EN

Vláda České republiky

Rozhovor s Jiřím Rusnokem: Kam mizejí miliardy?

Jiří Rusnok

Člen NERV Jiří Rusnok v Otázkách Václava Moravce.

Jiří RusnokVáclav MORAVEC, moderátor
--------------------
O 60 miliard korun dražší, než se plánovalo. Ano, slyšíte dobře, 60 miliard. I to je jedno z čísel týkající se Pražského okruhu, gigantické dopravní stavby, která má ulevit hlavnímu městu této země od tranzitní dopravy. Ještě v roce 2001 počítal stát s tím, že do stavby Pražského okruhu dá bezmála 50 miliard korun. Po kompletním okruhu se mělo jezdit v roce 2008. Po 11 letech jezdíme po půlkruhu a jeho dokončení na okruh se podle všeho odkládá, a to za rok 2020, jak zní poslední odhad. Kdo si přečte nejnovější zprávu Nejvyššího kontrolního úřadu o plýtvání při stavbě Pražského okruhu, zapochybuje, zda částka 107 miliard korun opravdu bude definitivním účtem za vybudováním této stavby.
Závěry Nejvyššího kontrolního úřadu z prověrky výstavby Pražského okruhu jsou jasné. Dražší výkup pozemků, přeprodávání zakázek dalším firmám nebo nedodržování původních plánů při samotné výstavbě okruhu. Sečteno a podtrženo. Výrazné zdražení celého projektu.

Miloslav KALA, viceprezident NKÚ /14. 5. 2012/
--------------------
Ředitelství silnic a dálnic použilo několik miliard korun v rozporu se zákonem.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Ředitelství silnic a dálnic v pondělí slíbilo, že se k závěrům šetření NKÚ vyjádří, až bude mít posudek kontrolorů v ruce. Ministerstvo dopravy pak ústy svého mluvčího oznámilo, že z nejnovější zprávy NKÚ vyvodí důsledky, aby se podobná pochybení už neopakovala. Při pohledu do historie je však namístě velká míra nedůvěry k tomuto závazku. Nejde totiž o první pochybení, které Nejvyšší kontrolní úřad při stavbě dálnic v České republice našel. Z celkem 14 kontrolovaných staveb neprošla ani jedna. Podle výsledků kontrol si Ředitelství silnic a dálnic jako investor neumí ohlídat cenu dálnice. Třeba dálnice D8 se prodražila o víc než miliardu. D47 u Ostravy dokonce o 14,5 miliardy a dálnice D3 do Českých Budějovic hrozí, že kilometr dálnice bude stát až 530 milionů korun.

Miloslav KALA, viceprezident NKÚ /14. 5. 2012/
--------------------
Výsledek kontroly lze označit jako takovou bibli nehospodárnosti a prohřešků v investiční výstavbě.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Na otázku, zda je vůbec v České republice nějaká významná silniční stavba, u které nejsou pochybnosti o použití peněz daňových poplatníků, odpovídá viceprezident Nejvyššího kontrolního úřadu Miloslav Kala stručně, jasně a výstižně.

Miloslav KALA, viceprezident NKÚ /14. 5. 2012/
--------------------
Obávám se, že v České republice takovouto stavbu nenajdeme.

Stanislav BERÁNEK, Transparency International /14. 5. 2012/
--------------------
Tam existuje dlouhý řetěz dodavatelů a pod nimi, pod nimi subdodavatelů, z nichž vlastně je ta zakázka několikanásobně přeprodávána dál.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Ministr dopravy Pavel Dobeš slibuje, že se dohled nad stavbami dálnic zpřísní. Pojistkou má být například elektronický stavební deník nebo zavedení centrálních nákupů stavebního materiálu.

Pavel DOBEŠ, ministr dopravy /nestraník/ /14. 5. 2012/
--------------------
Problematika navyšování ceny, která v tuto chvíli kdy překročí desetiprocentní hranici, musí být schválená na úrovni ministerstva dopravy.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Většinu úsporných opatření chce ministerstvo dopravy zavést do konce letošního roku. Mimo jiné i proto, že předražování dálnic výrazně zpomaluje jejich výstavbu.
Uvidíme, jak dlouho to bude trvat a zda zjistíme například u nových staveb, ať už je řeč o dálnici D8 či dálnici D3, zda se Ředitelství silnic a dálnic poučilo z plýtvání, neřku-li zlodějin. Pozvání do Otázek přijali nový ředitel Ředitelství silnic a dálnic David Čermák. Vítejte v České televizi. Hezký dobrý den.

