EN

Vláda České republiky

Tisková konference k plánům vlády v oblasti digitalizace na rok 2025

Václav Smolka, ředitel odboru komunikace: Dámy a pánové, pěkné odpoledne, vítejte na tiskové konferenci vlády České republiky k digitalizaci. O úvodní slovo poprosím předsedu vlády Petra Fialu.

Petr Fiala, předseda vlády ČR: Dobrý den, dámy a pánové, my na této tiskové konferenci chceme zmínit věci, které se týkají digitalizace, ne se tolik věnovat tomu, co už se povedlo, ale hodně se věnovat tomu, co ještě v této oblasti chystáme.

Když se podíváme zpátky a naše vláda nastoupila do úřadu, tak bylo běžné ve společnosti, že lidé si některé věci mohli vyřizovat digitálně. Online si třeba zařizovali hypotéky, kupovali si dovolené nebo prostě nemuseli chodit na nějakou přepážku v pojišťovně, když si chtěli něco pojistit. Ale, pokud jde o vztah ke státu, tak tam takový komfort nebyl. Stát to neumožňoval, prakticky kvůli všemu jste museli jít na úřad, trávit celé hodiny čekáním ve frontě, často jste třeba ani nepochodili, protože vám chybělo nějaké potvrzení nebo nějaké další razítko. A naší vládě se toto všechno podařilo během několika let doslova obrátit vzhůru nohama. A dnes je situace úplně jiná. Lidé mají velkou možnost řadu věcí si se státem, které potřebují vyřídit, vyřizovat elektronicky, digitálně, online.

My se často srovnáváme s jinými zeměmi. Je dobře, že se srovnáváme s těmi nejvyspělejšími, já jsem k tomu třeba přispěl i svou představou, že máme dosáhnout mezd, jaké jsou v Německu, ale když se třeba srovnáváme s tím Německem, což je právě dobře, tak v digitalizaci se ukazuje, že digitalizujeme mnohem lépe než Německo, pokud má být Německo naše referenční země. A příští rok v tom budeme pokračovat. A to si myslím, že je dobrá zpráva.

Několik příkladů té digitalizace, která funguje, která se povedla. Rodičovský příspěvek, příspěvek na dítě, příspěvek na bydlení, nemusíte na úřad, vyřídíte, upravíte si ho online odkudkoli. Stejně tak si dnes vyřídíte třeba důchody. Díky občance v mobilu, a má ji spousta lidí už v mobilu a od příštího roku bude plně funkční, tak se nemusíte bát, že ji ztratíte, poškodíte, nemusíte s sebou nosit tu kartičku, nemusíte řešit vydávání nového dokladu. Navíc máte kontrolu, že, nebo máte pod kontrolou, komu poskytujete svoje osobní data. Nemusíte hlídat, kdy vám vyprší platnost řidičáku, přijde vám upozornění, online si ho vyzvednete. Nemusíte ho nosit s sebou. Ušetříte spoustu času a starostí, při řízení prakticky nemusíte mít u sebe žádné doklady.

Vyplnění daňového přiznání je nyní v Česku jednodušší a rychlejší. Můžete využít bankovní identitu, můžete využít e-občanku, nechat si automaticky předvyplnit osobní údaje, což je taky velké zjednodušení, a nezadáváte věci, které jste zadávali už tisíckrát. Letos jsme měli 70 % podání tímto způsobem. Já bych mohl tady další minuty, možná desítky minut líčit to, co se nám povedlo, je toho opravdu hodně a lidé to pociťují na svých každodenních životech.

