EN

Vláda České republiky

Rozhovor s Jiřím Schwarzem: Euroobligace - záchrana eurozóny?

Jiří Schwarz II.

Člen NERV Jiří Schwarz na ČT24 komentuje euroobligace.

Jiří Schwarz II.Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
A víc k tématu Jiří Schwarz, člen Národní ekonomické rady vlády, NERVu. Vítejte u nás. Dobrý večer.

Jiří SCHWARZ, člen NERV
--------------------
Dobrý večer.

Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Tak to, že evropské státy a státy eurozóny potřebují úspornější rozpočty, to je celkem jasné. Ale myslíte si, že když zatím chyběla vůle šetřit, že tu vůli nahradí dozor z Bruselu?

Jiří SCHWARZ, člen NERV
--------------------
Pokouší se o to. Ukazuje se, že jednotný měnový prostor eurozónu nelze udržet bez fiskální unie. A /nesrozumitelné/ podmínkou existence fiskální unie je politická unie. O tom psal už Luigi Einaudi, druhý italský poválečný prezident v roce 1942, kdy představoval svoji vizi společné Evropy, která by měla zabránit konkurenci států tak, jak byly před druhou světovou válkou. Zdá se, že evropští politici podmínku politické a fiskální unie při tvorbě měnové unie trošku podcenili.

Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Ono to vypadá zatím teď, že bychom se dostali někam na půl cesty, protože i v tomto případě je to konečné slovo při sestavování rozpočtu by měly národní parlamenty, ale nebylo by tedy řešení to, o čem vy mluvíte, udělat tedy opravdu něco jako Evropské ministerstvo financí a udělat evropský jednotný rozpočet? Je to sice krajní varianta, ale možná by bylo naplněno to, o čem vy jste hovořil. Jednotná politická i ekonomická fiskální Unie.

Jiří SCHWARZ, člen NERV
--------------------
To ano, ale to samozřejmě představuje omezení suverenity států. A to je záležitost, která je pro evropské politiky velmi nepříjemná. Totiž jednotná fiskální unie nepředpokládá pouze harmonizované daně, jednotná fiskální pravidla, ale také harmonizované výdaje. To jsou záležitosti v nichž se země v mnoha věcech liší, které jsou založeny na tradicích a toto změnit, znamená i výraznou změnu v chování domácností. Samozřejmě velkými riziky do volebního systému a do politického systému jako takového.

Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Ona ta realita je zatím taková, že byly přijaty sankce, pokud by některé státy eurozóny neplnily zadané parametry, tak budou platit pokutu. Zatím aktuálně to možná hrozí Belgii, asi 700 milionů eur, ale ono to také může vypadat tak, že Belgie zaplatí 700 milionů eur a vzápětí požádá eurozónu o finanční pomoc. Máte tedy tato operace, tento stav, ke kterému eurozóna zatím došla, vůbec smysl?

Jiří SCHWARZ, člen NERV
--------------------
No, pravděpodobně ano, protože dosud sankce nebyly uplatňovány, přestože si to mnohé země zasloužily. První zemi, které porušily pak stability a růstu, byla Francie a Německo. Tyto velké země ovšem byly ve, v té době nedotknutelné. Tehdy se měla řešit nerovnováha, která začala vznikat a porušení základních pravidel pro fungování eurozóny. Patrně, kdyby se tehdy tento problém řešil principiálně, tak celá záležitost nemusela dojít tam až došla. A samozřejmě menší země jsou snáze trestatelné, než ty velké země, ti, kteří teda jsou považováni za hybatele evropského integračního procesu.

Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Vy hovoříte o nerovnováze, která se musí nějakým způsobem zase vybalancovat. Tím nástrojem by mohly být eurobondy, o jejichž zavedení se teď diskutuje. Ale na druhé straně on tím vlastně vznikne nástroj, kdy někdo zaplatí dluhy někoho jiného. Nemyslíte si, že je čas na takovou férovější politiku? Ty jsi špatně hospodařil, ty zkrachuj? To asi možné není v současné době?

Jiří SCHWARZ, člen NERV
--------------------
Máte pravdu, pane redaktore, je to naprosto paradoxní řešení. My budeme dluhovou krizi řešit ještě většími dluhy. Samozřejmě, že eurobondy neznamenají nic jiného, než země, které nejsou postiženy tak velkou dluhovou krizí, členské země eurozóny, budou přispívat na problematické dluhy těch postižených zemí. To znamená Řecka, Portugalska, možná Španělska, Itálie, Irska, bude to znamenat další neviditelné přerozdělování v rámci eurozóny. Vidíme tedy, že eurozóna a vůbec Evropská unie stále více ovlivňuje domácí ekonomiku, vnitřní ekonomiku zemí, ale tím také i politiku zemí.

Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
A pak se tady naskýtá ještě praktická otázka, kdo by eurobondy kupoval, protože pokud není kupec, tak je to všechno i ničemu. Narážím na to, že dneska Německo celkem překvapivě prodalo zhruba polovinu dluhopisů, které mělo připraveno pro investory. Prostě o ně nebyl zájem. Bude za této situace zájem o eurobondy?

Jiří SCHWARZ, člen NERV
--------------------
Zatím lze vidět jako velmi výrazný argument pro to, aby se s eurobondy ještě počkalo. Nicméně se obávám, že Evropská unie nebude mít jiné řešení po ruce. Prostě žádné dobré řešení v současné době není po ruce. Je třeba si říci.

Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Díky za vaše názory.

Jiří SCHWARZ, člen NERV
--------------------
Díky.

Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Hezký večer. Na shledanou.

Jiří SCHWARZ, člen NERV
--------------------
Na shledanou.

 

ČT 24, 23.11.2011