David ČERMÁK, nově jmenovaný ředitel ŘSD
--------------------
Dobré odpoledne.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Vítám i viceprezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu Miloslava Kalu. Vítejte po čase v Otázkách. Hezký dobrý den.

Miloslav KALA, viceprezident NKÚ pověřený řízením
--------------------
Dobrý den.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
A pozvání přijal i člen Národní ekonomické rady vlády, ekonom, exministr financí Jiří Rusnok. I vám přeji hezký dobrý den.

Jiří RUSNOK, ekonom, bývalý ministr financí, člen NERV
--------------------
Krásné odpoledne.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Už jste četl, pane nový řediteli, ten kontrolní závěr NKÚ?

David ČERMÁK, nově jmenovaný ředitel ŘSD
--------------------
Bohužel k nám se ještě nedostal, protože kontrolní závěr putuje přes úřad vlády na ministerstvo dopravy. Podle mých informací úřad vlády již kontrolní závěr obdržel. A předpokládám, že v průběhu příštího týdne dostaneme také a bezodkladně se pustíme do práce analýzy.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Ale předpokládám, že kontrolní protokol, protože jste se vyjadřovali k těm věcem, to znamená, že ty základní námitky, o kterých my víme a které byly zveřejněny v tiskové zprávy NKÚ, víte, co jim říkáte?

David ČERMÁK, nově jmenovaný ředitel ŘSD
--------------------
Tam dochází k celé řadě systémových pochybení, ať už je to na začátku, kdy se stavba připravuje, a to je jedna ze základních věcí, hledat takové cesty, které budou optimalizované finančně. To znamená, při investičních záměrech je potřeba posuzovat trasování stavby. Potom k čemu došlo v tomhle případě, je a není to dodržování u dalších staveb, je přísná kontrola projektů. To znamená, aby kontroly nebyly zbytečně naddimenzovány, což se bohužel taktéž děje. A ten zásadní problém, který je definovaný ze strany Nejvyššího kontrolního úřadu v tomhle případě, že stavba, která byla tendrována, ještě neměla stavební povolení na ty základní, na ty základní stavební celky. To znamená, že se přesně nevědělo, co se tendruje, a v tenhle ten moment nastává ten problém s navyšováním stavby během...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Jinak řečeno. Vidíte, že kontroloři NKÚ odvedli dobrou práci.

David ČERMÁK, nově jmenovaný ředitel ŘSD
--------------------
Bezesporu kontroloři NKÚ identifikovali problémy, kterých jsme si vědomi a víme, že na nich musíme pracovat.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
No, je otázkou, protože těch kontrol, které se týkají dopravní infrastruktury, už bylo několik a vždy jenom ve vší úctě NKÚ jde o slohové cvičení nebo i o slohové cvičení Národní ekonomické rady vlády, která má od dubna 2011 k dispozici kontrola kvality a způsobu provádění přejímek staveb pozemních komunikací. Na to NKÚ i NERV jasně upozorňuje. Jste ochoten, pane viceprezidente, z těch závěr jednotlivých kontrol NKÚ učinit nějaký svým způsobem manuál, na čem se nejvíc tratí peníze při těchto infrastrukturních stavbách, aby i veřejnost už jednou provždy mohla říct, podívejte se, ministerstvo dopravy či Ředitelství silnic a dálnic se rozhodně nepoučí?

Miloslav KALA, viceprezident NKÚ pověřený řízením
--------------------
Určitě manuál existuje a nemusí ho vytvářet ani Nejvyšší kontrolní úřad, když jsme dělali kontrolu silničního okruhu kolem Prahy, která skončila v roce 2005, tak bylo schváleno usnesení vlády. Stejně tak v roce 2009 bylo další usnesení vlády, které se týkalo realizace opatření, které měly řešit tyto problémy. A naši kontroloři například znovu teď zopakovali, že účinnost těchto opatření byla buď nulová, nebo minimální. Takže podle mého názoru není třeba vymýšlet nový manuál. Je třeba...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Podle vás se pohrdá těmi závěry, jestli to chápu správně.