Co ještě chystáme. Nedávno představil pan ministr zdravotnictví klíčové věci v této oblasti, většina začne pilotně fungovat už od roku 2025. Evidence doplatků na léky v e-receptu, portál pacienta a lékaře pro snazší komunikaci, lepší přenos dat a další věci. Ministerstvo financí spustí formulářové rozhraní samoobslužného portálu. Ministerstvo vnitra spustí v únoru plný provoz e-portálu. 114 služeb půjde vyřídit online včetně třeba hlášení o narození dítěte. Ministerstvo dopravy bude dál rozšiřovat svoje služby, stejně tak Ministerstvo práce a sociálních věcí, ale to už jsou věci, o kterých budou moji kolegové mluvit sami podrobněji. Ale všechny ty věci, které jsme udělali a které děláme, tak mají jeden společný cíl, jedno společné.

Chceme usnadnit lidem život, chceme šetřit jejich čas, chceme šetřit jejich peníze, jsme v tom úspěšní, děláme to rychle a v rozsahu, který mně umožňuje říct, že v tomto jsme lepší než sousední Německo.

Václav Smolka, ředitel odboru komunikace: Děkuji a já poprosím vicepremiéra, který má na starosti koordinaci digitalizace, Mariana Jurečku.

Marian Jurečka, místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí: Děkuji, dobré poledne, já si dovolím na pana premiéra navázat. A opravdu letošní rok, a především ten příští rok budou opravdu obdobím, kdy ty konkrétní dopady digitalizace v tom pozitivním slova smyslu občané, firmy, organizace v České republice opravdu začínají a budou moci úplně naplno začít využívat. Tzn. v naprosté většině agend občan či firma vůbec na žádný úřad, pokud vyloženě nebudou muset chtít, tak tam nebudou potřebovat jít osobně. Budou schopni si opravdu svoji agendu vyřizovat opravdu digitálně, online, z jakéhokoli místa, kde se budou schopni přihlásit k internetu a budou mít dostupná data.

Já se teď pokusím přesunout do té oblasti přímo Ministerstva práce a sociálních věcí. Tam máme teď několik důležitých konkrétních změn. Tady máme klientskou zónu Jenda, kdy vlastně je to produkt, který už funguje, který už dneska prokazatelně zhruba 200 tisícům lidí umožnil to, že na úřady už nechodí. Vůbec tam není potřeba, aby chodili.

Posunuli jsme se hodně dál v tom, že klientská zóna nám bude v tom příštím roce sbírat celou řadu dalších agend a funkcionalit. Klientská zóna je opravdu skvělá v tom, že nám nejenom, že sehrává data, která má stát o tom občanu či o jeho domácnosti, ale také to, že nám dneska komunikuje s třetími partnery, jako je bankovní sektor, jako jsou dodavatelé energií, jako jsou případně poskytovatelé služeb v oblasti bydlení. Tzn. my opravdu jsme propojili i tu třetí stranu, ten zbývající byznysový svět ve prospěch toho klienta, ve prospěch jeho uživatele.

Zároveň to provazujeme také s tím, a za to děkuji, že třeba spolupráce s Českou poštou nám umožňuje nezapomínat na lidi, kteří z nějakých důvodů opravdu ty online služby ještě nebudou využívat, možná ani do konce života se nenaučí z logických důvodů, nemají ty možnosti nebo nemají ty digitální kompetence. Takže rozšiřujeme třeba tu dostupnou síť těch podatelen, té pobočkové sítě tak, aby ten občan to měl k tomu úřadu a k vyřízení své agendy mnohem blíže, než měl doposud.

Já bych dál rád za MPSV zmínil věci, které se týkají třeba vyřizování důchodů, to už nám běží od prosince loňského roku. Například Česká správa sociálního zabezpečení bude od 1. ledna příštího roku opravdu stoprocentně plně digitalizovaný úřad tohoto státu. Veškeré agendy, ty poslední, které od 1. ledna nám nabíhají, to jsou agendy dávek nemocenské, tzn. věci jako je mateřská dovolená, jako je ošetřovné, už nikdo nikam nebude běhat s žádnými papíry. Naopak například v případně toho, že žena má termín porodu a že se dítě narodí, tady v zásadě my budeme jako velmi proaktivní v tom, abychom vlastně tuto službu tomu člověku velmi jako zpřístupnili, opravdu pro-klientsky, pro-uživatelsky, a ne jak dneska prostě musí se předat papír od lékaře zaměstnavateli, od zaměstnavatele se jde s nějakou další hlášenkou na Českou správu sociálního zabezpečení.

