! Revitalizační program - II.
Publikováno 30. 3. 1999 0:00
Řešení situace některých průmyslových podniků (Revitalizační program) - II. Náplň činnosti Revitalizační agentury, a. s.
II.
Náplň činnosti Revitalizační agentury, a. s.
Současná
situace: |
- Zablokovaný
úvěrový proces
- Nevhodná
finanční a vlastnická struktura v podnikové sféře
- Řada
velkých firem v akutních potížích
- Absence
funkčních restrukturalizačních mechanismů
- Banky
před privatizací s velmi špatným portfoliem
- Problematická
legislativa a výkon práva
- Favorizace
dlužníků
|
Cíle: |
- Rekapitalizace
a restrukturalizace vybraných průmyslových podniků
- Nalezení
zodpovědných vlastníků pro tyto podniky
- Zvýšení
zájmu zahraničních investorů o průmyslová aktiva v ČR
- Částečné
vyčištění portfolia bank (vytváří prostor pro poskytnutí
nových úvěrů)
- Zvýšení
zájmu strategických partnerů o banky určené k privatizaci
- Zlepšení
přístupu průmyslových firem k finančním zdrojům
- Systémové
zlepšení podnikatelského prostředí v ČR
|
Řešení: |
- Založení
Revitalizační agentury, a. s.
- Vyvedení
části klasifikovaných aktiv z bilancí bank do RA, a. s.
a restrukturalizace dlužníků
- Legislativní
a organizační opatření na podporu Revitalizační agentury
a. s. a věřitelů obecně
- Formulace
stimulů pro žádoucí chování bank, správce Revitalizační
agentury, a. s., dlužníků i nových investorů
- Hledání
strategických investorů s reálným zájmem o dlouhodobý
rozvoj firmy
|
Zásady: |
- Věřiteli
a orgány RA, a. s. vedená restrukturalizace podnikatelských
subjektů vybraných v souladu s principy průmyslové politiky
ČR a strategií privatizace bank
- Státní
iniciativa prováděná soukromým sektorem ve spolupráci
s mezinárodními institucemi
- Časově
omezený program včetně časově vymezené existence Revitalizační
agentury, a. s.
- Program
musí být kompatibilní se závazky ČR ve vztahu k EU
- Do
programu jsou zařazovány podnikatelské subjekty na základě
výběru provedeného Revitalizační agenturou, a. s. po dohodě
s participujícími bankami
- Počet
subjektů zařazených do portfolia Revitalizační agentury,
a. s. bude z ekonomických důvodů i z důvodů administrativní
kapacity omezený
- Celkový
objem aktiv spravovaných Revitalizační agenturou, a. s.
je vázán na opatření přijatá v rámci přípravy bank na
jejich privatizaci
|
Prováděcí
plán: |
- Konsolidační
banka, s. p. ú., založí dceřinou společnost Revitalizační
agenturu, a. s., která bude mít tři základní orgány: představenstvo,
dozorčí radu a investiční výbor.
- Představenstvo:
zástupci správce, který bude vybrán v mezinárodním výběrovém
řízení a bude se podílet na základním jmění RA, a. s.
(renomovaná investiční banka) a zástupci nejvýznamnějších
akcionářů.
- Dozorčí
rada s výraznou monitorovací rolí bude složena za zástupců
vládních orgánů dle rozhodnutí valné hromady. Předsedou
dozorčí rady je člen vlády ČR.
- Investiční
výbor: představenstvo, zástupci participujících bank,
EBRD, případně IFC a dalších zainteresovaných institucí.
- K
navýšení základního jmění Revitalizační agentury, a. s.
budou přizvány banky působící v ČR, které jsou ve věřitelské
pozici (vůči vybraným subjektům). Okruh akcionářů není
limitován.
- Předpokládá
se, že podíl státních nebo státem kontrolovaných subjektů
na základním jmění se bude postupně snižovat pod 50 %.
|
Selekční kritéria Revitalizační agentury, a. s.
V zájmu urychlení selekce účastníků revitalizačního programu
pro podnikatelské subjekty je možno předběžně definovat potenciální
kandidáty na základě těchto orientačních kritérií platných k 31.
12. 1998:
Kritérium národního (regionálního) ekonomického a sociálního
významu
- zaměstnanost u daného dlužnického subjektu, (včetně jím majoritně
vlastněných dceřiných společností), překračuje 2 000 osob.
Kritérium multiplikačních efektů v ekonomice ČR
- objem nákupu materiálu, prací a služeb od tuzemských dodavatelů
v uplynulém účetním období byl vyšší než 1 mld. Kč.
Kritérium ozdravení bilancí bank
- kumulovaná klasifikovaná úvěrová angažovanost KB, ČS (a KoB)
překračuje částku 3 mld. Kč.
Kritérium podmíněné životaschopnosti
- v posledním účetním období měl dlužník pozitivní provozní hospodářský
výsledek očištěný o vliv úroků a daní (EBIT). Alternativně pozitivní
provozní cash-flow.
- Do okruhu potenciálních kandidátů je možno zařadit dlužníky,
kteří splňují nejméně tři ze čtyř výše uvedených kritérií. S předběžným
seznamem podniků, který vypracuje komise složená ze zástupců Úřadu
vlády ČR, MPO ČR, MF ČR, MMR ČR, MPSV ČR, vyslovuje souhlas vláda
ČR.
- Celkový objem transferovaného portfolia je vymezen následujícími
mantinely:
- finanční injekce bankám určeným pro privatizaci tak, aby vyhověly
požadavkům na kapitálovou přiměřenost stanoveným ČNB,
- objem vytvořených rezerv a opravných položek vůči specifickým
subjektům,
- ochotou ostatních úvěrujících subjektů a držitelů pohledávek
prodat je, či uzavřít smlouvu o správě pohledávek s Revitalizační
agenturou, a.s.
- Podnikatelské subjekty se mohou o účast v programu ucházet,
na zařazení však není právní nárok.
- O zařazení do programu se rozhoduje na základě analýzy portfolia
bank připravovaných k privatizaci a portfolia KoB.
- Zvláštní zřetel bude kladen na posouzení šancí dlužnického subjektu
na úspěšnou restrukturalizaci ze strany správce Revitalizační
agentury, a. s. a participujících bank. Konečné rozhodnutí o výběru
aktiv převáděných do Revitalizační agentury, a. s. je v kompetenci
představenstva Revitalizační agentury, a. s.
- Ekonomické a administrativně provozní aspekty Revitalizační
agentury, a. s. vyžadují, aby
- počet subjektů byl omezený,
- se jednalo pouze o dlužníky, kde se lze na základě expertního
odhadu domnívat, že současná hodnota restrukturovalizovaných
pohledávek převyšuje současnou hodnotu výnosu připadajícího
věřitelům v případě konkursního řízení.