Miloslav KALA, viceprezident NKÚ pověřený řízením
--------------------
Podle mého názoru není otázka pohrdání závěrů, je otázka pohrdání usneseními vlády, a to je velmi vážné.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Když se na to, Jiří Rusnoku, podíváme z toho ekonomického hlediska. Jaké máte vysvětlení pro to, jako člověk, který vlastně v exekutivě byl v pozici ministra financí i jako člověka z NERVu, že tady je už desítka analýz ať už NKÚ, nebo, nebo NERVu a přitom ty problémy se chronicky opakují a nemáme jistotu, že při nových stavbách D8, D3 se podobné věci opakovat nebudou.

Jiří RUSNOK, ekonom, bývalý ministr financí, člen NERV
--------------------
Tak já mám vysvětlení jediné, a to je to, že v této společnosti se bohužel toleruje nedodržování pravidel, která platí. To, co říkal pan viceprezident, my tady máme spoustu pravidel, spoustu zákonů a dalších norem, ale my prostě víceméně tolerujeme jejich neuplatňování, nedodržování. A to pravidel, která nejsou, řekněme, jenom estetická, prostě nějaká, aby něco vypadalo hezky. Jsou to zásadní záležitosti hospodaření s veřejnými penězi. Jedině tak můžou tyhle ty věci pokračovat. Jinak si to vysvětlit nedovedu.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Jinak řečeno. Pokud policie také nechytí někoho a nepůjde takříkajíc bručet, tak se ten systém nezmění, protože všichni nám tady slibují, ať to byli ředitelé Ředitelství silnic a dálnic, ministři dopravy či vláda jako celek, že se to změní, a vidíme, že několik let ten stav zůstává stejný.

Jiří RUSNOK, ekonom, bývalý ministr financí, člen NERV
--------------------
Ano, přesně tak.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Co byste vy doporučil, když se na to podíváte, tady jasně je konstatováno, rovnováha sil zhotovitele a objednatele byly narušeny, respektive že vlastně jsou to ty stavební firmy, které si diktují podmínky, a Ředitelství silnic a dálnic je stejně jako ministerstvo dopravy totálně pod vlivem stavebních firem.

Jiří RUSNOK, ekonom, bývalý ministr financí, člen NERV
--------------------
Tak já myslím, že už se od té doby přece jen něco změnilo. Ono taky samozřejmě trochu k tomu objektivně přispěla krize, kdy těch peněz je méně a zakázek méně, tudíž bojuje se o ně asi mnohem intenzivněji, tak si myslím, že ta rovnováha se přece jenom trochu vychýlila zpátky k pozici státu, který si může mnohem více vybírat. Nicméně je to pořád dokola. Je to prostě o těch pravidlech, která platí, platí v resortu dopravy, platí v jiných resortech, platí na ŘSD. Já myslím, že i v těch věcech, které dělali kolegové z NERVu, jsou takové jednoduché, nechci říkat, doporučení, asi doporučení, prostě fyzické přejímání těch záležitostí, které se objednají. Ono to někdy vypadá, že vlastně někdo tu stavbu objednal. A ani, ani nezkontroloval de facto, jestli to, co bylo objednáno, tam vlastně je a v jaké kvalitě, že jo, pak po letech se zjišťuje, nějakými sondami se vrtá do dálnice, co vlastně v té dálnici je. No, já si nedovedu představit stavitele většího rodinného domu, že by občas nezašel se podívat, z čeho mu ten dům stavějí. A tady máme dálnici za miliardy a my nevíme, jaké je podloží té stavby. To jsou prostě elementární věci, které jsou jenom šlendrián, nic jiného. Na to nepotřebujeme nové zákony, předpisy a vyvozování prostě osobní odpovědnosti z těchto záležitostí.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Anebo té trestněprávní. Vy jste jako NKÚ podali trestní oznámení v případ toho Pražského okruhu. Kontrolní zpráva NKÚ kritizuje na stavbě Pražského okruhu například i takzvané vícepráce, které obecně dopravní stavby v České republice prodražuje. Extrémním příběhem je úsek 513 mezi Vestcem a Lahovicemi toho Pražského okruhu. Vícepráce na tomto kousku okruhu se vyšplhaly na víc než 4 miliardy korun českých. A nakonec tedy dosáhly 91 % původní smluvní ceny. Pane řediteli, opravdu si myslíte, že už ten stav mezi zhotovitelem a objednatelem, tedy stavebními firmami a ŘSD či ministerstvem, je alespoň 50 na 50 v současnosti?