Za nás také opravdu velká změna, od 1. ledna příštího roku veškerou agendu zaměstnanosti, každý člověk, který přijde na úřad práce v souvislosti s tím, že řeší, že ztratil zaměstnání, potřebuje podporu v nezaměstnanosti, potřebuje případně rekvalifikaci. To všechno od 1. ledna nám nabíhá v úplně novém agendovém systému. A jenom pro zajímavost týká se to zhruba ročně tak šest seti, sedmi set tisíců lidí, kteří zase na ten úřad vůbec nebudou muset chodit, když nebudou chtít.

Když se na to podíváme dál, tak samozřejmě pro zaměstnavatele digitalizujeme, a už jsme ty kroky vlastně udělali a teď je jenom dotahujeme do finále, např. celou oblast přijímání pracovníků ze zahraniční. Digitalizace informačních karet. To, aby opravdu ten zaměstnavatel měl toto naprosto zjednodušeno, a to se nám bude krásně ještě doplňovat i s kroky, které dělá Ministerstvo vnitra v této agendě.

V tom příštím roce opravdu budeme mít klíčová data 1. leden, jak už jsem tady zmínil, 1. květen nástup digitalizace dětských skupin, 1. 7. bude zlomové datum např. protože by nám měla nabíhat super dávka, rozšíření klientské zóny Jenda. Budeme startovat pilotní projekt jednotného měsíčního hlášení pro zaměstnavatele. To je obrovská změna, protože tento pilotní projekt nám od 1. ledna 2026 se překlopí už  opravdu do plného užití, tzn. my budeme schopni firmám výrazně zjednodušit život, jedna datová věta nám odstraní několik desítek formulářů, kdy my si ta data nasdílíme jako Česká správa sociálního zabezpečení např. s finančními úřady, s Českým statistickým úřadem, případně s dalšími subjekty státní správy, které ta data potřebují a nebudeme ty podnikatele měsíčním nebo čtvrtletním nebo ročním vykazováním nějakých výkazů obtěžovat. Zároveň ta data budou velmi dobře sloužit tomu, aby i pro občany to bylo daleko větší zjednodušení. Odpadnou nám nošení potvrzení z účtáren a tyto věci, to se nám všechno rozeběhne díky jednotnému měsíčnímu hlášení.

Také pamatujeme na osoby se zdravotním postižením. Víme dneska, že to je agenda, která je často dlouhá, čeká se na vyřízení, pro ty lidi, kteří třeba mají i problém pohybový, dostat se vůbec na ten úřad, řešíme dostupnost těch úřadů z hlediska opravdu těch technicko-konstrukčních záležitostí. Já to chci zjednodušit tak, aby ten člověk, ta osoba se zdravotním postižením, zase, se dokázali plně odbavit digitálně, zlepšili si propojení zdravotní dokumentace. Tady počítáme s náběhem v průběhu podzimu, buďto 1. 9., nebo 1. 10., kdy celá tato agenda opět bude zdigitalizována a vlastně výrazně se zkrátí i ty lhůty pro vyřizování.

Takže za resort MPSV, který je resortem, který zhruba v nějakých 30 % – 40 % je ten, který vstupuje lidem do života a je opravdu důležitý pro tu dennodenní agendu významné většiny lidí, tak v zásadě bude platit to, že do konce roku 2025, 95 % veškeré agendy bude agenda, která bude digitální a lidé, kteří nebudou na ty úřady chtít chodit, tak tam opravdu chodit nebudou muset. Tak tolik za nás a předávám štafetu panu prvnímu vicepremiérovi.