Vztahy mezi Revitalizační agenturou, a. s. a státem
Stanovení
objemu
transferovaných pohledávek
z portfolia privatizovaných bank
Formulace
stanov
Revitalizační agentury, a. s.
Organizační
uspořádání
Revitalizační agentury, a. s.
Stanovení
podmínek
kontraktu správce
Stanovení
principů
správy portfolia
Manuál pro realizaci aktiv
Formulace
klíče pro
rozdělení výnosů
z realizace portfolia
Stanovení
termínu
likvidace Revitalizační
agentury, a. s.
|
 |
Usnesení
vlády
o založení Revitalizační
agentury, a. s.
Monitoring
programu:
dozorčí rada
Revitalizační agentury, a. s.
- Úvěrové
garance
- Investiční
pobídky
- Podpora
exportu
- Podpora
zaměstnanosti
- Institucionální
a exekutivní opatření
- Legislativa
|
 |
 |
|
Vztahy mezi vybranými bankami a státem
KB
a ČS |
Stanovení
objemu
transferovaných pohledávek

|
Stát:
Vláda ČR
MF ČR
Řídící výbor
pro privatizaci bank
FNM ČR
KoB |
Rekapitalizace
posílením základního jmění (T1)
a emisí subordinovaného konvertibilního
dluhu (T2)

|
Privatizace
banky

|
Výnosy
z privatizace

|
Amortizace
T2 kapitálu
z výnosů z realizace
transferovaných aktiv,
respektive ze sekuritizace