David ČERMÁK, nově jmenovaný ředitel ŘSD
--------------------
Já jsem přesvědčen, že ŘSD musí hrát opravdu silnou roli investora do budoucna, to znamená nastavit ty systémová opatření tak, aby nedocházelo k tomu, co došlo na SOKP, to znamená okruhu kolem Prahy. A přesně souhlasím s pány. To, co tady bylo. Ty pravidla jsou v zásadě známý. Otázka je jejich implementace v praxi. To znamená, ŘSD musí být opravdu silné v kontra posuzování projektů, tak bezesporu musí být, musí mít velmi silnou pozici, to znamená, musí mít na své straně a nejlépe já jsem zastáncem toho, aby to byli zaměstnanci Ředitelství silnic a dálnic, kteří budou schopni velmi efektivně kontrolovat průběh té stavby a budou velmi silní a nekompromisní při přejímkách té stavby, tak aby...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
To byste je musel velmi dobře zaplatit. Ale teď mi řekněte, odpovězte mi na tu otázku, když se dnes podíváte na úsek D3, budování D8, možná i rekonstrukce D1, kde máme jistotu, že tady pan viceprezident Kala nebo Jiří Rusnok za NERV a za NKÚ nebudou za dva roky říkat, tak, tady máme další kontrolu a je to úplně stejné nebo podobné, to znamená, že větší slovo má zhotovitel stavby než investor té stavby.

David ČERMÁK, nově jmenovaný ředitel ŘSD
--------------------
Ten, já jsem zadal, abych se přiznal, už v tomhle tom týdnu zpracování jasné metodiky pro správce staveb tak, abychom zkontrolovali a překontrolovali to, co z čeho vychází ty vícepráce. To je soulad mezi zadávací dokumentací a realizační dokumentacemi. To znamená, půjdeme i zpětně, abychom zjistili to, co se stalo. Ale v každém případě pro mě je teďka prioritní jít do těch staveb, které jsou ve výstavbě. A minimalizovat to, co se stávalo v předchozích, předchozích letech.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Ono v nejnovější zprávě NKÚ se mimo jiné konstatuje, že stavbu Pražského okruhu prodražují dodatečné přístavby, a teď cituji opět, "v řadě případů byly náklady staveb zvyšovány realizací dodatečně zařazených stavebních objektů a prací, které požadovaly samosprávné orgány a zájmové skupiny. ŘSD na své náklady realizovalo i práce, kterými zhodnotilo majetek jiných osob." Pane viceprezidente Kalo, jak častý je to případ těchto přístaveb a zvyšování hodnoty majetku třetích subjektů na úkor státní pokladny, když se podíváte na ta dosavadní šetření NKÚ?

Miloslav KALA, viceprezident NKÚ pověřený řízením
--------------------
Je to úplně běžný, běžná záležitost, kdy v podstatě ty orgány, které se mají vyjadřovat a v podstatě vydávat potom povolení, tak zneužívají svého postavení k tomu, aby, aby vlastně vydíraly stát. Jinak se to označit nedá. V tomto já rozumím tomu, že investor, který chce realizovat stavbu, je pod určitým tlakem ať už politickým, občanským a dalším, teda mediálním, tak zcela nepochybně jaksi hledá cestu, jak, jak tyto věci vyřešit. Na druhou stranu ale je to naprosto nepřípustné. A v Německu se taková věc prostě nemůže udát. Stát tady není žádný pytel peněz, z kterého si každý může vzít nějaké, nějaké prostředky. Stát tady zajišťuje tu dopravní obslužnost těm občanům. A není možné, aby, aby tady na úrovni obcí a krajů se stavěly do pozice, my vám to teda milostivě povolíme, pokud nám tady vystavíte cyklostezku anebo v některých případech to jsou skutečně stomilionové akce, kdy požadují takové technické úpravy, které jsou ekonomicky naprosto nezdůvodnitelné a které podle mého názoru nic nepřinesou ani těm občanům. Je to, je to zájem kdovíkoho, který není nikdy demokraticky odůvodněn, není nikde, nikdo vypořádán, nikdo s ním nemá možnost polemizovat. Pokud to ale mám se k tomu vyjádřit trošku obecněji, co tady je třeba, aby zaznělo. My jsme tuto kontrolní akci koncipovali tak, že jsme posuzovali vlastně ty jednotlivé kroky od někde od toho záměru investičního stavět až po tu realizaci. A podle mého názoru jsme jednoznačně prokázali, že problémy jsou v každé z těch oblastí. To, co říká pan ředitel, je velmi důležité. Není možné přijmout jedno nějaké izolované opatření, jak se všichni v minulosti upínali, že zákon o veřejných zakázkách vyřeší všechno.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
To znamená, že i nový zákon o veřejných zakázkách stejně umožní Ředitelství silnic a dálnic takové plýtvání, které se dělo na Pražském okruhu.