Vít Rakušan, 1. místopředseda vlády a ministr vnitra: Děkuju za slovo. Tak, já se zmíním nejdříve o dvou projektech, které už existují. Zabýváme se digitalizací legislativního procesu. V současné době už tak probíhají mezinárodní smlouvy a můžeme se podívat na e-sbírku, která má tu výhodu, že to je prostě státem garantovaný přístup k právu pro občany České republiky. Můžete se v té e-sbírce přesvědčovat o tom, jaké je aktuální legislativní znění zákona, nařízení, vyhlášky. Ale můžete si i v čase, samozřejmě v jakékoli, tam není žádná placená verze, jako to bývá u těch soukromých provozovatelů, listovat i v jednotlivém časovém posunu, jak se ten daný legislativní záměr vyvíjel v čase.

E-doklady, to už tady zmínil pan premiér. Já bych chtěl zmínit jednu důležitou věc. V příštím roce, tedy už v těch volbách parlamentních, bude poprvé možné použít e-doklad i u voleb. Tzn., že pokud někdo půjde k volbám, tak v té chvíli už nebude muset mít u sebe tu kartičku ani pas a nikdo ho nepošle domů. Stačí aplikace v mobilním telefonu.

Ale já bych chtěl říci, ještě než se pustím do těch věcí v budoucnosti, že z té digitalizace se občas stává ať už nějaký strašák, nebo trochu vyprázdněný pojem a my všichni jsme se zaměřili na to, aby digitalizace jako taková skutečně přinášela lidem to, co od ní očekávají. Jenom takový produkt chceme. Tzn. zjednodušení, lepší přístup ke státu, pokud možno z pohodlí domova. A samozřejmě v důsledku i šetření finančních prostředků a případně i zjednodušení třeba nějakých správních postupů.

To je tady, myslím, lídrem v tom Marian Jurečka, kteří zároveň zjednodušují na MPSV, my jsme se inspirovali a teď digitalizujeme cizineckou agendu, k tomu se také dostanu. A v té chvíli my jsme zjistili, při té digitalizaci, že některé ty úkony jsou prostě zbytečné a chceme samotný ten postup toho správního řízení pro cizince zjednodušit ať už online, nebo off-line. A je to právě na základě toho, že u těch digitalizačních projektů prostě přemýšlíme nad tím, aby ten život opravdu zjednodušovaly.

Portál Ministerstva vnitra, celkově 114 služeb, které naběhnou k 1. 2. příštího roku. Celý leden budeme to portálové řešení zkoušet a případně hledat nějaké nedostatky a od února chceme přejít už do toho ostrého provozu. Tady máte příklady těch služeb, které už si budete moci vyřídit z poklidu svého domova, ohlásit ztrátu vašich dokumentů, ale i třeba hlášení narození dítěte, náhrada majetkové škody při požáru apod. Prostě ty agendy, které nějakým způsobem spadají pod nás, mají vztah tedy vůbec k té základní databázi a registru občanů naší země, tak si budete moci vyřizovat z poklidu domova. Samozřejmě jsme připraveni ty služby rozšiřovat, ale zároveň si říci, které z těch případně plánovaných digitalizačních kroků jsou zbytné, protože ta agenda jako taková nemá žádnou občanskou vytíženost, a to je také nutné si říci.

Co připravujeme také, je projekt e-matriky. To bude velké zjednodušení. Je to schváleno v rámci tedy toho nového matričního zákona, který přinesl mnoho změn a ten portál konečně spojí všechny roztříštěné matriky v České republice do jednoho databázového systému, což nemá výhodu jenom pro badatele, ale určitě i pro ně, ale má to výhodu hlavně pro občany, kteří si budou moci zažádat i z pohodlí svého domova nebo na kterémkoli matričním úřadu o vydání třeba potvrzení o rodném listu, úmrtním listu. A i když budou mít ztrátu rodného listu, tak na kterékoli matrice nebo i z domova si o to budou moci zažádat skrze Portál e-matrika anebo tedy Portál občana.

