EN

Vláda České republiky

Premiér Fiala: Digitalizujeme mnohem lépe než Německo, příští rok spustíme další nové online služby

Premiér P. Fiala, vicepremiéři M. Jurečka a V. Rakušan a ministr dopravy M. Kupka na tiskové konferenci k průběhu digitalizace, 27. listopadu 2024.
Premiér P. Fiala, vicepremiéři M. Jurečka a V. Rakušan a ministr dopravy M. Kupka na tiskové konferenci k průběhu digitalizace, 27. listopadu 2024.


Digitalizace veřejné správy v ČR rychle postupuje, stát v příštím roce spustí řadu nových digitálních služeb, které výrazně usnadní každodenní život občanům i podnikatelům. Online bude nově možné vyřídit například mateřskou a ošetřovné, žádost o zprostředkování zaměstnání či žádost o podporu v nezaměstnanosti. Stejně tak bude možné elektronicky ohlásit ztrátu občanského průkazu nebo nahlásit narození dítěte. Plány vlády v oblasti digitalizace představili ve středu 27. listopadu 2024 na tiskové konferenci premiér Petr Fiala, 1. místopředseda vlády a ministr vnitra Vít Rakušan, místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka a ministr dopravy Martin Kupka.

Předseda vlády zdůraznil velký pokrok, který vláda v digitalizaci veřejné správy za posledních několik let udělala. „Když naše vláda nastoupila do úřadu, bylo běžné, že si lidé online vyřizovali hypotéky, kupovali dovolené atd. Stát tohle ale neumožňoval, prakticky kvůli všemu jste museli na úřad, trávit hodiny čekáním ve frontě. Tohle všechno se naší vládě povedlo během pár let změnit. Dnes je situace úplně jiná a lidé mají velké možnosti řadu věcí zařídit online. S plnou odpovědností říkám: I když se nám nevyhýbají problémy, tak digitalizujeme mnohem lépe než Německo a příští rok v tom budeme pokračovat,“ uvedl premiér Fiala. Online je již možné v ČR vyřídit například žádosti o rodičovský příspěvek, přídavek na dítě nebo příspěvek na bydlení, stejně tak lze elektronickou cestou podat daňové přiznání či vyřídit důchody.   

Digitalizace kontaktu občana se státem se od ledna 2025 posunuje opět o kousek dál. „Česká správa sociálního zabezpečení bude od 1. ledna příštího roku 100% plně digitalizovaný úřad. Poslední agendy, které od 1. ledna nabíhají a bude je možné online vyřídit, jsou mateřská dovolená a ošetřovné. Skončí tak běhání s papírem od doktora. Z 95 % pak budou digitalizované agendy Ministerstva práce a sociálních věcí. Ty budou integrované zejména v naší Klientské zóně Jenda,“ dodal ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka.  Elektronicky z pohodlí domova bude nově možné vyřídit prostřednictvím Klientské zóny Jenda žádost o zprostředkování zaměstnání či žádost o podporu v nezaměstnanosti. V červenci příštího roku odstartuje také pilotní projekt Jednotného měsíčního hlášení zaměstnavatelů, který uleví firmám.

Ministerstvo vnitra v únoru 2025 spustí nový portál s digitálními formuláři s předvyplněnými daty, které má stát k dispozici. „Díky němu půjde snadno online vyřídit 114 služeb ministerstva, například ohlásit ztrátu občanského průkazu, změnit údaje o adrese pro doručování písemností nebo nahlásit narození dítěte. Zároveň platí, že s celou řadou případů nové legislativy, na které resort vnitra pracuje, je spojena i digitalizace. Ať už jde o nový informační systém správy voleb, systém e-Matrika nebo digitalizaci zbraňové a cizinecké agendy. Tyto systémy budou spuštěny v nejbližších letech,“ uvedl ministr vnitra Vít Rakušan.

Portál dopravy již nyní nabízí desítky online služeb dopravní agendy, letos byla zavedena např. možnost elektronické přeregistrace vozidla na nového vlastníka. „V příštím roce dotáhneme do finále nejdůležitější praktické online služby a v oblasti dopravních agend tak budeme mít téměř všechny nejdůležitější služby zdigitalizované. Do konce roku ještě plánujeme zavést nové funkcionality Portálu dopravy – například notifikace o blížících se technických kontrolách přes SMS či e-mail, informace o povinném ručení, platnosti dálniční známky nebo počet předchozích vlastníků vozidla. Začátkem příštího roku budou následovat například online žádosti o vydání karty řidiče nebo řidičského průkazu s vyznačením profesní způsobilosti,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka. Ministerstvo dopravy na příští rok dále připravuje zavedení možnosti doručování hotových řidičských průkazů nebo možnost elektronické úhrady správních poplatků.

V oblasti zdravotnictví začne v příštím roce fungovat evidence započitatelných doplatků na léky v aplikaci eRecept či portál pacienta a lékaře pro snazší komunikaci a lepší přenos dat.