Miloslav KALA, viceprezident NKÚ pověřený řízením
--------------------
Ano, přesně tak. Je možné tam znovu najít cesty, jakým způsobem to obcházet. A je třeba používat, tady pan kolega Rusnok řekl zdravý rozum, prostě používat ty nástroje, které dnes jsou v našem právním řádu. Žádné další nejsou potřeba. Ale je potřeba je realizovat v každém kroku neustále a dennodenně. Prostě žádné jednoduché opatření, teď mávneme proutkem a od zítřka rekonstrukce D1 bude, bude perfektní, neexistuje. Je to o postavení ŘSD, o tom, abychom se znovu naučili vůbec vykonávat výkon toho státního investora. To je velmi složitá a profesně náročná záležitost. Dneska těm lidem...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Promiňte, ale ty firmy si asi zvykly na to, protože co bychom si povídali, ty vícepráce zajišťují byznys firmám, proto bezesporu, jak se píše v tom dokumentu NERVu, se v roce 2000 zhroutil nebo úplně vymizel, když cituji doslova, prvek kontrolní činnosti supervize staveb a obrátilo se to, že si tady diktují zhotovitelé, nikoli investoři, tedy stavební firmy, nikoli stát. Dá se, pane Rusnoku, vlastně spočítat, o kolik tím přichází stát, respektive kolik by se mohlo vystavět jiných infrastrukturních staveb, které by vlastně pomohly nastartovat ekonomiku, to znamená mnoho nedokončených úseků dálnic či rychlostních silnic.

Jiří RUSNOK, ekonom, bývalý ministr financí, člen NERV
--------------------
Pane redaktore, tyhle ty odhady jsou strašně ošidné. Já a nerad je dávám do té souvislosti, že kdyby se bylo bývalo, tak dneska nemusíme šetřit. Já velice souhlasím s panem viceprezidentem NKÚ. My musíme šetřit pořád, vždy a takhle to bude navěky, protože my tady hovoříme o penězích daňových poplatníků. To jsou peníze, které nám občané této země svěřili do správy, mně zrovna ne zrovna teď, ale prostě v tomto procesu.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
A vy jste daňový poplatník, vy jste je svěřil. Ale teď mi, teď mi řekněte. Jestliže tady navrhuje i vláda...

Jiří RUSNOK, ekonom, bývalý ministr financí, člen NERV
--------------------
A jsou to miliardy, určitě...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
...protikrizová opatření třeba na výstavbu dálnic a infrastrukturních silnic z Lesů České republiky 4 miliardy ročně, kde máme jistotu, že zase nezahučí takříkajíc právě v těch vícenákladech, které možná i stavebním firmám vyhovují, ale nepostaví se jiné kusy Pražského okruhu, dálnice D3 či dálnice D8.

Jiří RUSNOK, ekonom, bývalý ministr financí, člen NERV
--------------------
Absolutní jistotu nemáme. Ta prostě není z tohoto světa. Nicméně zdá se mi, a to velice oceňuju, že tato věc už několik let je prostě natolik středem pozornosti veřejného zájmu díky vám novinářům, ale obecně i díky jiným oblastem, že nějaké zásadní malverzace už nebudou tak jednoduché. Ale jak bylo řečeno, každý předpis se dá zneužít. Není dokonalých předpisů, v kterých by se nenašla skulinka. A pokud pro toto prostředí bude jinak příhodné, tak se to bohužel stane. Nicméně musí to prostě pokračovat dál, tak jak to pokračuje. Důsledně se ty věci musí sledovat, teď těch peněz je málo spíš, než by bylo potřeba. Ta doba je skutečně mnohem složitější. Podle mého názoru dneska i firmy jsou trochu jiné, než bývaly před 10 lety. Ono dneska být spojen s nějakou kauzou typu zneužití veřejných dotací, veřejných peněz, není zrovna pro žádnou firmu, řekl bych, to pravé reputační vysvědčení. A i celá řada velmi solidních firem, které už dneska i vnitřními mechanismy toto výrazně jaksi se snaží omezit nebo tomu zabránit. Takže je to o té poctivé mravenčí práci do budoucna a pořád.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Pane viceprezidente Kalo, máte nějaký a je možné na základě těch vašich kontrolních závěrů dovodit ceník, řekněme, obvyklých cen nebo tabulku obvyklých cen, kde se ze všech zpráv jasně ukáže, o kolik byly jednotlivé věci předraženy, aby i do budoucna měl tady ředitel, nový ředitel Ředitelství silnic a dálnic David Čermák k dispozici, řekněme, ceny obvyklé?