Další velká věc, která se chystá, a tady už je vybrán dodavatel, na tom systému se opravdu pracuje, je digitalizace správy voleb. K tomu jsme se zavázali. Nemá to zjednodušit život jenom úředníkům, politickým stranám a hnutím a určitě jim to tu práci zjednoduší, ale především občanům. Jako velkou výhodu tam vidím možnost zažádat si elektronicky z pohodlí domova o voličský průkaz, který si budete moci vyzvednout na kterémkoli úřadě v České republice. V rámci svého volebního obvodu si budete moci elektronicky dokonce i vybrat volební okrsek, ve kterém své volební právo budete chtít uskutečnit. Samozřejmě i pro podávání kandidátních listin apod. je to velmi výhodné. Ty strany, hnutí dostanou okamžitě zprávu, že něco je vyplněno špatně a nemusí mít pochybnost o tom, jestli budou nebo nebudou zaregistrování.

Poslední věc, kterou bych tam zmínil, je třeba sběr podpisů pod petiční archiv včetně prezidentské volby, kde ten prezidentský kandidát, občanský prezidentský kandidát uvidí, kolik reálně už má nasbíráno těch ověřených elektronických podpisů.

Další důležitá věc, kterou už budeme v příštím roce procházet pilotní fází, je centrální registr zbraní a na něj byly velké požadavky i v souvislosti s tragédií v loňském roce. Dojde tady k lepší evidenci nákupů ze strany prodejců zbraní. Celkově tady doje i k propojení tohoto registru se zdravotnickými agendami. Spolupracujeme na tom úzce s Ministerstvem zdravotnictví, takže by se nemělo stát, že nebude mít nějaký lékař jasnou přehlednou informaci o tom, že ten daný člověk je držitelem zbrojního oprávnění, a tak k němu také ten lékař v té konkrétní situaci má a musí přistupovat.

A ještě jednu věc, také velký digitální systém, to je právě digitalizace té cizinecké agendy, kdy na nás především Hospodářská komora, zaměstnavatelé, byznys, dlouhodobě a oprávněně tlačí, ne na nás, ale obecně na vládu, i na ty minulé, aby přišla s takovým řešením, které třeba umožní otevřít náš pracovní trh i těm zaměstnancům ze zahraničí, které tady chceme a zjednodušit jim tu proceduru maximálně. Aby si třeba nějaký vysokoškolský profesor mohl zaprvé v angličtině, což ten systém umožní, a v pohodlí svého domova vyřídit veškeré náležitosti, aby ten styk, fyzický styk s těmi úřady tady byl co nejmenší. Umožní to i pracovnicím Odboru azylové a migrační politiky se intenzivně věnovat těm klientům, které mají už tady na území. I jim to zkrátí čas.

Já jsem vybral ty příklady, které mají opravdu potenciál zjednodušovat život lidem v České republice. Jsou to velmi složité systémy, ale některé konkrétní věci, jak jsem říkal, už se neslibují jenom do budoucna, ale naběhnou 1. 2. 2025. Tak, já předám, nevím, jestli funkční, prezentér panu ministru Kupkovi, ale symbolický štafetový kolík.

Martin Kupka, ministr dopravy: Zdravím vás také, platí, že právě dopravní agendy jsou jedním z nejčastějších důvodů, proč se lidé musí vydat na úřady. My se snažíme jim ty zbytečné cesty ušetřit. Mj. třeba díky elektronickým žádostem o řidičské průkazy, tu službu využilo už víc než 190 tisíc lidí, tím pádem jsme tak ušetřili 190 tisíc cest na úřady a do budoucna chystáme další důležité změny.

