EN

Vláda České republiky

Snižování administrativní zátěže

Hodnocení administrativní zátěže je jedním z nástrojů používaných ke zlepšování kvality právních předpisů a jeho podstata je v měření nákladů spojených s plněním ukládaných informačních povinností.

Právní předpisy způsobují přímé finanční náklady (výsledek konkrétní povinnosti odvést určité finanční prostředky ve prospěch odpovědného orgánu), nepřímé finanční náklady (související s plněním stanovených požadavků na výrobní proces a produkt) a náklady přímo spojené s plněním informačních povinností, tzv. administrativní zátěž.

Pro výpočet výše administrativní zátěže se používá Standardní nákladový model. Model je založen na měření vynaložených nákladů na vykonání určitých činností spojených s plněním informační povinnosti uložené právním předpisem.

Cíle zavádění procesu hodnocení administrativní zátěže v České republice
● zastavit růst administrativní zátěže podnikatelů
● přistoupit k postupnému snižování administrativní zátěže podnikatelů
● zjednodušit administrativní náročnost ukládaných informačních povinností

Snižování administrativní zátěže bylo stanoveno jako jedna z priorit vedoucích ke zlepšení podnikatelského prostředí v Národním programu reforem České republiky ČR a Strategii hospodářského růstu.

Proces hodnocení administrativní zátěže byl v České republice spuštěn v dubnu roku 2005, na základě usnesení vlády, kterým byl:
● schválen Akční plán snižování administrativní zátěže podnikatelů,
● schválena Metodika určování velikosti a původu administrativní zátěže podnikatelů a
uložen ústředním orgánům státní správy a Radě pro rozhlasové a televizní vysílání úkol provést s pomocí Standardního nákladového modelu výpočet administrativní zátěže podnikatelů plynoucí z existujících právních předpisů, jichž jsou gestory.

Ústřední orgány státní správy a Rada pro rozhlasové a televizní vysílání zaslaly informace o proběhlém měření administrativní zátěže podnikatelů na Úřad vlády . Zde byl zpracován a vedoucím Úřadu vlády předložen vládě materiál „Analýza administrativní zátěže podnikatelů“. Jednání o tomto materiálu však bylo na schůzi vlády dne 28. června 2006 přerušeno.
Předložený materiál obsahuje:
● přehled o situaci v oblasti administrativní zátěže podnikatelů včetně její výše (Analýza administrativní zátěže),
● návrh dalšího postupu v oblasti snižování administrativní zátěže, tak aby mohlo dojít k jejímu snížení o 20 %,
● návrh upravené Metodiky určování velikosti a původu administrativní zátěže podnikatelů