Miloslav KALA, viceprezident NKÚ pověřený řízením
--------------------
Tak především povinností, aby měl ceny obvyklé, je to povinností pana ředitele a Ředitelství silnic a dálnic. Zákon ukládá, že i ve fázi investičního záměru, ale i v dalších případech musí být zjišťována cena obvyklá, a pokud taková cena není, tak je povinností toho investora, aby ji našel.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Přesto ale ty závěry ukazují, že není využívána ta cena obvyklá?

Miloslav KALA, viceprezident NKÚ pověřený řízením
--------------------
Tak, to je velmi častá kritika. My říkáme, investor to nevyužívá a některé databáze, které v minulosti ve spolupráci třeba s Českým vysokým učením technickým vznikly, tak nebyly využity, nebyly zapojeny a měly některé další úskalí, které jsme kritizovali. Co se ale týče ceny jako takové, my jsme se pokusili o několik přístupů. Ukazuje se, že žádný z nich není úplně dokonalý. Máme v současné době v jednom kontrolním závěru tabulku, která říká, že v letech 2007 až 2009 bylo dosahováno cen, záleží zase na kategorizaci, dálnic, rychlostních komunikací, někde kolem 500 milionů korun. Jenom když se podíváte velmi hrubě na tuto kontrolní akci, tak to, co se postavilo, už je cena 850 milionů korun. A pokud by se dostavěl bez nějakých opatření v tom předpokládaném objemu, tak už budeme na ceně více než 1,5 miliardy korun za jeden kilometr dálnice. To si myslím, že je naprosto zřejmé, že, že neodpovídá, byť samozřejmě je to urbanizované prostředí a tak dál, ale je povinností investora, aby si obstaral ty ceny, jaké jsou obvyklé, v Německu, v Rakousku, v Polsku, v dalších zemích, aby je srovnal s tím, co má u nás. A samozřejmě nepomůže mu takovéhle globální číslo, 1,5 miliardy korun je jenom na to, abychom se vyděsili. Ale on potom musí do každé položky toho rozpočtu zkoumat, čím je ta cena způsobená.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Davide Čermáku, vy jste ve funkci zhruba týden. Máte po tom týdnu už jasno, které konkrétní kroky musíte učinit, aby tady za dva roky nebyl kontrolní závěr, který půjde za vámi a za vaším působením v čele ŘSD?

David ČERMÁK, nově jmenovaný ředitel ŘSD
--------------------
Tak ono ve své podstatě z toho, co zde už bylo řečeno, to není až tak složité implementovat ty věci, které zde byly zmíněny. To znamená opravdu docílit silné pozice investora. To znamená pozice ŘSD. A ne abych neopakoval ty věci, to znamená od kontroly přípravy projektu, kontroly projektových dokumentací, striktní kontroly při provádění a přebírky staveb. Tyhle věci se dají realizovat systémovými opatřeními v rámci ŘSD. A já jsem přesvědčený...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Která systémová opatření tam stále nejsou, protože podobně mluvil váš předchůdce René Poruba. Říkal tady před týdnem, že on zavedl zaprvé protikorupční opatření, že, že vám předal, respektive ministru dopravy nějakou strategii, protože přesně s tím souvisí, kde stavět a podobně. Co z toho tedy na stole máte od vašeho předchůdce a co tam naopak není?