Služby, které dnes nabízí Portál dopravy, tak ty zahrnují desítky konkrétních služeb. Dneska víme, že řádově stovky tisíc lidí se na své konkrétní údaje podívaly do registru vozidel i do registru řidičů. Ty systémy nabízejí informace o tom, jak to vypadá s vaším bodovým kontem. Nabízejí informace o tom, jakým způsobem v tuhle chvíli můžete spravovat svůj vozový park, jak vypadají vaše vozidla aktuální či vaše konkrétní jedno aktuální vozidlo. A můžete se podívat i do historie toho vozového parku. Letos jsme zavedli také možnost online přeregistrovat vozidlo. Znamená to, že pokud prodáváte jako fyzická osoba fyzické osobě svoje auto, tak prostřednictvím Portálu dopravy předvyplníte ten základní údaj a tomu, komu ho prodáváte, to auto, předáte unikátní kód a on vlastně dokončí tu registraci a ušetříte tak spolu jednu cestu na příslušné úřady.

Tohle jsou důležité změny z hlediska úspory času lidí, ale i z hlediska úspory času samotných úředníků. Podíváme-li se ale na to, co nás čeká v tom následujícím roce, a dokonce v následujícím měsíci, tak platí, že v příštím roce dotáhneme do finále ty nejdůležitější praktické služby a v oblasti dopravních agend bude víc než 90 % všech potenciálních možností digitalizace fakticky naplněno. Zmíním ještě jednu letošní novinku, která už teď přilákala pozornost více než 60 000 lidí, a to je možnost notifikace změny bodového konta.

Pojďme ale teď k tomu, co se chystá do budoucna. Jednak to bude balíček pro profesionální řidiče, kteří samozřejmě Portál dopravy s ohledem na to, že se jedná o jejich dennodenní chleba, využívají velmi často, a tady půjde opravdu o konkrétní služby. Například o možnosti vydání řidičského průkazu s vyznačením profesní způsobilosti.

V případě právě majitelů vozidel, tak tam chystáme taky několik důležitých novinek. Kromě přístupu k tomu, jak to vypadá v případě vozidel s aktuální platností povinného ručení, tady se podařilo provázat informace nejenom s ostatními státními registry, ale také se službami pojišťoven. Zároveň bude možné na Portálu dopravy vidět i aktuální platnost dálniční známky a také tam bude nejenom svítit to, do kdy platí STK u vašeho vozidla, ale zároveň nabízíme i možnost notifikace, že vám bude končit právě platnost STK v krátké době. Tohle jsou ty nejdůležitější praktické údaje, které najdete na Portálu dopravy ještě v letošním roce, ty změny chystáme do konce letošního roku.

Co chystáme na rok příští, tak to bude důležitá změna v tom, že další cestu ušetříme možností doručení řidičského průkazu, a to ať už cestou poštovního doručovatele, pošty anebo také boxu, tak jak si to mnoho lidí v České republice oblíbilo a využívá to pravidelně například pokud cokoli kupují formou e-shopů. Tak tohle je konkrétní služba a chtěli bychom ji dále rozšiřovat.

Chystáme také možnost elektronické úhrady správních poplatků, což bude další posun v tom, aby maximální možný počet úkonů mohli realizovat online a na ty úřady postupně, pokud nechtějí, tak chodit nemuseli. Platí, že zachováme vždycky, a je to princip digitalizace v České republice, že zachováváme možnost podle výběru lidí, aby měli možnost dorazit na ten kamenný úřad a vyřídit si svoje věci. Ale ti, kteří to prostě nevyhledávají a chtějí to vyřídit z domova, tak budou mít tu možnost. A v případě dopravních agend v podstatě u těch nejpraktičtějších ve všech případech.

Václav Smolka, ředitel odboru komunikace: Děkuji, otevírám prostor pro dotazy, poprosím přímo k tématu, protože pak bude tisková konference po skončení vlády a pánové se na tu vládu musí vrátit. Česká televize.

