní terminologie a pojmy, se kterými zákon o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací pracuje a ze kterých vychází. Jde např. o zavedení definice pojmu průmyslový výzkum, změnu pojmů aplikovaný výzkum a experimentální vývoj. Zavádí se zcela nově pravidla pro investice do výzkumných infrastruktur.
Předkladatelem zákona je Úřad vlády ČR - Místopředseda vlády pro vědu, výzkum a inovace a předseda Rady pro výzkum, vývoj a inovace (RVV) Pavel Bělobrádek.
LRV doporučila návrh zákona schválit ve znění jejího stanoviska.

Návrh zákona o biocidních přípravcích a účinných látkách a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o biocidech):
Biocidní přípravky jsou obvykle chemické směsi určené k hubení, omezení růstu nebo odpuzování škodlivých organismů za účelem ochrany zdraví člověka. Pro zajištění vysoké úrovně ochrany zdraví člověka, zvířat a ochrany životního prostředí je dodávání a používání těchto výrobků nově regulováno evropskou legislativou, a to konkrétně přímo použitelným nařízením Evropské unie.
Cílem návrhu zákona je proto provedení implementace nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 528/2012 z května 2012 o dodávání biocidních přípravků na trh a jejich používání do právního řádu ČR. A to tak, aby pro výkon povinností vyplývající České republice z tohoto nařízení byly stanoveny příslušné orgány státní správy, sankce za porušení povinností vyplývajících z tohoto nařízení a v neposlední řadě i poplatková politika za hodnocení žádostí o povolení k dodávání biocidních přípravků na trh České republiky.
Předkladatelem zákona je Ministerstvo zdravotnictví (MZD).
LRV projednávání tohoto zákona přerušila.