David ČERMÁK, nově jmenovaný ředitel ŘSD
--------------------
Já se přiznám, že strategii od pana předchozího generálního ředitele jsem nedostal, nemám ji v ruce. A protikorupční opatření, které byly zpracovány, tak byly zpracované na ministerstvu dopravy na podzim, na podzim minulého roku. To je tenhle dokument. Který obsahuje přes 40 konkrétních opatření, které je potřeba implementovat od elektronických stavebních deníků, přes internetové soutěžení včetně podlimitních zakázek, až po státní expertizy. Tohle všechno je obsaženo v těhletěch dokumentech a je pouze otázka je implementovat.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Ano, když mluvíte o modernizaci D1, to je stavba, na kterou motoristé napjatě čekají, tedy modernizace té nejvytíženější dálnice v zemi. Postupné rozšiřování má proběhnout v těchto fázích, na které se můžeme podívat. Dálnice se provizorně rozšíří a rychlost se omezí, provoz se pak přesune na jednu polovinu, opět s omezenou rychlostí na 80 kilometrů v hodině, pak se auta přesunou na opravenou část, rychlost bude ovšem stále omezená, v ideálním případě bude výsledkem dálnice rozšířená v obou směrech, tedy celkem o 1,5 metru, přičemž ta první fáze rekonstrukce má stát víc než 4 miliardy korun. Vy jste v tomto týdnu jako nový ředitel Ředitelství silnic a dálnic prodloužil termín pro podávání nabídek, které se týkají té projekční přípravy oné modernizace dálnice D1. Jste si vědom toho, že tím posunete rekonstrukci D1 z 1. července na začátek září, což je ta nejnešťastnější doba i z hlediska kolabování a dopravních, dopravních kolapsů D1.

David ČERMÁK, nově jmenovaný ředitel ŘSD
--------------------
Bohužel přesně tak jak říkáte. Je pravda, že počítáme momentálně se zahájením rekonstrukčních prací od září. Ta situace bohužel ale stojí...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Promiňte, ale má to opravdu, opravdu smysl, protože tím až se vrátí auta na D1, tak bude rekonstruovat D1 v té nejmíň šťastné situaci.

David ČERMÁK, nově jmenovaný ředitel ŘSD
--------------------
Na druhou stranu já jsem zase přesvědčený, že kdybychom nechali ty kritéria, tak byly nastaveny v té soutěži, tak se můžeme dožít toho, že začneme ještě později, protože jsme riskovali velkou míru připomínek, jelikož některé ty kritéria i na základě vyjádření pánů profesorů z jednotlivých dopravních fakult, byly diskriminační. A stál jsem, stáli jsme před otázkou společně s ministerstvem dopravy, jestli tu soutěž necháme běžet tak, jak je a budeme potom čelit, čelit napadení té soutěže, anebo opravdu ty podmínky nastavíme tak, aby byly nediskriminační a měli jsme jistotu alespoň jakousi, že v tom září budeme moci začít.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Ale ta kritéria podepsal ministr dopravy Pavel Dobeš. Takže on sám uznal, když teď je prodloužen termín pro podávání těch návrhů do 12. června, tak sám uznal, že ta kritéria předtím byla vadná. Chápu to správně.

David ČERMÁK, nově jmenovaný ředitel ŘSD
--------------------
Já se přiznám, že nevím, jaký dokument pan ministr podepsal, protože ty dokumenty z ŘSD přicházely nebo přišly asi dva dny před vyhlášením té soutěže, jelikož se naháněl termín před platností nového zákona o veřejných zakázkách, teď kdybychom spadli do toho režimu, tak začínáme rekonstruovat až nebo modernizovat až příští rok. Takže k tomuhle se neumím vyjádřit, jaká forma dokumentu byla podepsána panem ministrem.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
A není to tak, že to, co říkají páni profesoři, protože to v tom dokumentu NERVu, NERVu také je, že, že vlastně i ta odborná pracoviště, která v České republice jsou, tak často jsou pod stavebními firmami a na ně se také Ředitelství silnic a dálnic odvolávalo a cituji z dokumentu NERVu, "vysoké školy a případně i zkušební laboratoře se staly členy zájmových sdružení zhotovitelů, které se tváří jako dobrovolné zájmové organizace. Ve svých stanovách, v zásadách funkce však obsahují provozování jednotných zájmů zhotovitelů." Konec citátu. Na to vy jste také naráželi, pane viceprezidente Kalo?

Miloslav KALA, viceprezident NKÚ pověřený řízením
--------------------
Tak v zásadě ano, minimálně v tom posledním kontrolním závěru je, je tato problematika upravena nebo zmíněna v oblasti znalců, kteří, kteří připravili znalecké posudky. Mně, mně v tom vyjádření, které tu zaznělo, zamrazilo to, že se prostě honil materiál, aby se stihl před účinností nového zákona, to, že teda kritéria se přepracovávají, to, že pan ministr a tudíž celý aparát ministerstva měl na vyjádření nebo na podpis dva dny a podobně, to svědčí o tom, že se nezměnilo zatím nic. A u mě skepse...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
To znamená, máte velké obavy i z toho, co se děje teď kolem D1, že se posouvá termín na 12. června, bude se rekonstruovat od 1. září.