Jakub Pacner, Česká televize: První dotaz je, jestli je možné nějak bodově vyjmenovat dokumenty, které přibydou do e-dokladů, případně kdy řidičský průkaz. Druhý dotaz, omlouvám se, že nebude k tématu, ale je vysoce aktuální. Hnutí ANO a SPD dnes po poledni podaly návrh na odvolání paní předsedkyně Poslanecké sněmovny, paní Pekarové, tak mě zajímá, pane premiére, proč, předpokládám, to nepodpoříte? A jestli podpoříte, aby koalice jako odpověď, vyvolala debatu o odvolání místopředsedy hnutí ANO z čela sněmovny? Děkuji.

Martin Kupka, ministr dopravy: Co se týče řidičských průkazů, tak tam budeme usilovat o tom, aby ten termín byl co nejdřívější, to znamená určitě to bude před polovinou příštího roku.

Vít Rakušan, 1. místopředseda vlády a ministr vnitra: Já jenom doplním skutečně, tak tam se jedná o to, abychom to technologicky zvládli, odzkoušeli. Nechceme teď dávat nějaký konkrétní termín, na který budeme potom zkoušení, že je to ten den, kdy to naběhne, ale je to skutečně záležitost několika měsíců, aby tohle bylo možné.

Petr Fiala, předseda vlády ČR: No, pokud jde o návrh hnutí ANO, tak já mám pocit, že to už je podruhé, kdy navrhují odvolání paní předsedkyně z vedení Poslanecké sněmovny. Je to porušování vlastně všech takových konsensů, které ve sněmovně existují, a není to jenom tento krok, kterým hnutí ANO prostě destruuje politickou kulturu a kulturu, která kdysi v Poslanecké sněmovně byla. My jsme svědky prakticky neustálých obstrukcí, toho, že z úst hnutí ANO, představitelů hnutí ANO i jeho předsedy zaznívají prakticky neustále urážky, osobní útoky na jednotlivé představitele vládní koalice, politické oponenty. Někdy to dosahuje úplně jako absurdních rozměrů jako třeba minulý týden.

Tohle je součást toho boje, který hnutí ANO zvolilo, kde obětí není vládní koalice, která má v Poslanecké sněmovně většinu, ale obětí je politická kultura, a pokud to budeme připouštět dál, tak riskujeme snížení kvality demokracie v České republice. Pro mě ten postup je nepřijatelný. Já jsem si myslel už v minulém funkčním období, že to nemůže být v Poslanecké sněmovně horší, ale může. To, co se tam teď děje, je neobvyklé a je to prostě i neobvyklé v kontextu jiných zemí, se kterými se třeba chceme srovnávat nebo měřit.

Za mě pro odvolání paní předsedkyně Markéty Pekarové Adamové samozřejmě není vůbec žádný důvod, paní předsedkyně zvládá vedení Poslanecké sněmovny s velkou důstojností, elegancí a spravedlivým přístupem ke všem a myslím, že to vůbec není jednoduché při tom, co se v Poslanecké sněmovně odehrává. Já jsem přesvědčen, že na tak brutální útoky na nějakou parlamentní kulturu je potřeba adekvátním způsobem reagovat, jaký ten způsob bude, o tom se domluvíme v rámci koalice.

Václav Smolka, ředitel odboru komunikace: Poprosím pana ministra Kupku ještě.

Martin Kupka, ministr dopravy: Já bych připomněl ještě jednu důležitou věc, kterou letošní rok přinesl, a to je, že řidiči dneska u sebe při cestě autem nemusí mít řidičský průkaz a na území České republiky ho nebudou muset mít ani v budoucnu. Stačí, když se prokáží jedním dokladem, logicky i příslušnou e-občankou, a úřady si všechny informace dohledají. Dokonce si dohledají informace i o vozidle, ve kterém právě ten dotyčný cestuje. Mají tak automaticky přístup k těm nejaktuálnějším údajům.