|
|
Vazby mezi orgány Revitalizační agentury, a. s.
Revitalizační
agentura
a. s.
|
|
 |
- Představenstvo
složené ze zástupců správce a nejvýznamnějších akcionářů
bude mít pět členů. Volba a změny složení představenstva
vyžadují prostou majoritu při hlasování valné hromady
akcionářů. Předpokládá se, že správce obsadí nadpoloviční
většinu křesel v představenstvu včetně funkce předsedy.
Představenstvo mj. předkládá investičnímu výboru
návrhy na metody realizace aktiv.
|
 |
- Investiční
výbor má devět členů; členové představenstva jsou
členy investičního výboru automaticky, ostatní jsou
voleni prostou majoritou ve valné hromadě. Předpokládá
se zastoupení participujících bank, EBRD, (event.
IFC a dalších zainteresovaných subjektů).
|
 |
- O
metodách realizace aktiv a revitalizačních programech
rozhoduje investiční výbor.
|
 |
- Hospodaření
a dodržování stanov Revitalizační agentury, a. s.
kontroluje dozorčí rada.
|
 |
- Dozorčí
rada rozhoduje o výběru auditora Revitalizační agentury,
a. s.
|
 |
- Dozorčí
rada je složena ze zástupců státních orgánů. Předsedou
dozorčí rady RA, a. s. je člen vlády ČR (ministr
průmyslu a obchodu). Volba a změny ve složení dozorčí
rady vyžadují kvalifikovanou většinu na valné hromadě.
Touto cestou bude zajištěno, aby v dozorčí radě
byli zastoupeni představitelé státních orgánů i
po snížení podílu KoB na základním jmění RA, a.
s. pod 50 %, (nikoli však pod 34 %).
|
 |
- Představenstvo
předkládá dozorčí radě čtvrtletní Zprávu o činnosti,
která obsahuje podrobný přehled všech realizovaných
transakcí a zdůvodnění pro uplatnění jednotlivých
metod. Zpráva o činnosti je pololetně předkládána
k projednání vládě ČR.
|
|
Role představenstva a investičního výboru při posuzování
restrukturalizačních případů
- Investiční výbor na návrh představenstva rozhoduje o postupu,
který bude uplatněn v případě řešení pohledávek za konkrétním
dlužníkem.
- Pro změnu finanční struktury bilance dlužníka jako předpokladu
a nutné součásti restrukturalizačního programu bude obvykle přistoupeno
ke:
- Kapitalizaci pohledávek za dlužníkem (cílem je získat kontrolu
nezbytnou pro provedení restrukturalizace)
- Restrukturalizaci úvěrové zátěže
- Pro zlepšení vyjednávací pozice RA, a. s. je nezbytné zrychlit
a profesionalizovat konkursní řízení tak, aby konkurs byl věrohodnou
hrozbou při jednání s dlužníky. V první fázi je nutné podpořit
RA, a. s. organizačními a administrativními opatřeními, byť je
zřejmé, že pro zlepšení pozice věřitele je nutno během krátké
doby dosáhnout změny klíčových legislativních norem včetně zákona
o konkursu a vyrovnání.
- Představenstvo může pověřit na základě souhlasu investičního
výboru přípravou, respektive realizací programu revitalizace jednotlivých
subjektů v portfoliu RA, a. s., třetí osobu vybranou na základě
veřejné soutěže.
- Při prodeji podniku strategickému investorovi bude věnována
zvláštní péče smluvnímu ošetření závazku nabyvatele pokud jde
o investiční program zaměstnanost, inovaci výrobkového mixu apod.
(tomuto bude přispůsoben kalendář postupného převodu vlastnických
práv na strategického investora).
- Pokud představenstvo RA, a. s. bude mít z trhu signály zájmu
o odkup konsolidovaných pohledávek za konkrétním dlužníkem solidními
investory, může přistoupit k odprodeji na základě veřejné aukce
/ soutěže. Minimální cenu odsouhlasuje na návrh představenstva
investiční výbor. Pořadatele aukcí v případě potřeby vybírá investiční
výbor na doporučení představenstva.
- V případě, že možnost úspěšné reorganizace firmy se ukáže být
nerealistickou, podává RA, a. s. na základě doporučení představenstva,
konzultace s dozorčí radou a souhlasu investičního výboru návrh
na konkurs.
Rozdělení výnosu z realizovaných případů mezi vlastníky
platformy
- Podíl správce na výnosech je determinován jeho podílem na splaceném
vlastním kapitálu platformy a je upraven předem dohodnutým koeficientem.
(Jedno z rozhodujících kritérií výběrového řízení).
- Výnosy náležící správci jsou spravovány třetí stranou ( např.
KoB), mohou být vyplaceny až k datu likvidace společné platformy.
V případě předčasného rozvázání kontraktu se správcem pro porušení
smluvních povinností je podíl na výnosech předem dohodnutým způsobem
krácen. Obdobně bude krácen podíl na výnosech v případě jednostranné
výpovědi správcem.
- Podíl participujících bank určených k privatizaci slouží přednostně
k amortizaci podřízeného dluhu.
- Podíl ostatních participujících subjektů je součástí jejich
výnosů, v případě státu rozpočtových příjmů.
- Provozní náklady platformy jsou limitovány a jsou jedním z rozhodujících
kritérií při výběru správce.
- Financování společné RA, a. s. je zajišťováno emisí akcií, sekuritizací
podkladových aktiv v rozvaze společné platformy, podřízeným dluhem
a jinými nástroji peněžního a kapitálového trhu.