Miloslav KALA, viceprezident NKÚ pověřený řízením
--------------------
Já neřeknu obavy, ale, ale, ale skepse tedy, tedy se nesnížila.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Pane Rusnoku, když se přesně podíváte na to, co se děje kolem rekonstrukce D1, tak není to krásný ukázkový příklad, že se pojede ve starých kolejích?

Jiří RUSNOK, ekonom, bývalý ministr financí, člen NERV
--------------------
Tady já do toho vůbec nejsem zasvěcen. A maximálně mohu sdílet i jisté, jistou obavu, kterou vyjádřil pan viceprezident vzhledem k těm postupům, které tady slyšíme, ale to neumím nějak hlouběji komentovat.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Toto, toto bylo opravdu tak špatně připravené, protože kde máme jistotu, že připomínky těch pánů profesorů vlastně nebudou vycházet zase z požadavků stavebních firem, protože odvolaný šéf Ředitelství silnic a dálnic René Poruba říká, že je vlastně zbytečné prodlužovat termín toho, toho výběrového řízení a oddalovat rekonstrukci D1 z 1. července na 1. září.

David ČERMÁK, nově jmenovaný ředitel ŘSD
--------------------
Já si nedovolím zpochybňovat morální autoritu v téhle té oblasti pánů profesorů. Já věřím, že jejich stavovská čest opravdu jim velí připomínky dát v takové podobě, jaká je. V každém případě, když jsme procházeli...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Promiňte ale, ale když se podíváte na to, že páni profesoři, aniž bych také zpochybňoval jejich stavovskou čest, ukázaly to závěry NKÚ, ukazuje to podkladový materiál NERVu, jdou na ruku zhotovitelům staveb, tak kde máte tu jistotu, že teď s posunutím toho termínu zase nejdete na ruku zhotovitelům staveb s rekonstrukcí D1.

David ČERMÁK, nově jmenovaný ředitel ŘSD
--------------------
Z těch podmínek byly vyškrtány v zásadě ty opravdu v zásadě diskriminační věci, to znamená technika, kterou v téhle té republice má jedna nebo dvě, tři, maximálně tři firmy. Nějaké zásadní další věci se, se v té dokumentaci neměnily. Takže opravdu šlo pouze o eliminaci těch diskriminačních, viditelně diskriminačních podmínek, které tam byly.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Dá se říci, pane řediteli, že byste dal teď ruku do ohně opravdu za to, že se rekonstrukce D1 rozběhne k 1. září nebo i tento termín se ještě může posunout?

David ČERMÁK, nově jmenovaný ředitel ŘSD
--------------------
My momentálně pracujeme opravdu s tím termínem 1. září. My už máme i první pravomocné stavební povolení na základě dohody mezi ministerstvem dopravy, životního prostředí, je otevřená cesta k udělením stavebním nebo vydáním stavebních povolení na ty ostatní části. Takže ve své podstatě by nám následně nemělo nic bránit.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Děkuji dalším hostům Otázek, kterými byli nový ředitel Ředitelství silnic a dálnic David Čermák, viceprezident Nejvyššího kontrolního úřadu Miloslav Kala a člen Národní ekonomické rady vlády, ekonom a exministr financí Jiří Rusnok. Děkuji vám, pánové, za účast v těchto Otázkách a těším se příště na shledanou.

Jiří RUSNOK, ekonom, bývalý ministr financí, člen NERV
--------------------
Díky za pozvání.

David ČERMÁK, nově jmenovaný ředitel ŘSD
--------------------
Děkujeme.

Miloslav KALA, viceprezident NKÚ pověřený řízením
--------------------
Děkujeme.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
A slibuji, že tomuto tématu se určitě budeme věnovat, jak se staví v České republice. Připomínám, že nás najdete na internetových stránkách zpravodajského portálu České televize na adrese www.ct24.cz, ale i na faceboových stránkách. Uvidíme se opět příští neděli. Pokud možno hezký zbytek dne ve společnosti České televize.

 

ČT24, Otázky Václava Moravce II., 20.5.2012