Informace tedy o řidičském průkazu by tedy i v těch e-dokladech byly vlastně navíc. Budou tam z hlediska třeba platnosti té plastové kartičky, protože pro cesty do zahraničí ještě stále je potřeba. Narážíme na to, že tím, jak v České republice tohle není nutné a celá řada lidí ze zahraničí to oceňují, protože je to vstřícný krok státu, protože v tu chvíli veškeré dohledání informací leží na straně státu, a tak je to správné, tak ale na druhou stranu lidé pak zapomínají, že v zahraničí ty doklady je potřeba mít. Tak budeme upozorňovat na to, že ten řidičský průkaz také má svoji, ta plastová kartička, svoji platnost.

Ale fakticky na území České republiky se už nemusíte prokazovat platným řidičským průkazem a ani osvědčením o technické způsobilosti vozidla čili malým techničákem. I tohle je velký posun z hlediska využívání digitálních služeb státu.

Václav Smolka, ředitel odboru komunikace: Děkuji a poprosím ještě pana vicepremiéra Jurečku.

Marian Jurečka, místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí: Já si dovolím ještě důležitou poznámku, je důležité říct, že nikdo z nás tady vlastně nezmínil zapojování umělé inteligence, tak já si krátce dovolím tady říct, že to je věc, která běží, kterou děláme na mnoha našich resortech.

Jenom pro představu uvedu pár příkladů, my třeba na našem resortu více než rok máme zapojenou umělou inteligenci do chatbotu, který pomáhá klientům se zodpovídáním jejich dotazů a nasměřováním na správné řešení té situace. Teď jsme měli před 14 dny třídenní hackathon s Microsoftem, když jsme řešili například to, jakým způsobem umělou inteligenci zapojovat do takových úloh, jako když například přijde člověk, který potřebuje řešit rekvalifikaci, je to člověk, který je z nějakého  regionu, má nějakou dosavadní pracovní zkušenost, má nějaké vzdělání, tak umělá inteligence pomáhá vyhodnocovat to, co i s ohledem na potřeby pracovního trhu v budoucnu, což máme dneska velmi dobrá data, tak co tomu člověku nabídnout pro tu nejoptimálnější trajektorii, aby to rozhodnutí opravdu bylo správné.

Takže to je jeden z dalších příkladů, kdy už nám umělá inteligence pomáhá. Třeba naposledy, to je opravdu nejčerstvější věc, kdy třeba umělou inteligenci dneska zapojujeme třeba do částečného vyhodnocování žadatelů o dotační tituly. Tam je celá řada vlastně mechanických operací, ten člověk kontroluje nějaká data z nějakých různých rejstříků a podobně. Na to fakt nemusíme vyčerpávat lidskou kapacitu státních úředníků. Takže postupně budeme třeba tyto úlohy předávat umělé inteligenci.

Vím, že i kolegové z vnitra jsou v tom zapojení, i kolegové z Ministerstva zdravotnictví, takže to jsou další kroky, kam posunujeme opravdu to, aby státní správa byla co nejefektivnější a nejkvalitnější.

Václav Smolka, ředitel odboru komunikace: Děkuji. Pan Kopecký.  

Josef Kopecký, iDNES: Dobrý den, já bych navázal na kolegu z České televize, vy jste tedy, pane premiére, řekl, že je třeba adekvátně reagovat na to, o co se pokouší teď opozice. Můžete potvrdit, že jedna z možností, kterou budete zvažovat, je odvolání jednoho ze zástupců ANO z vedení sněmovny? Děkuji.

Petr Fiala, předseda vlády ČR: Nepochybně to jedna z možností, které se nabízejí, je, ale jak budeme postupovat, o tom se ještě v rámci koalice poradíme.

Václav Smolka, ředitel odboru komunikace: Děkuji, to je z tiskové konference všechno. Děkujeme za pozornost a přejeme prozatím pěkný zbytek dne. Na shledanou.